Fluxbuntu. Klarar inte av att få det som jag vill!

Permalänk
Medlem

Fluxbuntu. Klarar inte av att få det som jag vill!

Hej. Är rätt grön på linux. Testat någa *buntu distar. Och idag har jag suttit minst 7timmar med fluxbuntu och känner nu att ögonen börjar bli trötta. Och det tror jag beror på att jag inte har någon utjämning på fontsen . Alltså de ser kletiga och ofokuserade ut. Vet att det finns typ AA till ubuntu bla som jämnar ut fontsen så att de blir skarpare och renare. Fontsen blev lite bättre med cleartype påslaget i windows (kör linux emulerat), medans fonten i windows blir sämre med det.

Sedan så skulle jag gjärna vilja byta tema. Inte själva fluxbox temat utan systemet.
Känner mig lite bortvirrad när det inte finns något trevligt kontrolcenter :D. Annars så går allt som jag vill att det ska .
(typ de grönaktiga scrollbarsen som är i te.x firefox).
http://wingnome-xp.deviantart.com/art/MurrinaFancyClearlooks-... Det är detdära temat standard fast i någon lime/gul liknande färg. Skulle åtminstone vilja ha en annan färg, gjärna ett annat tema om det går bra.
Finns många olika temans i /usr/share/themes. Men hur byter jag?

Sedan när vi ändå håller på.
(språket c++) Hur kompilerar jag .cpp filer som jag skrivit i te.x leafpad och sparat i /home/bredin/programmering/ ?
Om vi säger att jag sparar en fil som heter hej.cpp i mappen.
Hur skriver då jag ett i konsollen för att kompilera det med g++?

Tips på bra sök/idexeringsprogram. Lättaste sätet att söka reda på filer i filsystemet? Kör med thunar som utforskare atm och tycker att det går bra. Men det är ett h****e att hitta en speciel fil/map i filsystemet. Skulle vilja ha ett program som man själv slår på vid behov som sedan snabbt hittar filen eller åtminstone ger sökvägen till filen.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem

Vad gäller sökning efter filer så använder jag "find" i terminalen som helt enkelt söker igenom de angivna katalogerna och skriver ut var sökträffarna finns. Man kan även använda ett program som heter "locate" som skapar en databas över alla filer på datorn och därmed mycket snabbare kan leta reda på filerna, men då måste den databasen hållas uppdaterad också. "find" duger gott för mig de få gånger jag behöver leta efter filer.

T ex

$ find /etc -name fstab /etc/fstab

Man anger alltså katalogen man vill söka i (inklusive dess underkataloger) och sedan ett sökkriterium, i detta fallet att filnamnet ska vara "fstab". Vill man leta upp alla mp3-filer skriver man "*mp3", vill man att matchningen ska vara case insensitive så är det "-iname" som gäller istf "-name". Läs manualen, finns många möjligheter.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ahh. Tackar! Ska testa det med en gång!
Hittade ett fluxbutu forum där jag reggade nyss. De kan nog komma väl till pass

På tal om fontsen. Märkte att de såg helt perfekta ut i konsollen.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Att använda g++ är inte så svårt, gå till mappen du har filen i (med t.ex. cd) och kör: g++ <filnamn>. Den (förhoppningsvis ) körbara filen kommer döpas till a.out, du kan med flaggan -o (ex: g++ woot.cpp -o woot, så kommer den körbara filen heta woot) döpa den till vad du vill. Sedan kan du som med nästan alla andra program mata g++ med massvis av flaggor, t.ex. -Wall (extra felkontroller) och -Werror (ännu mera felkontroller) är ganska vanliga antar jag. Hur som helst står allt detta i manualen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
Att använda g++ är inte så svårt, gå till mappen du har filen i (med t.ex. cd) och kör: g++ <filnamn>. Den (förhoppningsvis ) körbara filen kommer döpas till a.out, du kan med flaggan -o (ex: g++ woot.cpp -o woot, så kommer den körbara filen heta woot) döpa den till vad du vill. Sedan kan du som med nästan alla andra program mata g++ med massvis av flaggor, t.ex. -Wall (extra felkontroller) och -Werror (ännu mera felkontroller) är ganska vanliga antar jag. Hur som helst står allt detta i manualen.

Tackar! Ska försöka att inte glömma det igen

Shysst med GIR som avatar btw!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT