Vad kan man köra på 128MB Ram - Linux?

Permalänk

Vad kan man köra på 128MB Ram - Linux?

Har en gammal PC AMD någonting med 128 MB Ram. Tänkte ha datorn i mitt nätverk och koppla den till tv:n för att se film, bilder mm från tex nätet.

Vad kan man köra för "enkelt" OS för att få det att funka bra? Hoppas någon vet.

Och med enkelt menar ja typ för nybörjare. Tänkte testa SLYNUX eller UBUNTU men de vill ha mer än 128 MB, tyvärr.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk

www.damnsmalllinux.org tar ungefär 50MB.

Höll på att ladda hem nu faktiskt, så jag har inte provat det själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
www.damnsmalllinux.org tar ungefär 50MB.

Höll på att ladda hem nu faktiskt, så jag har inte provat det själv.

Hej, tack för att du svarade på mitt inlägg så snabbt. Detta lät intressant med så litet OS.
Känner mig lite förvirrad om vilken fil/filer man ska ladda hem från dem. Och var man hittar dem...va en hel lista lång med länkar till ftp servrar.

Har du lust att hjälpa? Vore evigt tacksam

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Vila i frid

Din lokala återvinningsstation har gamla PC100/PC133 minnen i överflöd som du kan använda.

Permalänk

Kommit en bit nu. Bränt ut en cd som jag kör nu med detta OS på. Men skulle vilja installera det på min hdisk. Det kräver att jag ska göra en partition med nåt som heter "cdisk". Någon som vet vad detta kan vara för program?

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk

boota om och skriv "install" som boot option (inte "dsl install") så går det mycket lättare.

Permalänk

Ok, tack för hjälpen Gjorde en restart och skrev "install". Kom till en meny och valde att gör en ny partion. Men valde "linux" i den långa listan av olika OS. Hoppas det va rätt

Gick tillbaka till menyn. Valde att installera med Grub och gick igenom allt och gjorde en omstart. Då står det att operationsprogramet inte kan startas.

Har du nån aning vad som kan gåt galet?

Kanske måste formatera om och göra en ny partition och restarta med skivan och installera OS när man väl är inne på skrivbordet.

Har du nåt mer tips, pls

Mvh Lars.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

Testa Xubuntu med alternate-skivan, den partitionerar hdisken automatiskt på rätt sätt åt dig. Kör du med alternate skivan så behövs bara 128 mb ram. Funkar för mig.

DSL är inte så användar vänligt, puppy linux tycker jag bättre om ifall man vill ha en väldigt liten dist fast ändå är hyffsat användarvänlig.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid installera fluxbox på ubuntu/debian-server.
128mb ram är väll på gränsen med xubuntu, mitt vill gärna dra iaf 180mb

Permalänk

Ok, tack

Hur mycket Ram drar Win XP?

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket XP kräver men det är ganska snålt egentligen tycker jag. Problemet är ju bara att många måste ha antivirusprogram och annat som körs i bakgrunden hela tiden och som slöar ner systemet, det behövs ju inte i Linux.

128 mb ram funkar bra för mig i Xubuntu men man får inte ha mer än ett par tre flikar öppna i firefox annars blir det riktigt segt. Men så är det ju i firefox oavsett vilken dist eller os du kör, i alla fall om det finns mycket flash-reklam på sidorna som på IDGs sida tex.

Permalänk

Jo hålller med. Kanske ska ta och lätta lite på plånboken och inhandla ett större minne. Tar nog en tur till data affären i morrn.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

XP är inga problem att få ner till <30mb (utan drivrutiner, vissa drivrutiner drar mkt ram, te.x mina ATI som drar en 50mb ram)

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Testade www.damnsmalllinux.org men tyckte det va väldigt invecklat. Det va snyggt och snabbt men för svårt för en nybörjare. Tack ändå till SkunkFunk för din hjälp.

Är Xubuntu ett lättre alternativ om man vill prova Linux? Finns det inte ett annat system som heter Ubuntu? Vad är det för skillnad på dessa? Vet att man kan googla på det men vore intressant att diskutera det

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

Xubuntu och Ubuntu är byggda på samma "grund", men har lite olika program-val.
Xubuntu är mer lättdrivet men har inte lika mycket godis.
Personligen föredrar jag Xfce (fönsterhanteraren i xubuntu) med nautilus
Dom debianbaserade (bla ubuntu) distarna är lite lättare att använda än tex DSL
EDIT: DSL är också debianbaserat!

Men ska du ha något lättdrivet så brukar ju win2k snurra på ganska bra, men det är ju inte lika kul

Permalänk

Men är det enkelt att installera Xubuntu? Och måste man installera nåt tillläggsprogram för att få det att funka i mitt nätverk och koppla in den till tv:n för att se film osv.

Jag har en D-Link hub som jag tänkte koppla in Linux datorn till och kan man använda typ "nätverksanslutningar" eller nåt liknanade mellan en Linux o ett Windows OS. Så att man kan komma åt filer mm.

Hoppas ni förstår min fråga,

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk

Det går bra att bara dela ut filer och sedan ansluta till utdelningen via SAMBA, den typ av protokoll som alla windows datorer använder. Jag vet inte riktigt hur man gör i xfce (Xubuntu) men i Gnome (Debian, Ubuntu) skriver man bara in \\ip-nummer\utdelningsmapp eller klickar i menyn och trycker anslut till nätverkmapp.

Hurvida du kommer kunna koppla in den till tv beror på var du har för kort i datorn nu. Jag antar att du redan har ett TV/Video kort så då behöver du bara kolla på google eller här om det finns drivrutiner till det. TV Video kort kan ju vara rätt så avancerade så det är faktiskt rätt så många kort som inte fungerar alls eller dåligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det är vanliga SDRAM-minnen kan du få tag på dem jättebilligt begagnat. Om du ska köra Windows så rekommenderar jag följande:

Minst 300 Mhz CPU och 128 MB RAM: Windows NT4 eller 98
Minst 600 Mhz CPU och 256 MB RAM: Windows 2000 eller ME
Minst 800 Mhz CPU och 384 MB RAM: Windows XP

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Om det är vanliga SDRAM-minnen kan du få tag på dem jättebilligt begagnat. Om du ska köra Windows så rekommenderar jag följande:

Minst 300 Mhz CPU och 128 MB RAM: Windows NT4 eller 98
Minst 600 Mhz CPU och 256 MB RAM: Windows 2000 eller ME
Minst 800 Mhz CPU och 384 MB RAM: Windows XP

hmm, han kanske föredrar ett operativsystem där man slipper virusprogram och brandväggar och ett system som fortfarande underhålls...

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
hmm, han kanske föredrar ett operativsystem där man slipper virusprogram och brandväggar och ett system som fortfarande underhålls...

Det är inte utav windows som man får virus, utan okunnighet!
Windows går utmärkt att köra utan antivirus och brandväg. Gjort det i något år nu.

XP går problemlöst på min fars gammla 555mhzare med 128mb ram. No problems. Kan köra photshop och surfa och annat utan problem.

Sitter och testar fluxbuntu nu. Vet ej hur mycket ram det drar men det känns väldigt lätt för systemet att driva. Lite klurigare än Kubuntu, ubuntu och xubuntu men man lär sig snabbt har jag märkt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv

Jag kan rekommendera Puppy Linux, som någon nämnde tidigare i tråden. Mycket enkelt att installera, med en s.k. "Live-CD", bara bränn ut, boota, och installera direkt inifrån, om du vill. Puppy är både kompatibelt och användarvänligt. Har inte kört de supermycket, men iaf såpass att jag kan rekommendera en titt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Det är inte utav windows som man får virus, utan okunnighet!
Windows går utmärkt att köra utan antivirus och brandväg. Gjort det i något år nu.

XP går problemlöst på min fars gammla 555mhzare med 128mb ram. No problems. Kan köra photshop och surfa och annat utan problem.

XP på 128 MB RAM, det borde väl bli segt?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
XP på 128 MB RAM, det borde väl bli segt?

Använder man inte mer än 30 så borde det inte vara något problem?
Det lär inte gå segare än något *buntu linux. Kommer nog gå segt med villket modernt opperativsystem som helst och då pga datorns prestanda. Men XP fungerar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Använder man inte mer än 30 så borde det inte vara något problem?
Det lär inte gå segare än något *buntu linux. Kommer nog gå segt med villket modernt opperativsystem som helst och då pga datorns prestanda. Men XP fungerar.

OK, XP är alltså inget modernt operativsystem... Jag som trodde jag hade någonting modernt i min dator i alla fall...

Det XP du kör, är det "skalat" med nLite eller liknande?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
OK, XP är alltså inget modernt operativsystem... Jag som trodde jag hade någonting modernt i min dator i alla fall...

Det XP du kör, är det "skalat" med nLite eller liknande?

XP kom ju för ett bra antal år sedan. Men rätt modernt är det väl.
Kör med "tiny XP rev 05". Villket är ett hempillat XP av någon person som saknar det mesta onödiga. Men man märker ingen större skillnad på det och ett vanligt windows XP sp2 efter man har varit inne i msconfig och stängt av nästan allt :).
Att windows brukar gå segt och att tex ubuntu är snabbare beror mest bara på skit bakom ratten i windows .

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Dom debianbaserade (bla ubuntu) distarna är lite lättare att använda än tex DSL

DSL bygger på knoppix som bygger på debian. Det räcker för att bli kallat debianbaserat i min bok ;). Sedan kan man naturligtvis tycka att det är lättare att lära sig hantera gnome/xfce/kde än JWM genom trail by error, men det ändrar inte på sakförhållandet.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
DSL bygger på knoppix som bygger på debian. Det räcker för att bli kallat debianbaserat i min bok ;). Sedan kan man naturligtvis tycka att det är lättare att lära sig hantera gnome/xfce/kde än JWM genom trail by error, men det ändrar inte på sakförhållandet.

My mistake, sry

Permalänk

Jag kör Arch Linux på min gamla laptop (Pentium 2 Mobile 400 MHz och 128 MB RAM). Har Openbox som fönsterhanterare och sen pypanel.

Använder väl runt 40 MB ram. Fungerar skitbra

Edit: Såg nu att du behövde något för nybörjare, och det är inte Arch Linux. Men det kan väl vara bra att lära sig något ordentligt från början?

Visa signatur
Permalänk

Nu har inte jag läst hela tråden men du kan säkerligen köra Ubuntu på 128MB. Det kanske inte går så snabbt men, det går.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Om det är vanliga SDRAM-minnen kan du få tag på dem jättebilligt begagnat. Om du ska köra Windows så rekommenderar jag följande:

Minst 300 Mhz CPU och 128 MB RAM: Windows NT4 eller 98
Minst 600 Mhz CPU och 256 MB RAM: Windows 2000 eller ME
Minst 800 Mhz CPU och 384 MB RAM: Windows XP

Äsch, Inga problem att köra XP på 600 Mhz och 128 RAm Körde själv diverse servar (bland annat CS server) med win XP på 600 mhz och 192 ram Man behöver bara streamlina en del osv

Till alla som snackar om brandväggar och virusprogram. Om du inte sitter och tankar idiotiska filer eller porrsurfar på skumma ryska sidor är det lugnt. Detta om du sitter bakom en säker extern brandvägg du har satt upp ordentligt. Körde själv min primära windows burk utan software brandvägg eller virusskydd i 1 år, installerade virusprogram då och då för att köra en scan, men fick aldrig nått, allt handlar om hur dum man är när man surfar runt.

Jag rekommenderar XP professional som du stryper rätt fint, avinstallerar allt lull lull (inte bara stänger av utan dessutom modifierar dina services och i vissa fall rent utsagt deletar filer). Har man inte koll på vad du kan/bör stänga av osv finns det guider på nätet. Tror jag la 5 timmar första gången jag streamlinade en XP istallation till min server Är rätt mycket som kan göras och i vissa fall lite komplext, men resultatet blir bra

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"