Permalänk
Medlem

Filserver specs

Vad behövs i hårdvaru väg för att skapa en vettig filserver?
Själv byter jag ganska mycket mellan olika OS. Det är lite jobbigt att bestämma vad för filsystem man ska ha på lagringsdiskarna då jag ofta sitter längre perioder med windows, men ibland gör helt om och kör linux ett tag och ibland dualboot. Kommer förmodligen sätta mig en längre stund med bara linux nu snart då jag inte längre är spel sugen eller har någon anledning att använda win.
Kom då på att jag lika gärna skulle kunna sätta upp en filserver så att jag slipper bry mig om vad jag ska göra med allt som jag lagrat. Hade även tänkt att att ladda ner torrents direkt med servern.

Lite tips på vad för os, mjukvara man ska köra på servern?
Och framför allt - Vad behövs det för hårdvara för att jag ska kunna maxa GB-lan mellan den och min dator och så att det ska fungera så bra som möjligt?

Angående OS så är Gentoo min favorit, men om ni har tips på något annat väldokumenterat eller simpelt så...

Permalänk
Medlem

Freebsd, och ZFS, lovar och svär att du kommer att vara nöjd.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Hedersmedlem

Hur pass stabilt är ZFS i FBSD nu då?
(Att det funkar bra för en person är inte bevis nog )

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

nä men om man vill ha servern i produktion då kan man ju välja solaris 10 istälelt då.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Vet själv ingenting om linux, fick tips att köra Debian samt glftpd som ska vara stabilast.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt Solaris eller FreeBSD någon gång förut.
Jag undrar mest vad för hårdvara som behövs för att köra en stabil filserver på gb-nät. Vad för nics kan ni rekommendera, spelar hårddisk hastigheten någon roll? Hur stark processor och hur mycket minne behövs?

Sen andra saker som om jag ska köra ftpd och samba eller något annat program.
Kommer alltid behöva direkt åtkommst från windows datorer i nätverket, är samba den bästa lösningen då?

ZFS såg ju helt klart intressan ut, fast jag har ingen erfarenhet alls av FreeBSD,och vad tjänar jag med att ha det egentligen?

*Edit* Har börjat leta lite hårdvara fast känns som om det kommer bli lite overkill (eller inte?). Skulle en P3a räcka, eller ska man ha lite nyare saker?

Permalänk
Medlem

om du enbart ska ha den som filserver så är FreeNAS grymmt, du bör ha ett intel gbitkort,

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Till att ladda ner torrents så bör du använda Torrentflux-b4rt. Finns en tråd någonstans om det. Jag kör det på min ubuntu 6.10 server och det funkar skitbra. http://tf-b4rt.berlios.de/

Permalänk

Jag har också planer på att bygga en filserver, men för mig lutar det mer åt Linux med mjukvaru-RAID-5 och LVM. Jag kikade en hel del på ZFS men det är inte riktigt moget ännu och är inte anpassat för "små" datorer (någon nämnde att det kunde krångla på 32-bit hårdvara med lite minne (SUN säljer väl inga datorer med mindre än 4 processorer och 8 GB RAM, och har väl inte använt 32-bit processorer sen 90-talet ). Dessutom kan man inte utöka en RAID-volym i ZFS utan att ta bort den och skapa en ny, något som funkar i Linux.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Har aldrig använt Solaris eller FreeBSD någon gång förut.
Jag undrar mest vad för hårdvara som behövs för att köra en stabil filserver på gb-nät. Vad för nics kan ni rekommendera, spelar hårddisk hastigheten någon roll? Hur stark processor och hur mycket minne behövs?

Om du skall köra zfs så behöver du en 64bitar processor + 1 gb ram.
Sedan så kanske zfs är det mest optimala för hemmaanvändaren.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Dessutom kan man inte utöka en RAID-volym i ZFS utan att ta bort den och skapa en ny, något som funkar i Linux.

Däremot stödjer ZFS thin provisioning--i.a.f. i Solaris--vilket ger dig möjlighet att skapa en mycket större volym än du fysiskt har disk till och sedan plugga i diskar allteftersom behovet uppstår.

Men jag håller med dig, skall man drifta en server för produktionsdrift så är troligen ZFS lite för tidigt. I synnerhet i FreeBSD.

Enligt min mening kräver inte en filserver särskilt mycket processorkraft om du inte kör mjuka femmor. Minne däremot bör du inte snåla på.

Permalänk
Medlem

Raid5 har jag tänkt på, men det går väl inte att sätta in fler hårddiskar vartefter (eller?), Hade i alla fall tänkt att sätta 2x250 eller 2x500 i raid1 för att lagra det allra viktigaste. Sen får vi se hur många diskar jag kommer köpa. Skulle en någelunda snabb P3a räcka i processor väg? eller ska jag satsa på helt ny hårdvara. Det är det jag undrar mest över.

Har hört lite om LVM fast har inte riktigt tittat på det... Om jag inte kör raid, ska jag köra det eller ska sätta upp diskarna för sig?

Ska man köra med inbyggt GB-lan eller ska man köpa ett nic till? Har förstått att intels nics ska vara riktigt bra, men är inte de inbyggda lika bra? För om jag ska köpa ny hårdvara så vill jag helst att det ska vara så billigt som möjligt.

Även - hur mycket ström kommer det dra (hur mycket kostar det på ett ungefär vid 24/7)

Permalänk

Jag har ett chassi med två SATA HD-kassetter monterade (som man bara drar ur med ett handtag om den ska ersättas). I samma chassi sitter ett Intel PRO/1000MT gigabit nätverkskort, ABIT KT7A-RAID, AMD Duron 800, 256MB PC133, floppydrive. Jag har precis bytt nätagg och cpu-fläkt i burken som fram till helt nyligen har fungerat som min filserver. Det som behövs är ett SATA-kontrollerkort (eller ännu hellre ett hårdvaruraidkort) och diskar sen är du igång! Jag har kört NASLite som OS (går att köra från USB-minne, CD eller HD) vilket ger väldigt fin prestanda och otroligt tillförlitlig drift. PM:a mig om du är intresserad..

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Jag kan förmodligen få tag på en P3a 600-800mhz med 256MB (har 256MB till) minne till ett väldigt billigt pris eller gratis. Därför frågar jag här vad som krävs för att driva en filserver med gb-lan. Tänk på att den ska ha samba, ftp och torrent också. Angående webinterface till torrent: måste det ligga på samma dator, eller kan jag köra det på min burk som står som webserver? Jag är mest intresserad av att om det kommer funka eller om det blir overkill med ny hårdvara.

Kan nämna de saker jag redan har som jag inte använder:
En p3 processor (katmai tror jag) @ ~450mhz
Några minnesstickor (endast en 256MB, resten 64, någon 128)
6st scsi diskar på 15krpm, 9,1gb vardera tillsammans med ett kontrollerkort (vet ej om det passar i något normal chassi då det är ~40cm långt) och kabinetten med anslutningar som hårddiskarna är inkopplade i får förmodligen inte heller plats i ett vanligt chassi.
En DVD-läsare
Ett Aspite X-navigator chassi.

Och förhoppningsvis kan jag få tag i en burk med:
Moderkort med processor (P3a @ 800mhz)
Minnen
cd-läsare
inte så troligt, men 20-80gb hdd.

Annars... Är det värt att köpa ny hårdvara för detta, har lyckats skrapa ihop ett paket för ~2000kr utan diskar. (Nätagg, moderkort, processor och minnen)

Är mest inne på att köra Gentoo på den då jag känner mig mest hemma där och det mesta finns mycket väldokumenterat och man har fullkontroll över allt.

Permalänk

Jag kan rekommendera Antec Sonata III:
http://www.dustinhome.se/pd_5010110383.aspx

Snyggt chassi, väldigt bra montering av diskarna (upp till fyra stycken) med silikondämpning, låg ljudnivå och bra nätagg till ett lågt pris!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

superboss: Varför skulle jag lägga ner pengar på ett nytt chassi? Känns helt onödigt då jag redan har ett som är någelunda rymligt, och ljud bryr jag mig inte så jätte mycket om.
Kan det gå att raida två lika stora hårddiskar av samma tillverkare?
Den ena är en WDC WD2500 JD och den andra en WDC WD2500 KS. Hade tänkt att sätta dem i raid1 isåfall.

Permalänk

Njae det var mest för att du snackade om att du plockat ihop ett paket med ett nätagg. Köper man ett vettigt nätagg så är inte det prismässiga klivet upp till Sonata III, där ett Earthwatts 500W ingår, inte så stort så jag tänkte bara tipsa om det. Det går att raida två diskar av samma storlek men olika modell / tillverkare även om det är rekommenderat att köra med identiska diskar. Ska du köra Raid-1 är det helt meningslöst med hårdvaruraid så då kan du lika gärna köra en mjuk RAID-1. Det du bör fråga dig själv är vad du vill ha ut av din filserver.. är säkerhet främst eller är det prestanda? Är läsning eller skrivning viktigast? Svaren på de frågorna leder dig till vilken RAID-nivå som är bäst för det du vill uppnå. Själv kör jag en hårdvaruraid 5 med 4x250GB diskar...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Det jag vill få ut av min server är att lagra allt, (som jag annars gör på den här datorn just nu) eftersom jag tycker det är bökigt att bestämma hur man ska partionera och flytta saker man behöver spara varje gån man installerar om och för att det ska gå att komma åt från både windows och linux miljöer.

Det är framför allt läsningshastighet jag är intresserad av eftersom allt större jag laddar kommer att laddas ner direkt till den. Annars är det förmodligen bara små filer som ska skrivas till den från de datorer inom nätverket.

Funderar på om uppackning av saker ska ske på servern eller inte. Win filsystem brukar lätt bli ganska fragmenterade av att packa upp saker och sedan ta bort.

Funkar det att spela upp musik/video direkt från servern via samba utan lagg? Det skulle vara bra om jag kunde placera så mycket av alla saker på filservern så att jag kan installera om min datorn och så utan att behövs flytta runt på alla saker.

Permalänk

Jag kör som sagt NASLite som distro (en linuxdistro helt renodlad och optimerad för NAS-bruk) och det går alldeles utmärkt att streama video och musik utan lagg via SAMBA. Fragmentering är en non-issue med ext(x) så det behöver du ju inte bekymra dig om vid upppackning på servern.Låter som att du ska köra på en RAID-5, du får själv ta ställning till om du ska köra en mjuk eller hård 5:a...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Jag tänker köra raid5 om jag fattar det. Någonstans tar det stopp för mig när jag försöker förstå hur det funkar.

Vet inte om jag tänker köpa mer än 2 diskar (ruggigt billiga 500gb http://www.alina.se/productInfo.aspx?T2=HD501LJ ) då jag antar att innan jag fyllt dem kommer priset på diskar gått ner avsevärt (eller inte). Då antar jag att det ändå inte är någon idé att använda raid5, eftersom man minst måste ha 3diskar. Går det att utöka en raid5 utan att ta bort allt och göra en ny array?
Fast det är ju frestande att köpa 4diskar istället, fast det blir dyrt och jag kommer förmodligen inte fylla det på iaf 1år. Om vi inte får bättre uppkoppling.

Permalänk

Som du själv konstaterat så går det inte att köra en RAID-5 med två diskar (det krävs tre). Jag kör uteslutande hårdvaruraid och där är det inga problem att expandera en RAID-5 med ytterligare diskar (online capacity expansion).

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

För att ställa frågan simpelt då ingen svarar på det jag undrar mest över:
Räcker en P3a @ ~500-800mhz för att driva detta?

Permalänk
Medlem

Lonsas: Ja, en P3:a kommer att räcka långt. Skulle du märka att processorn skulle utgöra en märkbar flaskhals kan du byta upp dig då, men börja med grejerna du har tillgängliga och expandera först om det behövs.

Permalänk
Medlem

lär inte bara bara servern som kommer ta emot om du förväntar dig 100mbps mellan datorerna.. disk(arna?) på din stationära måste kunna skriva snabbt med

Permalänk
Medlem

Kyroz: varför skulle den skriva till diskarna? Kommer för det mesta att spela upp direkt från servern (om nu inte vissa os mellan lagrar datan på hårddisken som jag skulle ha svårt att tro att de gör, finns något som kallas ram.
Hade även tänkt att köpa en raptor till min dator då jag även är på köp-tåget och som jag nämt tidigare köra mina 2 250gb i servern i raid1 för att lagra det allra viktigaste.

Permalänk
Medlem

Det du ska köra är samma som jag i dagsläget kör på en mmx 166mhz med 64 mbram, har 2 30 gb diskar i raid 1:a, maxar 100mbit nätverket, har inte tillgång till gb, samma sak gäller för min nslu2 med 266mhz och 32mbram, den har inte ens möjlighet att köra mer än 100mbit men den maxar det utan större problem. så din hårdvara är snudd på overkill...

EDIT: upptäckte just att jag inte alls hade samba installerat på NSLUn, installerade om den för ett par dagar sen...

Visa signatur

/me

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm... Jag har andra erfarenheter, med RAID 5 dock (som äter CPU). Märkte en stor förbättring i prestanda över nätverket när jag bytte från en Duron 950/512MB till en A64 3200+/2GB. Samma RAID-array i båda fallen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Även - hur mycket ström kommer det dra (hur mycket kostar det på ett ungefär vid 24/7)

Det går ca 9000 timmar på ett år så om datorn drar 100 W så blir det 900 kWh per år. Den datorn jag tänkte ha som filserver ligger runt 150 W som speldator och skulle dra ca 1350 kWh per år som filserver. Jag har aldrig betalt någon elräkning men anta att priset ligger på 50 öre/kWh, då skulle det kosta 675 kr att ha igång datorn ett år.

Det är inte gratis med garderobsservrar.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!