Permalänk

No Country For Old Men

Såg "No Country For Old Men" ikväll, en riktigt bra film!

Intressant foto och bra skådespelare, speciellt Javier Bardem gjorde en fantastisk kall och bra roll som psykopat...
Ska se om filmen imorgon när jag är lite piggare, och kan spela lite högre, tyckte Tommy Lee Jones röst var lite svår att uppfatta ibland.

Någon mer som sett den? Vad tyckte ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett ord; överskattad!

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Tyckte den va grymt bra, speciellt Javier Bardem längesen man såg så bra skådespeleri

Visa signatur
Permalänk

Jag tyckte filmen var helt, ok men..

*Spoilervarning*

Jag förstod inte riktigt hur den där gubben som hade blivit skickad för att stoppa psykopaten tänkte.. Nå en får väl se om filmen någongång.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

<Spoiler>
Tyckte också Carson var lite konstig, men det var väl en del av filmen, att man väntade sig att han skulle vara en minst lika potent killer som Javier, men blir dödad nästan direkt...
Också ett väldigt intressant slut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt bra film, får fan rysningar när jag tänker på ljudet från den ljuddämpande? hagelbössan. Visst var det en ljuddämpad hagelbössa han använde, eller?

Riktigt bra skådespeleri också, sällan man ser något som i klass med detta.

Permalänk
Medlem

Jo fan, Javier Bardem passade perfekt in i rollen.

Kanske inte Imdb top250 imo, men rätt bra var den alltså.

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem

Ruggigt bra, skönt med nånting lite annorlunda!

Permalänk
Avstängd

Kanon film blev överraskad!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Det där geväret var lite konstigt, tyckte jag... Kan man överhuvudtaget ljuddämpa en hagelbössa? En annan bra sak i filmen var att man blev överraskad åt bägge hållen så många ggr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt klart en av årets top 10 film. Riktigt skön och bra skådespel av alla i filmen, men bäst var väl ändå Javier Bardem som iskall torped

Här är en förklarande text om saker i filmen. Spoliervarning till de som inte har sett filmen

Citat:

The title is from the first line of Sailing to Byzantium by William Butler Yeats,
a poet classically trained and considered by many to be the greatest 20th Century poet.

Death is Anton Chigurh. His hair style (hood-ish, shroud-ish) and black clothing suggest Death.
Death kills the innocent as well as the guilty and has his own set of rules.
When the witness to the high-rise killing asks, "Are you going to kill me?" Death answers, "It depends. Do you see me?"
When the kids on the bicycles help him after the car accident he tells them, "You didn’t see me."
If you see Death, you die; if not, you may live.
Chigurh seems to come and go at will and seems to know where Moss is without trying very hard.
His rules are his rules and they seem arbitrary and random.
He is referred to by the sheriff as a "ghost" and he seems to be able to go wherever he pleases.

Death kills with a cattle stun gun, almost like a member of the clergy administering a cross to the forehead of a parishoner.
Death is often portrayed as a hooded figure with a scythe; in this case he’s a "hooded" figure with a cattle stun gun.

Man is Llewellyn Moss, part sinner, part saint. He is offered a deal with Death when Death offers to ignore his wife but take him.
Instead, Llewellyn challenges Death and chooses declines the offer. This is straight Faustian bargaining.
By declining Deaths "This is the best deal you’re gonna get" Moss signs not only his own death warrant but his wife’s, too.

Llewellyn challenges Death to a showdown and when his wife tells the sheriff, "He wont quit, neither. Never has." the audience expects a later showdown
because we’ve been trained to see the protagonist take on the antagonist at the climax of a story - but before that can happen
life’s randomness gets in the way and the Mexicans kill him. This is the major turn in the movie and the one that takes the sail out of the audience,
which has been cheering for Man in his struggle against Death without realizing it.

Free Will is Carla Jean. She chooses at the end of the film not to allow Death to be random. She has a 50% chance of saving herself
but chooses not to avail herself of the opportunity. She is the bravest of the lot, choosing to die by her own decision and not the randomness of Death.

The sheriff is the philosopher trying to understand the universe. He cannot and is defeated by Death in his attempt.
At the movies end the Sheriff bemoans the fact that God never entered his life.
One of Gods creatures, Death, was in the Sheriffs life but he didn’t realize it (see "Scene with Sheriff" below).
The story is the Sheriffs, his quest to understand Life, and the dream he tells at the end of the movie explains
that his own father, long dead, has gone before him into the darkness of death and awaits him.

Interesting parallel - Moss pays money for a coat as he crosses into Mexico; Chigurh pays the kids money for a shirt after his accident.
What is meant by that? Cannot be a coincidence.

Chigurh walking away from the accident at the end shows that Death cannot be stopped.
It will always walk the streets. It is a part of our existence forever.

Scene with the Sheriff and Death at the same hotel room at the same time but the Sheriff does not see Death.
This scene is vital - it solidifies the allegory. The Sheriff enters the room but does not see Death and so he does not die.
Death sees the sheriff but chooses not to kill him because he’s not seen in return.
This scene is the "supernatural" scene which signals that we’ve watching an allegory, that what we’ve been watching is more than it appears.

Permalänk

Det är en intressant analys, är dock lite skeptisk till att Döden likans vid en liten unge som bara gör sina trix om han får uppmärksamhet... Även om Javier gör den bästa rollprestationen tycker jag ändå att sheriffen är den mest intressante karaktären i historien eftersom han egentligen inte interagerar alls med huvudpersonerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket underlig film, men den var skapligt bra 6/10!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Det där geväret var lite konstigt, tyckte jag... Kan man överhuvudtaget ljuddämpa en hagelbössa? En annan bra sak i filmen var att man blev överraskad åt bägge hållen så många ggr.

Det finns faktiskt, men det är inte något som är vanligt.
http://guns.connect.fi/rs/rifles.html

Permalänk

Sett klart den och jag må säga att den var rätt bra faktist. inte den bästa men sånna här filmer brukar alltid urarta till en massa trams om inte ananrs.

Något jag inte redigt förstår är slutet? Sheriffen går ju bara runt och snacka lite meningslös goja i slutet och alla huvudpersoner går sin egen väg?

Hans fru dödades i slutet av han för att han höll sitt ord?
Även han (Huvudpersonen) dödades av den andra parten som var ute efter pengarna? så vinnaren av det hela är den andra parten som ville åt pengarna.

Lite små lustig film men förövrigt långt överförväntan.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Gillade denna filmen skarpt. Allting var bara så bra gjort.

Tummen upp för Javier Bardem som Anton Chigurh, en äckligt bra skådespelare som spelar den bästa karaktären i en film på länge...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Något jag inte redigt förstår är slutet? Sheriffen går ju bara runt och snacka lite meningslös goja i slutet och alla huvudpersoner går sin egen väg?

Hans fru dödades i slutet av han för att han höll sitt ord?
Även han (Huvudpersonen) dödades av den andra parten som var ute efter pengarna? så vinnaren av det hela är den andra parten som ville åt pengarna.

Som det stod här tidigare är ju grejen med honom att han får överleva eftersom han inte ser Anton i motellrummet. Han är ju också filosofen och egentligen motpolen mot döden, en sorts passiv antagonist... Att döden linkar iväg från olyckan betyder egentligen att man inte kan lura döden, utan att han alltid är där. Huvudpersonens fru dog ju eftersom han vägrade göra en överenskommelse med döden (som gick ut på att han skulle dö, men frun skulle få leva). Moss utmanar döden och får betala ett dyrt pris...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg äntligen filmen igår, något överskattad måste jag ändå säga.

Skådespeleriet var ruggigt bra, och allt annat filmtekniskt.
Det är bara manuset jag störde mig på, slutet kändes för kort och en del andra saker som störde mig.

6/10 får den, Javier Bardem är definifivt värd en Oscar, men filmen är inte värd mer än så.

Permalänk

Bra film, lite annorlunda och jävligt ond.

Lite överskattad dock... den var inte Gud's gåva till mänskligheten om vi säger så.

Permalänk

Vi kan väl använda spoilertaggar för de som ännu inte sett filmen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
[spoiler]Hans fru dödades i slutet av han för att han höll sitt ord?
Även han (Huvudpersonen) dödades av den andra parten som var ute efter pengarna? så vinnaren av det hela är den andra parten som ville åt pengarna.

[/spoiler]

Såg du henne dödas? Så vem säger att hon dog? Strålande grepp att man inte får se när Llewellyn eller hans fru dödas eller ens deras lik. Nu blev det ju ganska tydligt att han dog, även om man inte riktigt vet. Han kan ju ha överlevt, svårt skadad men borttagen för att skyddas och därför fick inte frun veta något, till exempel. Samma sak med "mordet" på frun. Vi fick inte höra något skott, han var inte blodig eller någonting, han bara kom ut från huset och han körde därifrån ganska sakta.

Fantastisk film som inte ger en några egentliga svar. Det var som att hamna i ett fönster ur några människors liv mer än en fast historia, jag formligen älskar när filmer slutar abrubt och konstigt, det ger en något att tänka på.

Dold text

Skådespeleriet är äckligt bra och den är läckert filmad. Att det dessutom saknas musik i stämningssyfte tycker jag är grymt. Jag älskade Fargo också och vet att många inte gillade den speciellt mycket, mest på grund av dess lite märkliga dialog och att den går i ett ganska sakta mak. Jag tror att antingen gillar man brörderna Coens filmer eller inte.

No Country For All Men hamnar lätt på min tio i topp-lista. Dock hamnar den inte i kategorien filmer jag kan se om och om igen. Det är en förstagångsupplevelse tycker jag och som sådan är den i det närmaste oöverträffad för min del.

(Jag lade in FULLMOONS citat i spoilertaggar om han nu ändrar det. )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Vi kan väl använda spoilertaggar för de som ännu inte sett filmen?

[/spoiler]

Såg du henne dödas? Så vem säger att hon dog? Strålande grepp att man inte får se när Llewellyn eller hans fru dödas eller ens deras lik. Nu blev det ju ganska tydligt att han dog, även om man inte riktigt vet. Han kan ju ha överlevt, svårt skadad men borttagen för att skyddas och därför fick inte frun veta något, till exempel. Samma sak med "mordet" på frun. Vi fick inte höra något skott, han var inte blodig eller någonting, han bara kom ut från huset och han körde därifrån ganska sakta.

Fantastisk film som inte ger en några egentliga svar. Det var som att hamna i ett fönster ur några människors liv mer än en fast historia, jag formligen älskar när filmer slutar abrubt och konstigt, det ger en något att tänka på.

Dold text

Skådespeleriet är äckligt bra och den är läckert filmad. Att det dessutom saknas musik i stämningssyfte tycker jag är grymt. Jag älskade Fargo också och vet att många inte gillade den speciellt mycket, mest på grund av dess lite märkliga dialog och att den går i ett ganska sakta mak. Jag tror att antingen gillar man brörderna Coens filmer eller inte.

No Country For All Men hamnar lätt på min tio i topp-lista. Dock hamnar den inte i kategorien filmer jag kan se om och om igen. Det är en förstagångsupplevelse tycker jag och som sådan är den i det närmaste oöverträffad för min del.

(Jag lade in FULLMOONS citat i spoilertaggar om han nu ändrar det. )

När han kommer ut ur hennes hus kollar han på sina skosulor, precis som han gjort tidigare i filmen när det vart blod på golvet. Jag tror nog man kan vara rätt säker på att hon är död. Chigurh är ju inte den som bryter sina löften heller.

Filmen är iaf riktigt jäkla grym, och den blev faktiskt ännu bättre andra gången jag såg den.

Den här filmen fick mig att inse att jag verkligen älskar bröderna Coens filmer, den här, Millers Crossing och The Man Who Wasn't There är några av de bästa filmerna jag sett. Måste börja beta av resten av deras alster.

Spoiler-tags känns lite onödigt i en sån här tråd, att en tråd om en film innehåller spoilers är väl rätt underförstått.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
När han kommer ut ur hennes hus kollar han på sina skosulor, precis som han gjort tidigare i filmen när det vart blod på golvet. Jag tror nog man kan vara rätt säker på att hon är död. Chigurh är ju inte den som bryter sina löften heller.

Filmen är iaf riktigt jäkla grym, och den blev faktiskt ännu bättre andra gången jag såg den.

Den här filmen fick mig att inse att jag verkligen älskar bröderna Coens filmer, den här, Millers Crossing och The Man Who Wasn't There är några av de bästa filmerna jag sett. Måste börja beta av resten av deras alster.

Spoiler-tags känns lite onödigt i en sån här tråd, att en tråd om en film innehåller spoilers är väl rätt underförstått.

Rätt säker, kanske, men man får ju inte veta, och det gillar jag som fan, det lämnar ju öppet för spekulation liksom.

Jag har inte sett The Man Who Wasn't There, kan ju vara läge att kolla upp den.

Tänkte mest att man kunde vara hygglig och fixa det, en del läser säkert för allmänna omdömen om filmer. Aja.

Permalänk

Man ser faktiskt också Moss ligga död på golvet... Det jag gillade i scenen med fruns död är att hon inte singlar slant med honom, vägrar göra som han vill.
Hur gör man spoilertaggar? Tycker det kan va en bra ide...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mördarnisse är ju helt psykopatiskt dum i huvudet och om nu han hade bestämt sig för att frun skulle dödas om hon väljer fel och får överleva om hon har rätt så kanske han blev så ställd när hon vägrar välja alls att han kanske inte kan döda henne för då skulle han bryta mot sina egna regler på nått sätt.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Den här filmen fick mig att inse att jag verkligen älskar bröderna Coens filmer, den här, Millers Crossing och The Man Who Wasn't There är några av de bästa filmerna jag sett. Måste börja beta av resten av deras alster.

The Ladykillers är en annorlunda komedi med Tom Hanks och O Brother, Where art thou? är given den också.

Deras filmer är väldigt speciella helt klart. Dom små elementen av det mystiska, ödet och karma. Dom är mera som fabler än filmer.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

sjukt överskattad men sen är jag ingen filmkritiker heller 3/10

vapnet är coolt dock.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
The Ladykillers är en annorlunda komedi med Tom Hanks och O Brother, Where art thou? är given den också.

Deras filmer är väldigt speciella helt klart. Dom små elementen av det mystiska, ödet och karma. Dom är mera som fabler än filmer.

oh snap!
jag är bara tvungen att vara lite besserwieser..
fabler är sagor med djur i

Visa signatur
Permalänk

Snap, måste vara ännu värre och hävda att fabler inte alls måste handla om djur...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Snap, måste vara ännu värre och hävda att fabler inte alls måste handla om djur...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fabel_%28litteratur%29

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
sjukt överskattad men sen är jag ingen filmkritiker heller 3/10

vapnet är coolt dock.

Intresseklubben antecknar....

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin