Bästa mobil för inkoppling som modem till OSX

Permalänk
Medlem

Bästa mobil för inkoppling som modem till OSX

Hej!

Tänkte bara höra om någon vet en bra mobiltelefon som man kan koppla in till Macbooken och använda som modem?

Krav är att den är 3G-kompitabel och relativt ny.. men framförallt att den går att koppla till macbooken.

Någon idé?

Tack!

/ Bob

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Bör gå gå med de flesta(alla).
Svårare val är abonnemanget för mobilen väldigt få opratörer som erbjuder flatrade på data utan det är ofast 15/kr per mb som gäller.

Permalänk
Medlem

Borde gå med vilken SonyEricsson telefon som helst.
Jag har själv provat med två stycken (dock ej 3G) och det har fungerat fint.
Kika här: http://www.taniwha.org.uk/

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

Jag kör W910 till Macbooken. Funkar utmärkt, men det beror ju på täckningen du har och vilka krav du stället. Laddar nyhetssidor som DN.se och New York Times hyfsat snabbt. Däremot är det ju inget man tankar hem något med, direkt (även om telefonen har HSDPA).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Bör gå gå med de flesta(alla).
Svårare val är abonnemanget för mobilen väldigt få opratörer som erbjuder flatrade på data utan det är ofast 15/kr per mb som gäller.

3 har flatrate, kostar 199 för mobilen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
3 har flatrate, kostar 199 för mobilen.

Tele2 har en tilläggstjänst som kostar 39kr/mån och då får man surfa för 1GB 3G/GPRS-trafik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Tele2 har en tilläggstjänst som kostar 39kr/mån och då får man surfa för 1GB 3G/GPRS-trafik.

3 har en motsvarighet till det där som kostar 99kr för 1GB datatrafik via 3G

Permalänk
Medlem

Okej okej, tack ska ni ha. Ska undersöka det mer och har väl främst siktat på tre.

För tillfället har jag lånat ett vanligt usb-modem för mobilt tele2-bredband.. fungerar bra, men hade varit smidigt att ha det i mobilen.

Tackar

Peace.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Bör gå gå med de flesta(alla).
Svårare val är abonnemanget för mobilen väldigt få opratörer som erbjuder flatrade på data utan det är ofast 15/kr per mb som gäller.

3 har flatrate för 199:-, Tele2 har flatrate för 99:-

Ett 3g-modem är ju i princip samma sak som en mobiltelefon. Han kan ta ett abonnemang utan modem och istället använda en mobiltelefon som modem.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så har 3 bättre teckning än Tele2.. samt att Tele2 ska införa gräns på 5GB.. vilket inte är så bra.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Gränsen är redan införd och den innebär att de stryper hastigheten till 30Kbps efter denna gräns. Beror ju på hur mycket man kommer använda det och hur mycket man kommer ladda hem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Sant, men jag lånar för tillfället min brorsas tele2-bredband när jag pendlar.. på 30-40 min kommer jag upp i 70-100mb utan problem, ingen höjdare med en gräns på 5GB då. :/

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Som jag förstått det så har 3 bättre teckning än Tele2.. samt att Tele2 ska införa gräns på 5GB.. vilket inte är så bra.

Samma gräns hos 3 också så att du vet.

Permalänk
Medlem

Enligt tre.se FAQ:

Citat:

Är det verkligen obegränsad dataförbrukning med 3Bredband 3,6 Mbit/s? Svar: Ja. Vi kommer aldrig att ta mer betalt oavsett hur mycket man förbrukar. Vi förbehåller oss rätten att skydda oss mot extrem användning som på ett mkt kraftigt sätt skiljer sig från genomsnittet eller annat missbruk som orsakar 3 eller dess kunder skada genom att överväga att begränsa hastigheten. I dessa fall kommer vi att informera kunden.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

"Extrem användning" menas i regel med 5GB för dom flesta, tror inte tre är ett undantag där direkt. Alltid lika roligt med dessa klausuler där dom förbehåller sig rätten att göra dittan och dattan.

Anywho, jag kör med min Nokia N95 och delar ut nätet via WLAN. Slippa leka med inställningar etc, utan bara starta ett program på telefonen och söka efter WLAN på macen, funkar prima.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
[B] "Extrem användning" menas i regel med 5GB för dom flesta, tror inte tre är ett undantag där direkt. Alltid lika roligt med dessa klausuler där dom förbehåller sig rätten att göra dittan och dattan.

Tjau... nu kan ju "extrem användning" åstadkommas på olika sätt.

"Toktankaren" som ska fylla sin burk med Hollywoods samlade verk inkl allt skräp...
eller han/hon som samlar på trojaner i sin "sunkburk"...

Vet inte om det är så smart att fylla ett nät med en massa junk...

3:s uppkoppling funkar iaf alldeles utmärkt.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Att streama serier / TV, lyssna på nätradio och konstant tanka kartor till GPS:en kräver sin bandbredd, tar inte lång tid innan man når upp till den såkallade extrema användningen. Jag plockar utan tvekan ca 500 meg bara när jag använder telefonen för att surfa, ringa via skype och titta på serier på några dagar, om inte mindre.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum