Nya 9600 GT – passiv kylning eller dubbla minnet

Permalänk
Melding Plague

Nya 9600 GT – passiv kylning eller dubbla minnet

Nu när Geforce 9600 GT väl är lanserat börjar det dyka upp speciella modeller från tredjepartstillverkare som bjuder på funktioner eller specifikationer annorlunda från referensdesignen. Bland annat MSI har lanserat en överklockad modell med mer minne, och tillverkaren Sparkle har lanserat en passivt kyld modell för den som värderar tystnad.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gör om röstningen så att man kan rösta på både tyst & svalt, tack.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Gör om röstningen så att man kan rösta på både tyst & svalt, tack.

Hehe, håller med dig... men jag valde sval iaf:D

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Gör om röstningen så att man kan rösta på både tyst & svalt, tack.

Tanken är att man ska rösta på det man värderar högst.

Edit: förtydligade

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jo jag förstod det, men har man en högljudd kylare som kyler bra kommer man byta ut den bara därför. Har man en tyst kylare som kyler skit måste man ändå byta ut den så vad är poängen?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Byter ut mot heltäckande vattenblock, orka ha massa små skitfläktar på 100000000 rpm.

Permalänk
Medlem

Jag håller med, det är väl få som värderar bara det ena av de två?

Jag värderar båda egenskaper lika högt skulle jag nog säga. Precis som tidigare poster noterar vill inte heller jag ha en kylare som håller grafikkortet vid arktiska temperaturer och samtidigt låter som en scramjet, inte heller vill jag ha en passiv kylare som inte klarar kyla ordentligt.

Själv röstade jag på kyla, men föredrar såklart när det är tyst också

Permalänk
Medlem

Borde finnas alternativet: "Ja, men jag byter själv till en som passar mina behov"

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Jag struntar fullkomligt i om grafikkortet är tyst eller inte eller om det är varmt.
När jag spelar har jag hörlurar på mig och hör inte ljudet ändå.
Och värmen struntar jag fullkomligt i så länge det fungerar. Och skulle det paja så får man väl nytt med garantin.

Ge mig ett monsterkort som låter som en motorsåg och sm man kan steka ägg på så är jag nöjd !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

bara den kyler bra så kan den låta hur mycket den vill, finns ju hörlurar^^

Visa signatur

Cpu: E6750 @ 2,67 GHz @ 3,0GHz (Max 3,2GHz) Mobo: Gigabyte p35-ds3 GFX: 1900xt RAM: 2gb Corsair HDD0: Seagate 250gb HDD1: Samsung 250gb Nätagg: be quiet! 650w Chassi: Rebel9 Value Edt. Skärm: HP w2207h
3D mark 06: 6439p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Gör om röstningen så att man kan rösta på både tyst & svalt, tack.

Håller med dig. Visste inte vad jag skulle svara så jag valde bra kylning. Men tyst ska den ochså vara tycker jag.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tycker det ser ut som en HR 03 på det passiva ?

Permalänk
Medlem

För mig är det viktigast att den antingen är passiv eller kastar ut luften ur chassit. Grafikkort alstrar såna otroliga mängder värme, som jag verkligen inte vill ska bli runtvispat i min dator. Gainwards 2-slot-kylning med stor fläkt gillar jag.
En moddad HR-03 hade vart perfekt. (Man bänder heatpipesen så flänsen sitter som på HR-11 + en chassifläkt i dörren som blåser ut helvetesvärmen)

Permalänk
Medlem

förstår precis hur du menar det hade inte varit en så dum ide jag vet att det hade varit perfeckt på mitt lian li men det kommer inte funka om man kör sli eller cf:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PtokaXX
förstår precis hur du menar det hade inte varit en så dum ide jag vet att det hade varit perfeckt på mitt lian li men det kommer inte funka om man kör sli eller cf:(

Bänd den övre och ha en fläkt som blåser ut i botten till den andra... Fungerar säkert, om man inte har fler instickskort dvs.

edit: De kanske krockar, jag vet inte... Inte alls sugen på nå' CF/SLI ändå, buggigt, varmt, ljudligt och ganska dyrt.

Permalänk
Medlem

Att kylaren är tillräckligt bra är en grundförutsättning för kortets funktion varför alternativet med temperaturen är det enda tänkbara.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

den där sparkle-lösningen ser ut att vara identiskt med den lösning som de hade på 8800gt. På 8800GT så var tempen uppe i 105 grader i load och på denna så kanske den landar på 95grader. Inte acceptabelt. Varför kan de inte lära sig av misstagen men framför allt, varför kan inte tillverkaren göra mer strömsnåla och svalare grafikkort? Mitt x1950pro må suga prestandamässigt jämfört med 9600gt/8800gt men den blir inte varmare än 55grader utan fläkt och kortet hade ganska bra prestanda när det begav sig.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
den där sparkle-lösningen ser ut att vara identiskt med den lösning som de hade på 8800gt. På 8800GT så var tempen uppe i 105 grader i load och på denna så kanske den landar på 95grader. Inte acceptabelt. Varför kan de inte lära sig av misstagen men framför allt, varför kan inte tillverkaren göra mer strömsnåla och svalare grafikkort? Mitt x1950pro må suga prestandamässigt jämfört med 9600gt/8800gt men den blir inte varmare än 55grader utan fläkt och kortet hade ganska bra prestanda när det begav sig.

wooooot är det inte 1950 som är en av det varmaste grafikkortet som gjorts i modern tid?

där 8800gt blev 105 grader varm var i ett htpc chassi med två 80mm fläktar som utblås, långtifrån grafikkortet..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

Du får väl trycka in 3-4 x1950pro till så får du liknande prestanda, men jag tror knappast det blir varken svalare eller tystare. Du hade fått köra minst 2 x1950pro i crossfire för att det kortet skulle motsvara 9600Gt prestanda även vid vardera kortens release datum.

Jag tror 78% av sveriges befolkning har gnäll som största hobby.

Mitt x1950pro presterar röv, blir varmt och lever om som satan. Kör jag det i ett htpc chassi utan fläktar eller kylning lär det inte stanna vid 105 grader. Kör jag det i micron lär bägge pajja. Kanon att saker blir svalare, billigare och tystare tillsammans med ökad prestanda. Vad mer kan man begära?

Inga produkter är 100% idiotsäkra.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Skönt att se att det ÄNTLIGEN presenteras ett kort i nVidias x600-serie som faktiskt är något att ha, det har inte hänt på riktigt sedan 6600GT kom ut...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Du får väl trycka in 3-4 x1950pro till så får du liknande prestanda, men jag tror knappast det blir varken svalare eller tystare. Du hade fått köra minst 2 x1950pro i crossfire för att det kortet skulle motsvara 9600Gt prestanda även vid vardera kortens release date

Vilka överdrifter? Nog är 9600GTbättre men 3-4 ggr bättre??? Du menar på allvar att om jag får 40fps i ett spel med x1950pro så får man 130fps med ett 9600GT. Jag har kollat THGs jämförelse och där ser det ut så här(jag tog 8800GT 512Mb istället för 9600GT)

http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&mo...

Här ser man att 8800GT är 71% bättre alltså inte ens dubbelt i rena framrates. Visst en del spel som testas där är mossiga och resultatet skulle säkert vara annorlunda med bla Crysis och lite andra titlar men inte fan skulle 9600GT vara över 200% bättre utan kanske 100% än x1950pro.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Najs, passivt kylt 9600GT. Tror det blir nästa inköp tillsammans med en q6600, när datorn ska uppgraderas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
den där sparkle-lösningen ser ut att vara identiskt med den lösning som de hade på 8800gt. På 8800GT så var tempen uppe i 105 grader i load och på denna så kanske den landar på 95grader. Inte acceptabelt. Varför kan de inte lära sig av misstagen men framför allt, varför kan inte tillverkaren göra mer strömsnåla och svalare grafikkort? Mitt x1950pro må suga prestandamässigt jämfört med 9600gt/8800gt men den blir inte varmare än 55grader utan fläkt och kortet hade ganska bra prestanda när det begav sig.

Vet ju inte hur mycket effekt detta kort kommer dra, men det vore ju trist om det blev likadant. Bättre dom klockar ner en aning då, eller nåt annat som sparar strömförbrukning.
Kul att ha ett kort som blir så varmt att det inte håller mer än 1 år eller så

Nåväl, lär väl visa sig i nån recension såsmåningom...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)