AMD sänker priset på Radeon HD 3850

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie
Jasså, trodde de var om 1-2 weeks.

Ironi?

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Förstår inte hur AMD kan gå plus på dessa priser

En fördel för ATI är att de använder en mindre tillverkningsteknik i RV670 jämfört med G94, med andra ord kärnan blir mindre och dessutom skall RV670 tydligen ha mycket bra yields. Vet inte hur yields:en är för G94.

Permalänk
Medlem

Ursäkta "Radeon HD 3640 och 3750" ?

"Radeon HD 4000 ska dock vara en mer radikal design och kan mycket väl ta över prestandakronan från Nvidia."

AMD har redan prestandakronan med HD3870X2, dock inte övertygande. HD 4000 kan bli ett stort kliv framåt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
AMD har redan prestandakronan med HD3870X2

Word!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Men det där stämmer ju inte riktigt. Det är ju bara Crysis som är riktigt krävande, de flesta andra nya spel går utmärkt att köra på höga inställningar med ett HD 3850.

Vad vet du om Assassin's Creed till PC förresten, har jag missat nån ny info? Spelet flyter ju med fin fram rate och ser snyggt ut på en X360/PS3 som båda har grafikkort jämförbara med HD 3850 i prestanda (inte snabbare i alla fall).

Hö hö, tro mig när jag skriver att HD3850 kommer att bottna i A.C. Jag säger inte att andra kort inte kommer att göra det men HD3850 är inget bra spelkort och kommer aldrig att bli. När jag skriver att det inte kommer att vara ett bra spelkort så menar jag att aktivera alla features i spelet, max quality ingame med andra ord i säg 1600*1200 med AA/AF aktiverat och HD3850 är ett kort ingen vill sitta med i det spelet i de inställningarna, inte många andra spel heller. Jag tror inte ens att HD3850 fixar det spelet med samma inställningar i 1280*1024 heller.

Idag finns det enligt mig bara vissa kort som är sådär spelkort @ default. 8800Ultra sådär, Hd3870X2, sådär.

Sedan kan man inte jämföra PS3's G71 chip med dagens grafikkort. Dagens grafikkort är så mycket mycket kraftigare. HD3850 chip slänger ett G71 chip i väggen. Men det är inte det de handlar om.

Ett spel till en konsol är så mycket enklare att optimera till jämfört med en Pc, varför? Hur många användare i världen tror du kommer att spela Assasins Creed på PC när det kommer ut? Vi säger en miljon bara för att räkna mycket lågt. Hur många tror du inte har spelat Assassins Creed på Xbox 360 eller PS3? Vi säger en miljon per konsol.

Nu till frågan;
Hur många av dessa miljoner PC användare som spelar Assassins Creed har identiska konfigurationer? 0.1%? 2%? Jag vet inte men det jag vet är att det är _alltid_ mycket svårare att optimera ett spel till PC då hela världen sitter med olika hårdvaror. En konsol ändrar inte hårdvara.

Finns en drös med spel idag som får HD3850 att verkligen känna sig nerslagen. Detsamma med mitt 8800GTX som äter upp HD3850.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Du vet mycket väl att det är fel att jämnföra HD3850 mot ett GTX. Man får väl 3st HD3850 för vad ett GTX kostar med dessa prissänkningar.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

ojoj, folk kommer o domderar oxo pga HD3850 prissänking...

Kort o gott(som det stod i nyheten): priset går ner..billigare att köpa..men av en bra anledning: inte så jäävla starkt kort.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

Klart att det är ett starkt kort. Bättre än förra generationens high-end kort, som X1950XTX, 7900GTX, 7950GX2. Visst man kan inte alltid dra på full AA/AF, men i de flesta spel kan man köra på högsta grafikinställningarna i "medel" upplösning.

Synd bara att inte priset verkar ha sänkts ännu på varken HD3850 eller HD3870. Det skulle vara trevligt att få byta ut sitt HD2600XT mot ett kraftfullare för runt 1000 kr.

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra här, om 3650 ska gå ner från 700 till 500kr, hur billiga kommer då inte 3450 vara!?
Börjar nästan vara väl små prisskillnader mellan olika kort nu!

Angående kostnad för att tillverka korten så enligt vad jag hittat så är R670 ca 210mm^2 och G94 ca 240mm^2, så det borde ju vara aningen billigare för AMD om man enbart ser det ytmäsigt. Sen vet man ju inte om nvidia har bättre yield och därmed får ett lägre tillverkningspris?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Crysis flyter på bra med mitt 3850. Har inga problem med att jag inte kan spela nyare spel med maxgrafik på, det blir bara onödigt dyrt att hänga med i prestandaracet hela tiden.
Om ett spel är bra kommer det att vara lika bra om något år och då kan jag köpa det billigare och så lär det flyta bättre på min burk + att jag slipper alla barnsjukdomar.

I min mening är inget av de kort som är dyrare än 88GT prisvärda och de nyare korten som ligger under detta i pris håller alla bra prestanda/kr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Du vet mycket väl att det är fel att jämnföra HD3850 mot ett GTX. Man får väl 3st HD3850 för vad ett GTX kostar med dessa prissänkningar.

Självklart är det orättvist men min poäng var att 8800GTX inte hänger med idag i alla spel helt enkelt. HD3870X2 hänger inte heller med i alla spel så tänk hur ett HD3850 skulle hänga med då.

Men visst kan man köpa sig en Crossfire X planka och köpa tre stycken HD3850 men då är vi utanför diskussionen som Pellias var inne på.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Det gör de nog inte heller, men att dumpa priserna är de bra på. Processorerna ger de nästan bort nu.

1000 spänn för ett 3850, jo man tackar. Mycket muskler för pengarna det.

Vinst lar de gora pa sina forhallandevis sma 3850-kretsar. Skulle forr gissa att de valt att halla hoga priser pga. att det inte funnits nagon vardig konkurrent i det segmentet sedan lanseringen samt for att efterfragan har varit stor fran OME:s och konsumenter. Nu ar det dock lage att sanka priserna......

Permalänk
Avstängd

Jävla tur att jag inte tryckte på "skicka" när jag hade planer på att köpa ett nyare OCH bätre grafikkort... väntar en stund till.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Det är research som kostar mest, inte tillverkning.

Precis, det är investeringarna som kostar pengar inte att mata ut grafikkort på ett löpande band.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Hö hö, tro mig när jag skriver att HD3850 kommer att bottna i A.C. Jag säger inte att andra kort inte kommer att göra det men HD3850 är inget bra spelkort och kommer aldrig att bli. När jag skriver att det inte kommer att vara ett bra spelkort så menar jag att aktivera alla features i spelet, max quality ingame med andra ord i säg 1600*1200 med AA/AF aktiverat och HD3850 är ett kort ingen vill sitta med i det spelet i de inställningarna, inte många andra spel heller. Jag tror inte ens att HD3850 fixar det spelet med samma inställningar i 1280*1024 heller.

Idag finns det enligt mig bara vissa kort som är sådär spelkort @ default. 8800Ultra sådär, Hd3870X2, sådär.

Sedan kan man inte jämföra PS3's G71 chip med dagens grafikkort. Dagens grafikkort är så mycket mycket kraftigare. HD3850 chip slänger ett G71 chip i väggen. Men det är inte det de handlar om.

Ett spel till en konsol är så mycket enklare att optimera till jämfört med en Pc, varför? Hur många användare i världen tror du kommer att spela Assasins Creed på PC när det kommer ut? Vi säger en miljon bara för att räkna mycket lågt. Hur många tror du inte har spelat Assassins Creed på Xbox 360 eller PS3? Vi säger en miljon per konsol.

Nu till frågan;
Hur många av dessa miljoner PC användare som spelar Assassins Creed har identiska konfigurationer? 0.1%? 2%? Jag vet inte men det jag vet är att det är _alltid_ mycket svårare att optimera ett spel till PC då hela världen sitter med olika hårdvaror. En konsol ändrar inte hårdvara.

Finns en drös med spel idag som får HD3850 att verkligen känna sig nerslagen. Detsamma med mitt 8800GTX som äter upp HD3850.

Alltså spelbart kan det vara utan AA/AF. Så stor skillnad är det inte med båda påslagna till max tycker jag då inte... Kan tänka mig att många gamers med en ny cool dator inte vet vad AA/AF är eller hur man slår på det.

Men du har en poäng då det inte äns går att spela Crysis Very High/allt på max (utan AA/AF) med ett singelkort som 8800ULTRA eller HD3870X2 även fast det är det bästa som finns ute just nu (eller Nvidia kanske har kommit med 9800?). Kommer inte spelföretagen följa mönstret och försöka bräcka Crysis nu eller ligga på samma nivå? Isåfall blir det nog inte många som klarar av att spela ett spel med reskepabel FPS på max-allt?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Tippar framåt hösten, efter 4870X2 släppts
Tippar jag i alla fall

4870X2 lanseras i Juni.
Prissänkning sker när lager hos återförsäljare sinar och/eller de köper in stora mängder nya produkter.

AMD kan gå ned en hel del i pris eftersom deras produkter är billigare att producera än Nvidias 9600GT av flera faktorer, som jag är för trött för att gå in på just nu.

Permalänk
Medlem

Är dock svårt att få tag i ett grafikkort som är passivt för samma pris.
Visseligen blir det mycket värme men jag hatar den där surrande fläkten på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Självklart är det orättvist men min poäng var att 8800GTX inte hänger med idag i alla spel helt enkelt. HD3870X2 hänger inte heller med i alla spel så tänk hur ett HD3850 skulle hänga med då.

Men visst kan man köpa sig en Crossfire X planka och köpa tre stycken HD3850 men då är vi utanför diskussionen som Pellias var inne på.

HD3850 är inte tänkt som ett kompliment till 8800GTX eller till den krävande konsumenten, utan som en mycket solid pris/prestandalösning med goda skalegenskapar för framtida uppgraderingar så Crossfire-X är väldigt möjligt (rent fysiskt) på samtliga 790FX-brädor och Crossfire är tillräckligt energisnålt för att inte oroa den alldaglige användaren.

Fördelen med HD3850 är ju att man kan skaffa ett kort, sedan köpa ett X-antal extra tids nog, begagnat eller nytt, för att uppgradera prestandan utan att skrapa hål på månadens kassa.

Sedan funkar HD3850 väldigt bra över lag idag. Den som köper ett grafikkort för det priset är knappast ute efter att bli populär på YouTube, om varför inte här, genom att flasha med komponenter, utan bara för att kunna spela eller vad man nu är ute efter. Men det är mycket grafikkort för pengarna.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
HD3850 är inte tänkt som ett kompliment till 8800GTX eller till den krävande konsumenten, utan som en mycket solid pris/prestandalösning med goda skalegenskapar för framtida uppgraderingar så Crossfire-X är väldigt möjligt (rent fysiskt) på samtliga 790FX-brädor och Crossfire är tillräckligt energisnålt för att inte oroa den alldaglige användaren.

Fördelen med HD3850 är ju att man kan skaffa ett kort, sedan köpa ett X-antal extra tids nog, begagnat eller nytt, för att uppgradera prestandan utan att skrapa hål på månadens kassa.

Sedan funkar HD3850 väldigt bra över lag idag. Den som köper ett grafikkort för det priset är knappast ute efter att bli populär på YouTube, om varför inte här, genom att flasha med komponenter, utan bara för att kunna spela eller vad man nu är ute efter. Men det är mycket grafikkort för pengarna.

Har ju själv ett HD3870 men har funderat på om det äns är värt Crossfire-X med det kortet och typ ett HD4870X2 eller andra framtida kort... Vill ju inte att kortet bara finns och flaskar för det andra överlägsna kortet ^^

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

om man har en x2 4400+ elr sämre är 8800gt meninslöst, ingen som helst skilnad mellan mit hd3850 o mit 8800gt

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Fan, nu har det gått några dagar och jag har inte märkt av någon prissänkning.

Hoppas kunna hitta ett 3850 512mb för ca 1200 efter en "20%" prisänkning.

3850 är ju ett rätt hygligt kort som man hört kan clockas till 3870s motsvarighet. Och även utan clock fungerar det rätt bra med dagens spel om man nöjer sig med mindre än det bästa. tror det bara blir bättre med drivrutiner samt att man kommer kunna köra crossfire när man behöver mer kräm ur GPUn.

Dock undrar man om inte 3850 motsvarighet i 4000 serien kommer vara värd att vänta på...bättre drivrutiner kommer finnas tillgängliga, säkert GDDR4 minnen, bättre teknik och spec. Om de blåser iväg 3850 och kan konkurera i prisklassen 1000-1500kr blir det väldigt frestande att vänta, men man vet inte vad framtiden har att ge =/

Permalänk

både 3870 och 3850 klockar till sama hastigheter(inte minnet), gpun tar stop runt 1ghz, ångar lite småt att jag la till 1k för att få ett 8800gt istälet för 3850

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo