filserverdator med linux med raid

Permalänk
Medlem

filserverdator med linux med raid

hej jag ska göra en filserverdator till pappas företag men han vill ha den så billig och laglig som möjligt, jag rekomenderade han linux, och han sa att jag skulle fixa det till han istället för att någon annan ska göra det.

jag har inte satt mig in så mkt på ubuntu, men vi lära mig så mkt jag kan då pappas kunder behöver också hjälp med servrar.

Jag tänkte att här är det bästa stället att börjar för här finns de bästa folket.

jag valde ubuntu för det är användarvänligt för nybörjare, men till saken.

Pappa vill ha hårdiskarna till att automatiskt skapa säkerhetsfiler från hans dator så att de finns lagrade på servern om hans datorer skulle gå isönder. men som extra säkerhet så vill han att det fanns en "spegel" hårddisk (hoppas ni förstår) en hårddisk som är exakt samma som huvudhårdisken som en extra extra säkerhet.

jag vill ha alla noob sider för ubuntu, samt hur man gör en filserver

och lite förklaring vad ni tycker vad jag ska gå till väga

tack på förhand

m.v.h

Simon Löfvall

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Du vill att servern ska ha en hårdvaruraid RAID-5 med minst 4 hårddiskar.
Kolla in 3ware kort och SAS hårddiskar.

Sen en backupenhet, beror hur mycke filer du ska göra backup på, antingen ett DDS bandare eller dvdbrännare.

Sen använd dig av Rsync för att skicka filerna från klienten til lservern automatiskt.

dustin.se

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

DET HETER UBUNTU! INTE UNBUNTU!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

tack så hemskt mycket för att du uppmärksamma alla på det du har räddat mitt liv larsrohdin

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk

Varsågod

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Vila i frid

Se bara till att köra med äkta hårdvaru-raid och inte snik/fusk-raid som de flesta nyare moderkort använder då Linux-distarna inte verkar vara direkt mogna för mjukvaruraid/dmraid - och inte heller speciellt enkla att installera och administrera för en hyffsat erfaren n00b.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Se bara till att köra med äkta hårdvaru-raid och inte snik/fusk-raid som de flesta nyare moderkort använder då Linux-distarna inte verkar vara direkt mogna för mjukvaruraid/dmraid - och inte heller speciellt enkla att installera och administrera för en hyffsat erfaren n00b.

som sagt, 3ware SAS kort.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

hej jag har 3 st hårddiskar som jag vill ha i raid 5 men en av dessa behöver också vara OS hdd, jag ska ha ubuntu och tänkt göra det via mjukvara eftersom hårdvaruvägen värkar kompliserad och om inte snälla skriv länkar till hur man gör !!!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig, men det låter väldigt skumt. RAID5 är väl 2 diskar data + 1 som paritet va? Då kan du inte dedikera en av de diskarna som OS-disk...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

det var det jag undrade om man kunde men det gick tydligen inte

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zatrec
hej jag har 3 st hårddiskar som jag vill ha i raid 5 men en av dessa behöver också vara OS hdd, jag ska ha ubuntu och tänkt göra det via mjukvara eftersom hårdvaruvägen värkar kompliserad och om inte snälla skriv länkar till hur man gör !!!

det är hårdvaruraid du vill ha, men det är ju betydligt dyrare och snabbare och säkrare,

om du vill ha bra mjukvaruraid så är det ZFS som gäller.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det här verkar vara en sällsynt dålig idé?

Om du skall bygga en lösning åt ett företag (som jag antar kommer att ha affärskritisk data på servern) så bör du veta svaret på alla de frågor du ställer innan du börjar.

Permalänk
Medlem

Att köra OSet på en Raid5-volym ska inte vara speciellt bra heller. Så skaffa en mindre systemdisk eller installera OSet på en disk och kör Raid1 på de två andra diskarna.

Permalänk
Medlem

jag har inte börjat, min pappa ville detta för att spara pengar, jag håller på att lära mig så mkt jag kan och har fått allt på plats, det är bara hur man gör bäst raid 3 av 3 st olika hdd vid storlekar 140, 40 ,40 GB

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zatrec
hej jag har 3 st hårddiskar som jag vill ha i raid 5 men en av dessa behöver också vara OS hdd, jag ska ha ubuntu och tänkt göra det via mjukvara eftersom hårdvaruvägen värkar kompliserad och om inte snälla skriv länkar till hur man gör !!!

hårdvaruvägen är lättare. (om det är äkta hårdvaru-RAID alltså)

mjukvaru kan vara lite förvirrande att ställa in, men ta det lite lugnt med installationen bara så bör det gå bra. (allt du behöver ingår på själva Ubuntuskivan)

vad du menar med en av dem ska vara OS vet jag inte, men du kan ju göra såhär:

bootpartion: (går inte att mjukvaruRAIDa) (tror jag)

systempartion: (OS): RAID0

datapartion: RAID1

/ håller nog med zightx med samma argument förresten, kör OS på en disk och RAID enbart på datan så blir det nog lättare att både ställa in och fixa.
swap: (behöver inte RAIDas, men kör en likadan på varje disk)

ev räcker det med 2 diskar om du inte har stora krav på farten, du kan ju ändå köra RAID1 för datan och få hyfsad säkerhet så.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Varför snackar ni om att inte ha systemet på raid? Om den disken kraschar så får man börja om från början med att installera systemet, fixa tillbaka config från backup (som man _måste_ ha, även om man kör raid! Raid skyddar inte mot den mänskliga faktorn, dvs. att man raderar filer av misstag), där snackar man minst en dags nertid i onödan bara för att man snålar.

Till trådskaparen: Inte för att dissa dig och dina kunskaper, men är detta verkligen väl genomtänkt? Frågan din far hur mycket datat på den här maskinen kommer att vara värt, och hur mycket det kostar för varje timme/dag som den inte går att komma åt. Förmodligen inser man ganska snabbt att en färdig lösning kan vara mycket billigare än vad den ser ut att vara från början, och att den billiga lösningen snabbt kan bli dyr...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Varför snackar ni om att inte ha systemet på raid? Om den disken kraschar så får man börja om från början med att installera systemet, fixa tillbaka config från backup (som man _måste_ ha, även om man kör raid! Raid skyddar inte mot den mänskliga faktorn, dvs. att man raderar filer av misstag), där snackar man minst en dags nertid i onödan bara för att man snålar.

Till trådskaparen: Inte för att dissa dig och dina kunskaper, men är detta verkligen väl genomtänkt? Frågan din far hur mycket datat på den här maskinen kommer att vara värt, och hur mycket det kostar för varje timme/dag som den inte går att komma åt. Förmodligen inser man ganska snabbt att en färdig lösning kan vara mycket billigare än vad den ser ut att vara från början, och att den billiga lösningen snabbt kan bli dyr...

Jo, i slutändan känns det som om t.ex. en Netgear ReadyNAS Duo skulle vara billigare när den väl släpps.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Varför snackar ni om att inte ha systemet på raid?

jag skrev (och tänkte) fel i den editeringen, vad jag menade var att nöja sig med 2 diskar och köra OS + DATA på olika partioner, men i RAID (fast olika lägen beroende på vad man prioriterade) men du har nog rätt, med normala krav bör RAID1 på båda räcka fint och även undrlätta driften.*

*(men ett tillägg här med, ingen form av RAID i världen overträffar regelbundna arkiveringar av data på ett helt separat medium)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
*(men ett tillägg här med, ingen form av RAID i världen overträffar regelbundna arkiveringar av data på ett helt separat medium)

Det är ju två skillda saker. RAID har man för redundans, backup för backup.
RAID skyddar mot att en disk fysiskt lägger av, men det skyddar inte mot att någon av misstag raderar en fil. Därför ska man köra både RAID och backup på allt viktigt data.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på FreeBSD med ZFS

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju alltid köpa den där backup-roboton (drobo eller vad heter den?)... Den verkar väldigt smidig och enkel i alla fall !

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

RAID1 för systemet är ett måste, tar ju massor av tid att återställa allt.

Men i trådskaparens fall så hade jag nog skaffat en dubbeldisk NAS och kört en RAID1 på.

Permalänk

Den absolut enklaste lösningen är att skaffa någon form av färdig NAS-lösning med RAID-5. Det finns många att välja på så att hitta en lämplig variant bör inte vara några större problem. Konfigurationsarbetet blir minimalt, underhållet minimalt och rasar en disk är det bara att byta ut den.

Är du ute efter att bygga en egen lösning så skaffa ett raidkort som klarar minst raid 5 i hårdvara, Arecas kort har jag mycket bra erfarenheter av. Skapa en RAID 5- eller RAID 6-array som spänner över alla tillgängliga hårddiskar, detta görs i raidkortets firmware. Installera ett bra serveroperativsystem, Jag föredrar FreeBSD men Debian lär fungera lika bra. Konfigurera Samba så att du kan ansluta till servern från en windowsdator som vanligt och schemalägg backup från windowsdatorn till nätverksdisken. Glöm inte att se till ordna så att du blir varnad så fort RAID:en går in i degraded mode.

Vill du ha bra backup av alla filer kan du även fixa ett script på servern som till exempel gör backup av det primära lagringsutrymmet på servern en gång om dagen och sparar dessa någon annan stans på servern för att på så sätt skydda sig mot oavsiktlig radering av filer.

En variant till detta skulle vara att installera ZFS, ett filsystem från SUN med många smidiga versionshateringsmöjligheter men då det inte finns någon smidig lösning för detta ännu känns det inte helt aktuellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyberzero
Ursäkta mig, men det låter väldigt skumt. RAID5 är väl 2 diskar data + 1 som paritet va? Då kan du inte dedikera en av de diskarna som OS-disk...

Ska man vara petig så är RAID5 glidande paritet över alla diskar.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --