Permalänk

Alfakassan

Hej !

Jag har nu länge fungerat på om man har några rättigheter som konsument hos Alfakassan.

För mig och min sambo har det varit en fruktansvärd resa som fortfarande inte är över. Min sambo blev arbetslös i dec och tog kontakt med akassan och arbetsförmedlingen direkt för att slippa strul och behöva vänta ut karensdagar i onödan osv ...

Vi har varit väldigt noga med att fylla i papper ordentligt, verkligen skriva personligt brev för att undvika oklara situationer för man har ju hört hur akassan behandlar sina kunder ( räknas vi som kunder ?? ).

Till det viktiga, alfakassan har såå innihel**tes långa behandlingstider. Jag kan inte förstå hur man ska klara sig eller ens få hjälp av alfakassan i tid INNAN det skiter sig. Är inte alfakassan till för att hjälpa folk ? För oss känns det som dom gör _allt_ för att slippa betala ut ersättning, hade det inte varit för mig så hade min tjej gått på knäna för längesen, varit utan både hem och mat.

Vi skickade in kassakort för veckorna 50-52 och fick sedan tillbaka dom i början av FEBRUARI för att det saknades lite information. OK sa vi, vi fyllde i lite fel MEN EN månad för att få tillbaka dom endast pga "fel" ?! Varför ringer ingen?! Har dom en ANING om vad dom ställer till med när det drar ut på tiden... !?

Ytterligare tid gick, vi står här nu i Mars, den 3:e ... där min tjej återigen söker dom för att se hur det går. Först NU nämner dom att vi missat en s*tans j*vla blankett och inte f*n när det någon som hör av sig från alfakassan ... Så det kommer ta ytterligare 3-4 veckor att behandla.

VEM klarar sig utan pengar i 3 månader ?!?!
Vad för krav kan vi ställa på en så fruktansvärt IDITOTISK instans som alfakassan? Vi kastar våra pengar i sjön på ett system som kan dra åt ...!!!

Jag ber verkligen om ursäkt för att jag använder svordomar men jag koka av ilska just nu. När en vanlig hederlig svensk medborgare som jobbat i flera år får problem med vårt egna system då tappar jag allt.

Till frågan, har man någon form av konsumenträtt mot en alfakassa ? Liknande erfarenheter ? Vart kan man vända sig för att "kräva" sin rätt?

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Avstängd

Svenska välfärden är underbar, kolla med socialen om dom kan hjälpa till.

Hade samma problem med min sambo för något år sen, inte ett piss från alfakassan än idag men socialen ställde upp och lite hit och dit resor så blir sambon förtidspensionär nästa år (fyller 30)

Jag har tappat förtroendet för systemet totalt, önskar man kunde dra sig ur alfakassa utan större svårigheter.. det skiten har man noll användning av.

Visste du att man behöver bara fylla i 3 papper enligt akassas jurister? men varför i helvete får man runt 30st då... och blir avslag om något saknas

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

ja soc är jättemkt bättre
har haft med dem att göra nyligen då jag hamnat i kläm mellan a-kassan som slutat betala ut ersättning med motiveringen att jag har nytt jobb nu, ok, fine det har jag, men ingen lön förrän i slutet på mars när man börjar i februari. Så, jag vänder mig till soc för hjälp med hyra och överlevnadsbidrag. Får till svar att enligt deras beräkningar så har jag rätt till härliga 2049:- eftersom jag fick "så mkt pengar" i Februari, jo hejsan. Inte en spänn kvar utav min a-kassa från den perioden, visst man SKA spara, men försök med det när precis alla kronor går till räkningar och har man tur får man lite till mat också.

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Vi lever i ett byråkratisk land där det är viktigt att fylla i papperna rätt. Glömde man förut studieförsäkran till csn fick man ingen påminnelse utan bara avslag direkt, vilket inte gick att överklaga till överklagningsnämnden. Så det blir att leva 2.5månader utan några pengar alls, skitskoj jag har testat det.

Nå till trådskaparen så finns socialbidrag. Dock har de några knäppa regler som Garland Greene nämnde, bättre vore att betala ut existensminimum och sedan kräva tillbaka pengar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Ni som gnäller på byråkrati. Vad är alternativet? Jag förstår att det är lätt att plocka hem billiga poäng genom att gnälla på pappersexcercisen, men ska vi istället dela ut pengar till höger och vänster utan någon kontroll? Är det ett bra sätt att spendera skattepengar på?

Jag förstår att det är hårt att tvingas komplettera en felaktig ansökan, men är det inte bättre att spara tid genom att noggrannt läsa igenom allt och försöka få det rätt från början? Om man inte förstår något eller vad som krävs kan man ju kontakta a-kassan och fråga innan man skickar in.

Permalänk

varför vara med i alfakassan och inte något riktigt a-kasse förbund?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
varför vara med i alfakassan och inte något riktigt a-kasse förbund?

Jag hoppas iaf att unionens a-kassa är bättre än det där. Det var ett helvete att gå med så det bådar ju inte gott.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Ni som gnäller på byråkrati. Vad är alternativet? Jag förstår att det är lätt att plocka hem billiga poäng genom att gnälla på pappersexcercisen, men ska vi istället dela ut pengar till höger och vänster utan någon kontroll? Är det ett bra sätt att spendera skattepengar på?

Mindre byråkrati, då långsam byråkrati i flera steg, där ingen vet vem som har ansvar eller kan skylla ansvaret på någon knappast är något bra.

Det finns vissa grupper som utsätts för mer byråkrati än andra och det är bl.a. bönder, andra företagare och studenter. Studenter är det inga problem såvida man går ett program, men då man skall läsa kurser varvid en inte har behörighetskraven, så kan det blir riktigt problem.
-Många av de kurserna som behörighetskrav har absolut inget med kursen att göra, utan är bara till för att ex kursen ska bli på C-nivå.
Likaså det med kursförsäkran, hur roligt är det att leva 2.5månader med hyra utan att få något alls? Bara för att man inte skickade in ett papper i tid och fick ingen påminnelse.

Bönder, -ja arialsökning. Bara för att en viss åker förra året då en kontrollant uppmätte var en viss storlek, så behöver den inte vara det detta året. -Vilket kan innebära att bonden blir av med en stor del av bidraget. Eller de exempel då de dödar boskap bara för att de har tappat bort märket.

Detta kallar jag för ett byråkratisamhälle, lite byråkrat som ett litet rättsväsende är bra. Men det får inte gå för långt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

A-kasse förbunden är inte mycket bättre...
Jag har liknande erfarenheter med Livs a-kassa. Tog 7 månader innan jag fick nån ersättning när jag blev arbetslös för ett par år sedan.
Jag bemöttes av samma slags attityd, kom inga pengar så jag fick ringa och kolla vad som var fel. Då vart det nån blankett som inte var ifylld ordentligt.
Man blir inte meddelad om sådant utan är det nåt fel så får man helt enkelt inga pengar. Sen verkar det som om man ska ringa och felsöka själv, för inte var det nån som brydde sig på a-kassan iaf!
Det var rena turen att jag hade pengar undanstoppade annars hade jag gått under ekonomiskt vid den tiden jag var arbetslös!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Jag blev arbetslös i augusti och har hittills fått utbetalt cirka 7000kr från denna underbara a-kassan.. vet inte riktigt vad dom gör men har skickat in alla intyg och haft 100% närvaro på alla AF aktiviteter och fyllt i mina kassakort första måndagen varannan vecka samt sökt i snitt 50 jobb i månaden..

som tur är har jag jobb nu men frågan är om man får ut några pengar i efterhand :/

Har förövrigt jobbat heltid i 3 år innan och hade enligt dem ersättning på 800kr om dagen men har enbart fått utbetalt hitills för 3 veckor i september.. enligt dem har de långa handläggningstider?!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.