Permalänk
Medlem

Login problem MSN Messnger OSX

Har precis införskaffat mig en Macbook och är helt ny till macvärlden. Sitter här och försöker få msn messenger att funka men utan framgång. Det går inte att logga in överhuvudtaget. Har testat både adium x och messenger for mac men inget fungerar. Har även öppnat portarna i routern för msn samt att testa gå via jacket direkt istället för via routern så det verkar inte vara där problemet ligger.

När adium x försöker logga in så kommer den till Connecting... -> Syncing with server(50%) där efter säger den Error: Reading error. Detta dock bara när jag väljer Connect via HTTP.

När jag försöker logga in via Messenger så säger den att skrivit fel pw eller att användar namnet inte existerar.

Mycket märkligt :/

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem

Har du testat på någon annan dator efter det så att du är säker på att du verkligen kan logga in? Har du testat att använda datorn på någon annan internetuppkoppling än din egen?
Du har inte råkat blocka msn i brandväggen?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Tangentbordslayouten är lite annorlunda har du tänk på det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Tangentbordslayouten är lite annorlunda har du tänk på det?

Min tanke också. Skriv login och password i klartext i ett textdokument för att dubbelkolla att du inte fått med några andra tecken

Permalänk
Medlem

Jag vet om layouten så borta är jag inte haha.
Har en annan dator dock med windows xp på som msn funkar helt perffa på.
Testade att köra med mitt 3g modem dock och då funkar det helt ok så det har något med min fasta lina som det är skumt med. Skulle uppskatta ifall det kommer fler förslag till hur jag kan lösa problemet, då jag har felsökt typ på alla möjliga sätt jag kan komma på just nu.
Linan är 30/30mbit fiber Jacket/Gothnet. Kör via en netgear router men som sagt så funkar det inte heller ifall jag kopplar in dator direkt i jacket och stänger ner det trådlösa.

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem

Har du öppnat alla portar som behövs på din Mac? (routern är säkert "stateful" så den krånglar nog inte).
Låter som om du kör "fallback" på port 80 och Adrium inte är helt med på plan då...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Har du öppnat alla portar som behövs på din Mac? (routern är säkert "stateful" så den krånglar nog inte).
Låter som om du kör "fallback" på port 80 och Adrium inte är helt med på plan då...

Hur öppnar jag portarna på macen då? Kör standard porten för msntjänsten på adium vilket är inställt på 1863. Hmm vad menar du med "fallback"?
Verkar ju helt klart som att det är något skumt med linan och macen som inte gillar varandra. Switchen från Jacket som sitter i huset och som delar ut internetuppkopplingen är dock inget jag kan ändra inställningarna i så det är bara ifall jag kan ändra några inställningar på macen som kan lösa det.

Kan tilläga att jag är väldigt nöjd med macen so far Förutom detta lilla problem så funkar allt riktigt fint.

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk

Var många som hade problem med MSN igår. Kanske var det som drabbade dig.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

Fast han har ju haft problem i flera dagar nu. Jag har för övrigt ingen aning, tyvärr.

Permalänk
Medlem

True true, har haft problem i flera dagar nu. Ska ringa min internet leverantör imorgon och kolla men tvivlar på att dom kommer ha något svar. Kom gärna med fler förslag på hur jag kan felsöka.

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meurk
Hur öppnar jag portarna på macen då? Kör standard porten för msntjänsten på adium vilket är inställt på 1863.

Prova att öppna 6891-6900 TCP oxå - iofs för "file transfer" men jag har för mig att det var tvunget på den tiden jag körde MSN messenger på Mac för att kunna logga in...

edit: Du har senaste versionen för din version på OS X?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Har senaste versionen av OS X ja.
Problemet är dock löst. Ringde internet leverantören och dom mixtrade tydligen lite med någon station i närheten av mig så det hade varit lite driftstörningar på vissa håll. Både adium och msn började funka idag. Tycker forfarande att det vart märkligt nog att msn fortfarande funkade på min xp dator men men heh. Tackar för tipsen och råden dock!!

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meurk
Har senaste versionen av OS X ja.

Menade egentligen adium (för gammal version kan ge problemet du beskrev) men det löste ju sig ändå

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

äre inte så att msn/microsoft håller på de senaste scripten, o därför så kanske det funkade bättre i windows, då den där hade stöd för de nya teknikerna som kanske ä mindre känsliga för störningar.

gissar bara, men skulle ju kunna vara nå sånt som ligger bakom det

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Yupp hade senaste verisonen av adium också. Dock har jag märkt att adium har lite connection problems och kopplar ner sig ibland när jag använder adium vilket inte mess for mac gör. Har flera polare som har olika problem med adium, alla udda skumma problem som att visningsnamnet inte går igenom och visas korrekt etc. Är det bara jag och mina polare eller adium lite halvt instabilt nu förtiden? Det är ju sjukt mycket snyggare en mess for mac men...

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem

jo, men nu äre ju så att senaste mac versionen av messenger inte heller stödjer senaste skripten, microsoft ligger typ 1-2 år efter windows versionen näre gäller mac versionen av messenger. personligen tycker ja adium har hålt sig på en rätt jämn nivå, känns lite som att en del saker ä lite beta hela tiden, men i det stora hela funkar det bra, allt utom filöverföring som fortfarande ä segt

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive