Komplett och utbyteskort ?

Permalänk
Medlem

Komplett och utbyteskort ?

Har fått en godkänd RMA av Komplett ang ett grafikkort.
Och har även fått meddelande om att att jag skall få ett
Sapphire Radeon HD 2900 PRO 512MB GDDR3
PCI-E, 2xDVI/HDMI/HDCP, 256bit -Demo1
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343486

Som ersättning för mitt Nvidia7900GS
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325489
Som jag köpte när det var nedsatt pris för 1595:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=123130

Visst kortet är kraftfullare än mitt gamla, men också bland det mest strömslukande och heta grafikkort som finns.

Är det normalt att man dels blir ersatt med ett demoex ?
Med vad demoex nu innebär. Komplett säljer detta kort för 1099:-
just nu och ett demoex borde ju betinga markant mindre.
Och att man blir erbjuden Atikort för Nvidia ?

Har sökt lite här på forumet och hittade detta i en annan tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mats/KPS
Langos:

Om din vara A går sönder inom garanti så ersätter vi dem med en annan vara A. Eller, om vara A har utgått, en vara X som är likvärdig eller bättre än vara A.

Väljer du istället att byta från vara A till vara B nu när vara A gått sönder baserar vi den eventuella mellanskillnaden på dagspriset på vara A och vara B.

Naturligtvis förutsätter detta:

1: Att dagspriset på vara A inte är större än det du betalade när du köpte den. Är det det så baseras mellanskillnaden på det du betalade för vara A.

2: Att det är utanför tiden för ångrat köp, dvs mer än 14 dagar från det att du hämtade ut produkten. Är det inom tiden för ångrat köp baseras mellanskillnaden på det du betalade för produkten.

Nån som inte hängde med där?

Tolkar jag detta rätt att jag kan avböja Kompletts erbjudande om utbyteskort ?
Kan jag begära ett annat kort ?
Kan jag begära att få ett tillgodo på köpet endera som pengar eller tillgodohavande hos Komplett ?

Fick mail om detta igår eftermiddag och har försökt att ringa Komplett, men det är ju helg nu och jag skall iväg på måndag och hämta andra saker hos deras hämtbutik där jag tror att även detta grafikkort ligger och väntar på mig.

Skulle vara mycket tacksam för svar så jag vet vad som gäller hos Komplett.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Det du kan göra om du inte vill ha det kortet är att välja ett dyrare kort och betala lite i mellanskillnad.

Permalänk
Medlem

Tjenare

Jag förstod det som att om du vill byta till ett annat kort (B) så får du betala mellanskillnaden mellan vad dom anser att ditt kort är värt (vilket verkar vara runt 1000kr) och det nya kortet.

Jag har aldrig haft med komplett att göra angående detta, men hos datorbutiken har det inte varit några problem alls att byta till en dyrare (eller billigare) vara...

Lowrider89 känner jag i egen hög person (jag brukar få agera support), han har trasslat en del med komplett.
Han fick först tillbaka vad minnena kostade under ett "veckans erbjudande" men efter ett snack med komplett på forumet så fick han priset efter "veckans erbjudande", har jag för mig.
Vilket är rimligt, han kunde ha fått ett par likadana minnen, men valde pengar, och då fick han nöja sig med vad dom var värda i dagsläget (hade gått någon månad eller så, sedan han köpte dom)
Ringer man och pratar med dom så brukar det mesta kunna lösa sig.

Jag tror inte det är några problem att byta till ett annat kort/tilgodohanvande om du bara betalar för mellanskillnaden som dom anger.

Du kan ju även dra iväg ett PM till Mats/KPS, här på forumet, han jobbar hos komplett.

Personligen hade jag direkt vägrat att ta emot ett 2900PRO
Hör om du kan få byta det till ett 3850 eller ett 8800GT, men du får ju då vara beredd på att lägga på 500-1000kr

EDIT: Demoex bör väll vara sådant dom tar in för att kunna testa produkten innan den tas i försäljning?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Tjena Applet

Om jag tolkar vad Mats/KPS säger därovan, så blir man endera ersatt med vad man gav eller vad priset är fn.
Enda priset/butik på detta kort som finns på Prisjakt är detta :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=123130
Vilket är mer än jag gav, men jag köpte mitt som Veckans erbjudande eller något.
Borde de då inte räkna det pris jag gav och inte en godtycklig siffra ?

Jo, jag fick ju deras svar om demoexet av 2900PRO i fredags eftermiddag och det var stängt när jag ringde dom sedan.

Demox kan vara vad som helst på Komplett, köper själv ibland pga det är billigare, och ofta är sakerna inte 100% kompletta, eller så kan det vara någon som skickat tillbaka det pga ngn orsak (begagnat) men i detta fallet tycker jag nog att de kunde kostat på ett nytt då de har detta kort just nu för 1099:-

Skall ju iväg och hämta andra saker hos dom imorgon och behöver verkligen veta vad som gäller.

Tack för tipset om pm till Mats/Kps, har gjort så och hoppas han svarar.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Ja, just ja, demoex har jag ju köpt flera gånger, tänke lite fel ("tidigt" på morgonen) Heter ju fyndvaror numera.

Du kan inte räkna priset hos Multitronic som något du kan få tillbaka, då det inte stämmer överens med vad kortet egentligen är värt i dagsläget (enligt komplett).
Det enda, vad jag vet du kan begära är ett likvärdigt kort (eftersom dom inte har några 7900GS), och då kom dom med förslaget på ett 2900PRO. Det går säkert att förhandla lite om, men du kan verkligen inte få ett kort som är värt ca2k tillbaka.

Permalänk
Medlem

Komplett har sin fulla rätt att erbjuda dig ett demo-kort vilket kan vara ett av tillverkaren reparerat kort.

Bara komplett som kan deala med dig och ingen annan. Sen brukar man kunna byta till vilket kort man vill bara man betalar extra om det är dyrare.

Permalänk
Medlem

Nej naturligtvis tror jag inte att det går att räkna med priset hos Multitronic.
Anledningen till den länkningen är att det är vad kortet kostar idag.

Jag syftade på vad som skrevs av Mats/Kps:

"1: Att dagspriset på vara A inte är större än det du betalade när du köpte den. Är det det så baseras mellanskillnaden på det du betalade för vara A."

Och undrade då om det då räknas som vad jag sjäv betalade Komplett för det defekta grafikkortet.
Och naturligtvis inser jag att mellanskillnad skall betalas.

Du Sumitomo : Jag försöker få klarhet i vad som gäller ang detta, jag "dealar" inte här, som du kan läsa har jag försökt få kontakt med Komplett, men det är helg nu och jag skall dit imorgon och frågar därför efter folk som haft erfarenhet av detta.
Det är väl så detta forum är tänkt att fungera ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Nej naturligtvis tror jag inte att det går att räkna med priset hos Multitronic.
Anledningen till den länkningen är att det är vad kortet kostar idag.

Jag syftade på vad som skrevs av Mats/Kps:

"1: Att dagspriset på vara A inte är större än det du betalade när du köpte den. Är det det så baseras mellanskillnaden på det du betalade för vara A."

Och undrade då om det då räknas som vad jag sjäv betalade Komplett för det defekta grafikkortet.
Och naturligtvis inser jag att mellanskillnad skall betalas.

Hm, jadu, eftersom det har blivit dyrare bör du nog kunna (om jag fattade det rätt) räkna med priset du betalade?
Vilket vore en riktigt bra affär
Klurigt...

Permalänk
Hedersmedlem

Man skall få ett kort som minst är likvärdigt med det du lämnade in och där stämmer det och sedan skall kortet vara komplett med alla kablar drivrutiner då det inte är samma sorts kort du hade innan och så länge som demo exet har allt med så har Kompett gjort rätt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Jag tycker faktiskt inte att de är likvärdiga

Jag valde mitt 7900GS av flera skäl, bla energiförbrukning och ljudnivå.

2900Pro är ökänt för sin abnorma elförbrukning ej heller är det tyst.

Det är ett ATI och inte Nvidia.
Det är ett demoex av Sapphire som har vad i garanti ? Ett år ?
Mitt Gainward har 3 års garanti, varav det är två års garanti kvar, jag förlorar ett års garanti.

Sen kollade jag att mitt 7900GS skulle passa det chassit det satt i.
2900Pro är väl längre, tror jag. Så jag vet inte ens om det passar fysiskt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan klaga för du har rätt på flera punkter men det Komplett kan erbjuda är då att du lägger till pengar så du får ett kort som mer passar dig. Garantin är lite klurigare då garantin gällde det gamla kortet och hade gällt i tre år men ett nytt kort med ny garanti skall åtminstone gälla ett nytt 2900Pro och inte demo versionens garanti om den är sämre.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Du borde åtminstonde kunna se till att du får ett nvidia kort, säg att du dual bootar med linux och att du därför måste köra med nvidia för att få väl fungerande drivrutiner och att de allt får klämma fram ett motsvarande nvidia kort.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Tycker också det är lite underligt att de byter ett nVidiakort mot ett ATi, det är ju för många en känslig punkt. Dessutom är 2900, som du säger, ett monster i elförbrukning. Komplett borde nog kontaktat dig innan de gjorde ett sånt byte, men tror inte de är omöjliga ifall du pratar med dem. Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

För att avsluta tråden, så löste sig allting prima.

Efter samtal med personalen i Gbg´s hämtbutik, där de instämde med att det inte var ett likvärdigt kort, så fick jag tillbaka vad jag betalat.
De tittade på vad kortet kostar i deras databas numera, och det priset översteg vad jag gett och var förmodligen deras sista ordinarie pris på detta (jag hade ju köpt mitt några 100 :- billigare som "veckans erbjudande", så det blev de 1595:- jag betalat.)

Det slutade med att jag fick pynta upp 104:- och fick ett 3870 för mitt defekta 7900GS.

I slutändan, kan man anse att jag "gjort en bra affär", men jag hade naturligtvis hellre sluppit ett defekt gkort och allt strul det innebär, hade tänkt att pensionera 7900GS kortet i en server.

Får säga att jag alltid gillat Komplett (även om norskarna i centrallagret numera är mer vilsna än vanligt) men att den kompetens kunskapsmässigt och den servicevilja som personalen i Gbg´s hämtbutik visat upp denna gång, (hade ytterligare ett ärende med en annan beställning där fel varor blev korrigerade hypersnabbt och kompetent) har gjort mig positivt förvånad.

Jag har alltid ansett att Komplett tillsammans med Dustin vara de bästa firmorna, men jag blev faktiskt positivt överaskad av kompetensen och serviceviljan.

MVG Komplett, ifrån en nöjd kund, och en extra guldstjärna till Fredrik och resten på Kompletts hämtbutik/service i Gbg.

Tråden har nu tjänat ut, så kanske en moderator ville ha vänligheten att låsa den.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?