Universitet vill stoppa försäljningen av Intel Core 2

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig... sånt här är ju bara hemskt när det är MS som är skyldiga.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Jo, jag har alldeles för mig att Microsoft patenterade FAT för några år sen, vilket känns lite skrattretande då man nästan kan speca FAT på ett par A4, det är ju vedertaget för lagring på allsköns media, liksom en minsta gemensamma nämnare.

Vetefan om de försökt håva in pengar på det dock, det lär ju inte ta många timmar att "reverse engineera" om man vill (därmed inte sagt att det täcker allt juridiskt, men men).

Ja, det var väl sämre än så. Vill minnas att det var vfat patentet täckte. Det makabra genombrottet gav oss [trumvirvel spelas]......

Långa (nåja, längre) filnamn i FAT-filsystem. Omygosh!

Jag tror deras främsta målgrupp för licenser var producenter av hemelektronik, som digitalkameror, mediaspelare och pda:er. Det kanske är därför så förhållandevis många lagrar saker internt med namn i 8.3 format?

Att det går att "reverse-engineera" är irrelevant när det gäller patent. Det du måste göra är att arbeta runt dem. Därför skrivs patenten gärna så breda som möjligt att beviljas.

JÄIJU (Jag är inte juridiskt utbildad)

Visa signatur

- J -

Permalänk
Medlem

AMD meddelar precis att de kommer stämma Intel för att kopierat deras Phenom-bugg som de har patent på.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jag gör inget som helst fel i min text. Jag påpekar att klantskallen hade duktigt fel, vilket klart o tydlit framgår.

Samtidigt påpekar du att AMD knappt kommit med något, du antyder till och med att de egentligen bara kommit med 2 saker. Trots att de legat långt före Intel på nya tekniker vilket patenten visat. Patent som Intel har full tillgång till att använda förövrigt.

Med andra ord, samma misstag som den andre killen gjorde, att tycka att ena företaget knappt tillfört något eget, utan bara snyltar på andras patent.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Btw: SSE är väl baserat på MMX från första början. Jag hittar ingen information om att de skulle vara AMDs skapelse.

Visst har både SSE och 3DNow en del gemensamt med MMX. Men de gör också så mycket mer. Det finns avgörande skillnader, som datans placering i registerna och hur mycket data som sparas per register. Men grundkonceptet är samma, och framförallt gör de flesta SSE instruktioner samma sak som 3DNow instruktioner.

"The 3DNow! technology contains 21 new instructions that support SIMD floating-point operations and includes SIMD integer operations, data prefetch, and faster MMX-to-floating-point switching. Later, Intel would add similar (but incompatible) instructions to the Pentium III, known as SSE."

http://mediacoder.sourceforge.net/wiki/index.php/3DNow!

Har tyvärr inte mer specifika källor för stunden då det trots allt var 8-9 år sedan det var aktuellt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Patent och innovationer behöver nödvändigtvis inte vara analoga med varandra.

Intel både är, har och kommer inom överskådlig framtid vara en stor initiativtagare (genom R&D) till allehanda projektgrupper med varierande antal deltagare (andra företag), som satt ett stort nummer av standarder genom datahistorien. Ska inte detta räknas in i denna tråkiga tävling ni drar upp här (som vanligt)?

AMD har inte på något sätt varit dåliga, MEN, och det finns alltid ett MEN, sistnämnda företaget är ingenting emot vad Intel är. Intel håller inte bara på med C2 processorer eller chipset till sistnämnda produkter (som många SweC'are till synes verkar tro). Intel är ett gigantiskt företag jämfört med AMD, och det gäller även på kommapånyasakersidan, och detta oavsett hur bra saker AMD kommit på.

Så vill man jämföra Intel med AMD på ett rättvist sätt, Visst, AMD har då i kontrast till Intel, inte kommit på ett skvatt...

...och - Nej, jag tänker inte källhänvisa!

OnT: Däremot hoppas jag verkligen att rätt kvinna (eller man) vinner i rätten!

AMD har kommit på väldigt mycket. Visst är inte patent direkt relaterat till innovationer. Men antalet patent som AMD tagit är imponerande. När lilla AMD tagit så mycket som 25% mer patent än innovativa Intel kan man inte påstå att AMD inte gjort något ändå.

Det du hänger upp dig på är att AMD inte har försökt få igenom många standardiseringar, att det är Intel som står bakom standarder. Men det är snarare så att AMD varit för litet för att standardisera mycket. Dessutom motarbetar ju Intels mäktiga apparat sådant hela tiden.

Och allt som räknas är inte stora saker som syns, framförallt i halvledarindustrin. Att du inte ser AMDs uppfinningar med blotta ögat gör inte att de inte finns, eller att inte intel använder dem.

Det är ruskigt korkat att påstå att det ena företaget inte uppfunnit något att komma med. Visst har Intel gjort mer, inte mist på 70 och 80 talet. Men sedans 90-talet har AMD varit med och tillfört många nya innovationer som Intel kunnat använda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ss_lamby
Ja, det var väl sämre än så. Vill minnas att det var vfat patentet täckte. Det makabra genombrottet gav oss [trumvirvel spelas]......

Långa (nåja, längre) filnamn i FAT-filsystem. Omygosh!

Jag tror deras främsta målgrupp för licenser var producenter av hemelektronik, som digitalkameror, mediaspelare och pda:er. Det kanske är därför så förhållandevis många lagrar saker internt med namn i 8.3 format?

Att det går att "reverse-engineera" är irrelevant när det gäller patent. Det du måste göra är att arbeta runt dem. Därför skrivs patenten gärna så breda som möjligt att beviljas.

JÄIJU (Jag är inte juridiskt utbildad)

Sant, gjorde en uppslagning på VFAT, och det verkar helt enkelt som att win95+ satte filattribut i en "onormal" kombination för att flagga såna filer, sen styckade upp ett långt filnamn och knökade in som extra entries? Annars kunde man säkert göra en tabell till med de riktiga filnamnen, eller andra varianter.

Konceptuellt svårt att göra något som fungerar som FAT/VFAT kan det i alla fall inte vara, men att få ett antal tillverkare att enas om det, och sen se till att det finns driver i Microsoft-OS så man smidigt kan flytta filer kanske är mindre lätt.

Jag är inte heller juridiskt utbildad, bara är tveksam till hur mycket makt och pengar man förtjänar för att tala om att x²+y²=z².

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Sluta skriva en massa skitsnack, detta är rent trollande på högnivå.

Vad har AMD själv utvecklat förutom 64 tillägget och HTT bussen?

Edit!!
Ska vi kolla vad Intel har varit med och uppfunnit?

- Intel 1103, första DRAM minnet

- Intel 4004, första single chip microprocessorn

- Intel 1702, EPROM, första modellerna som var programmerbara

- Intel 8088, första 8-bitars processorn

- PL/M, första hågnivåspråket för processorer

- Intel 8748/8048, första mikrokontrollern

- Intel 2910, första single-chip codern/decodern

- 1980 deltog de tillsammans med DEC och Xerox för att utveckla Ethernet

m.m

Sen är väl det Intel som har utvecklat medparten av SSE instruktionerna som AMD använder?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jag gör inget som helst fel i min text. Jag påpekar att klantskallen hade duktigt fel, vilket klart o tydlit framgår.

Edit!!

Btw: SSE är väl baserat på MMX från första början. Jag hittar ingen information om att de skulle vara AMDs skapelse.

"Inga som helst fel"? Duktig arrogans med tanke på att inlägget var såväl tendentiöst som felaktigt.

4004 räknas visseligen som först på den civila marknaden, men exakt vem som var först kan man tvista om. Jag anser dock, precis som du, att 4004 får betäcknas som först.

Sedan, vadå "första modellerna" av EPROM som var programmerbara? Menar du att det finns PROM/EPROM/EEPROM som _inte_ är programmerbara?

8088 var ingalunda den första 8-bitarsprocessorn. Det är tre fel av tre möjliga: 8088 är ingen 8-bitarsprocessor (utan 16-bitars), den var inte den första 16-bitarsprocessorn ens och den var ej heller den första i sin familj. 8088 var en nerbantad variant av 8086 (en 8086 med 8-bitars extern databuss). Edit: Här skulle man kunna vara lika tendentiös som du och historieförfalska, inte genom att ljuga, utan genom det man inte säger: Intels, och förmodligen världens, första 8-bitarsmikroprocessor var 8008, följd av 8080 och sedemera 8085 - alla rätt klena 8-bitarprollar. Intel var däremot INTE först med 16-bitarprocessorer, INTE först med 32-bitarsprocessorer, INTE först med 64-bitarsprocessorer. Så, har Intel då stagnerat? Tillhör Intel 70-talet? Naturligtvis inte, men det är den klass av frågor som du tycker läsaren av ditt inlägg ska ställa sig - fast till Intels fördel.

Vidare måste du skämta om du menar att PL/M skulle vara det första "hågnivåspråket" (må vara att termen "hågnivå" inte är klart definierad ). PL/M var ett algoritmspråk, inte helt olikt principen för Algol. Att det skulle vara det första högnivåspråket för mikroprocessorer är kanske sant i någon mening, men det är inte banbrytande på något sätt.

Texas Instrument 4-bitars TMS-1000 var den första mikrokontrollern, inte 8048, per definition (TMS-1000 hade såväl RAM som ROM på chipet). TMS-1000 var fyra år före!

Hur kan du påstå att Intel 2910 är den första "codern/decodern"? Det är ju - utan vidare info - ett helt vansinnigt påstående. För det första är "decoder" något rätt luddigt i elektroniksammanhang och vad man menar med det måste klart specificeras. Är det en DTMF-dekoder? En demultiplexer?

Att Intel var med på ett hörn för att standardisera ethernet är ju knappast heller någon bedrift att ta upp - om man inte vill vinkla saker och ting till ren fanboyism dvs - stora företag ingår i standardiseringsgrupper hit och dit i tid och otid, man kan godtyckligt välja projekt för att passa ens syften.

Inte och AMD är ungefär jämngamla (Intel är väl halvannat år äldre har jag för mig), båda tillkomna i det sena 60-talet, och man behöver knappast göra sig mödan att försöka "bevisa" att AMD också har tusentals uppfinningar och patent i ryggen. Tvärt om; den som insinuerar att Intel uppfunnit allt värt namnet i datorvärlden och att AMD bara rider på vågen har hela bevisbördan och ett digert arbete framför sig.

Att peka på olika artefakter och egenskaper hos en instruktionsuppsättning hos en CPU är ju bara fånigt. Detta visar bara att man inte riktigt har klart för sig hur det ser ut där innuti CPUn. Det är tamigfan helt självklart att en senare SIMD-uppsättning måste bygga på en tidigare dito för att göra någon nytta. Rena trivialiteter. Det som är intressant är inte vad en viss SIMD-uppsättning heter eller hur den funkar. Det intressanta är SIMD eller inte SIMD, MIMD eller inte MIMD, etc. Intel har inte uppfunnit SIMD-konceptet. De har bara satt namn på sin variant för x86 liksom AMD satt sitt namn på sin variant. Att den ena skulle vara stulen av den andra är fånigt. Det blir lätt lite av en pseudodiskussion med undertoner av historieförfalskning.

Intel uppfann inte bärplansbåten heller...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
"Inga som helst fel"? Duktig arrogans med tanke på att inlägget var såväl tendentiöst som felaktigt.

Nej, men själv är du jesus i dina egna inlägg

Citat:

av MBY

4004 räknas visseligen som först på den civila marknaden, men exakt vem som var först kan man tvista om. Jag anser dock, precis som du, att 4004 får betäcknas som först.

Oj, vi kommer överens om något...

Citat:

av MBY

Sedan, vadå "första modellerna" av EPROM som var programmerbara? Menar du att det finns PROM/EPROM/EEPROM som _inte_ är programmerbara?

Jag glömde ett "E"... det skulle vara EEPROM. Du vet lika bra som jag att de första EPROM som kom krävde UV ljus för att raderas.
EEPROM däremot har däremot ett extra lager som tillåter den att göra detta på elektrisk väg (kallas även Intel 2816)

Citat:

av MBY

8088 var ingalunda den första 8-bitarsprocessorn. Det är tre fel av tre möjliga: 8088 är ingen 8-bitarsprocessor (utan 16-bitars), den var inte den första 16-bitarsprocessorn ens och den var ej heller den första i sin familj. 8088 var en nerbantad variant av 8086 (en 8086 med 8-bitars extern databuss). Edit: Här skulle man kunna vara lika tendentiös som du och historieförfalska, inte genom att ljuga, utan genom det man inte säger: Intels, och förmodligen världens, första 8-bitarsmikroprocessor var 8008, följd av 8080 och sedemera 8085 - alla rätt klena 8-bitarprollar. Intel var däremot INTE först med 16-bitarprocessorer, INTE först med 32-bitarsprocessorer, INTE först med 64-bitarsprocessorer. Så, har Intel då stagnerat? Tillhör Intel 70-talet? Naturligtvis inte, men det är den klass av frågor som du tycker läsaren av ditt inlägg ska ställa sig - fast till Intels fördel.

Vad snackar du, 8088 är ingen 16-bitars processor, bara IBM kan vara av den meningen. Den har 8-bitars data buss interface, men 16 register. Ingen förutom IBM själv skulle kalla det för en 16-bitars processor.

Att Intel 8008 är den första 8-bitars processorn stämmer. En miss från min sida.

Så vit jag kommer ihåg så skrev jag varken att Intel uppfann/eller var först med 16/32 eller 64-bitar processorer.

Sen uppskattar jag inte att en äldre man som sitter och gömmer sig bakom en datorskärm är stor i trutten och anklagar mig för historierevisionism bara för att jag missar en del fakta. Då får du gärna kom hit till min bostadsort i Trollhättan och säga det i mitt ansikte.

Citat:

av MBY
Vidare måste du skämta om du menar att PL/M skulle vara det första "hågnivåspråket" (må vara att termen "hågnivå" inte är klart definierad ). PL/M var ett algoritmspråk, inte helt olikt principen för Algol. Att det skulle vara det första högnivåspråket för mikroprocessorer är kanske sant i någon mening, men det är inte banbrytande på något sätt.

Men grattis du hittar ett stavfel, ska jag kalla dig duktigt nu och klappa dig på huvudet?

Du tycker att det är det första högnivåspråket, men ändå inte? Vad exakt är det du argumenterar emot?

Citat:

av MBY
Texas Instrument 4-bitars TMS-1000 var den första mikrokontrollern, inte 8048, per definition (TMS-1000 hade såväl RAM som ROM på chipet). TMS-1000 var fyra år före!

En miss från min sida i historiekunskaperna. Stämmer mycket väl att det en ingenjör vid namn Gary W. Boone vid TI som uppfann microkontrollern

Citat:

av MBY
Hur kan du påstå att Intel 2910 är den första "codern/decodern"? Det är ju - utan vidare info - ett helt vansinnigt påstående. För det första är "decoder" något rätt luddigt i elektroniksammanhang och vad man menar med det måste klart specificeras. Är det en DTMF-dekoder? En demultiplexer?

Så vit jag förstår så räknas det som en DTMF-dekoder, med reservation för fel. Kan vara 2912 de menar annars.

Citat:

av MBY
Att Intel var med på ett hörn för att standardisera ethernet är ju knappast heller någon bedrift att ta upp - om man inte vill vinkla saker och ting till ren fanboyism dvs - stora företag ingår i standardiseringsgrupper hit och dit i tid och otid, man kan godtyckligt välja projekt för att passa ens syften.

Att kalla mig för fanboy är nog slag under bältet då jag inte har en enda intel processor i min bostad. Har inte haft sedan 2003.

Citat:

av MBY
Inte och AMD är ungefär jämngamla (Intel är väl halvannat år äldre har jag för mig), båda tillkomna i det sena 60-talet, och man behöver knappast göra sig mödan att försöka "bevisa" att AMD också har tusentals uppfinningar och patent i ryggen. Tvärt om; den som insinuerar att Intel uppfunnit allt värt namnet i datorvärlden och att AMD bara rider på vågen har hela bevisbördan och ett digert arbete framför sig.

Jag tycker det är konstigt att du väljer att anfall precis mitt inlägg, men fullständigt struntar i rätt extrema fanboy inläggen några sidor tillbacka, speciellt det inlägget jag då kommenterade.

Citat:

av MBY
Att peka på olika artefakter och egenskaper hos en instruktionsuppsättning hos en CPU är ju bara fånigt. Detta visar bara att man inte riktigt har klart för sig hur det ser ut där innuti CPUn. Det är tamigfan helt självklart att en senare SIMD-uppsättning måste bygga på en tidigare dito för att göra någon nytta. Rena trivialiteter. Det som är intressant är inte vad en viss SIMD-uppsättning heter eller hur den funkar. Det intressanta är SIMD eller inte SIMD, MIMD eller inte MIMD, etc. Intel har inte uppfunnit SIMD-konceptet. De har bara satt namn på sin variant för x86 liksom AMD satt sitt namn på sin variant. Att den ena skulle vara stulen av den andra är fånigt. Det blir lätt lite av en pseudodiskussion med undertoner av historieförfalskning.

Jag tror inte jag har användt termen stulen någonstans i min texter, dina ord inte mina.
Det är inte heller "fånigt" att peka var/vem som har bidraget till vad när det gäller instuktionsuppsättningar då dessa är helt avgörande för processorns funktionalitet.
Du behöver verkligen inte upplysa mig om hur det ser ut i processor eller hur den är uppbyggd jag har både läst mikrodator och persondatorteknik på högskolenivå, samt Fleranvändarsystem (pågående, hälfen av tiden tycks gå åt till förklaring av register).

Citat:

av MBY Intel uppfann inte bärplansbåten heller...

Inte heller uppfann de hammaren men jag kallar dem inte för tjuvar för det (läs inte riktat till dig).

Jag vill bara avsluta med följande kommentar. För att vara en människa som kallar andra för arroganta så är du själv jävligt nersättande/nedlåtande såväl som arrogant. Städa i eget hus hade inte skadat.

Permalänk
Avstängd

Snacka om goddag yxskaft!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
...
Jag glömde ett "E"... det skulle vara EEPROM. Du vet lika bra som jag att de första EPROM som kom krävde UV ljus för att raderas.
EEPROM däremot har däremot ett extra lager som tillåter den att göra detta på elektrisk väg (kallas även Intel 2816)

För det första: Intel 1702 ÄR (var) ett EPROM, inte EEPROM, och raderades följdaktigen av UV-ljus. Så vad menar du? Definitionen på -PROM är att det är programmerbart. Därför är ett EPROM just ett EPROM och inget annat. Ett EPROM kan inte vara det första EPROMet som kan programmeras. Det kan däremot vara det första EPROMet, helt sonika. Så, slutsatsen kan bara bli den att du gjorde en tendentiös beskrivning och därmed inte ens försökte vara objektiv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Vad snackar du, 8088 är ingen 16-bitars processor, bara IBM kan vara av den meningen. Den har 8-bitars data buss interface, men 16 register. Ingen förutom IBM själv skulle kalla det för en 16-bitars processor.

Att Intel 8008 är den första 8-bitars processorn stämmer. En miss från min sida.

8088 är en 16-bitarsprocessor, ingenting annat. Den exekverar nämligen instruktioner som arbetar med data om 16 bitar (eller mindre). Registerlängden är 16 bitar, och PER DEFINITION är då ordlängden 16 bitar för allt annat än mycket speciella processorer (långt ifrån x86). 8088 är vidare en nerbantad 8086. Påstår du på fullt allvar att du tror att en beskärd yttre databuss bestämmer ordlängden? Skulle 8086 vara 16-bitars medan 8088 8-bitars? Då har du en del att förklara, minsann! Vad gör vi med CPUer med dubbla databussar? Men en 8, en 16 och en 32-bitars databuss? Etc?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Så vit jag kommer ihåg så skrev jag varken att Intel uppfann/eller var först med 16/32 eller 64-bitar processorer.

Goddag yxskaft igen! Om du är läskunnig så ser du att jag gör en stor affär av ditt tendentiösa skrivande, vilket är hela anledningen att jag engagerar mig. Det var nämligen mycket av det du inte skrev som var intressant!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Sen uppskattar jag inte att en äldre man som sitter och gömmer sig bakom en datorskärm är stor i trutten och anklagar mig för historierevisionism bara för att jag missar en del fakta. Då får du gärna kom hit till min bostadsort i Trollhättan och säga det i mitt ansikte.

Argumentum ad hominem. Jag vet inte hur gammal du är, och du vet inte hur gammal jag är (om du inte söker ordentligt). Kan hända att du är för okritisk och litar till rykten? Det är inte främst fakta du missar - sådan kan alla göra fel på - det är din tendens jag inte uppskattar. Det är nämligen urtypen för falsk historieskrivning. Du argumenterade först genom att ställa upp en lista på vad Intel gjort, och sedan tendentiöst få det att låta som om AMD är ett ungt företag som inte gjort egna uppfinningar. Jag kan egentligen inte förstår varför jag ska behöva ta skit och ad hominem - det är uselt av dig!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Men grattis du hittar ett stavfel, ska jag kalla dig duktigt nu och klappa dig på huvudet?

Eller låt bli. Du gör allt för att missa poängen va? Det jag angriper hos dig är förstås stavfel och enkla fakta fel, inte den monstruösa historierevisionism du försökte dig på, och misslyckades med?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Du tycker att det är det första högnivåspråket, men ändå inte? Vad exakt är det du argumenterar emot?

Läs igen om du inte förstår! Det var (naturligtvis) inte det första högnivåspråket. Högnivåspråk hade redan funnits i decennier innan PL/M. Vidare, eftersom mikroprocessor inte skiljer sig från dåtidens "vanliga" processorer på något fundamentalt sett utan skiljer sig i skala och enkelhet, är det ju ingen vits att göra en stor affär av PL/M - om man nu inte vill komma med subtila tendenser förstås!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

En miss från min sida i historiekunskaperna. Stämmer mycket väl att det en ingenjör vid namn Gary W. Boone vid TI som uppfann microkontrollern

Varför tog du ens upp något i din lista du inte var bombsäker på? Tja, du ville helt jävla uppenbart vara tendentiös.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Så vit jag förstår så räknas det som en DTMF-dekoder, med reservation för fel. Kan vara 2912 de menar annars.

Och det skrev du inte för att? De okunniga läsarna ska tro att den är en videocodec, förmodligen. Tendentiöst, således. Och vad ända in i blåkulla har tondekodrar med Intels processorgren och trådens topic att göra? Du har en del att förklara, varför du gjorde listan som den är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Att kalla mig för fanboy är nog slag under bältet då jag inte har en enda intel processor i min bostad. Har inte haft sedan 2003.

Och det bevisar vad? Ditt inlägg osade av fanboyism varesig du har Intel eller AMD hemma. Det är inte det som räknas. Blanda inte nu bort korten. En person behöver faktiskt inte ha både Intel- och AMD-processorer hemma för att inte vara en fanboy. Du missar återigen poängen. Jag har inte kallat dig för fanboy, jag har talat om fanboyism i din tendens. Och den finns där, du kan inte förneka den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jag tycker det är konstigt att du väljer att anfall precis mitt inlägg, men fullständigt struntar i rätt extrema fanboy inläggen några sidor tillbacka, speciellt det inlägget jag då kommenterade.

Anledningen till att jag angrep just ditt inlägg är helt glasklart: Du spelade allan, spelade auktoritet utan att veta vad du snackade om. Puckon skriver ofta små och enkla, och inte sällan helt vansinnigt felaktiga, inlägg. Men detta kan man inte alltid kommentera. Att någon gör sig en lång lista och spelar specialist, men som har så mycket fel och en sådan tendens är allvarligare. Därav svarade jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jag tror inte jag har användt termen stulen någonstans i min texter, dina ord inte mina.
Det är inte heller "fånigt" att peka var/vem som har bidraget till vad när det gäller instuktionsuppsättningar då dessa är helt avgörande för processorns funktionalitet.
Du behöver verkligen inte upplysa mig om hur det ser ut i processor eller hur den är uppbyggd jag har både läst mikrodator och persondatorteknik på högskolenivå, samt Fleranvändarsystem (pågående, hälfen av tiden tycks gå åt till förklaring av register).

Du har varit tendentiös utöver vad som är acceptabelt. Du fortsätter nu med ytterligare ett subtilt, men tydligt, argumentationsfel: ad Verecundiam, hänvisande till auktoritet. Genom att glänsa med din påstådda utbildning (vilken är ointressant, ovidkommande och ingen bryr sig i nuläget om). Jag tänker inte lista här vad relevant jag läst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Jag vill bara avsluta med följande kommentar. För att vara en människa som kallar andra för arroganta så är du själv jävligt nersättande/nedlåtande såväl som arrogant. Städa i eget hus hade inte skadat.

När jag har haft fel, och det händer, har jag undantagslöst rättat mig och bett om ursäkt här på forumet. Ditt inlägg fullkomligt lyser arrogans: Ger sken av kunskap och auktoritet men innehåller fel på fel. Men tendentiös historieskrivning kan man visa vad som helst. Så, mitt "hus" är "städat". Jag försöker nämligen att inte ha fel, även om det givetvis ibland blir så. Jag försöker att inte vara alltför tendentiös. Jag försöker hålla mig till fakta. Du har inte ens försökt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
För det första: Intel 1702 ÄR (var) ett EPROM, inte EEPROM, och raderades följdaktigen av UV-ljus. Så vad menar du? Definitionen på -PROM är att det är programmerbart. Därför är ett EPROM just ett EPROM och inget annat. Ett EPROM kan inte vara det första EPROMet som kan programmeras. Det kan däremot vara det första EPROMet, helt sonika. Så, slutsatsen kan bara bli den att du gjorde en tendentiös beskrivning och därmed inte ens försökte vara objektiv.

Jag tror problemet här ligger i vad du och jag definerar som programmerbart. Då de första modellern av -PROM krävde en extern källa för att tömma dem (har för mig att man tvingades ta av dem dessutom).

Citat:

av MBY
8088 är en 16-bitarsprocessor, ingenting annat. Den exekverar nämligen instruktioner som arbetar med data om 16 bitar (eller mindre). Registerlängden är 16 bitar, och PER DEFINITION är då ordlängden 16 bitar för allt annat än mycket speciella processorer (långt ifrån x86). 8088 är vidare en nerbantad 8086. Påstår du på fullt allvar att du tror att en beskärd yttre databuss bestämmer ordlängden? Skulle 8086 vara 16-bitars medan 8088 8-bitars? Då har du en del att förklara, minsann! Vad gör vi med CPUer med dubbla databussar? Men en 8, en 16 och en 32-bitars databuss? Etc?

Tycker du kan sluta med dina försök att lägga ord i munnen. Jag har nog aldrig skrivit att databussen styr ordlängden. Du verkar dock själv missa att den kortare databussen har negativinverkan på processorprestandan.

Citat:

av MBY
Goddag yxskaft igen! Om du är läskunnig så ser du att jag gör en stor affär av ditt tendentiösa skrivande, vilket är hela anledningen att jag engagerar mig. Det var nämligen mycket av det du inte skrev som var intressant!

Vill du kan jag göra en stor affär av ditt missbrukande av ordet "tendentiös". Tycker att det är rätt kul att du i still med politiker försöker lägga beslag på ett värdeladdat ord.

Citat:

av MBY
Argumentum ad hominem. Jag vet inte hur gammal du är, och du vet inte hur gammal jag är (om du inte söker ordentligt). Kan hända att du är för okritisk och litar till rykten? Det är inte främst fakta du missar - sådan kan alla göra fel på - det är din tendens jag inte uppskattar. Det är nämligen urtypen för falsk historieskrivning. Du argumenterade först genom att ställa upp en lista på vad Intel gjort, och sedan tendentiöst få det att låta som om AMD är ett ungt företag som inte gjort egna uppfinningar. Jag kan egentligen inte förstår varför jag ska behöva ta skit och ad hominem - det är uselt av dig!

Jag precis som alla andra presenterar fakta utifrån den information jag har tillgodo, kan inhämta från diverse källor, samt de som speglar min egen personliga åsikt (ingen är helt neutral att påstå annat är ren lögn). Detta är dessa kriterier jag använde för att ställa upp listan i fråga. Att du och andra felaktigt tolkar detta som historirevisionism får stå för er själv, då detta absolut inte var min mening.

Att däremot jämställde AMD med Intel när det gäller rena inovationer, gällande standader och patent är rent fel.

Orsaken du fick skit av mig? Jag uppfattade inte ditt utfall som ett angrepp på min text utan på min person.

Btw: för klarhetens skull kan jag meddela att jag är 24.

Citat:

av MBY
Läs igen om du inte förstår! Det var (naturligtvis) inte det första högnivåspråket. Högnivåspråk hade redan funnits i decennier innan PL/M. Vidare, eftersom mikroprocessor inte skiljer sig från dåtidens "vanliga" processorer på något fundamentalt sett utan skiljer sig i skala och enkelhet, är det ju ingen vits att göra en stor affär av PL/M - om man nu inte vill komma med subtila tendenser förstås!

Att det inte var första högnivåspråket kan vi nog både enas om. Dock undrar jag om du erkänner det som det första högnivåspråket som var skrivit specifikt för microprocessorer.

Citat:

av MBY
Varför tog du ens upp något i din lista du inte var bombsäker på? Tja, du ville helt jävla uppenbart vara tendentiös.

Så du menar att du aldrig någonsin har varit i en diskussion där du hävdar en sak som sen inte visar sig stämma? Jävlar du måste vara jesus, muhammed, ismeal, satan och einstein allt på en gång.

Jag diskuterar med de fakta jag har tillhands. Eller missade du att jag erkände mig själv tillrättavisad ovan?

Citat:

av MBY
Och det skrev du inte för att? De okunniga läsarna ska tro att den är en videocodec, förmodligen. Tendentiöst, således. Och vad ända in i blåkulla har tondekodrar med Intels processorgren och trådens topic att göra? Du har en del att förklara, varför du gjorde listan som den är.

Jäklar, här visste jag inte att det krävdes en 10hp uppsats för att försöka framhäva en poäng, noterat för framtida ändamål

Btw: där har vi "tendentiöst" igen

Citat:

av MBY
Och det bevisar vad? Ditt inlägg osade av fanboyism varesig du har Intel eller AMD hemma. Det är inte det som räknas. Blanda inte nu bort korten. En person behöver faktiskt inte ha både Intel- och AMD-processorer hemma för att inte vara en fanboy. Du missar återigen poängen. Jag har inte kallat dig för fanboy, jag har talat om fanboyism i din tendens. Och den finns där, du kan inte förneka den.

Eftersom du inte själv verkar begrippa så ska jag säga detta här en gång till:

"Jag varken har eller kommer ha något företag där det skulle finnas någon speciel lojalitet till. Jag köper det som vid det givna tillfället erbjuder bäst prestanda/uppgraderingsmöjlighet (beroende på vad det är jag köper). Det kvittar om det står Intel, AMD, ATi, Nvidia, SiS, Via eller Lego för den delen."

Citat:

av MBY
Anledningen till att jag angrep just ditt inlägg är helt glasklart: Du spelade allan, spelade auktoritet utan att veta vad du snackade om. Puckon skriver ofta små och enkla, och inte sällan helt vansinnigt felaktiga, inlägg. Men detta kan man inte alltid kommentera. Att någon gör sig en lång lista och spelar specialist, men som har så mycket fel och en sådan tendens är allvarligare. Därav svarade jag.

Gjorde jag?
Uppenbarligen måste jag vet något du inte sågade mitt inlägg i helhet. Sen har jag nog aldrig gjort sken att vara specialist varken på denna sida eller i mitt normal liv. Jag skulle nog säga att jag är höjd av över medlet, detta märker man spciellt av på högskola då det uppenbarligen finns personer på ds och nit programen som aldrig ens byt en cpu.

Citat:

av MBY
Du har varit tendentiös utöver vad som är acceptabelt. Du fortsätter nu med ytterligare ett subtilt, men tydligt, argumentationsfel: ad Verecundiam, hänvisande till auktoritet. Genom att glänsa med din påstådda utbildning (vilken är ointressant, ovidkommande och ingen bryr sig i nuläget om). Jag tänker inte lista här vad relevant jag läst.

Det är faktiskt rätt kul anklagar mig för argumentationsfel när du själv gör ditt absolut ytterst för att använda "tendentiös". Det är bara det äldsta retoriska knepet som finns med ändå. Säg ordet tillräckligt många gånger så börjar folket tro på det.

Citat:

av MBY
När jag har haft fel, och det händer, har jag undantagslöst rättat mig och bett om ursäkt här på forumet. Ditt inlägg fullkomligt lyser arrogans: Ger sken av kunskap och auktoritet men innehåller fel på fel. Men tendentiös historieskrivning kan man visa vad som helst. Så, mitt "hus" är "städat". Jag försöker nämligen att inte ha fel, även om det givetvis ibland blir så. Jag försöker att inte vara alltför tendentiös. Jag försöker hålla mig till fakta. Du har inte ens försökt.

Jag bett om ursäkt för en del ovan, sen att du och jag har olika tolkningar verkar dock vara svårare att få fram. För att använda dina egna ord "Det verkar nästan som du på en tendentöst sätt inte vill förså mig".

Btw: vill du fortsätta denna debatt så kan vi göra det i PM form då detta går helt OfT. Jag tänker inte skriva mer i tråden om detta.

Permalänk
Avstängd

Mer goddag yxskaft! Du missar totalt poängen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jag tror problemet här ligger i vad du och jag definerar som programmerbart. Då de första modellern av -PROM krävde en extern källa för att tömma dem (har för mig att man tvingades ta av dem dessutom).

Definitionsmässigt finns det inget i "programmerbar" som betyder "raderbart". Hört talas om OTP? PROM är OTP. Men, för fan, det är inte det vi diskuterar. Analysera din egen semantik. Du skrev att Intels EPROM var det första - underförstått EPROMET - som gick att programmera, vilket är löjligt eftersom ingen någonsin uppfunnit ett icke programmerbart EPROM! Så nej, det finns inget problem. Bara en tendens i ditt skrivande!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Tycker du kan sluta med dina försök att lägga ord i munnen. Jag har nog aldrig skrivit att databussen styr ordlängden. Du verkar dock själv missa att den kortare databussen har negativinverkan på processorprestandan.

Men vad tusan har du skrivit då? Försök inte flippa kort sådär! Jag är mycket, mycket väl medveten om att den "kortare" databussen inverkar negativt på prestandan. Men vad vill du säga? Om du vill påstå att det var vad du menade när du skrev att 8088 är 8-bitars, så ljuger du. 8088 är och förblir en 16-bitarsprolle, och det är det enda denna subdiskussion handlar om! Vi har inte nämt ordet "prestanda", och det hör inte hit i denna kontext! Att 16-bitarsprocessorer har högre prestanda än 8-bitarsdito när allt annat är oförändrat är fullständigt trivialt! Detta är ännu en pseudodiskussion. Du har sagt något som är fel. Jag rättar dig. Du försöker på nytt, med en helt ovidkommande sidodiskussion. Du insinuerade nämligen helt och klart att den yttre databussen var av vikt när det gäller att bestämma ordlängden på en CPU.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Vill du kan jag göra en stor affär av ditt missbrukande av ordet "tendentiös". Tycker att det är rätt kul att du i still med politiker försöker lägga beslag på ett värdeladdat ord.

Snacka om att missa poängen. Jag har inte missbrukat ordet. Tvärt om, jag har verkligen tryckt på ordet och skrivit det i kursiv för att du ska begripa vad det handlar om! Så du borde göra en stor sak av mitt användande av ordet tendentiöst!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Jag precis som alla andra presenterar fakta utifrån den information jag har tillgodo, kan inhämta från diverse källor, samt de som speglar min egen personliga åsikt (ingen är helt neutral att påstå annat är ren lögn). Detta är dessa kriterier jag använde för att ställa upp listan i fråga. Att du och andra felaktigt tolkar detta som historirevisionism får stå för er själv, då detta absolut inte var min mening.

"Samt att det spelar min personliga åsikt". Intressant sätt att förhålla sig till fakta. Sedan verkar det som du försöker göra en straw man genom att påstå att "ingen är neutral"? Nähä? Fler visdomsord? Skämt å sido, du gjorde en lista för att visa två saker (jag är helt säker på att den förkrossande majoriteten tolkar det så): Dels Intels uppfinningsrikedom och dels AMD brist på dito. Ditt inlägg var helt enkelt inte balanserat. Jag begriper mycket väl att du svarade på ett lika obalanserat inlägg, men är det en giltig ursäkt? Ditt inlägg var mer uppbackat av 'förment fakta'. Jag påstår ingalunda att du är den enda som kommer med knasiga påståenden, men det är skillnad på dussinknasigheterna och den som sysslar med "link dropping", "name dropping" eller "fact dropping" (ursäkta svengelskan), och på så sätt ger auktoritet åt sina inlägg. Det är i sak inte fel, inte alls, men man är s.a.s. i en helt annan kvalitétshiearki då, och måste hålla tungan rätt i mun.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Att däremot jämställde AMD med Intel när det gäller rena inovationer, gällande standader och patent är rent fel.

Inte för den som kan läsa. Igen: Du svarade på ett lika obalanserat inlägg, men ditt inlägg innehöll mer "fakta" (vilket, så länge faktan är rätt, är positivt) utan att vara balanserat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Orsaken du fick skit av mig? Jag uppfattade inte ditt utfall som ett angrepp på min text utan på min person.

Då måste du nog läsa igen. Jag hävdade att ditt inlägg var arrogant och tendentiöst. I övrigt behandlar jag bara sakfrågorna (dvs varför inlägget var uppenbart tendentiöst).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Btw: för klarhetens skull kan jag meddela att jag är 24.

Gott. Och jag är 29. Fattar du nu hur oviktigt det är? Det är inte direkt en ålderskillnad att göra väsen av. Hade det skiljt 50 år mellan oss hade det kanske betytt något, men inte 5.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Att det inte var första högnivåspråket kan vi nog både enas om. Dock undrar jag om du erkänner det som det första högnivåspråket som var skrivit specifikt för microprocessorer.

Det är inte min sak att "erkänna" något jag inte försökt dölja. Jag har redan konstaterat det med en axelryckning. Du däremot, gjorde allt för att få det att låta märkvärdigt. Framförallt vekar du vilja göra sken av att det är för tråden relevant. När det gäller rena fakta så är jag inte så säker på att PL/M är det första högnivåspråket för mikroprocessorer, men det spelar som sagt ingen roll om det är rätt eller fel - sättet de nämdes på var uppenbart tendentiöst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Så du menar att du aldrig någonsin har varit i en diskussion där du hävdar en sak som sen inte visar sig stämma? Jävlar du måste vara jesus, muhammed, ismeal, satan och einstein allt på en gång.

Håll dig till saken! Vad man säger i en diskussion är inte alltid fakta. Däremot kan man välja att lägga fram det som ren hardcore "databasfakta" genom att göra en fånig lista. Om det inte är fakta, vilket det inte var, ljuger man. Jag ljuger inte. Jag kan ha, och har, fel med jämna mellanrum. Men jag försöker undvika att ljuga. Sluta blanda äpplen och päron ffs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jag diskuterar med de fakta jag har tillhands. Eller missade du att jag erkände mig själv tillrättavisad ovan?

Nej det missade jag inte. Du verkar ha missat hela poängen med mina inlägg i denna tråd. Det handlar inte om vem som "vågar erkänna mest fel" eller den som är mest arrogant. Det handlar om ett förhållningssätt till fakta - speciellt om man inte är bombsäker på att faktat stämmer och är relevent. Du gjorde fel på båda punkterna. Men faktafel är inte hela världen så länge de inte leder åt något specifikt håll, dvs tendens.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jäklar, här visste jag inte att det krävdes en 10hp uppsats för att försöka framhäva en poäng, noterat för framtida ändamål

Vem har sagt det? Det räcker väl att om man framställer ett inlägg som är högtravande någolunda balanserat och ödmjukt? Observera att ödmjukhet inte på något sätt motsägs av skarphet eller beskhet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Btw: där har vi "tendentiöst" igen

Och varför tror du att jag med flit använt ordet "tendentiöst" så många gånger?

Att klampa i klaveret låter illa. Att ta sig därifrån låter riktigt illa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Eftersom du inte själv verkar begrippa så ska jag säga detta här en gång till:

"Jag varken har eller kommer ha något företag där det skulle finnas någon speciel lojalitet till. Jag köper det som vid det givna tillfället erbjuder bäst prestanda/uppgraderingsmöjlighet (beroende på vad det är jag köper). Det kvittar om det står Intel, AMD, ATi, Nvidia, SiS, Via eller Lego för den delen."

Vaaaa? Nä, du har rätt. Det där begriper jag inte alls!
Det samma gäller givetvis alla upplysta konsumenter. Jag har inte sagt något annat. Du måste blanda ihop det med att du ger uttryck för en tendentiös fanboyism. Därmed inte sagt att du är en fanboy. Läs om, läs rätt! Du, vad du än hade för intentioner, fick det onekligen att låta som Intel-fanboyism.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
...
Uppenbarligen måste jag vet något du inte sågade mitt inlägg i helhet. Sen har jag nog aldrig gjort sken att vara specialist varken på denna sida eller i mitt normal liv. Jag skulle nog säga att jag är höjd av över medlet, detta märker man spciellt av på högskola då det uppenbarligen finns personer på ds och nit programen som aldrig ens byt en cpu.

Förlåt men jag förstår inte riktigt meningen i det du säger just nu. Speciellt den första meningen i stycket. Göra sken av att vara specialist gör man inte genom en officiell deklaration utan genom att tvärsäkert skriva som du gjort. Vidare yppade du något om din utbildning för att ge tyngd åt vad du skrev. Du skrev t.ex. tvärsäkert, trots att de strider mot den enklaste datorarkitekturkunskaper, att 8088 var en 8-bitarsprocessor. Det är dock återigen inte faktafelen jag främst är ute efter (8088 den första 8-bitarsprollen, etc), utan tendensen i dina senaste inlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Det är faktiskt rätt kul anklagar mig för argumentationsfel när du själv gör ditt absolut ytterst för att använda "tendentiös". Det är bara det äldsta retoriska knepet som finns med ändå. Säg ordet tillräckligt många gånger så börjar folket tro på det.

Återigen: Försök förstå varför jag använder ordet fler än en gång. Och tänk på att du är farligt nära att uppfylla Godwins lag!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jag bett om ursäkt för en del ovan, sen att du och jag har olika tolkningar verkar dock vara svårare att få fram. För att använda dina egna ord "Det verkar nästan som du på en tendentöst sätt inte vill förså mig".

Tolkningar? Jag har knappast skrivit några egna analytiska alster om datorhistoria i denna tråd. Jag har ännu ej gjort några tolkningar, förutom av just din tendentiösa text.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Btw: vill du fortsätta denna debatt så kan vi göra det i PM form då detta går helt OfT. Jag tänker inte skriva mer i tråden om detta.

Nej tack, det verkar helt meningslöst med polemik mellan två personer om ett allmänt intresse utan att någon annan ser vad som skrivs. På ett öppet forum dessutom...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."