"1000 watt är onödigt"

Permalänk
Melding Plague

"1000 watt är onödigt"

Kraftfulla nätaggregat har länge varit ett diskussionsämne och marknaden är idag översvämmad av produkter som klarar av att leverera runt 1000 Watt. Enligt Enermax är dessa mer eller mindre helt onödiga då en dator med fyra grafikkort och en fyrkärning processor klarar sig med ett betydligt mindre kraftfullt nätaggregat än så.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vissa kanske gillar "Overkill" helt enkelt

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem

haha precis som i mitt antec P190 sitter det ju toltalt 1200W vilket inte är o klaga på , tanke på priset så får man både 2 bra nätagg och ett EXTREMT bra chassi

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem

Bra nyhet. Det är många på här på Sweclockers som oroar sig för att nätagget inte ska palla deras nya system, av köprådsforumet att döma, och jag tycker att det generellt rekommenderas alldeles för kraftfulla nätagg "för säkerhets skull".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricke90
Vissa kanske gillar "Overkill" helt enkelt

Exakt! Så tror jag det är i många fall. Det är coolt med ett kraftigt nätagg.

Vad kostar ett på 1000W förresten, två lakan eller?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Bra dom satt lysrören på bilden.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Bra dom satt lysrören på bilden.

Haha ja, ett ligger ju bara "slängt" rakt över ett av grafikkorten=)

Permalänk
Inaktiv

Det behövs mer lärdom om nätaggregat i största allmänhet, tror jag. Vad man köper till vad, hur mycket ampere/watt som behövs, etc.

Framförallt förenklat material och information.

Permalänk
Avstängd

"Vid köp av nätaggregat skall man däremot inte stirra sig blind på watt-antalet då vissa tillverkare tar till fula knep för att få ens produkter att se bättre ut än vad de egentligen är."

Jag vet inte hur många gånger jag har sagt till folk att inte bry sig så mycket om "hur många Watt som är angivna"... utan att istället kontrollera vad det är för kvalit´´e... och hur mycket ström det klarar att leverera.

Watt=effekt... produkten av "ström * spänning"

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Fördelen med ett "starkare" aggregat är att det inte ligger lika nära sin maxgräns. Naturligtvis är agg på 1000W enormt overkill, men i regel blir aggen tystare och genererar mindre värme om de går på halv effekt istället för 80-90%.

Sedan om fler kunde göra som Enermax har gjort här, dvs få aggen att ta tillvara på mer effekt, då hade vi kunnat skippa den faktorn också.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Watt är ju faktiskt jävligt välfuskat ofta. Jag håller på mycket med musik och framför allt slutsteg är det populärt att jäklas med! T.ex. att man testar en modell genom att skicka in en signal som inte är så "tung" att förstärka och sedan spela den på maxinställningar under 0.2 sekunder. "Ok den peakade 1200W, då sätter vi ut den som en 1200-modell!" Sen när nån köper den och lastar den till runt 900 i mer än en minut så brinner skiten

Känns som att det finns "lite" sånt inom nätagg med...

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
Fördelen med ett "starkare" aggregat är att det inte ligger lika nära sin maxgräns. Naturligtvis är agg på 1000W enormt overkill, men i regel blir aggen tystare och genererar mindre värme om de går på halv effekt istället för 80-90%.

Sedan om fler kunde göra som Enermax har gjort här, dvs få aggen att ta tillvara på mer effekt, då hade vi kunnat skippa den faktorn också.

Skulle tro att många överkompenserar med watt 'för att vara på den säkra sidan'. :B

Permalänk
Medlem

Precis lyssna lite på wwraver.

Ingen vill väl att man ska ligga på gränsen med effekten på nätagget?.
Fläktar/na går alltid för fullt låter troligen rätt så mkt.
Hållbarheten även om det är ett bra nätagg minskar troligen.
Skadar aldrig att ha lite till övers.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Svar på tal liksom, speciellt till grafikkortstillverkarna som rekomenderar allt från himmel och jord med vad nätaggen ska ligga på.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Skulle tro att många överkompenserar med watt 'för att vara på den säkra sidan'. :B

Absolut, visst är det så. Men de får också (återigen med generella mått mätt, för naturligtvis beror det på kvalitén i övrigt) ett agg som går svalare, låter mindre och håller längre.

Det är så svart och vitt i diskussionen om styrkan på aggen idag, tillverkarna rekommenderar starka nätagg med slogan "requires at least xxxW" och de raka motståndarna anser att "min burk drar bara 250W i full belastning enligt watt-mätaren, därför är det dumt att köpa ett på 500".

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

Kvalitén tycks överlag ha blivit bättre, kanske pga att sämre nätaggregat ställt till med så mycket problem att dess tillverkare inte fått förnyat förtroende.

Citat:

Fördelen med ett "starkare" aggregat är att det inte ligger lika nära sin maxgräns.

Jag skulle nog säga att det är både och på den punkten. XXXX-watt drivet av dåliga komponenter kan trots mindre belastning lika gärna sluta i häftigare och mer spektakulär härdsmälta, vilket i så fall gör ett klenare XXX-watt byggt av bra komponenter till en säkrare motor i systemet, än om det ofta tuggar på i 95 % av sin kapacitet.

Permalänk
Avstängd

huvudsaken är att agget är stabilt och man kan ta ut lite ström på 12v linorna

kör man överklockat system så behövs det lite effekt men 1kw agg är inget man behöver om man inte kör di/ln2 eller kompressorkylt o klockar.

att köpa ett för startk agg kan va dumt för man kan få dåliga värden istellet.

fast klockar man hårt drar strömmen iväg ganska mycket!

Permalänk

Jag gör av med ca: 700- 950watt med mitt system. Och ja. självfallet är det överklockat!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Kvalitén tycks överlag ha blivit bättre, kanske pga att sämre nätaggregat ställt till med så mycket problem att dess tillverkare inte fått förnyat förtroende.

Jag skulle nog säga att det är både och på den punkten. XXXX-watt drivet av dåliga komponenter kan trots mindre belastning lika gärna sluta i häftigare och mer spektakulär härdsmälta, vilket i så fall gör ett klenare XXX-watt byggt av bra komponenter till en säkrare motor i systemet, än om det ofta tuggar på i 95 % av sin kapacitet.

Jo, men kvalitén är irrelevant. Det förutsätter ett välbyggt nätagg, annars kan man diskutera omkring olika nivåer i varje styrke-kategori, vilket skulle ta en halv evighet

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Avstängd

Jag har 550W och när jag spelar har jag en peak på 194W från eluttaget på väggen. De tycker jag är riktigt bra. Dessa delar har jag i min dator.

Antec Neo HE 550. Intel Xeon 3070. abit IP35. 2GB Crucial BallistiX PC2-8500. Gainward Bliss 8800 GT 512MB. 2 st Samsung SpinPoint T166 500GB = 1TB. Creative X-Fi XtremeGamer. D-Link DWA 547.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Svar på tal liksom, speciellt till grafikkortstillverkarna som rekomenderar allt från himmel och jord med vad nätaggen ska ligga på.

Fast egentligen vet jag inte om man kan skylla på grafikkortstillverkarna. Det är nog snarare nätaggregatstillverkarna som inte specar sina nätagg korrekt som man ska skylla på. Tack vare alla skräpagg som inte klarar av att leverera vad de lovar så måste ju grafikkortstillverkarna rekommendera högre effekt för att vara på den säkra sidan.

Sen är ju frågan om de här nätaggen kommer till Sverige? Jag kan inte hitta någon som säljer dem, men det kanske är för att de är nya. Det blev nyligen recenserat av SPCR, och ljudnivån är riktigt imponerande.

Permalänk
Medlem

Hade ett Tagan 530W som jag körde ihop med mitt system i sign.
Gick hur bra som helst med orginalinställningar på allt. Dock när
jag började fläska på med spänningar så tog 12V linan mycket
stryk och det blev väldigt varmt.
Jag trodde att Tagan agget skulle kunna driva mitt system med
lätthet men icke!

Nu har jag köpt mig ett Silverstone OP 1000W som har en ensam
12-lina som levererar 80A (88A max). Väldigt overkill egentligen
men det håller sig otroligt svalt och stabilt.

Nån som vet varför egentligen dom delar upp 12V linan? Liksom
vissa har 2, 3, 4, 5, 6 kanske mer. Vad är det som gör det bättre
än t.ex en ensam lina? i mitt fall ligger den på 960W (1056W max).

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk

klarar mej fint med 600w...

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

Kör på Toughpower 750W, den blir aldrig stressad så att man hör fläkten ens under tyngsta belastning komponenterna kan bidraga med.
Jag tror att en nätdel runt 650-850W ligger i zonen där 'watt' i kombination med goda komponenter ger bästa prestandan. Hellre än att kompensera kvalitet hos komponenter för högre output.

1000W finns det ingen behov av. 1200W, ännu mindre.
Det är mycket prestige för lite produkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
Jo, men kvalitén är irrelevant. Det förutsätter ett välbyggt nätagg, annars kan man diskutera omkring olika nivåer i varje styrke-kategori, vilket skulle ta en halv evighet

Det där förstod jag faktiskt inte. Hur kan kvalitén vara irrelevant? Det jag skulle kunna tänka mig att du menar är att det inte lönar sig att dissekera varenda liten komponent; ett vettigt och välbyggt aggregat innebär en viss prioritering av komponenterna eftersom priset i annat fall skulle barka iväg rakt upp i taket.

Sedan i övrigt håller jag mig uteslutande till vissa tillverkare, och lägger gärna på en overhead av ungefär 150 - 250W. Undantaget är ett nätaggregat i ett av mina system: ett fläktlöst Silverstone Nightjar 300W, men det är helt underbart stabilt, i och för sig för att det är underrated med minst 100W.

Permalänk
Medlem

Hehe jasså så Enermax säger att nätagg på 1KW är onödiga ??

Kanske dags att slänga ut mitt Enermax Galaxy DXX 1000W då

Köpte det agget eftersom jag planerade att stoppa in en hel del hårdvara i burken och dessutom klocka så gott jag bara kunde och det har jag gjort med. Fast min dator toppar nog ca 650W så ett 800W Galaxy hade ju räckt (stavning ??) men tvärt emot vad många tror så drar ju inte datorn mer ström bara för att nätagget *klarar* att leverera mer effekt och många räknar ju dessutom inte med att när ett nätagg åldras så sjunker ju dess kapacitet med tiden och har man då ett kraftigare agg än man behövde från början bör man ju kunna ha kvar sitt gamla, fina agg längre eftersom man hade räknat med en större marginal från början.

Kommer faktiskt inte ihåg vad jag gav för agget men 2,5-3 papp är nog ingen fantasisumma

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Jag har följande:

EVGA 680i SLI.... (snart 780i).
e8400 som körs i 4,1GHz (1.4V)
1st MSI 8800GT Zilent (700,1700,1000)
2st 750GB Samsung F1 (SATA)
2st 500GB Samsung HD501LJ (SATA)
1st 500GB Deskstar (SATA)
1 Samsung DVD-R (SATA)

+3st 120mm fläktar

Detta system drivs av ett ANTEC HE500:
http://www.case-mod.com/antec-neohe-500-watt-500w-high-effici...

Har inte upptäckt ngn ostabilitet pga. nätagget än men nu är man sugen att skaffa ett till MSI-kort och köra SLI, frågan är klarar jag mig på detta agg eller måste man springa ut och handla ett nytt?

Ngn som har erfarenhet eller tror sig veta svaret?

Mvh.
erikss0n

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Avstängd

Najs med fyra st 3870x2 istället

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

60W räcker till mig...det är för mycket...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turez
Nån som vet varför egentligen dom delar upp 12V linan? Liksom
vissa har 2, 3, 4, 5, 6 kanske mer. Vad är det som gör det bättre
än t.ex en ensam lina? i mitt fall ligger den på 960W (1056W max).

Jag tror det är ATX specifikationen som säger att ett nät aggregat bara får leverera si och så mycket effekt på en lina. Kan också vara andra lagar/regler eller normer.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Ja 1000W är ju så overkill, man kan ju driva en mindre kärnreaktor med den watt effekten..