Intel sätter käppar i hjulet för Nvidia

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ifan
Äntligen!
Hoppas verkligen Nvidia släpper sin SLI-licens och det börjas tillverka SLI på Intel kretsar.... Nvidias halvfungerade kretsar är så pass värdelösa (fsb holes, ostabilitet, dålig minneskontroll, BSODs) så det är lika bra att skita i dem, ingen skulle sakna dem... Ända anledningen jag bytte till ATI för att kunna köra Crossfire och överklocka.

Anledningen till att Nvidia haft svårt med sina kretsar till Intel processorer är för att Intel inte lämnar ut all information till dem (som de behöver för att göra bra styrkretsar till deras processorer). Bästa vore ifall SLI öppnades (i drivrutinerna) och Nvidia får tillåtelse och den information som de behöver för styrkretsar till kommande Intel processorer = Det kan finnas både bra moderkort med Nvidia och Intel kretsar och SLI kan användas på båda plattformar.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
Inte många här kommer ihåg hur nVidia stal 3Dfx Voodoo patent genom långvariga rättstvister.

Det är synd tycker jag...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Problemet är ju att om nvidia släpper SLI fritt, så finns det ju ingen anledning att köpa ett moderkort med ett nvidia chipset, och då kommer de bara ha kvar grafikkorts delen, vilket nog skulle kunna vara ett bakslag på grund av förlorade intäkter.

Men de kommer ju inte kunna göra några chipset ändå om Intel säger nej.

Men det bästa nvidia kan göra är nog att öppna upp SLI (verkligen på tiden faktiskt - även om jag själv aldrig kört med SLI eller CrossFire) och göra deras chipset bra nog att övervägas ändå (mindre strömförbrukning kanske).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Anledningen till att Nvidia haft svårt med sina kretsar till Intel processorer är för att Intel inte lämnar ut all information till dem

Just därför tycker jag Nvidia ska släppa SLI-licensen, och skita i sina chipset.

De skulle förlora på att inte kunna få in pengar på deras chispet. Men jag tror faktiskt deras försäljning på grafikkorten skulle öka...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Bästa vore ifall SLI öppnades (i drivrutinerna) och Nvidia får tillåtelse och den information som de behöver för styrkretsar till kommande Intel processorer

Javisst, Bäst för Nvidia om det sker. Men nu ser nvidia ut att ha två val och det är att fortsätta med sina chipset, och inte kunna använda SLI på de nya processorerna, eller släppa SLI-licensen.

De skulle ju förlora mer på att ha kvar chipset isåfall.

Permalänk
Medlem

kan det bli värre för ati?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
vet inte helt men jag tycker egentligen att SLI tekniken är lite omodern.
Man utnyttjar ju bara halva minnes mängden och därmed antagligen halva minnes prestandan (rätta mig om jag har fel).

Sen undrar jag även hur lång tid det kan dröja tills det kommer flerkärniga gpu'er. Kan väl inte vara stort mycket svårare att tillverka än flerkärniga processorer?

Och sen i slutänden så ska allihoppa in i en och samma enhet

Är en bit kvar på utvecklingen och om jag får gissa själv så kommer folk sitta och skratta åt hur det pröjsade flera tusen spänn för att köra SLI om bara några få år!

Flerkärniga G-Processorer har funnits länge.

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ifan
Just därför tycker jag Nvidia ska släppa SLI-licensen, och skita i sina chipset.

De skulle förlora på att inte kunna få in pengar på deras chispet. Men jag tror faktiskt deras försäljning på grafikkorten skulle öka...

Javisst, Bäst för Nvidia om det sker. Men nu ser nvidia ut att ha två val och det är att fortsätta med sina chipset, och inte kunna använda SLI på de nya processorerna, eller släppa SLI-licensen.

De skulle ju förlora mer på att ha kvar chipset isåfall.

Det kanske vore bättre för Nvidia att strunta i chipset och satsa på grafikkorten, men jag vill se fler styrkretsar på marknaden istället för färre. Bättre att det finns flera aktörer som konkurrerar med varandra.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

hmm vi får hoppas på att de lyckas förhandla sig till något, det är bara negativt för oss konsumenter med mindre konkurrens men det vore bra om nvidia "tvingades" öppna sli i utbyte mot att få göra chipsets.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Lite skumt, på ett sätt gynnar det AMD/ATI som Intel inte borde vilja göra.
Tja, det löser sig nog. Det ligger både i nvidias och intels intresse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Lite skumt, på ett sätt gynnar det AMD/ATI som Intel inte borde vilja göra.
Tja, det löser sig nog. Det ligger både i nvidias och intels intresse.

Någon på Intel kanske satt på kontoret en lördagkväll, drack några öl, surfade lite och tänkte för sig själv "nu jävlar ska vi skoja till det lite, om vi ger ATI en fördel ett tag kommer det ge nVidia en hjärtattack ... " :D;)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Rätt åt dom, jävla skitfasoner av nVidia. Alla vet att man inte behöver nått speciellt SLI-chip på moderkortet, helt rätt gjort av Intel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Rätt? Hur kan någon av er säga ett Intel gör rätt? Det står ingenstans i nyheten att Intel kommer låta Nvidia tillverka chipset bara för att dom släpper lös SLI-licensen. Det som står är att om SLI ska leva vidare så måste man släppa licensen, vilket innebär att Intel och VIA kan tillverka SLI-chipset. Kan någon av er citera ur texten där det står att Intel utpressar? Jag ser bara girigheten hos Intel som vill sälja egna shipset. Jises

Nej att nvidia släpper SLI betyder inte att de får tillverka chipset, men det betyder att Intel kan göra det ^^

Så för Nvidia är det bara dåliga nyheter, för oss konsumenter är det bara bra nyheter. Alternativ två är ju inget SLI alls, vilket jag personligen tycker vore bäst men det är ju bara jag det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kul utveckling...

Det handlar INTE om att Intel ser Nvidia som giriga, dom tänker självklart företagsmässigt = Business, inget korståg att krossa ett annat företags girighet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Intressant, bra för oss om dom ger med sig.

Men jag föredrar att bara ha ett grafikort, det drar ström nog och producerar mest värme i mitt chassie av allt redan.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rewt
Word! Den enda anledningen jag köpte moderkortet jag har. Hade hellre velat ha ett moderkort med X38/X48 & SLI men det gick inte för sig minsann! Intel borde ha gjort det här tidigare.

Anser att chipset konkurensen från nVidia snabbat upp intels integrering av funktionalitet, om man nu lite slarvigt säger så, i deras chipset.

Tror detta gynnar konsumenterna... på kort sikt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Det är troligen Nvidias eget fel. Intel köpte upp Havoc för att förhindra ATI och Nvidia grafikkort köra fysik. Intel tycker det ska göras på processorn. Men i och med Nvidias köp av Aegia så blev de direkta konkurrenter till Intel. Så klart att Intel inte kommer stå och titta på.

Nvidia ville att man skulle ha ett extra Nvidia grafikkort som skulle ha hand om fysikberäkningarna. Här kommer SLI in i bilden och SLI finns bara på Nvidia-moderkort. Alltså skulle Intel inte bara förlora en hel del chipset utan också förlora mark på deras processor-concept.

Även om Nvidia skulle släppa SLI fritt så vette fan om Intel skulle göra stöd för det. Eftersom ett ensamt grafikkort knappast har kraft nog att både beräkna fysik och tung grafik så är Intel säkra utan stöd för SLI.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Det bästa för typ alla utom nVidia vore ju om de licensierade Crossfire istället. Tänk att kunna köra hybrid-crossfire mellan ett 3870 och 8800GT...

Inte för att det kommer hända, men man kan ju drömma.

Tänk dig att göra den drivrutinen... vilket lattjo jobb!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Tänk dig att göra den drivrutinen... vilket lattjo jobb!

Såvida inte ATI+Nvidia slår ihop sig kommer det aldrig hända då teknikerna är så olika... Men visst skulle det va kul

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Happ, blir väll att vända sig till amd platformen då. Aj juste amd/ati, nvidia får väll klara sig själva med sina nforce mobos. Inte för att jag är missnöjd men man får inte ut så mycket fsb.

Intel, Amd/ati och Nvidia = Dokusåpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Personligen hyser jag ju fortfarande agg mot nvidia för vad de gjorde mot 3dfx, så varje gång de stöter på patrull är i alla fall jag lite nöjdare.

3dfx' undergång var deras eget fel. De började syssla med en mass skumrasksaker som att sluta sälja chipsets till tredjepartstillverkare, publicera namnet på en hemlig storkund i förtid, och om jag inte minns fel så lyckades dom inte implementera någon fullständig OpenGL drivrutin i tid, utan försökte leva vidare på sin proprietära Glide.
Mot slutet lyckades de inte heller matcha konkurrenternas prestanda.

En gång var 3dfx kungen på marknaden med en riktigt bra produkt, men det gick över.

Vad jag förstår av nVidiabashingen här så är nVidia det nya hatobjektet. Jag vet inte, jag ser många fördelar med nVidia; Stöd för LCD-TV med upplösningen 1366*768, drivrutinsuppdateringar under en lång tid efter att grafikkortet blivit outdated, bra drivrutiner för Linux väl?, och konfigurationsfönster i drivrutinen som faktiskt går att använda.
Försökte hjälpa en vän få igång TV-out på sitt ATI-kort häromdan. Det är en no-brainer sa jag, men det visade sig att det inte existerar någon konfigurationsflik alls för TV-out porten, och det är av någon anledning omöjligt att slå på porten. Knas.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk

Som sagt var!

Det finns en anledning till att Intel köpte "teamet" från Havoc
och att man nu sätter käppar i hjulet för Nvidia på det sätt som nu sker.

Genom projekt 'Larrabee' och projekt 'Polaris' kommer Intel också
satsa på highend grafik och bli en direkt konkurrent till Nvidia
inom highend segmentet.

(se tidigare inlägg om RealTime Raytracing av Intel)

Intel börjar redan nu förbereda sin marknadsposition och
bevakar sina kommande marknadsandelar, som den hök och
gigant Intel är.

Därav är det av största intresse för Intel att begränsa möjligheterna
för Nvidia och övriga konkurrenter redan nu på ett tidigt stadium.
Och för att förbereda vägen till framgång för sina egna projekt
inom deras kommande highend och mainstream grafik-satsningar.

Permalänk
Avstängd

utpressning av intel.
men sli kommer då mest troligt att bli en begränsad plattform om Nvidia inte får stöd för den nya plattformen från intel.

Kan bli så att de måste släppa loss den utan licens.

Blir intressant att följa amd´s crossfire x på nästa annilator från intel.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att det var fan i mig på tiden att någon sätter hårt mot hårt.
Jag har alltid gillat Nvidia av någon anledning.
Men jag har aldrig gillat att de aktivt stänger ute andra tillverkare/konkurenter då det inte gynnar oss konsumenter i slutändan.
Jag sitter själv med ett asus moderkort som har SLi stöd, men skulle gärna villja köra SLI på en DFI bräda med X38 alt X48 chipet, men tack vare att Nvidia i nuläget inte tillåter detta så kan jag inte... Går kanske med moddade BIOS, men orginal funkar oftast bättre o innebär mindre risker.

Så om nu Intel får Nvidia att släppa på detta så uppstår mycket större val möjligheter, något jag har väntat på länge o ser mycket fram imot.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
Kan bara säga att det var fan i mig på tiden att någon sätter hårt mot hårt.
Jag har alltid gillat Nvidia av någon anledning.
Men jag har aldrig gillat att de aktivt stänger ute andra tillverkare/konkurenter då det inte gynnar oss konsumenter i slutändan.
Jag sitter själv med ett asus moderkort som har SLi stöd, men skulle gärna villja köra SLI på en DFI bräda med X38 alt X48 chipet, men tack vare att Nvidia i nuläget inte tillåter detta så kan jag inte... Går kanske med moddade BIOS, men orginal funkar oftast bättre o innebär mindre risker.

Så om nu Intel får Nvidia att släppa på detta så uppstår mycket större val möjligheter, något jag har väntat på länge o ser mycket fram imot.

/Homer_S1

Varför just DFI bräda?

Sitter med ett P35-T2R och är ganska besviken på detta.
Det är inte som DFI's glansdagar till S939. Långt ifrån.
De har sparkat massa ingenjörer och annat tekniskt kunnigt folk.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Innebär detta att om man har ett moderkort som stöder CF men inte SLI (tänker på Gigabyte DS4) så kan man köra SLI om ett tag? Eller måste man skaffa nytt moderkort isåfall?

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det krävs en sorts hårdvara för SLI så det borde kunna gå att implantera SLI med bara en druvrutins-uppdatering.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Jag tror samma sak, så det låter gött.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
Sen undrar jag även hur lång tid det kan dröja tills det kommer flerkärniga gpu'er. Kan väl inte vara stort mycket svårare att tillverka än flerkärniga processorer?

Man bygger inte GPUer så. Grafik är mycket lättare att parallellisera än programering. Inte nog med det, enheterna behöver inte vara lika komplexa och kan därmed bli mindre och fler på samma chip. Så GPUer har sedan länge varit uppdelade i flera beräkningsenheter. Ett Geforce 8800GTS har t.ex. 128 Streamprocessorer. Finns ingen anledning till att göra dualcore då de i praktiken är en mycket effektivare variant av multicore.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Att vägra Nvidia kan Intel göra pga att Nvidia kan dra dom för domstol för fult spel och det är något Intel kommer att vilja då dom är medvetna att dom kommer att förlora...

Hallå eller?

Vet inte om du missat något... detär ju Nvidia som uteslutit alla andra genom att enbart tillåta egentillverkade chipset att fungera med SLI...

Intel lär nog helt enkelt bara säga "Ni får använda VÅR patent om ni delar med er utav ERAN"

Nu får du förklara för mig vart det är fult spel att inte ge bort det intel har PATENT på? De kan i princip göra vad de vill faktist... sedan kan Nvidia stämma dem, för det är ju enkelt i USA, men VINNA ett sådant fall? En stämning där kommer ändå ta 3år att reda upp och då är tekniken gammal... så tror nog de får arbeta fram det på annat sätt...

punkt slut.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Man bygger inte GPUer så. Grafik är mycket lättare att parallellisera än programering. Inte nog med det, enheterna behöver inte vara lika komplexa och kan därmed bli mindre och fler på samma chip. Så GPUer har sedan länge varit uppdelade i flera beräkningsenheter. Ett Geforce 8800GTS har t.ex. 128 Streamprocessorer. Finns ingen anledning till att göra dualcore då de i praktiken är en mycket effektivare variant av multicore.

Men borde man inte kunna låta GPU:erna samarbeta bättre, tex dela minne, på samma sätt som man ibland kan montera två CPU:er på samma moderkort.
Idag jobbar ju grafikkort som går i SLI eller CF väldigt oberoende av varandra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |