Macbook Pro uppgraderas med Penryn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ph0ny^
Min åsikt om den höga prisättning: BRA!

På detta vis så har bara vi som har råd och behovet tillgång till dessa datorer. Vi slipper se andra klassens medborgare besudla och hypa sönder denna produkt. Något som i slutändan skulle leda till sämre kvalité.

Oh herrej*vlar. Detta är inte Östermalms forumet.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

T.ex. är det värt en hel del att slippa en dator i plast.

Om ni kunde sluta lägga fram subjektiva åsikter som ren fakta så skulle åtminstone jag kunna ta er för seriösa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Om ni kunde sluta lägga fram subjektiva åsikter som ren fakta så skulle åtminstone jag kunna ta er för seriösa.

Men vad fan, nu får du ge dig. Vadå "ni" och "er". Bara för att ett nöt säger en sak behöver du inte belägga oss alla med någon stämpel, i annat fall är du ju inte ett dugg bättre själv. Skärp dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Om ni kunde sluta lägga fram subjektiva åsikter som ren fakta så skulle åtminstone jag kunna ta er för seriösa.

Är det inte underförstått att det är min åsikt? Det blir lite omständigt om man alltid måste skriva jag tycker.

Men metal borde ju ändå vara att föredra hos dom flesta, måste ju finnas en anledning att tillverkarna väljer att göra sina high end-laptops av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Om ni kunde sluta lägga fram subjektiva åsikter som ren fakta så skulle åtminstone jag kunna ta er för seriösa.

Så metall är inte fakta?

En dator i aluminium, titan eller guld är vanligtvis mer värd än en dator i plast, papp eller gummi.
Men ska vi flumma runt i prestanda är ju det också subjektivt, jag kanske värdesätter Bluetooth 2.0 före 1.2 eftersom jag vill ha prestanda i min blåtandanslutning, eller fler fps i webcamen.
Det är helheten som räknas, för det är en enda produkt. I helheten räknas kretsar, skal, skärm, mjukvara, firmwares, drivrutiner, användbarhet osv.

Helheten är vad du köper, helheten är vad du har.
Samma princip gäller med tex en Dell. Du får ofta en dator i plast, i mellansegmentet får du också väldigt bra prestanda för ett lågt pris. Är det vad du vill ha så passar det ju jättebra. Att du får med Windows är ju superbra om du ska köra Windows också.
Men vill du köra OS X suger det apa och kostar dig allafall en 10.000kr extra då du måste köpa en mac också.

Permalänk
Avstängd

Hehe sicken samling... Den enda av er som lyckas få fram något är Sidde. Problemet med forum är att man inte kan lägga fram...uh... känslor i ord och hur man lägger fram dem. Hakkenarsk är livrädd för att höra något negativt om Apple eller att bli Apple- stämplad. Tyvärr är det nog lite sent för det nu.

Visst är det så att metall borde vara bättre än plast då det släpper igenom värme bättre. Men att skriva "det är värt en hel del att slippa en dator i plast" är inget annat än en subjektiv åsikt framlagd (i det här fallet) i en faktabaserad mening. Det går inte att ta en sådan argumentation särskilt seriöst. Jag kan dock köpa, som Sidde så bra lägger fram, att det är helheten man köper och det är väl det Apple egentligen säljer. Men helhet är också något man väljer, om jag inte bryr mig om den är i plast eller någon form av aluminium så är det knappast en fakta att slippa en dator i plast skulle vara bra. Däremot är det fakta att en dator i plast gör samma jobb lika effektivt som en dator i aluminium om förutsättningarna i övrigt är de samma. Samtidigt kan jag förstå de som gärna väljer en MBP eller MPA t,ex framför Sonys eller Lenovos diton men i grunden handlar det om vad man föredrar och inte föredrar av personliga skäl.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts så finns det bärbara PC datorer som kostar minst lika mycket som MacBook Pro och då även om man är för lat för att kolla hårdvara och kvalitet. Det finns alltid folk som bara kollar en grej eller två lite snabbt tex grafikkort, processorn eller minne och struntar i resten så länge priset är billigt.

Problemet är att apple lägger priset på sina bärbara bland de dyrare PC bärbara varianterna som beroende på vem du frågar antingen har samma eller lite dåligare av allt som ingår (beror på vem du frågra). Kollar vi tex en Seagate hårdisk på så ser vi att det kan vara skillnad i pris på det billigaste och det dyraste stället för samma hårdisk. Frakt sådant står inte alltid.

OBS (i exemplet), jag är nu snäll och låtsas att alla bärbara är lika bra. Även om jag inte skulle köpa en bärbar för det priset oavsett hur bra den är som inser jag MacBook Pro är en bra dator även om den har bra grejer som inte jag bryr mig om som får priset att gå upp.

MacBook Pro är bra för sitt pris och det finns säkert bärbara PC som är bra för sitt pris om man tar sin tid och letar i djungeln. MacBook Pro behöver man inte spendera så mycket tid på att leta efter dolda problem etc innan man inser att det är kvalitet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Hakkenarsk är livrädd för att höra något negativt om Apple eller att bli Apple- stämplad. Tyvärr är det nog lite sent för det nu.

Gulligt, men knappast med tyngd. Vad är jag rädd för? Att du köper dig en Zepto? Jag vet vad jag vill ha, jag är nöjd med det, det är du som försöker trycka på mig att jag har fel, för jag är ju "subjektiv". Har jag någonsin försökt pådyvla dig annat? Som sagt, skärp dig, du flamsar runt och har ingen som helst vikt bakom dina ord. Att jag gillar Apples produkter är knappast en hemlighet, det har inte varit det sedan 1994, så vad nytt? Du har dina aversioner gentemot Apple, det respekterar jag, hur vore det om du visade samma respekt tillbaks, eller är du sådant low-life att du tycker att de som inte tycker som du är lägre stående, är du en fanatiker?

Om inte annat kan jag börja plocka fram gamla inlägg från din sida där du åtminsone beter dig som folk i diskussioner (vilket förvisso verkar vara dagsform från din sida, var lite konsekvent för tusan).

Skärp dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Hur man kan stilla sitt elitistiska tänkande genom en dator är ändå bra sorgligt. Självklart har Apple tänkt efter och satt priset efter hur många datorer de kan tänkas sälja och hur många datorer de faktiskt -kan- få fram och sedan lagt en prisnivå efter det.

De kan självfallet expandera sin produktion enormt om de så skulle önska men gör inte det av flera anledningar. Om du läser lite om produkter i lyx-segmentet så kommer du förstå varför.

Jämför gärna med andra märken i super-premium klass.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
E du dum i huvudet? Mer köp=mer inkomster, vilket i slutändan inte betyder sämre kvalitet. Du låter som en jävla ultraborgare som får allt han pekar på. "dnra klassens medborgare besudle..." Vi har väll alla rätt till den här produkten, eller är det bara för dom som tjänar mer än en miljon om året?

Anledningen till varför folk "bashar" mac-användare är ju precis för att det är en sådan nichad produkt. Om mer folk hade råd med en Macbook Pro så hade dom eventuellt kunnat tjäna lite på sin datoravdelning. Just nu lever Apple på Ipod inkomster. Men skit samma, dom säger ju att dom skall sluta med datorer så småningom och riktigt försöka konkurrera med Windows som ett operativsystem.

Åter till rätt topic. Macbook Pro är väldigt imponerande men problemet är ju som sagt priset. Man kan köpa en likvärdig PC för nästan halva priset av den billigaste 17-tummaren. På datorsidan erbjuder ju Mac egentligen inte speciellt mycket, utan det är mer Mac OS X som är lockande. 30,000 sek för en sådan dator är ju helt sjukt. Alienware priser ungefär, men Alienware erbjuder SLI i den prisklassen och en bättre skärm. Ser inte anledningen. Rent tekniskt sätt skulle man ju kunna konfigurera en bärbar PC med Mac-certifierad hårdvara och köra dual-boot andra hållet. Låter prismässigt mycket mer intressant.

Alla har rätt till produkten, men alla har definitivt inte råd med den. Korrelationen kvantitet och bättre kvalité finns inte. Tänk efter så förstår du varför.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Oh herrej*vlar. Detta är inte Östermalms forumet.

Ack, om det vore. Himmelen.

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Lustigt att så många bashar macarna. Och ändå är Apple 3e eller 4e största pc-märket.
HP, Dell och Acer är större om jag inte missminner mig.

Om det nu vore sådana överpriser, sådana kolosalt dåliga maskiner. Varför köper folk dem?
Varför köper ofta unixnördar dem? Är unixnördar helt puckade, de är ju ofta högre utbildade än random dude på gatan osv. så de kanske har mer pengar.

Jag kollar omkring på de universiteten jag pluggat på, och de flesta nördarna jag pluggat med kör mac.
Varför är det så många på Swec som verkligen bashar apple? Ofta ni bashar Dell lika hårt, de har runt 200st modeller, varav 150st är riktigt dåliga rent prismässigt i jämförelse med prestanda.
Kan det vara så att ni bara bashar det för att ni inte är en del av gemenskapen, att ni inte förstår er på den. Ni är helt enkelt datorracister. Då ni troligtvis inte ens vet vad ni snackar om.

Några filosofiska tankebanor jag fick efter läst denna tråd...

kanske för att dell,asus.acer har typ 70% av marknaden ihop innom färdibyggda

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem

För er som beställde macbooken precis innan upgraderingen så har ni 14 dagars ångerrätt och kan få den nya modellen om ni vill, bara att ringa upp mac så fixar dom det. Dock skulle det ta upp till 3 veckor. Orkar själv inte vänta dom veckorna på att få den lilla prestandard ökningen som det innebär då jag ändå tänkt upgradera till 4gb ram på min lilla macbook men kan ju vara helt klart värt ifall man har beställt en pro. Kan ju tillägga att jag fick 500kr som plåster på såren

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Avstängd

Hakke: jag får nästan medge att jag gör det lite för att det roar mig so enormt att se hur upprörd du blir. Ditt blodtryck kan nästan kännas hela vägen hit Men du har rätt, jag tycker du har fel. Vad är problemet med det? Måste alla hålla dig i handen hela tiden?

Ph0ny^: I normala fall hade jag nog hållt med dig men jag tror INTE Apple i sin nuvarande form alls kan exandera vidare mycket. I övrigt ingår de inte i någon form av lyx eller super premium, de är bara högt prissatta - noga uträknat av företaget för att maximera antalet försäljningar vs hur mycket de kan leverera.