Permalänk

Playstation 3 med Mac OSX

Någon som har erfarenhet hur det skulle funka med Mac operativsystem på ett playstation 3?

Lika så, något som stört mig länge...varför finns inga mac datorer med AMD-proc?

Visa signatur

Alla kan göra fel sa pedofilen och hjälpte dvärgen upp!!!

Permalänk
Medlem

Först och främst skulle du ju vara tvungen att emulera nån form av x86-plattform på PS3:an kan jag tänka mig, känns inte så aktuellt i dagsläget. Säger jag utan att ha närmare detaljkunskap.

Ang. AMD i Apple-datorer så går det emot grejen med hur Apple bygger sina datorer. De vill inte ha en massa olika alternativ som gör det jobbigt för deras målgrupp att välja dator, de vill ha en enhetlig hårdvaruplattform som inte gör det krångligt med drivrutiner och dylik skitgöra.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Rent kodmässigt skulle PPC-koden i OS X exekveras på en PS3a. Men det är mer än instruktionerna som processorn hanterar som är avgörande.
En Cell-processor kan exekvera precis samma kod som en G5a. Men de är väldigt olika designade övrigt och skulle behöva kodas om för att köras.

AMD finns det troligtvis inte för att Apple har gjort ett avtal med Intel. Mer än så är det nog inte. AMD ligger också på efterkälken rent prestandamässigt.

Permalänk

Alltså först och främst har du bara 256MB tillgängligt. Det är inte jätteoptimalt för OSX. Cell är även annorlunda än en vanlig PPC G5 processor och stöd för en annan bootloader behövs.

Du kan annars få ex Ubuntu att se ut som OSX.

Angående kod vet jag inte riktigt. I början när PS3an kom ut använde man ex en standard Fedora PPC skiva tillsammans med lite tillägg från Cellutvecklarskivan.

Tyvärr är även 256MB lite magert för ett fullfjädrat GNU/Linux operativ. Sen får du tänka på alla drivrutiner som behövs. Drivrutinerna till ex Ubuntu på PS3 är heller inte helt smärtfria.

edit:

Jag tror inte moderatorerna tycker länkarna ovan är helt ok heller.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tänk på §7 och andra regler.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

det lär väll komma AMD-korkar den dag AMD ger Apple ett erbjudande de inte vill säga nej till. (ungefär som Intel redan gjort alltså)

skulle förresten inte förvåna mig om nån redan kört OSX på en PS3, enda problemen är nog att vissa program blir långsamma av utrensade instruktioner som de vanliga PPC hade. och 256MB RAM har ju även Macarna levererats med för inte så värst längesen trots allt..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Finns många som har kört OSX genom PearPC och liknande på PS3 precis som Windows genom QEMU men OSX utan emulator är bara att glömma.

Jag tycker 360:n är en bättre kandidat. Den är hackad att köra osignerad kod (time attack till ex kärna v 4532), den har mer (dubbelt) ram och den är billigare. Ubuntu kör redan native på 360:n efter timeattack. Inom snar framtid kommer troligen mer framgångar inom 360:s modcommunity.

Jag skulle personligen gärna köpa ytterligare en 360 arcade bara för att använda som PPC dator när boot loadern, video och audio drivrutinen fungerar smärtfritt med Ubuntu.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
den har mer (dubbelt) ram

Jag skulle personligen gärna köpa ytterligare en 360 arcade bara för att använda som PPC dator när boot loadern, video och audio drivrutinen fungerar smärtfritt med Ubuntu.

apapap, för närvarande "dubbelt tillgängligt"

liksom jag, det vore ju den första intressanta programvaran för boxen. men det blir först när det inte är så många "om" liksom det ovan..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint