Nvidia sågar AMD – avslöjar Geforce 9800 GX2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Tillåt mig att skratta för alla stavningsfel i hela den här tråden. Denna generation fjortisar gör en mer besviken på att skriva korrekt grammatisk svenska än vad ett nytt gammalt ihoplock av nvidia gör.

Olyckligt så det förslår!!

Att du kan ord som "förslår" innebär inte att du skriver bra svenska.

Till exempel skriver du "skrattar för alla stavningsfel". Om du nu tvunget ska skratta så skrattar du "åt alla stavfel". Vidare är ordet "att" i samma mening onödigt och att du pratar om hela tråden är underförstått. Jämför med: "mannen gick ner för (hela) trappan".

Den andra meningen var jag tvungen att läsa ett par gånger för att över huvud taget begripa. Stavfel må vara irriterande men personligen tycker jag dålig meningsbyggnad är snäppet värre.

(Jag brukar sällan påpeka stavfel och liknande men när du nu kastade stenen och glasskärvorna regnade över dig, så är jag gärna framme och strör salt i såren. Det är ju trots allt, som du själv säger, ganska roligt.)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Att du kan ord som "förslår" innebär inte att du skriver bra svenska.

Till exempel skriver du "skrattar för alla stavningsfel". Om du nu tvunget ska skratta så skrattar du "åt alla stavfel". Vidare är ordet "att" i samma mening onödigt och att du pratar om hela tråden är underförstått. Jämför med: "mannen gick ner för (hela) trappan".

Den andra meningen var jag tvungen att läsa ett par gånger för att över huvud taget begripa. Stavfel må vara irriterande men personligen tycker jag dålig meningsbyggnad är snäppet värre.

(Jag brukar sällan påpeka stavfel och liknande men när du nu kastade stenen och glasskärvorna regnade över dig, så är jag gärna framme och strör salt i såren. Det är ju trots allt, som du själv säger, ganska roligt.)

Tror han har förstått nu
Om jag skriver något fel (sällan stavningsfel, men kanske konstig meningsbyggnad ibland) får ni gärna korrigera mig också så man lär sig "korrekt akademisk svenska" LOL (blandar svenska och engelska, jag vet)

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scheimpflug
Men det är ju det de gör hela tiden, självklart är det också så att om man vill pressa den senaste tekniken maximalt så får man också räkna med hög värmeutveckling. Om du prioriterar ett tyst/svalt kort så kan du inte titta på de kort som för tillfället presterar allra bäst eftersom dessa kort är pressade till max enligt vad tekniken klarar.

Precis som jag gjorde och valde Radeon 3870. Tyst och så kraftfullt jag just nu behöver till de spel jag spelar.

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Att du kan ord som "förslår" innebär inte att du skriver bra svenska.

Till exempel skriver du "skrattar för alla stavningsfel". Om du nu tvunget ska skratta så skrattar du "åt alla stavfel". Vidare är ordet "att" i samma mening onödigt och att du pratar om hela tråden är underförstått. Jämför med: "mannen gick ner för (hela) trappan".

Den andra meningen var jag tvungen att läsa ett par gånger för att över huvud taget begripa. Stavfel må vara irriterande men personligen tycker jag dålig meningsbyggnad är snäppet värre.

(Jag brukar sällan påpeka stavfel och liknande men när du nu kastade stenen och glasskärvorna regnade över dig, så är jag gärna framme och strör salt i såren. Det är ju trots allt, som du själv säger, ganska roligt.)

Aldrig sett någon äga sig själv så mycket på SweC (då pratar jag om dj christian)
Någon som vet om förslår verkligen är ett ord? Sökte på google och fick "ungefär 68 900" träffar.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Aldrig sett någon äga sig själv så mycket på SweC (då pratar jag om dj christian)
Någon som vet om förslår verkligen är ett ord? Sökte på google och fick "ungefär 68 900" träffar.

Jo det är ett ord, men han vet nog inte riktigt vad det betyder eller kan använda det mer än i uttrycket "så det förslår" som är ett ganska vanligt uttryck. Men jag tror väldigt få kan ge ett exempel på en mening med ordet som inte innehåller hela uttrycket.

Permalänk

Hmm 9800 GX2 nääe. Jag måste faktiskt säga att jag tycker att Amd's HD 3870 X2 kanske inte kommer vara det snabbare av dom två men jag tycker att det är en mycket bättre lösning. Iochmed att 9800 GX2 kortet är två kort i nån form av dubbelmackelösning medans HD 3780 X2 är två GPU'er på en macka så utesluter 9800 GX2 en singelslot lösning för dom som kommer köra vattenkylning och behöver PCI platserna som kortet äter upp :/

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Aldrig sett någon äga sig själv så mycket på SweC (då pratar jag om dj christian)
Någon som vet om förslår verkligen är ett ord? Sökte på google och fick "ungefär 68 900" träffar.

Svenska Akademiens OrdBok

Ungeför mer än tillräckligt, i överflöd.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hittade ett test mellan 8800 GT SLI (som skulle kunna motsvara 9800 GX2 eftersom det är 2 nedklockade 8800 GTS) VS 3870 Crossfire. Där ser man vilken som vinner rätt så tydligt
http://www.legionhardware.com/document.php?id=716&p=3
Det ironiska var att sökte på 8800 GT vs 8800 GTS när hittade det.
När HD 4870 kommer får nVidia däremot passa sig!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Ja, där ser det onekligen ut som att Crossfire HD3870 får fetspö av 8800 GT SLI.
Dock är det på Legionhardware. Var det inte just de som fuskade med resultaten till Nvidias favör tidigare ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Ja, där ser det onekligen ut som att Crossfire HD3870 får fetspö av 8800 GT SLI.
Dock är det på Legionhardware. Var det inte just de som fuskade med resultaten till Nvidias favör tidigare ?

Ingen aning, var har du hört det?! :S

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Ingen aning, var har du hört det?! :S

Tror det var när de skulle testa 8800GT mot HD3870. De fick skillnaderna att framstå som betydligt större än de var, genom vissa orättvisa jämförelser (tex att använda olika operativsystem för de olika korten).
Har för mig att det var Legionhardware och också nån till som gjorde det.

Fast efter att det upptäckts så torde de ju undvika att hamna i samma situation igen.. Så resultaten nu stämmer säkert.
Vore dock iallfall bra att se det bekräftat på andra ställen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Tror det var när de skulle testa 8800GT mot HD3870. De fick skillnaderna att framstå som betydligt större än de var, genom vissa orättvisa jämförelser (tex att använda olika operativsystem för de olika korten).
Har för mig att det var Legionhardware och också nån till som gjorde det.

Fast efter att det upptäckts så torde de ju undvika att hamna i samma situation igen.. Så resultaten nu stämmer säkert.
Vore dock iallfall bra att se det bekräftat på andra ställen.

OK, sen är det rätt så vanligt med staplar som börjar på exempelvis 10, 30, 50 istället för 0 och då ser skillnaden mycket större ut än den är ^^ men det är en annan sak...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
OK, sen är det rätt så vanligt med staplar som börjar på exempelvis 10, 30, 50 istället för 0 och då ser skillnaden mycket större ut än den är ^^ men det är en annan sak...

Ja, det där har jag nästan låtit mig luras av ett antal gånger.
Men ser ett gäng staplar, varav en dubbelt så hög som en annan och man tänker "Wow, vilken skillnad !".

Sedan ser man typ att skalan börjar på 30 och det ena kortet ger 34 fps och det andra 38...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Det här känns ju underbart!

Kritiken från nvidia tyder i mina ögon på att de känner sig hotade, och att det försprång de hadde iom geforce 8 serien krymper. Hoppas på ett år med stor konkurens, och att detta smittar av sig till CPU marknaden.

Permalänk
Medlem

Hade varit sjysst om de hade visat en spalt med överklockade standarder också, hade nog kunnat visa större skillnader, eller kanske till och med minskat försprånget.
Annars tycker jag personligen inte att skillnaden var tillräcklig för att motivera en att skaffa ett till kort till burken, nu när plånboken kan bli lite ledsen när man ska skaffa dyr elektronik...

Men i alla fall kul att se skillnaden. Keep 'em coming

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |