Fyrkärniga processorer blir billigare än någonsin

Permalänk
Melding Plague

Fyrkärniga processorer blir billigare än någonsin

Trots att Intel är ohotad på prestandatoppen planerar företaget att sänka priserna. Framförallt är det fyrkärniga Penryn-baserade processorer i Core 2 Quad-serien som berörs.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Go Intel. Inget man kan klaga på!

"Modellen Q6700 kommer att halveras i pris den 20 april, precis som Q6700 gjorde sommaren förra året" - ni menar som Q6600 gjorde?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt

Permalänk
Medlem

Rubriken jag längtat efter!

Visa signatur

Skabbig dator ftw!

Permalänk
Medlem

fett nice =D

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som kommer köpa Q9300 nu när priset för de gamla quad har blivit så lågt. Synd att mjukvaruutvecklingen är så efter i multicore optimerad programering.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Och syrran som ska köpa sig en ny stationär till sommarn, undrar om det blir en quad eller inte då i budget segmentet.

Permalänk
Medlem

Håhå, vad trevligt

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk

Bra Intel! Att inte utnyttja ledningen så stort :thumbsup:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Yey, mitt "gammla" system (ca. 1 år gammalt) behöver inte bli så dyrt att uppgradera

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Där hamna amd ännu mer efter

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Hmm, hoppas inte detta leder till en allt för minskad försäljning för AMD.. Då lär vi få se ännu högre priser från Intel i framtiden, dvs. om AMD tappar greppet.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

Ja, varför inte Intel nästa gång. Har en amd-dator just nu och ska snart uppgraderas, och har haft framför mig en fortsatt amd-dator, men det börjar ändras en aning nu. De här sänkningarna känns bra, frågan är dock om jag kan vänta tills i mitten av april. Kanske, kanske inte.

Permalänk
Medlem

Quad Core sänkning låter mycket bra.... filservn kunde ju bli riktigt overkill med en ny processor

Permalänk
Medlem

Det här låter väldigt trevligt! Det känns faktiskt väldigt lockande att uppgradera nuvarande datorn lite i år.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Go Intel. Inget man kan klaga på!

"Modellen Q6700 kommer att halveras i pris den 20 april, precis som Q6700 gjorde sommaren förra året" - ni menar som Q6600 gjorde?

Nej, de menar Q6700.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Nej, de menar Q6700.

Okej, visste inte att den modellen också halverats, tack för rättelsen.

Edit - hade tydligen rätt från början

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Jag tror de menar: "precis som Q6600 gjorde ...", eller kostade Q6700 $900 innan förra prissäkningen?

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Glömsk

Givetvis stämmer det att det ska vara Q660, tryckfelsnisse osv. Ändrat.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

Köp och var glada för i morgon dör vi alla...:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Varför inte sänka nu, 2 månader ? blä jag som tänkte uppgradera inom kort..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Varför inte sänka nu, 2 månader ? blä jag som tänkte uppgradera inom kort..

precis! Intel, om du läser detta så se till att sänka priset nu ty HazZarD är ledsen!

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

hmm.. kanske ska spara ihop några tusen? Får väl byta moderkort och grafikkort på samma gång isf .. hmm men då har mn ju en komplett dator till hehe

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Blev faktiskt uppringd av en från Intel i veckan som ville meddela om priser, kommande modeller och tillgången. Så bortsett från prissänkningen skulle Intel enligt honom säkra tillgången av Duo och Quad under mars-april. Inget jättegivande samtal egentligen men jag gillade initiativet att de ringde.
Och de ringde mig alltså på jobbet och inte privat

Permalänk
Avstängd

Någon på Intel måste slagit huvet, sänka prisena är ju inte något vanligt med dom

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Givetvis stämmer det att det ska vara Q660, tryckfelsnisse osv. Ändrat.

Q6700 halverades också i pris. Förvisso var det QX6700-Q6700.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Framförallt är det fyrkärniga Penryn-baserade processorer i Core 2 Quad-serien som berörs

och var i nyheten nämns det att Penryn prissänks????

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Undrar hur många som kommer köpa Q9300 nu när priset för de gamla quad har blivit så lågt. Synd att mjukvaruutvecklingen är så efter i multicore optimerad programering.

Efter skulle jag inte vilja påstå. Det är väl bara spelindustrin och några nichade program som inte hängt med riktigt. Och för spel är det förståligt då de inte alltid kan dra nytta av fler trådar.

Men de flesta apps jag kört har varit flertrådade i riktigt många år, go mac!

Permalänk
Medlem

*krama*

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Detta är ju riktigt fint för oss konsumenter. För en AMD-användare som mig så framstår Intel som bara bättre och bättre vid eventuell uppgradering.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com