EU och USA slår till mot pirattillverkare

Permalänk
Avstängd

När det gäller kläder så skiljer INGET förutom priset. En ÄKTA Nike-Adidas-WE-tröja kostar mer än en KOPIA. Men när det gäller kläder så betalar man bara för MÄRKET. Ta LEE-jeans som exempel... tror ni det är bättre kvalite på dem? Nee inte bättre kvalite än ett par jeans för halva priset och mindre. Folk är så otroligt lättlurade. >.<

Men när det gäller dessa dator och teknikkomponenter så är det oftast en helt annan sak... fast ibland så är det samma komponenter som i de ÄKTA produkterna. Fast till ett billigare pris.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
har fått för mig att det är när folk på fabrikerna plockar ut produkter och säljer vidare själv. Fanns iaf en drös med såna affärer i Kina. Bra kvalitet till ett ännu bättre pris

Det kan också vara så att företaget helt enkelt tillverkar mer varor och säljer dem själva under samma namn. Det finns säkert mängder med produkter som är äkta fast ändå pirat.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
... tror ni det är bättre kvalite på dem? Nee inte bättre kvalite än ett par jeans för halva priset och mindre. Folk är så otroligt lättlurade. >.<

Ett företag som inte vill få dåligt rykte kvalitetssäkrar sina produkter betydligt noggrannare än pirattillverkarna. Och tyger har inte bara olika färg och tjocklek, det finns kvalitetsskillnader där med.
Däremot tror jag inte att intels tillverkningskostnader är högre än pirattillverkarnas, snarare tvärtom sett till kvantiteterna de tillverkar. Så man betalar nog lika mycket för <b>märket</b> i elektroniksammanhang.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Vem hade inte ett pirat-NES? Det fanns garanterat fler såna än äkta NES, i alla fall häromkring. Mitt funkade fint i 4-5 år eller så, tills det dog av "naturliga orsaker".

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Ett företag som inte vill få dåligt rykte kvalitetssäkrar sina produkter betydligt noggrannare än pirattillverkarna. Och tyger har inte bara olika färg och tjocklek, det finns kvalitetsskillnader där med.
Däremot tror jag inte att intels tillverkningskostnader är högre än pirattillverkarnas, snarare tvärtom sett till kvantiteterna de tillverkar. Så man betalar nog lika mycket för <b>märket</b> i elektroniksammanhang.

Hört talas om utvecklingskostnader?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Hört talas om utvecklingskostnader?

Jo. Dom har nog högre personal- & lokal-kostnader också. Det var dock helt utanför resonemanget.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag kör piratbatterier till min laptop. Medvetet. Ungefär same shit i dem ändå, har knäckt upp en och tittat efter. Märkesceller och liknande prestanda i båda. 150:- istället för 800:-

Det man betalar för i märkesfallet är deras egna marginaler som i just tillbehör brukar vara höga.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

Frågan är vad som är pirat och vad som är "tredjeparts-tillverkare" också. Att man kan köra Kingston minnen till HP maskiner gör inte Kingston till några pirater, och man betalar ju lätt hellre 200 kr för en 32Mb krets till en HP skrivare till skillnad för 6800Kr för HP's "original" (true story).

Permalänk
Medlem

Här i norra England finns det flera stora datorbutiker som tillsammans med riktiga grejer säljer massor med märkligt skräp.
Det skulle inte förvåna mig det minsta om dom 'av misstag' skulle sälja piratkopierade grejer.

Visa signatur

AMD 64 X2 3800+ AM2| DFI Infinity nF Ultra II M2 | 4 x 512MB 5400 | Sapphire X1900GT | 550W XilencePower | 500GB x 2 + 160GB Seagate | CoolerMaster Centurion 5

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chij
Frågan är vad som är pirat och vad som är "tredjeparts-tillverkare" också. Att man kan köra Kingston minnen till HP maskiner gör inte Kingston till några pirater, och man betalar ju lätt hellre 200 kr för en 32Mb krets till en HP skrivare till skillnad för 6800Kr för HP's "original" (true story).

Nej, först och främst handlar det om rena piratkopior. När jag var i Barcelona för några år sedan gick jag in i en datorbutik och kikade runt lite, de hade bland annat nätverkskort från "Intel" med Realtek-chip (Intel-logotyp på chippet, tillsammans Realteks "krabba").

Allra värst är det nog för elektronikkomponenter som kondensatorer etc. De flesta kommer väl ihåg elektrolytskandalen för några år sedan då moderkort dog i drivor sedan tillverkarna köpt in komponenter från pirattillverkare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelvis
Nike-skor med Adidas-sulor är annars en favorit.

Undrar om det finns piratkopierade processorer? vore ganska najs att testa, ändå.

Jag köpte en fin jacka med tre snygga vita ränder på armarna men med ett nike-märke på bröstet.... min älskade nikeidas (najkidas) jacka ^^

Iaf så är det kanske här myndigheterna ska lägga krutet på istället för att jaga torrent-nedladdare när det faktiskt är risk för länders säkerhet.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

Lite märkligt att nära 50% svarar att de aldrig varit i kontakt med piratvaror. Hur kan man vara så säker på det? Rimligtvis borde alla som inte svarat "ja" svara "vet ej".

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eonic
Jag köpte en fin jacka med tre snygga vita ränder på armarna men med ett nike-märke på bröstet.... min älskade nikeidas (najkidas) jacka ^^

Iaf så är det kanske här myndigheterna ska lägga krutet på istället för att jaga torrent-nedladdare när det faktiskt är risk för länders säkerhet.

Hahaha, var kom du över denna skönhet "najkidas" XD

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake mfl
Förklara!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Vad är "nattskiftstillverkning"?

ja som några var inne på lite, det kan vara som en del var inne på verklig nattskiftstillverkning (dvs anställda som jobbar över lite för att dryga ut) men oftast är det lego-företag som säljer samma saker de tillverkar för företag X som eller till företag Z. antingen under samma namn där lagen inte håller efter sånt så noga, eller där kollen är bättre under ett annat. eftersom lågprisprodukter relativt är dyrare på högriskmarknader för piratande (väst mao) så jämnar det ut sig med vad man kan tjäna mot att ha det finare men riskablare namnet kvar. (sk utveclingsländer främst)

hursomhelst, produkterna är oftast lika bra som originalen, eftersom de är orignalen i stort sett. skilnaden kommer då först iom krångel då garantier givetvis inte gäller.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Glöm inte grossisterna. Om man ska försöka mygla in falska varor, så kan man säkerligen satsa på dessa, som blandar de falska med riktiga på ett lagom sätt.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

Det enda jag kan komma på att jag har är ett gameboy-spel med 21-i-1 spel. Det funkar perfekt, men när man skulle spela pokémon (ja det var ett tag sedan jag köpte det;)) så var all text ändrad. Alla Pokemons hade andra namn, och till exempel mär man plockade upp ett item stod det "Alex bag fuck". Men jag tycker det var väldigt uppenbart att det inte var original, så jag röstade nej.

Permalänk
Medlem

Hah den där bilden var lite missvisande, en kondensator av ett kvalitetsmärke i en kondensator som inte är det. Säkert dyrare att göra än vad det kan sälja den för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Hahaha, var kom du över denna skönhet "najkidas" XD

Inte helt överraskande i ett medelhavsland Det var på Kreta våren 2000

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BSorre
Hah den där bilden var lite missvisande, en kondensator av ett kvalitetsmärke i en kondensator som inte är det. Säkert dyrare att göra än vad det kan sälja den för.

Kolla kapacitansmärkningen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ja nog har man stött på pirat koiperade produkter,

Bla ett hpm-70 headset som krånglade fick ett nytt sen som funkar ok
värt att notera var att båda headsetten hade SAMMA serial nummer !

Sen får man väl vad man betalar för

Väntar två stycken np-700 batterier för minolta dimage x60 från china
gav 55kr för 2st inkl frakt från china 99:- styck i sverige typ

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Kolla kapacitansmärkningen.

Kapacitans är inte allt, så det spelar ingen roll när Rubycon är ett så pass mycket bättre och dyrare märke, så att gömma den in ett skal av en sämre konding med bara högre kapacitans ger garanterat inte högre säljpris för "piraten" än vad det kostar att tillverka den.
Spänningen är inte heller samma utan bara 35V för Rubycon och 50V för "skalet", gissa vad som händer om man överstiger 35V.
Hade det varit åt andra hållet, en Rubycon i ett "noname" skal eller bara ommärkt hade det varit med trovärdigt men inte som det är nu, så den där bilden är mer stor sannorlikhet bara en skämtbild.

Permalänk

Sniff sniff luktar det inte Chintendo^^ Vii, Popstation, dual games etc etc...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Jag fick nyss hem en adapterkabel till min Pioneer bilstereo, 3:e-part/pirat från hongkong, kostade 79:- med frakt, på BRL kostar kabeln 595:-.....

BSorre:

Eftersom de endå är inne på piratsaker så kanske den lilla kondingen inte heller är av det märke som står på utan även det en piratkopia.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Jag kör piratbatterier till min laptop. Medvetet. Ungefär same shit i dem ändå, har knäckt upp en och tittat efter. Märkesceller och liknande prestanda i båda. 150:- istället för 800:-

Det man betalar för i märkesfallet är deras egna marginaler som i just tillbehör brukar vara höga.

bara för att det inte är ett originalbatteri är det inte pirat, you know..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
BSorre:

Eftersom de endå är inne på piratsaker så kanske den lilla kondingen inte heller är av det märke som står på utan även det en piratkopia.

Jo visst, men eftersom den stora kondingen är av ett helt okänt märke och knappast av någon kvalité är det rätt dumt i vilket fall som helst.
Har för övrigt läst på flera ställen för att just den där bilden är "icensatt", vilket jag som sagt inte tvivlar alls på.

edit: Hade Rubycon kondensatorn varit förfalskad hade de säkert fått mer om det sålt bara den istället för att sätta den i ett annat skal.

Permalänk
Medlem

gå på valfri "market-day" i england och ni kommer bli överösta med piratelektronik

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
När det gäller kläder så skiljer INGET förutom priset. En ÄKTA Nike-Adidas-WE-tröja kostar mer än en KOPIA. Men när det gäller kläder så betalar man bara för MÄRKET. Ta LEE-jeans som exempel... tror ni det är bättre kvalite på dem? Nee inte bättre kvalite än ett par jeans för halva priset och mindre. Folk är så otroligt lättlurade. >.<

Men när det gäller dessa dator och teknikkomponenter så är det oftast en helt annan sak... fast ibland så är det samma komponenter som i de ÄKTA produkterna. Fast till ett billigare pris.

Ofta så är dyrare kläder av bättre kvalitet och passform, finare material och tillerkade i i-länder där de artbetande kräver högre löner än i kina, i jeans märks det av att dyrare märken oftast brukar ha finare denim och ge snyggare slitningar. Finns förstås undantag.

I datorvärlden så betalar man nästan enbart för prestanda och inte för något speciellt märke.

Permalänk
Medlem

Japp piratkopior är väl iof fel men oftast så tar ju "tillverkarna" ut hutlösa priser på tex reservdelar inte konstigt att det dyker upp piratkopior då

Jag har köpt en massa bra saker tom från china som faktiskt fungerat helt perfekt bla annat ett kit med rf sändare o mottagare som jag modifierade till
trådlös fjärr utlösare till min system kamera tror jag betalade allt som allt typ 200:- för rubbet inkl låda mm motsvarande trådburna kabel kostar mycket mer

Men man får vad man betalar för den saken är säker...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Hehe, kommer ihåg när en polare fick hem ett "PloyStation", fullmatat med massa NES/SNES spel

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Förklara!

För er som vet att ni fått piratsaker, hur vet ni att ni fått det?

Köpte en Nokia 3210 mobiltelefon begagnad i Thailand. Var blå display på den istället för grön, och gick inte skicka åäö på SMS trots att det gick att skriva dom. Hade hört rykten tidigare om piratkopierade mobiler men inte trott på dom. Efter denna mobil så tror jag på dom.

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"