Fyrkärniga processorer blir billigare än någonsin

Permalänk

så runt 1850 för en q6600 istället för 2200. ett prisdrop på ungefär 15%. inte fel när man inte behöver sänka priserna.

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Efter skulle jag inte vilja påstå. Det är väl bara spelindustrin och några nichade program som inte hängt med riktigt. Och för spel är det förståligt då de inte alltid kan dra nytta av fler trådar.

Men de flesta apps jag kört har varit flertrådade i riktigt många år, go mac!

Man kan ju inte som mjukvaruutvecklare ligga i fas med de senaste high-end processorerna utan man bör ju göra programmen efter vad konsumenterna har hemma.
Visserligen har många quad processer hemma nu, och de finns ju även många program som utnyttjar det.
I spelbranschen går det lite trögare eftersom det är väldigt svårt att kunna fördela arbetet på fler än 2 cores. Sedan är det ju väldigt sällan som porcessorn är flaskhalsen i ett nytt system utan det brukar ju vara grafikkortet

Fint med billigare processorer dock
Fast för min del blir det nog en E8400 vid nästa processorköp

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Är det värt att byta från Q6600 till en Q6700 om man som jag inte tänker klocka? Uppsskattar stabila tysta datorer men ändå med lite sprutt. Farsan skulle bygga en dator och vill troligtvis köpa av mig Q6600 om jag byter.

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roboth
Är det värt att byta från Q6600 till en Q6700 om man som jag inte tänker klocka? Uppsskattar stabila tysta datorer men ändå med lite sprutt. Farsan skulle bygga en dator och vill troligtvis köpa av mig Q6600 om jag byter.

Jag personligen tycker inte att det är direkt lönt nej. Bytet vore isåfall mest för att äga något bättre med en siffra högre på pappret än att tycka att prestandavinsten är värd besväret och pengarna.

Dock är hysterin efter att äga det senaste inte direkt smygande här på Sweclockers...

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

Trevligt Intel!

För min del blir det nog en Q6600 som jag kanske överklockar lite.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Jag personligen tycker inte att det är direkt lönt nej. Bytet vore isåfall mest för att äga något bättre med en siffra högre på pappret än att tycka att prestandavinsten är värd besväret och pengarna.

Dock är hysterin efter att äga det senaste inte direkt smygande här på Sweclockers...

Din signatur säger ju allt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Någon på Intel måste slagit huvet, sänka prisena är ju inte något vanligt med dom

Dom vill nog bli av med de äldre quad-core processorerna, misstänker att försäljarna ställt krav på intel att sänka priserna när nu de nya penryn quad-processorerna börjat dyka upp för att bli av med dessa från sina lager.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Inaktiv

Mmmm riktigt fint! Fast det är nog så att de vill göra av med det gamla lagret av äldre C2D/C2Q revisioner.

Permalänk
Medlem

Lalalala

Permalänk
Medlem

synd bara att dom stryper tillförseln av 45nm are.. men hoppas de har byggt upp ett stort lager när dom vekligen ska ut igen

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk

Vilken stepping är det man helst ska ha på Quad-coren?
Hade kanske tänkt överklocka lite.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

G0 och till den som sa att intel inte brukar sänka priserna; Nähä så alla prollar ligger i samma pris helatiden menar du?

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Din signatur säger ju allt.

Jaså? Jag är ganska säker på att du missförstod mig.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Lite larvig rubrik på nyheten tycker jag. Processorerna är ju ständigt "billigare än någonsin". Det är knappast så att de brukar gå upp i pris...

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att Celeron 430 som kostar 300kr kommer sänkas i pris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Lalalala

http://lurix.net/york.jpg

bastard

Permalänk
Hedersmedlem

vem vet.. intels kommande prollar kanske presterar dåligt så när dom släpps så kommer alla vilja ha dom gamla. dvs kommer ingen köpa de nya eller nåt. kanske förvirrande jag vet. har jag skrivit såhär lång tar jag inte bort det hehe.
Själv kanske man kan börja fundera på att köpa "billigaste delarna" dator att använda som server nu när de sänks såpass. (läser pm så kommentar dit)

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
vem vet.. intels kommande prollar kanske presterar dåligt så när dom släpps så kommer alla vilja ha dom gamla. dvs kommer ingen köpa de nya eller nåt.

:Psaken är bara att vi redan har sett många tillförlitliga benchmarks på hur Penryn i olika varianter presterar, och vi vill gärna ha dom.... det är därför nyhetsskribenen kan skämmas denna gång... Penryn-processorerna prissänks inte trots att nyhetens första meningar påstår det.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått från nyhetsartikeln så är det Q6600 och Q6700 processorerna som kommer att sänkas i pris medan Q9300 och Q9450 kommer att behålla sina priser som de ligger just nu?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4