Datorbranschen kan bli indragen i formatkrig

Permalänk
Medlem

Tja, kommer Blu-ray upp i volymer som CD på sin tid och DVD så lär minneskort få svårt att konkurrera, det blir nog inte 50 spänn skivan då. Och nu tänker jag på backupsyften, det skulle iofs. behöva rymma ännu mer om det ska bli riktigt praktiskt, men i teorin ska man kunna smäcka på fler lager på Blu-ray.
Håller med om att $30 är lite väl per spelare, det lär dämpa försäljningen till hemmaburkar.

Den som lever får se...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Tja, kommer Blu-ray upp i volymer som CD på sin tid och DVD så lär minneskort få svårt att konkurrera, det blir nog inte 50 spänn skivan då. Och nu tänker jag på backupsyften, det skulle iofs. behöva rymma ännu mer om det ska bli riktigt praktiskt, men i teorin ska man kunna smäcka på fler lager på Blu-ray.
Håller med om att $30 är lite väl per spelare, det lär dämpa försäljningen till hemmaburkar.

Den som lever får se...

Något Blu-Ray laget inte talar högt om är dess läs/skriv-hastighet. Det börjar dyka upp spel på Play Station 3 där man måste installera spelen till hårddisk vilket tar 20-30min för att sedan kunna spela spelet. Detta beror tydligen på att Blu-Ray har såpass låg läshastighet. Kul och köra backupsystem isåfall.

Permalänk
Medlem

Fel tid... Behöver du mer än 2 dual layer dvd när du "lagrar" dina "spel" osv... dröjjer nog lite innan den mängden överskrids av spel/program tillverkare ? lr

Permalänk
Medlem

Fan också.. de skulle ha enats om ett format.. jag visste väl att 2 format inta kan stå sida vid sida och sälja någorlunda bra båda två.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Något Blu-Ray laget inte talar högt om är dess läs/skriv-hastighet. Det börjar dyka upp spel på Play Station 3 där man måste installera spelen till hårddisk vilket tar 20-30min för att sedan kunna spela spelet. Detta beror tydligen på att Blu-Ray har såpass låg läshastighet. Kul och köra backupsystem isåfall.

Joo, läsaren i ps3an kör typ i 2x och är betydligt slöare än en dvdläsare i dagsläget, problemet jag ser är hur gör dem när de gör bättre skivor som skall läsas i högre hastigheter? Firmware-uppdaterar man ps3an då, eller vad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Något Blu-Ray laget inte talar högt om är dess läs/skriv-hastighet. Det börjar dyka upp spel på Play Station 3 där man måste installera spelen till hårddisk vilket tar 20-30min för att sedan kunna spela spelet. Detta beror tydligen på att Blu-Ray har såpass låg läshastighet. Kul och köra backupsystem isåfall.

Det är ju för att PS3 tillhör första generationens Blu-Ray-spelare.
Finns snabbare läsare än så för datorbruk redan idag.

Permalänk
Medlem

Ur teknisk synvinkel är Blu-Ray formatet bättre än HD-DVD men HD-DVD lämnar mer friheter till konsumenten.
DRM skyddet av Blu-Ray formatet borde inte vara nåt problem om man håller sig till professionella spelare eller brännare. För där kommer det inte finnas sådant.
Jag minns när DAT (Digital Audio Tape) kom på marknaden. Då fanns det ett kopieringsskydd kallad SCMS som förhindrade digital kopiering mellan olika enheter.
Samma sak var det med alla Audio-CD brännare som kom den tiden.
Men köpte man tex Professionella enheter då fanns det inget SCMS som begränsade antalet digitala kopieringar.
Dessutom höll dom väldigt hög kvalitet i både ljud och Material.
Det lär nog komma professionella Blu-Ray brännare som saknar all begränsning,
Behovet hos medieindustrin finns helt klart. Så lär man kunna köpa dessa grejer ochså.
Det finns speciella butiker till musiker eller filmskapare som har professionell hårdvara i sortimentet.
När tiden är framme och ett av dom båda formaten har gjort racet då kan man googla lite och hittar säkert allt man kan begära.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Ur teknisk synvinkel är Blu-Ray formatet bättre än HD-DVD men HD-DVD lämnar mer friheter till konsumenten.

Vad mer än lagringskapaciteten menar du som "tekniskt bättre" ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Det är över!

http://www.highdefdigest.com/news/show/Toshiba/Report:_Toshib...

http://www.news.com/8301-10784_3-9873029-7.html

http://1080living.com/modules.php?name=News&file=article&sid=...

Så fort dammet lagt sig kommer det bokstavligen välla in filmer i HD,
Snart är det dags att försöka ersätta DVD, vilket kommer leva kvar väldigt, väldigt länge.

Som HD DVD ägare hoppas jag på löjligt billiga filmer senare när alla butiker måste bli av med dom (i Sverige).

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=LB2e7pfZmGA

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Vad mer än lagringskapaciteten menar du som "tekniskt bättre" ?

Skrivfel och läsfel. Samma som med DVD där du har en högre andel fel i läsning och skrivning med minus formatet.
Jag anser dom båda fomaten framförallt som lagringsmedia.
Att dom även lämpar sig för film och menyer till film bryr jag mig inte om.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk

Kul film om "Der untergang" för HD-DVD!

Personligen har jag avvaktat med HD-inköp, dels beroende på formatkrig och dels för att min TV inte pallar dessa upplösningar. Men jag har i hemlighet hejat på Blu-ray faktiskt, då jag tycker det verkar vara det bättre formatet.

På vilket sätt är Blu-rays DRM och kopieringsskydd problem?

Har aldrig begripit det där med DRM, Vista skulle vara besudlat med det enligt vissa, har kört det i ett år snart utan att ens veta vad det är?

Det bästa med HD-formaten är inte bilden var jag lärt mig (även om den visst är bättre, äkta 1080p skojjar man inte bort), utan ljudkvaliten som den audiofil jag är.

Permalänk

"Toshiba is expected to pull the plug on its HD DVD format in the coming weeks, after a rash of retail defections that followed Warner Home Video's stunning announcement in early January that it would support only Sony's rival Blu-ray Disc format after May."
http://www.reuters.com/article/technologyNews/idUSN1451010520...

Wal-mart avbryter HD DVD-försäljningen:
http://money.cnn.com/2008/02/15/technology/wal-mart_blu-ray/i...

Det var sista stöten. HD DVD är DÖD.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dumlen
Joo, läsaren i ps3an kör typ i 2x och är betydligt slöare än en dvdläsare i dagsläget, problemet jag ser är hur gör dem när de gör bättre skivor som skall läsas i högre hastigheter? Firmware-uppdaterar man ps3an då, eller vad?

Hehe nä någon FW-update är ju bara att glömma. Sony är inte dumma. Givetvis ville de sälja en sopig Blu-Ray spelare idag, för att tvinga kunderna att köpa en ny om 3-4år.

Men då är frågan. Vart blev det av alla dessa människor som hojtat om att PS3 är ju värd sin vikt i guld. Jag sa detta när PS3 släpptes och jag säger det igen. Precis som med Xbox och PS2 som var urusla DVD-spelare kommer PS3 vara bland det sämsta som kan köpas för pengar när väl HD-film slår igenom på riktigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Vad ska man med dessa formaten till? Varför inte gå över till minneskort?

Det var det som fick Nintendo att förlora med Nintendo 64, spelen blev svindyra att köpa och så fick det inte plats så mkt på kassetterna. Men det var ändå världens bästa konsol, inga laddningstider för fan!

Nu finns det säkert andra hastigheter på spelare, men så här ligger det till mellan PS3 och Xbox 360 med överföringshastighet från skiva till läsare.

Xboxen han 11 gångers hastighet, eller så var det 12. Ps3 har 2 gångers hastighet. Blu-ray-spelaren i PS3 överför data snabbare än DVD:n i 360:n, men med sitt låga varvantal kan PS3:an inte ens komma upp i hälften så snabb överföring av data som 360.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Vad mer än lagringskapaciteten menar du som "tekniskt bättre" ?

Blu-ray har mycket högre bit rate än HD DVD.

Permalänk
Medlem

Blu-Ray kommer plocka hem detta utan tvekan, allt tack vare PS3.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
Blu-Ray kommer plocka hem detta utan tvekan, allt tack vare PS3.

Snarare hård sponsring av kapital till stora filmbolag och hård marknadsföring av PS3 den ultimata spelmaskinen (utan spel) och Blu-Ray "på köpet" som i slutändan visar sig vara en skräp-spelare inte ens värd namnet. Men vinner det gör de med största sannolikhet, för det är slutkunden som får betala

Permalänk
Medlem

Är inte denna nyhet lite sent ute? Toshiba kommer snart med ett pressmeddelande att de lägger ner HDDVD.

Report: Toshiba making funeral plans for HD DVD; Wal-Mart to go all Blu (updated)

http://arstechnica.com/news.ars/post/20080215-report-toshiba-...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Det är vi som är konsumenterna, det är vi som bestämmer egentligen.
Någon som kan tala om vilket som är bäst om man bortser från pengar?
Som jag fattat det så är Blu-ray bättre, men HD DVD är billigare och lite sämre.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Hehe nä någon FW-update är ju bara att glömma. Sony är inte dumma. Givetvis ville de sälja en sopig Blu-Ray spelare idag, för att tvinga kunderna att köpa en ny om 3-4år.

Men då är frågan. Vart blev det av alla dessa människor som hojtat om att PS3 är ju värd sin vikt i guld. Jag sa detta när PS3 släpptes och jag säger det igen. Precis som med Xbox och PS2 som var urusla DVD-spelare kommer PS3 vara bland det sämsta som kan köpas för pengar när väl HD-film slår igenom på riktigt.

du verkar inte tänkt innan du skrev det där, men det är ju ett utmärkande drag för många på "den sidan" verkar det..

1. ingen BluRay-spelare (för film) behöver högre läshastighet än vad de har idag.

2. PS3 har dubbelt så snabb läsare som en vanlig BluRay-spelare för att läsa data snabbare, (enbart för spel) så om det nu mot förmodan kan fixas med ny firmware så kommer det att göras liksom PS3n får andra förbättringar hela tiden. filmerna kommer dock aldrig att läsas i högre hastighet än vad standarden säger.

3. PS3 är en bra filmspelare jämfört med andra filmspelare idag, PS2 var inte det. (en sån där liten detalj som troll och folk med allmänt kass koll ofta glömmer bara)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint