S3 överraskar med DirectX 10.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogild
Det gynnar ju ingen om AMD blir tvungen att lägga ner sin verksamhet, tänk efter innan du skriver snälla.

det var iofs inte det han skrev utan att eftersom amd går dåligt behövs konkurens från andra, så jag tror nog att det är du som ska tänka efter

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Hade aldrig hört talas om företaget för ens nu.

Borde bli svårt för dem att komma in på prestandatoppen då spelen är bättre anpassade efter ati/nvidia. Hoppas iaf på att det blir något bra! :]

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

oh! vill ha flera grafikkort som drar lite ett som drar 30 watt men som fungerar lagom iaf. i en shuttle är varje watt dyr.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
det var iofs inte det han skrev utan att eftersom amd går dåligt behövs konkurens från andra, så jag tror nog att det är du som ska tänka efter

Nej det var inte det han skrev.

Stor konkurens från fler aktörer har haft ett påvisad negativ effekt i flera branscher.
Nu när det är, som idag med 2 stora aktörer på marknaden blir konkurensen bättre för oss, och vi får bättre priser och bättre teknik snabbare än om det skulle bli en uppsjö av tillverkare.

Visa signatur

|Corsair PSU 450W|Athlon 64x2 3.0 Ghz|Geforce8800GTS640|3 GB ddr2 ram|250 Gb HDD|Creative SB X-Fi XtremeGamer|~10000 Rdmarks

Permalänk

Skoj att se att de kommer med något!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

När tror ni man kan se nått i denna stilen i en bärbar, och då inte en ultraportabel, eller är de bara och glömma? skulle vara fint och kunna sänka watten så man sparar batteri osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Även om vi på SweClockers mest bryr oss om prestandamonstren så får man inte glömma att Geforce 8800 och liknande bara är en ~5 % av marknaden. De stora pengarna görs på budget/mellansegment.

Mjo hellre strömsnålt och som i det här fallet troligtvis bra HD prestanda gör det väldigt attraktivt och dom verkar bara budget så man tar ju hellre det här i en bärbar än tex ett inbyggt som GM 950 osv...

Permalänk

"Teknikerna som stöds är DirectX 10.1, OpenGL 2.0 och Shader Model 4.1."

På vilket sätt är det positivt?
Är inte det tekniker som används uteslutande i spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Med en 64-bitas bred minnesbuss lär ju grafikkortet inte prestera något bra alls. För er som inte vet så har GeForce 8800 serien en 320-bitars bred minnesbuss. Fan va synd. Hadde det inte vart sinnesjukt jävla najs om tex S3 kom med ett grafikkort som totalt mosade nVidia och ATi? Och att en "ny" aktör bara kom från ingenstans och tog prestandakronan. Inte för att S3 är nya men ni fattar vad jag menar. Man kan ju bara hoppas på en sådan dag. Hoppas bara att det inte blir intel. Gärna Matrox, Via eller S3.

Om detta S3 kort följer trenden av de tidigare korten, borde det suga svettig getpung.

Satte ihop en C2D dator åt farsan för inte så länge sen, med integrerad S3 GPU, han kan inte ens köra Diablo 2 utan att det hackar, hur LOL är inte det.

Jo men S3 lycka till med erat nya kort med 64-bit minnes bandbredd.

Om det är jätteeffektsnålt kan jag dock se en poäng med det i laptops tex.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

tackar o bugar....CPU kommer oxo få påhälsning, AMD o INtel inte ensamma numera.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

*Tänker tillbaka på mitt senaste S3-grafikkort med 4MB minne*

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
"Teknikerna som stöds är DirectX 10.1, OpenGL 2.0 och Shader Model 4.1."

På vilket sätt är det positivt?
Är inte det tekniker som används uteslutande i spel?

Är det dåligt att kortet har stöd för dessa? Tror du att det lägger till ett extra pris på kretsen?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

Detta kort värkar ju bra när man läser om det, är de bra för spel tror ni? kommer de säljas i sverige? värt att köpa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Detta kort värkar ju bra när man läser om det, är de bra för spel tror ni? kommer de säljas i sverige? värt att köpa?

Jag tror inte att "vi" tror att det är bra för spel, speccsen pekar mot mediauppseplning och strömbesparing i motsats till rå prestanda.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
oh! vill ha flera grafikkort som drar lite ett som drar 30 watt men som fungerar lagom iaf. i en shuttle är varje watt dyr.

Förra S3 kortet som släpptes för sådär en 2 år sedan drar 17 watt under full belastning (och var jämbördigt med Radeon X1300 med prestandan). Skulle gissa att det blir någon liknande energiförbrukning här.

Dock så tycker jag 17 watt är lite för mycket ändån. Jag kräver ingen vetting 3D prestanda. Jag vill bara ha något PCIe kort som har liknande prestanda som gamla Voodoo-korten, men ändå hårdvarustöd för H.264 osv. Kort som inte ens behöver någon kylfläns.

Permalänk
Medlem

Ljuva minnen. S3 - företaget som uppfann 3D-deceleration

Nyheten väcker samma uppståndelse som SiS Xabre för några år sedan, men var det någon som köpte dem? Tror knappt det.

Min gissning är att kortet knappast har bättre prestanda eller lägre effektförbrukning än AMD 780G. Möjligen kan det hitta in i några intel-laptops.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogild
Nej det var inte det han skrev.

Stor konkurens från fler aktörer har haft ett påvisad negativ effekt i flera branscher.
Nu när det är, som idag med 2 stora aktörer på marknaden blir konkurensen bättre för oss, och vi får bättre priser och bättre teknik snabbare än om det skulle bli en uppsjö av tillverkare.

Intressant.
Menar du att tex HDTV-branschen har haft en sämre utveckling, och högre priser än vad de haft om tex bara Samsung och Philips fått regera?
Ytterst tveksam utopi du målar upp där. Hade varit intressant om du kunde mata dina påståenden med några konkreta undersökningar.

(Förresten så vet jag själv vad jag skriver, utan att behöva få andra att omtolka det åt mig

Permalänk
Medlem

kom att tänka på s3-virge och fick rysningar i kroppen

Permalänk
Medlem

Har för mig att S3 o Matrox alltid var exkluderade från grafikkortskrav på spel pga av kass standard. Därför känns det inte direkt imponerande

PS..svenskan på forumet är ganska låg...värkar?

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Har bara sett S3 kretsar i gamla laptops, men de funkade rätt OK. Kul att se att de släpper en DX 10.1 kort. Nu fattas bara att Matrox och VIA skall ge sig in i spelet. Även om spelmonster kort är riktigt nice, så behövs det lite mer fokus på strömsnåla kretsar. För på många sätt är det onödigt med en kraftfull 3d del i en UMPC eller laptop på 2.5 kg.

Hade gärna sett power wr släppa nått nytt det va ju ett tag sen kyro 2 smiskade gf 2

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk

Håller med ovanstående jag läste nu på s3 hemmis att dom har en crossfire/Sli lösning som inte kräver antingen kabel eler brygga på korten för att dom ska funka ihop i Crossfire/Sli. Dom kallar denna teknologi för MultiChrome

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

S3 kort har jag spelat mycket settlers III och IV på.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Är det dåligt att kortet har stöd för dessa? Tror du att det lägger till ett extra pris på kretsen?

Bara förvirrande, vad har dom tänkt att det ska vara bra för? Det är ju inte något spelkort så...

Permalänk
Medlem

S3 Virge. Mitt första "3D-kort", ingen bra uppgradering där.. lämna tillbaks och sparade till Voodoo 2.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Om detta S3 kort följer trenden av de tidigare korten, borde det suga svettig getpung.

Satte ihop en C2D dator åt farsan för inte så länge sen, med integrerad S3 GPU, han kan inte ens köra Diablo 2 utan att det hackar, hur LOL är inte det.

Jo men S3 lycka till med erat nya kort med 64-bit minnes bandbredd.

Om det är jätteeffektsnålt kan jag dock se en poäng med det i laptops tex.

Du skulle ha köpt ett moderkort med AMDs 690G istället för att bara stirra dig blind på att det skulle vara en C2D. Är ju dålig optimering med så mycket cpu på en maskin som är cripplad i övrigt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Kul att det kommer något nytt, kan sitta fint i mon andra burk som jag ska köra som server/HTPC. Bara den klarar av filmer i olika format problemfritt och inte belastar CPUn nämnvärt.

Bra att dom inkluderar DX10 osv. inte för att det kanske klarar crysis eller så nu, men dom lär sig tekniken för att kanske om ett tag släppa ett "spelkort" Det hjälper ju dem att utveckla drivrutiner för DX10 mm så dom kan det när dom då, eventuellt släpper ett spelkort, så det inte blev som när 8800 just kom, då nvidia släppte en ny generation kort och även var tvungen att anpassa det till DX10, vilket dom aldrig tidigare gjort. jaja, bara en tanke. Kul att se dessa i lite tester iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Så länge kravet att man måste använda PowerDVD så tar jag glatt emot dessa nyheter En directshow- spelare med stöd för hårdvaruaccelerad avkodning hade varit mumma!

MPC HC är det du söker.
Senaste versionerna har stöd för DXVA i sina inbyggda decoders, dessutom dshow för alla andra decoders man kan tänkas behöva.
MS egna VC1 decoder har dxva-stöd och det är en dshow decoder som kan användas i MPC HC eller i andra dshow spelare.
Dessutom har cyberlink (powerdvd) en h264 decoder som kan användas i dshow spelare i viss utsträckning.
Att sedan spela upp krypterad hd-film är förstås inte möjligt med någon dshow spelare men det går ju inte med krypterad DVD heller knappt så det är ju inget man behöver bry sig om då det går att lösa så länge det inte är BD+ på skivan man vill spela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
"Teknikerna som stöds är DirectX 10.1, OpenGL 2.0 och Shader Model 4.1."

På vilket sätt är det positivt?
Är inte det tekniker som används uteslutande i spel?

Uppritning av ikoner, fönster, animationer och texturer i både OS X och Vista använder sig av moderna tekniker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Uppritning av ikoner, fönster, animationer och texturer i både OS X och Vista använder sig av moderna tekniker.

Det visste jag faktiskt inte, nu blev det lite mer begripligt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Bara förvirrande, vad har dom tänkt att det ska vara bra för? Det är ju inte något spelkort så...

Förvirrande?

Det finns inga lågbudgetkort nu heller som duger till spel, ändå har de samma stöd som de dyrare korten.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch