Permalänk
Medlem

KDE vs. GNOME

Jag ska virtualisera lite olika versioner av Linux på ett BladeCenter (har APU på Fourleaf-kontoret i Sverige, way till XenSource ), men eftersom jag är begränsad till blad som är fyra år gamla vill jag har något med bra prestanda, något som suger ganska lite resurser.

Så jag bara undrar om det är någon prestandaskillnad mellan SUSE baserat på KDE och SUSE med på GNOME...?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

öj, trådar med namn som detta brukar bli sakliga och givande. För övrigt är det nog inte så stor skillnad prestandamässigt.

Permalänk
Medlem

Nej, jag trodde väl inte det... ah well, det är för övrigt en 2.4 GHz Xeon med 1 gig DDR i Dual Channel, så det borde väl inte bli så jobbigt... alternativt får jag skrota fram mer minne till resterande tre blad.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Annars kan man väl hitta något ännu mindre krävande. Fluxbox, xfce eller motsvarande.

Permalänk
Medlem

Jag har redan en VM av ett XFCE Debian, så jag tror det räcker. Grejen är att jag har ett blad med en gig minne som jag för nuvarande kör en fysisk Windows Server 2003-installation på, men den gör jag ändå ingenting med så det kanske blir till att installera Xen på den med. Då kan jag nog testa en del olika grejer...

Tackar så mycket för svaren förresten, senaste året har folk dissat mig rätt ordentligt här på SweC.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag har kört både KDE och Gnome på segare setups, så du behöver nog inte oroa dig för prestandan.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

smaken är som baken.. delad..

Vissa gillar KDE, vissa gillar GNOME . vissa gillar inte dom..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

varken kde eller gnome är kända för att dra lite resurser. Lägg in fluxbox istället ^^

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Testa WindowMaker, använder väldigt lite resurser och är trevligt att använda imo.

Själv väljer jag dock Gnome framför KDE som arbetsstation, men jag tror inte det skiljer så värst mycket angående prestandan mellan KDE och Gnome.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem

Qt är mycket snabbare än GTK, så jag väljer KDE.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Qt är mycket snabbare än GTK, så jag väljer KDE.

Jo, man får nog hålla med om att det känns snabbare.

Permalänk
Medlem

Alltid upplevt at QT baserade applikationer känns kvickare. Min röst faller dock alltid på OpenBox :>

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Sitter i skrivande stund i ett virtuellt Kubuntu och kan bara säga att det känns MYCKET snabbare och bättre response än någon annan linux dist jag tidigare testat. Trodde det motsatta, jag skulle köra KDE före gnome nu efter lite testning.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Sitter i skrivande stund i ett virtuellt Kubuntu och kan bara säga att det känns MYCKET snabbare och bättre response än någon annan linux dist jag tidigare testat. Trodde det motsatta, jag skulle köra KDE före gnome nu efter lite testning.

Intressant, KDE verkar ju rätt trevligt. Jag fick inte riktigt till det med mina SUSE-installationer idag (har en KDE och en Gnome) eftersom Xen inte har några templates för openSUSE. Jag försökte pilla lite, men företagets serveransvarige ska visa mig imorgon. Om inte ni har några tips...?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

xfce4 ar bra, och har bra plugins

valde i borjan xfce4 istallet for kde da kde tar en javla tid att instelera pa gentoo
sen borjade jag gilla xfce sa nu ar det som galler.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Permalänk

Gillar inte alls KDE, tycker det är väldigt mycket skit Men de e juh min personliga uppfattning

Jag gillar Gnome stenhårt Men varför kan ja inte förklara Vana antar jag!

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Medlem

Jag gillar KDE, känns mer responsivt. Problemet med KDE är att det är fult som stryk, och inte ett endaste snyggt tema har jag lyckats hitta ännu. :/

Så just nu är det Gnome som gäller för min del. Finns många snygga teman till gtk.

Ska man köra en virtuell maskin så föredra jag faktiskt xfce4. Då kan man använda sin ram till nåt annat än att ge för mycket till den virtuella maskinen. Fluxbox har jag bara provat lite smått, men inte gillat det allt för mycket pågrund av att det är för minimalistiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Jag gillar KDE, känns mer responsivt. Problemet med KDE är att det är fult som stryk, och inte ett endaste snyggt tema har jag lyckats hitta ännu. :/

Så just nu är det Gnome som gäller för min del. Finns många snygga teman till gtk.

Ska man köra en virtuell maskin så föredra jag faktiskt xfce4. Då kan man använda sin ram till nåt annat än att ge för mycket till den virtuella maskinen. Fluxbox har jag bara provat lite smått, men inte gillat det allt för mycket pågrund av att det är för minimalistiskt.

Finns andra saker förutom SLAN teman som ser bra ut

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clp
wmii

word

Visa signatur

WMII

Permalänk

Tycker KDE är ren sojaskit. Kör på Gnome, du kommer inte bli missnöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Value_Value
Tycker KDE är ren sojaskit. Kör på Gnome, du kommer inte bli missnöjd.

Om man förväntar sig ett responsivt gränssnitt så är risken rätt stor för att man ska bli missnöjd med Gnome.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag är gammalt KDE-fan, men nu har jag helt gått över till Gnome. Det är mycket mer cleant, vilket är väldigt mycket trevligare. KDE ser/känns trasigt ut på något sätt. Prestandan är inget problem på moderna burkar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag är gammalt KDE-fan, men nu har jag helt gått över till Gnome. Det är mycket mer cleant, vilket är väldigt mycket trevligare. KDE ser/känns trasigt ut på något sätt. Prestandan är inget problem på moderna burkar.

Håller med, testade KDE en gång. Min första uppfattning var att det var väldigt rörigt.

Permalänk
Medlem

KDE är snabbare men fulare är min åsikt. Gnome är dessutom lite för nerdummat på sina ställen.

Permalänk
Medlem

Ja, Gnome är rejält neddummat tyvärr, man är tvungen att använda CLI typ hela tiden för att få något vettigt gjort = det är långt ifrån färdigt för Svensson vad än Linux-supporters hävdar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Ja, Gnome är rejält neddummat tyvärr, man är tvungen att använda CLI typ hela tiden för att få något vettigt gjort = det är långt ifrån färdigt för Svensson vad än Linux-supporters hävdar.

Njau... retoriken behöver nog utvecklas...

Att terminalen har en mer framträdande framtoning i Gnome än KDE4 är väl
helt sant och visst gör man saker snabbare mha terminalen inkl om man vet hur
terminalen funkar. bara en sådan enkel sak som hur terminalen lagrar gamla kommandon

Utmaningen är väl mer att många inte orkar läsa 1 rad i Hjälp o Support och än mindre botanisera runt i GUIen.

Om det sedan är frågan om konkret hjälp så visst väljer då den som kan lite mer att köra terminal vägen eftersom den oftast är snabbare.

Sen finns det då de som vägrar sätta sig in i GUIen och det är ju rena sabotaget mot newbies att inte lära ut GUI metoderna om de är att föredra.

Det finns massvis med trådar här i forumet där GUI sättet hellre skulle väljas.

Slutligen visst är Gnome folket konservativa och det har ju både för o nackdelar...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y