Permalänk

Alternativ till ClarkConnect?

HAr kört CC på min server nu i 2-3 år, vill pröva något nytt, finns det någon liknande dist, som är "färdigt" med webb configurering osv?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Om du vill ha samma funktionalitet som cc är det inte så många att välja på(kommer inte ihåg vad dom heter)

Om du "nöjer" dig med rena fw distar så är det typ

pfsense <- personlig favorit
ipcop
smoothwall
astaro <-- gratis upp till 10skyddade ip´n

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

FreeNAS.. filserver

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en dist som typ pfSense/Smoothwall med inbyggt/lättillgängligt stöd för virtualisering så man enkelt kunde installera en FreeNAS på samma burk, men ändå avskiljt.

Det hade varit super!

EDIT: När jag ändå har det uppe, finns det något schyst paket till t.ex. Ubuntu Server så man kan få en bra routerlösning? Isf kan man ju utan problem bygga upp en lösning med router/firewall + vmware server.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
EDIT: När jag ändå har det uppe, finns det något schyst paket till t.ex. Ubuntu Server så man kan få en bra routerlösning? Isf kan man ju utan problem bygga upp en lösning med router/firewall + vmware server.

IPtables finns, men det är inte direkt lätt att lära sig.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

shorewall

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Jag skulle vilja se en dist som typ pfSense/Smoothwall med inbyggt/lättillgängligt stöd för virtualisering så man enkelt kunde installera en FreeNAS på samma burk, men ändå avskiljt.

Det hade varit super!

EDIT: När jag ändå har det uppe, finns det något schyst paket till t.ex. Ubuntu Server så man kan få en bra routerlösning? Isf kan man ju utan problem bygga upp en lösning med router/firewall + vmware server.

Shorewall tycker jag är värt ett försök

Edit: För seg...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Program för routing har du redan; iproute2.
http://www.policyrouting.org/iproute2-toc.html
http://lartc.org/

Visa signatur

Fagerja