Permalänk
Medlem

Strul med rtorrent (session)

Har kört rtorrent rätt länge nu, men fick nyligen lite problem.
Strömmen gick, allt dog men strömmen kom tillbaka efter några sekunder. Startade allt igen som vanligt, men rtorrent vill sig inte. Felmeddelandet:

rtorrent: Could not lock session directory: "/home/namn/torrents/sessions/", held by "namn-på-burken:+5524".

Kör det i screen, varför jag trodde det var screen-relaterat (iom numret 5524), men jag vet inte riktigt. Jag är ganska ny på linux, kör xubuntu på en p3a och stuff.

Kan jag rensa sessionlistan på nåt sätt, och nyhasha allt igen eller wut? Hit me!

Permalänk
Hedersmedlem

Testa
mv ~/torrrets/sessions/rtorrent.lock ~
Funkar det efter det så ta bort ~/rtorrent.lock

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Testa
mv ~/torrrets/sessions/rtorrent.lock ~
Funkar det efter det så ta bort ~/rtorrent.lock

Tack för det snabba svaret, får testa det.

Edit: Funkar, thanks!

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem men min torrentsmapp ligger inte i min egen katalog utan i "/home/samba" och när jag kör "mv ~/torrents/sessions/rtorrent.lock ~" så får jag detta "mv: cannot stat `/home/benji/torrents/sessions/rtorrent.lock': No such file or directory". Det är ju fel mapp den kollar upp. Den ska ligga i samba inte i benji. kan det vara detta som är problemet? Att den letar efter sessions i benji och inte i sambamappen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Jag har samma problem men min torrentsmapp ligger inte i min egen katalog utan i "/home/samba" och när jag kör "mv ~/torrents/sessions/rtorrent.lock ~" så får jag detta "mv: cannot stat `/home/benji/torrents/sessions/rtorrent.lock': No such file or directory". Det är ju fel mapp den kollar upp. Den ska ligga i samba inte i benji. kan det vara detta som är problemet? Att den letar efter sessions i benji och inte i sambamappen?

Är du inloggad som benji så kommer ~/ hänvisa till /home/benji/ och inte /home/samba/ , så du får skriva hela sökvägen istället, /home/samba/torrents/sessions/rtorrent.lock (om det är där filen ligger).

Kan bara tillägga att anledningen till att ni får felmeddelandet i rtorrent är att det inte har avslutats korrekt förra gången ni körde det (till exempel vid strömavbrott eller krasch), och rtorrent.lock-filen inte har raderats som den ska när programmet avslutas. Filen är till för att förhindra att man startar dubbla instanser av programmet, så om filen finns så kan man inte starta rtorrent.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samma fel kommer för övrigt i många program, där man med hjälp av en .lock fil förhindrar flera instanser att köras samtidigt, det gäller inte bara för rtorrent.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem

Hur kan man hitta den om man inte vet var den ligger ?

Permalänk
Medlem

session = path

i rtorrent.rc..

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Nu blir jag snart galen! Oavsett om jag startar en rtorrent i en screen eller rakt av utan att använda screen så dyker det direkt upp en "rtorrent.lock" fil i min session-mapp.

Jag misstänker att jag har råkat göra fler än en config för rtorrent. Hur kan jag kolla? kan man söka igenom hela systemet efter en specifik fil?

Vad ska jag göra för att lösa det hela? Snälla hjälp, blir galen!

Finns det något sätt att totalt ta bort rtorrent så man kan lägga in det på nytt så jag slipper problemet?

mvh
benkaboi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Nu blir jag snart galen! Oavsett om jag startar en rtorrent i en screen eller rakt av utan att använda screen så dyker det direkt upp en "rtorrent.lock" fil i min session-mapp.

Förstår inte riktigt ditt problem, rtorrent.lock ska skapas när du startar programet och tas bort när du stänger av programet.

När du startar rtorrent så kollar den efter rtorrent.lock, finns rtorrent.lock så ger den error medelande, den gör detta så att du inte ska kunna starta 2 instanser av rtorrent samtidigt.

Vill du köra med mer än ett rtorrent igång samtidigt så får du köra det med olika users och med olika portar i rtorrent.rc. (borde funka utan problem iaf)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Förstår inte riktigt ditt problem, rtorrent.lock ska skapas när du startar programet och tas bort när du stänger av programet.

När du startar rtorrent så kollar den efter rtorrent.lock, finns rtorrent.lock så ger den error medelande, den gör detta så att du inte ska kunna starta 2 instanser av rtorrent samtidigt.

Vill du köra med mer än ett rtorrent igång samtidigt så får du köra det med olika users och med olika portar i rtorrent.rc. (borde funka utan problem iaf)

Startas rtorrent när servern startas? För jag startar rtorrent i en screen, sedan lägger jag torrenten jag ska tanka i session mappen med hjälp av ftp'n men det dyker inte upp några torrents i rtorrent. Hur kommer detta sig? =/

Permalänk
Hedersmedlem

Har du sagt åt den att den skall lägga till nya .torrent-filer? Och är det i så fall sessionkatalogen som bevakas?

Permalänk
Medlem

# Default directory to save the downloaded torrents. directory = /home/samba/torrents/downloads # Default session directory. session = /home/samba/ftp/laddupp/sessions # Watch a directory for new torrents, and stop those that have been # deleted. schedule = watch_directory,5,5,load_start=/home/samba/torrents/torrentfiles/*.t$ schedule = untied_directory,5,5,stop_untied=

Sådär ser det ut.

Ibland när jag ska kolla "sudo nano -w .rtorrent.rc" så finns det inget i den och ibland när jag kollar den så finns det en skriven config i den. Beror detta på vilken screen-session som "sudo nano -w .rtorrent.rc" startas i?

När jag öppnade en screen-session och gick in i sudo nano -w .rtorrent.rc så såg configen ut såhär istället

# Default directory to save the downloaded torrents. directory = /home/samba/torrents/downloads # Default session directory. session = /home/samba/torrents/sessions # Watch a directory for new torrents, and stop those that have been # deleted. schedule = watch_directory,5,5,load_start=/home/samba/torrents/torrentfiles/*.t$ schedule = untied_directory,5,5,stop_untied=

.rtorrent.rc filen ligger i /home/samba/torrents

Permalänk
Hedersmedlem

Observera att det är i /home/samba/torrents/torrentfiles/ du skall lägga dina .torrentfiler. Sedan vet jag inte om det är bra att det står ".t$". Jag har ".torrent".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Observera att det är i /home/samba/torrents/torrentfiles/ du skall lägga dina .torrentfiler. Sedan vet jag inte om det är bra att det står ".t$". Jag har ".torrent".

Omg så kortkad jag är!!! -_- Ska pröva att göra om configen lite o sen prova igen.. återkommer med resultat!

EDIT: YES!! nu fungerar det. Bytte plats på sessions och torrentfiles så nu fungerar det! tack för all hjälp!