Permalänk

Vattenkylning och koppar rör?

Ni som sitter med vattenkylning, har någon av er kopplat vattenkylning med hjälp av kopparrör istället för slang? i så fall har ni bild på eländet? funderar själv på att göra det i min lian-li pc 1000b
Har allt som behövs förutom just mått och koppar rör men det ska inte vara några problem.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk

Det går. dock så kommer 90* graders böjar att hämna flödet för mycket plus att det blir svårt att mäta rätt och att sätta dit och montera kopparrören. isf blir det till att ha övergånger med vanlig slang till ex processorblocket.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

det går ju att göra men det blir ett sjuhelsike jobb. sen med tanke på att metall "växer" vid värme/"krymper" vid kyla så skulle jag inte koppla på röret direkt på kylbliock etc och istället ta iaf minst nån centimeter slang till inkoppling av kylblock så har metallen sig lite att röra sig på.

Visa signatur

<3

Permalänk

Tror inte att du får tillräckligt mycket temparaturvinst för att det ska vara värt allt det extra jobbet det ger, satsa på en större radiator istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Tror inte att du får tillräckligt mycket temparaturvinst för att det ska vara värt allt det extra jobbet det ger, satsa på en större radiator istället.

Det är inte tempen jag är ute efter utan göra det snyggt och prydligt i burken och slippa alla väck som blir med slang, jag ska ha kromade koppar rör fram till processor och grafikkor sen en liten rak bit med slang från block och rör. Jag har rörböj som jag ska kunna böja 90* utan att det blir "stopp" som det ser ut nu i datorn så är det en 3 stopp pga slang, har trädgårds slang som väckar sig direkt när det blir varmt.

Kylaren är stor nog.. får plats med 3x120mm fläktar på den.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem

Såg ett galleri förr där killen(?) hade kopparrör istället för slang..
Han knegade dock som rörkrökare så han hade ju kunskaperna, fast de kanske du också har ^^
Snyggt som attan var det iaf med dom polerade kopparrören löpandes i chassit

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Såg ett galleri förr där killen(?) hade kopparrör istället för slang..
Han knegade dock som rörkrökare så han hade ju kunskaperna, fast de kanske du också har ^^
Snyggt som attan var det iaf med dom polerade kopparrören löpandes i chassit

Kommer du ihåg vart du såg det? vill ha inspiratrion om hur man kan göra Tänkte börja med det snart så fort man får lön vill helst inte såga i mitt 2000:- lian li men är nog illa tvungen

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macan
det går ju att göra men det blir ett sjuhelsike jobb. sen med tanke på att metall "växer" vid värme/"krymper" vid kyla så skulle jag inte koppla på röret direkt på kylbliock etc och istället ta iaf minst nån centimeter slang till inkoppling av kylblock så har metallen sig lite att röra sig på.

Varför skulle en 90 graders-böj hindra flödet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Det går. dock så kommer 90* graders böjar att hämna flödet för mycket plus att det blir svårt att mäta rätt och att sätta dit och montera kopparrören. isf blir det till att ha övergånger med vanlig slang till ex processorblocket.

Har du slang upp till kökskranarna?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Varför skulle en 90 graders-böj hindra flödet?

Har du slang upp till kökskranarna?

De frågorna vill även jag få, brorsan som har rörfirma skratta en del när jag nämde detta.

Sen så är det inte så himla svårt att fixa kopparledningar i datorn, rören behöver inte vara exakt på milimetern för att dom ska sitta "perfekt".
Finns en hel del spel i kopplingarna så man kan justera innan man skruvar fast dom, eller löder ifall man väljer sådan kopplingar.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

hittade denna via google
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=178226

Edit:
när jag själv hade hemmabygge använde jag mig av koppar böjar, funkar bra och har mindre restriktion än de 90 graders plast vinklar som finns att köpa.
ungefär som dessa:

http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15084045

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von SataS
hittade denna via google
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=178226

Edit:
när jag själv hade hemmabygge använde jag mig av koppar böjar, funkar bra och har mindre restriktion än de 90 graders plast vinklar som finns att köpa.
ungefär som dessa:

http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15084045

Jag kör med claesohlsson böjarna! Funkar finfint, och kyler systemet i sign utan fläkt!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

Jag körde med kromade kopparrör och kopparböjar i min vattenkylning förut. Jag hade raka kopparrör med 90-graders böjar i ändarna, sedan rak slang från böjen in till blocken. Fördelen var att jag slapp ha böjda slangar som skulle kunna vika sig.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |