Permalänk

Hjälp med filserver

Jag går i funderingarna med att bygga mig en ny filserver med lite säkrare lagring. Hade tänkt med en hårdvaruraid med 3-4 diskar i raid 5.
I planeringen så har lite frågor dykt upp.

1. För att spara energi så skulle jag vilja att diskarna spinner ner efter en viss tids inaktivitet. Blir det något problem när man kör hårdvaruraid eller kan jag använda hdparm som jag gör på enskilda diskar idag?

2. Idag använder jag dm-crypt för att kryptera mina diskar. Något som jag även vill göra på min raid 5 array. Skulle detta vara något problem? isf finns det något annat bra krypteringsprogram som kan kryptera en raid array?

3. Då jag tänkt köra linux så vill jag ha ett raid-kort som fungerar bra i linux och som stödjer raid 5 hårdvarumässigt. Vad kan ni rekommendera?

4. Eller finns det någon färdig nas-server som klarar det jag söker, har bra prestanda och som inte är allt för dyr (<4000 exl diskar).

Tar gladeligen emot synpunkter och idér.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

ta en titt på 3ware kort, men du få slänga ut ett par tusen för ett hårvaruraidkort

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp med filserver

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
2. Idag använder jag dm-crypt för att kryptera mina diskar. Något som jag även vill göra på min raid 5 array. Skulle detta vara något problem? isf finns det något annat bra krypteringsprogram som kan kryptera en raid array?

3. Då jag tänkt köra linux så vill jag ha ett raid-kort som fungerar bra i linux och som stödjer raid 5 hårdvarumässigt. Vad kan ni rekommendera?

Skall inte vara några problem att utföra, men det du bör se över är hur CPU intensivt det är beroende på algoritm vid högre hastigheter eftersom du kör raid-5. Har personligen inte provat köra dm-crypt på mer än en enskild hårddisk.

Jag använder själv ett Areca (ARC-1220) som jag är väldigt nöjd med under Linux. Andra bra alternativ är LSI Megaraid SATA300, 3Ware Escalade och Highpoint 3XXX.

Permalänk
Medlem

RAID + energisparläge är ingen bra kombination till att börja med.

Du kan köra dm-crypt på array givetvis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
RAID + energisparläge är ingen bra kombination till att börja med.

Du kan köra dm-crypt på array givetvis.

Varför är inte RAID + energisparläge en bra kombination då?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Varför är inte RAID + energisparläge en bra kombination då?

Tänk själv. Risken att en disk trillar ur arrayn är mycket överhängande. Jag skulle aldrig våga köra det på en raid-array iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

Min erfarenhet av strömsparlägen och RAID-arrays är dåliga. Exempelvis får jag blåskärm i Windows om jag försöker gå in i viloläge med referens till Adaptec-drivrutinen som det ligger en RAID1-array på.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Min erfarenhet av strömsparlägen och RAID-arrays är dåliga. Exempelvis får jag blåskärm i Windows om jag försöker gå in i viloläge med referens till Adaptec-drivrutinen som det ligger en RAID1-array på.

Man behöver dock inte göra mycket i windows för att få blåskärm.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0