Permalänk
Medlem

USB-Hårddisk Grub/Lilo

Hej!

Jag har en stationär dator hemma, som jag kör arch linux på.

Men sen ett par månader tillbaka så har jag spenderat mer och mer tid hos flickvännen. Och nu så är jag här oftar än 6 dagar i veckan.

När jag är hos henne så använder jag hennes laptop, med windows xp. Men jag får ingen arbetsro med den datorn. Igår så såg jag en form av adapter från IDE till usb, med andra ord så kan jag plocka ur min hårddisk ta med den till flickvännen och bota från den istället.

Men innan jag slänger ut pengar så skulle jag villja veta om det är möjligt? I BIOS så kan jag ställa in att datorn ska bota från USB-hdd. Och grub ligger på hårddiskends MBR. Jag undrar då hur jag ska ändra inställningarna för grub.. jag vet hur jag hade gjort om hårdisken legat på en IDE kanal, men jag är osäker på hur man ska göra när det är en USB hårddisk.

Om någon har nån erfarenhet av detta så skulle jag vara tacksam om denne kunde dela med sig

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Lägg till ett menyalternativ i grub där du säger åt den att boota från whatever the id of the disk is.

Om du inte vill krångla allt för mycket kan det dock vara klokt att se till så att du kan köra samma kernel.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Det enda jag brukar behöva ändra i GRUB när jag bootar från en USB-hårddisk är att ändra (i mitt fall) hd(1,0) till hd(0,0) eftersom USB-hårddisken är första enheten när jag bootar up direkt från den.
Annars fungerar det precis som vanligt för mig.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för snabba svar.
Jag trodde att det skulle vara lite krångligare, skönt att att det var så enkelt.
Jag ska prova om det fungerar i morgon.

tackar

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så dyker (även IDE) håddiskar kopplade till datorn via USB-adapter som sdx-diskar, dvs. som en "SCSI"-disk.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk

Vad är och betyder Grub och Lilo? Och vad är skillanden mellean dessa?

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
Vad är och betyder Grub och Lilo? Och vad är skillanden mellean dessa?

Grub och Lilo är två olika bootloaders.
http://sv.wikipedia.org/wiki/GRUB
http://sv.wikipedia.org/wiki/LILO

Permalänk

Tack för hjälpen.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.