Permalänk
Medlem

Linux ?

Hej jag skulle vilja testa ett nytt OS, och detta är mina små krav och fråger!

Är Linux snabbare än Windows?

Kommer jag kunna köra spel?

Kommer jag kunna installera Delphi 8, Photoshop Cs ?

Kommer MSN Messanger fungera ?

Tack för snabba svar...

EDIT: Funderar på Slynux, PC-BSD

Visa signatur

Shadyrecords & Aftermath

Permalänk
Medlem

Ja på allt om du har en Windows-emulator som fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

kan du ge en länk till en sådan ?!

Visa signatur

Shadyrecords & Aftermath

Permalänk
Medlem

Finns ingen som fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

- Är Linux snabbare än Windows?
Snabbare, njaeh. Kanske, beror på vad du ska gøra. Linux kan hantera din dators hårdvara battre vågar jag påstå dock.

- Kommer jag kunna köra spel?
Vill du ha ett enkelt svar? Nej. Antar att du ar van at bara stoppa in en skiva och installera godtyckligt spel, inte riktigt samma sak i linux. Vissa spel fungerar riktigt bra. Andra spel fungerar mindre bra om du måste køra via Cedega / Wine. Något specifikt spel du tanker på kanske? så kan vi nog svara på den frågan.

- Kommer jag kunna installera Delphi 8, Photoshop Cs ?
Kanske, mojligt att Wine har stod for dom programmen men jag ar osaker, låter någon annan svara.

- Kommer MSN Messanger fungera ?
Finns många klienter så ja, MSN kommer du kunna anvanda i linux.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Re: Linux ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emin3m

Är Linux snabbare än Windows?

Kommer jag kunna köra spel?

Kommer jag kunna installera Delphi 8, Photoshop Cs ?

Kommer MSN Messanger fungera ?

Nej, det är inte snabbare, men olika distar kan vara mindre resurskrävande.

Ja, alla spel som är Linux native går att köra utan problem. Kommer du kunna köra windows-spel? Ja, vissa spel funkar utmärkt med wine/cedega (windows-"emulatorer"). Kommer du kunna köra alla windows-spel? NEJ!

Delphi/photoshop har jag inte provat, men de kan funka med wine. Skulle dock rekommendera dig att titta på native-applikationer som GIMP (photoshop-substitut) och andra programmeringsspråk om du inte hittar någon fungerande delphi-implementation för linux.

MSN Messanger funkar vad jag vet utmärkt, men rekommenderat även här är nog att köra GAIM eller Kopete som är Messanger-klienter för linux.

Som nybörjare bör du nog titta på distar som Ubuntu/Kubuntu, OpenSUSE eller Mandriva.

EDIT: lite sen, men du fick två svar

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Re: Linux ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emin3m
Hej jag skulle vilja testa ett nytt OS, och detta är mina små krav och fråger!

Är Linux snabbare än Windows?

Kommer jag kunna köra spel?

Kommer jag kunna installera Delphi 8, Photoshop Cs ?

Kommer MSN Messanger fungera ?

Tack för snabba svar...

EDIT: Funderar på Slynux, PC-BSD

Baserat på dina frågor skulle jag hävda att varken Linux eller BSD är något för dig. Vill du spela dina Windows-spel och köra dina Windows-program, ska du köra Windows.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Re: Linux ?

- Är Linux snabbare än Windows?
Både ja & nej. Själva operativsystemet och kärnan är mycket mycket snabb och effektiv. Även många program, t.ex MPlayer är extremt effektiva. X (det grafiska) är dock lite långsammare än Windows.

- Kommer jag kunna köra spel?
Finns faktiskt "exe filer för Linux" till vissa spel, t.ex Quake3-varianterna samt UT och några till. Vissa går att emulera (ja vet att inte wine är en emulator så de behöver någon inte vara snabb att anmärka) genom Wine eller Cedega vissa spel.

- Kommer jag kunna installera Delphi 8, Photoshop Cs ?
Vad du ska ha delphi till vet jag inte, Photoshop kan gå genom Wine, men de nog svagt. Vilketfall så kommer det gå segt och inte vara speciellt kul.

- Kommer MSN Messanger fungera ?
Kankse, med mycket bråk i Wine. Men annars är det bättre att köra med Gaim eller Kopete om man kör Linux.

Linux är INTE Windows på något sätt. Glöm inte det. Med tanke på dina frågor så tror ja du bör hålla dig till Windows.

Permalänk

Varför envisas med Delphi när Borland faktiskt har ett substitut? Kylix heter det.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Re: Linux ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emin3m
Hej jag skulle vilja testa ett nytt OS, och detta är mina små krav och fråger!

Är Linux snabbare än Windows?

Kommer jag kunna köra spel?

Kommer jag kunna installera Delphi 8, Photoshop Cs ?

Kommer MSN Messanger fungera ?

Tack för snabba svar...

EDIT: Funderar på Slynux, PC-BSD

enkla svar:

ja

absolut, dock inte windowsspel.

nej men liknande program

nej, men liknande klienter t.ex. Gaim

Linux är inte windows. du kan inte köra exakt samma program som du har i windows. Det går i vissa fall att emulera spel och program vilket är fantastiskt att det går !! men det kommer inte vara i närheten av windows.
däremot finns som sagt mycket motsvarigheter i linux och nya spel börjar komma till linux.

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Det finns flera hundra svar på dessa frågor, testa sökfunktionen.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Det finns flera olika anledningar till att köra linux istället för Windows. En del av dem är bra, andra är sämre. "För att jag har hört att det är bättre än Windows" är den sämsta av alla. Är du nöjd med Windows, kommer du garanterat att bli missnöjd med linux.

En sak man måste förstå är att de inte kan läsa samma sorts programfiler. En exe-fil för Windows fungerar inte i linux. Det finns emulatorer som gör detta möjligt, men de funkar sällan speciellt bra och man måste alltid pilla en massa för att få det att fungera. Istället finns det massor av mjukvara med öppen källkod som är specialskriven för linux. Det finns utmärkta webbläsare, CD-brännarprogram, Officeprogram, mediaspelare osv som man kan ladda hem helt gratis.

Vill man spela spel problemfritt är det nog däremot Windows som gäller. Det finns bara några få spel portade till linux, och att köra windowsspel via Cedega är inget för den ovane linuxanvändaren.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Funkar SLYNUX i nätverk med Windows. Tänkt koppla in En dator med SLYNUX till en D-link hub. Men kan man hitta nätverket mellan mina datorer?

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
Funkar SLYNUX i nätverk med Windows. Tänkt koppla in En dator med SLYNUX till en D-link hub. Men kan man hitta nätverket mellan mina datorer?

Ja, med samba så ska det funka.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Ja, med samba så ska det funka.

Samba, är det ett extra program man ska installera för att få det att fungera?

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Inaktiv

Photoshop CS ska tydligen fungera väldigt bra i Wine nuförtiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Ja på allt om du har en Windows-emulator som fungerar perfekt.

Jag måste säga att det är rätt drygt med en Windows emulator för att spela spel när man kan använda kompabilitetslager. Med en emulator får du oftast inte ens 3d acceleration.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Jag är en windows kille som brukade spela enhel del. Men nu efter att jag börja tappa intresse för att spela så har jag börja köra linux sågott som jag kan (får emulera det via windows då det blir nå konflikt mellan hårddisken och bios :S).

I största del bara testat *buntu linux typerna då de är väldigt simpla att förstå sig på till viss del.
Upplever att windows är snabbare än Ubuntu, Kubuntu och Xubuntu men inte Fluxbuntu. Men Fluxbuntu har ett mycket klurigare gränssnitt men fungerar i det stora hela likadant som övriga.
Skulle personligen rekomendera Kubutunu då jag tycker att det är det lätaste och snabbaste utav de nybörjarvänliga distarna som jag testat.
Upplever att nästan alla program i fluxbuntu blir snabbare än i windows medans jag upplever att programmen är snabbare i windows än i de övriga *bunturna. gOS är en väldigt stylad dist till linux som även flyter på rätt snabbt. Men upplever att det är för buggat eller för komplicerat för att det ska gå å användas som jag vill. Blir helt snurr på gränssnittet i det. Men det kanske går bättre för er andra!

Spel:
Finns rip-offs på supermario, lemnings, worms och andra. Klassiska spel (y). Men som sagt så bör man köra windows om man ska köra windows spel. Men man kan ju annars köra dual boot.

Finns som sagt många motsvarigheter till windowsprogrammen. Sedan om de är lika bra eller inte är en annan sak. Gratis är de iaf!
Saknar själv ett bra C++ program. Vet att man kan skriva i te.x leafpad och kompilera med g++ i konsollen (fast glömt hur ). Fast skulle vilja ha något mer likt Relo. (finns källkod till relo så ifall man kompilerar det själv?)

MSN som i MSN messenger vill man inte ha något att göra med. Men MSM som protokoll vill man ha. Och det finns som sagt GAIM och som standard på *buntu brukar det vara Pidgin IM som fungerar mycket bra.

Testa linux om du vill ha något nytt att pilla med. Men som sagt så är det inte windows och det fungerar inte på samma sätt som windows. Men programmen fungerar ungefär desamma.

Bli inte missnöjd innan du har spenderat åtminstone några dagar i linux och börjat få någon typ utav pejl på hur det fungerar och testa gjärna de olika *buntu distarna. Man känner sig rätt kålad som inbiten windowsanvändare när man sätter sig vid linux för första gången. Man vet vad ikonerna gör och knapparna på fönstren. Sedan inte mycket mer
Och då är det simpla linux distar. Skulle man börja vid något mer komplicerat så skulle man nog installera windows igen efter en kvart eller så. Men man har varit grön på windows med! Glöm inte det.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen som nämnt GIMP som substitut till Photoshop, så då kan jag göra det. Jag har testat att köra Photoshop genom Wine ett par gånger utan bra resultat, kan jag säga. Någon sa i tråden att det numera går bättre, men jag vågar inte säga det. Men GIMP kan ju definitivt allt man som icke-professionell grafisk designer kan behöva, och antagligen det mesta man kan behöva då också. Sen finns det en del vektorbaserade ritprogram som är ganska habila, Inkscape t ex. Att köra Photoshop genom Wine är inte enda sättet att kunna redigera/skapa bilder.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

xubuntu blev jag förvånade över hur snabbt det fungerade då. men jag störde mig på nåt ljud i böejan när man skulle skriva in inloggningsuppgifter irriterande om man var vaken sent oxh skulle starta och så blev detdär förbannade ljudet som väcker hela grannskapet typ. märkte jag med alla dixter baserade på debian-ubuntu kärna. men har nog ändå blivit mest nöjd med ubuntu, mandriva. openSUSE var hur skumt som hellst på min dator den sämsta disten hittils faktiskt var frutktansvärt degt o starta och avsluta med tanke på att det projektet ändå har fått pengar. mandriva är grymmt bra för nybörjare. jag började med mandriva. ne jnu ska jagsluta innan detta blir för tok på långt. windows spel har jag aldrig förstått mig på wine la ner det ett tips är att köra en lite nwin dist och ha en gemensam hårddisk.

alltså
en för linux
en för swap som linux använder
xp
och en gemensam dist exempelvis fat32 på fungerar med ntfs men inte lika bra. bökigt dock när man ska uppdatera o installera saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Spel:
Finns rip-offs på supermario, lemnings, worms och andra. Klassiska spel (y). Men som sagt så bör man köra windows om man ska köra windows spel. Men man kan ju annars köra dual boot.

Det finns faktiskt en del "riktiga" spel också, t.ex. Unreal Tornament-serien, Americas Army m.m.
Men ska man spela så är som sagt windows att föredra.

@donic1989, Jag har inget sådant ljud i Xubuntu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Ingen som nämnt GIMP som substitut till Photoshop, så då kan jag göra det. Jag har testat att köra Photoshop genom Wine ett par gånger utan bra resultat, kan jag säga. Någon sa i tråden att det numera går bättre, men jag vågar inte säga det. Men GIMP kan ju definitivt allt man som icke-professionell grafisk designer kan behöva, och antagligen det mesta man kan behöva då också. Sen finns det en del vektorbaserade ritprogram som är ganska habila, Inkscape t ex. Att köra Photoshop genom Wine är inte enda sättet att kunna redigera/skapa bilder.

Ska bara flika in att PIXEL är ett bildredigeringsprogram som är ganska så likt Photoshop rakt av. Dock är det properitär mjukvara.. kostar runt $30, men och andra sidan kostar ju Photoshop inte ens i närheten av det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
Funkar SLYNUX i nätverk med Windows. Tänkt koppla in En dator med SLYNUX till en D-link hub. Men kan man hitta nätverket mellan mina datorer?

Det var en väldigt gammal tråd du tog upp din fråga i, varför startade du inte en ny? Och vad fick dig till att välja just denna tråden?

Edit: Ah! Nu såg jag.

"EDIT: Funderar på Slynux, PC-BSD"

Men ändå tråden är ett par år gammal...

Permalänk
Medlem

PIXEL såg väldigt intressant ut. Lätt värt pengarna också om det är som photoshop. Någon som vet hur "bra" det snurrar. Tänker typ på om det snurrar på bra eller som office 2008 verkar göra på mac?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
PIXEL såg väldigt intressant ut. Lätt värt pengarna också om det är som photoshop. Någon som vet hur "bra" det snurrar. Tänker typ på om det snurrar på bra eller som office 2008 verkar göra på mac?

Jag har bara testat lite smått.. det finns trial att ladda hem. Provade dock endast på en gammal ubuntuburk som inte finns längre.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Jag har bara testat lite smått.. det finns trial att ladda hem. Provade dock endast på en gammal ubuntuburk som inte finns längre.

Ahh. Får testa det när man fått nyburken

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT