Permalänk

Serverplats

Tjena!

Undrar om någon vet någon serverhall i Malmö/nära Malmö där jag kan sätta en server dator?

Har nämligen en server dator som jag vill hosta CS, vent, osv på.. Men kan inte på mitt fattiga internet (har bara ventarna hemma hos mig).

Har bara 24 Mbit/s hemma hos mig, vill ha 100/100 minst.

Det kanske finns någon snäll person här på SweClockers som bor i Malmö, med snabbt internet som kan låta mig sätta en server hos dem :)?

För Teknikmejeriet jobbar endast emot företag.. =/

MVH Oliver

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Medlem

100/100 på ett co location blir svindyrt...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns en hel del företag som erbjuder Colocation i Malmö. Ett par exempel:

Banhof: www.bahnhof.se
Ballou: www.ballou.se
IP-Only: www.ip-only.se
Crystone: www.crystone.se
TDC: www.tdc.se
Dataphone: web01.dataphone.com
Birdnet: www.birdnet.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad har du för budget? Så länge serverhallen peerar mot de nät du är intresserade av lär det inte skilja mycket i latency om du så placerar den i sthlm.

Men som någon skrev ovan. Vill du ha en dedikerad 100Mbit port kommer det kännas i plånboken men en dedikerad port och begränsning på mängden data lär du kunna finna till överkomliga priser.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med priserna i sverige, men dyrt är det inte med 100/100 och en dedikerad server.
En dedikerad server hos Leaseweb kostar ca 550kr per månad för en server med 1TB trafik per månad och fullt burstbar 100/100 anslutning, så det är verkligen inte dyrt.
En spelserver kräver nog inte den upptiden som man får av en serverhall från t.ex. Leaseweb, kanske du kan kolla med någon vän som har 100/100 hemma och är villig att ha servern där i utbyte mot en mindre summa pengar?
Ifall du kollar hur mycket det kostar att driva servern (ström) och Internetanslutningen så är det jäkla billigt med Leaseweb.

Har själv erfarenhet av dem och jag är mycket nöjd.

Permalänk

Har ingen stor budget. Får väl bli vän med nån som har snabbt internet så jag kan sätta en där.

Tack för svar i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Medlem

Knata förbi studenthem och sätt upp en lapp i korridoren.

"Betalar ditt internet om jag får ha server hos dig".

Syrrans stud lägenhet hade 100/100 från ownit och de kostade 99:-/mån.

Säkert simpelt att hitta folk som kan ställa upp på sådanna ställen.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk

Eftersom det skulle handla om att bedriva kommersiell verksamhet med ownits privatkundanslutningar bryter det ju visserligen mot avtalet som kunden tecknat med ownit...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Men, 100mbit för CS- och ventrilo-server?
Tycker det låter väldigt överdrivet, hur många servrar kör du egentligen?

Och att din nuvarande lina inte duger är väl för att du har ADSL gissar jag, dvs kass upload? Känns som att även en liten ökning av bandbredden uppåt skulle göra en jäkla skillnad i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Eftersom det skulle handla om att bedriva kommersiell verksamhet med ownits privatkundanslutningar bryter det ju visserligen mot avtalet som kunden tecknat med ownit...

Är väl knappast kommersiellt att hosta en spelserver för sina kompisar?

Edit: kom på att du menade att hyra ut sin internetlina

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommersiellt vettefan.

Men man får ha egen server, står i avtalet.
Samt att man får egen FAST ip.

Visa signatur

Permalänk

Det kommersiella består i att sälja tjänsten vidare till privatperson. DET bryter mot avtalet i fråga.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD

Permalänk
Medlem

Om det är en polare som man splittar "hyran" med, räknas det som kommerisel tjänst?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av @@mårten@@
Men, 100mbit för CS- och ventrilo-server?
Tycker det låter väldigt överdrivet, hur många servrar kör du egentligen?

Och att din nuvarande lina inte duger är väl för att du har ADSL gissar jag, dvs kass upload? Känns som att även en liten ökning av bandbredden uppåt skulle göra en jäkla skillnad i sådana fall.

Jag har: 24 ner och 2 upp.

Kör mer än 4 servers så därför
(Nej, det är inte fel på server datorn)

Om jag kör det hemma hos mig laggar det piss. Testar just nu hos en kompis. Funkar fint.

Har:
4+ CS Servers
3 Ventar
1 FTP
1 hemside-server.

Ska försöka övertyga styrelsen på mitt område att dra fiber.
Eftersom dom ska asfaltera om kan det ju vara bra o dra fiber för att då slipper man gräva och asfaltera om igen.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Om det är en polare som man splittar "hyran" med, räknas det som kommerisel tjänst?

Tjänsten gäller naturligtvis samtliga som bor i hushållet, fast det var ju verkligen inte vad du nyss talade om. Istället sa du att han skulle knata in i studentområden och be att betala en slant till någon fattig student i utbyte mot att få ha en burk ståendes där. Det man betalar för är alltså kapacitet av dennes internetförbindelse vilket stider mot avtalet. Punkt slut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tjänsten gäller naturligtvis samtliga som bor i hushållet, fast det var ju verkligen inte vad du nyss talade om. Istället sa du att han skulle knata in i studentområden och be att betala en slant till någon fattig student i utbyte mot att få ha en burk ståendes där. Det man betalar för är alltså kapacitet av dennes internetförbindelse vilket stider mot avtalet. Punkt slut

Så varför skulle studenten själv säga detta till sin ISP? Det är ju självklart hans egen spelserver som står i garderoben och ingen annans.

Permalänk

Att berörd part inte är medveten om att ett avtalsbrott begåtts förändrar ju inte det faktum att brottet har begåtts. Min poäng var att det bryter mot avtalet, inget annat.

Visa signatur

Permalänk

Dr. PC Ollie Hyr en VPS hoss : http://www.ipeer.se/

Dom har bra priser och servrar som täcker att köra Cs -server med. Kör dock linux annars kommer du få problem med servern. / i windows har dom satt en spärr så att du inte kan byta mapps. IPeer har inte lyckats med det i linux. så kör på

Från:

165 kr/mån då ingår Xeon 3.2 Ghz 256 GB trafik ( vilket borde räcka för cs server - som drar i regel rätt lite trafik.

256 mb ram ( Garanterat ) har du tur hamnar du på en server och får mera.

annars finns :

Från:

695 kr/mån och då ingår 3.2 Ghz (dubbla) samt 500 gb trafik. 3 ip addresser ovan bara 1 ip address. och upp till 1 gb ram.

Jag ser det som ett billigt allternativ. en delad server, men jag har aldrig haft cpu belastningar m.m

kör på ba

man får just nu testa i 30 dagar gratis med!

//Mvh

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Dr. PC Ollie Hyr en VPS hoss : http://www.ipeer.se/

Dom har bra priser och servrar som täcker att köra Cs -server med. Kör dock linux annars kommer du få problem med servern. / i windows har dom satt en spärr så att du inte kan byta mapps. IPeer har inte lyckats med det i linux. så kör på

Från:

165 kr/mån då ingår Xeon 3.2 Ghz 256 GB trafik ( vilket borde räcka för cs server - som drar i regel rätt lite trafik.

256 mb ram ( Garanterat ) har du tur hamnar du på en server och får mera.

annars finns :

Från:

695 kr/mån och då ingår 3.2 Ghz (dubbla) samt 500 gb trafik. 3 ip addresser ovan bara 1 ip address. och upp till 1 gb ram.

Jag ser det som ett billigt allternativ. en delad server, men jag har aldrig haft cpu belastningar m.m

kör på ba

man får just nu testa i 30 dagar gratis med!

//Mvh

När det gäller virtuozzo som ipeer kör ska du enbart titta på det ramminne som är dedikerat och inte burst. Det är bara ett försäljningstrick, framförallt på virtuozzo som hanterar det ruskigt dåligt så risken är att din vps alkolerar minne som är ledigt, men sen behöver en annan användare det och då dödar det dina processer.

Kanske ska medge att jag anser virtuozzo är den sämsta tekniken att dela upp en servar. Det är egentligen inget annat än ett avancerat jailat shellkonto. Ni delar systemfiler och kernel bla. Man kan även översälja minnet, så i teorin kan ipeer säga att ni har 512 garanterat minne och trycka in 100 konton fast servern bara har 2Gb ram.

Enda fördelen som jag ser det är att man tjänar lite minne då systemfilerna inte laddas mot din egna minneskvot.

Men inget emot vps, men anser det finns mycket bättre virtualiseringtekniker än just Virtuozzo. Sen för spelservrar tycker jag kanske det är ett dumt val, men för många användare som behöver mer kontroll än vad de kan få hos sitt webbhotell men som inte behöver prestandan hos en egen server är det ju klockrent! Många gånger kan det vara bättre än en dedikerad burk även rätt långt upp i prisklasserna!

Permalänk
Medlem

Man bör ju inte ha spelservrar virtuellt, det kan jag säga.

100/100 blir dyrt. 10/10 räcker nog bra för ett par CS-servrar utan problem.

Permalänk
Medlem

Nä spelservrar på virtuella maskiner kan vara ett dumt alternativ. Om du själv lägger upp virtuella servrar på dina servrar finns det inget som säger det inte kommer fungera bra dock. Det går utmärkt.

Problem brukar dock uppstå om man skaffar sig ett vps konto, då det inte är ovanligt att du inte alltid har tillgång till de resurser som du behöver plus att nätverkshanteringen gör att det i teorin blir lite sämre. Väljer du en bra och seriös leverantör, så kan det dock gå fint att köra spelservrar på ett köpt VPS-konto! Men som sagt verkligen inget jag rekommenderar heller.

100Mbit behöver inte vara dyrt. Finns en uppsjö alternativ för långt under 1000kr månaden, om du inte behöver en helt garanterad unmeteredport. Detta för leasade servar, för colocation kan du säkert hitta en drös till, men där har jag sämre koll. Finns ingen anledning ha någon lägre porthastighet än 100, om man ändå är begränsad av ett datatak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att berörd part inte är medveten om att ett avtalsbrott begåtts förändrar ju inte det faktum att brottet har begåtts. Min poäng var att det bryter mot avtalet, inget annat.

vilket jäkla avtal, enda "avtalet" med ownit hänvisar till netiketten, står inte ett ord hurvida man får låta någon annan betala avgiften. Defacto mer eller mindre uppmanar ownit folk att ha servrar, detta var en av försäljningsargumenten. Blanda inte ihop ownit med wannabe isp:er som comhem och annat skit.