AGP på väg att försvinna

Permalänk
Avstängd

Trodde de hade försvunnit redan :S

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är "AGP på väg att försvinna" för att nVidia inte längre tillverkar kort till det? Den senaste tiden har det ju ändå nästan bara varit ATI som släppt sina bra kort till AGP. Det här påverkar ju inte utbudet mycket.

Om ATI däremot skulle sluta tillverka kort till AGP...

Permalänk
Medlem

neej agp som är så bra :'(

Jag är stolt användare av agp i alla fall och det ärlite sorgligt att det "redan" försvinner.
aja. utvecklingen måste få gå sin väg.
Men hoppas priserna inte går upp på de agp kort som finns på beg. marknaden.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Majoriteten av mina burkar kör fortfarande agp.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Nejdå, senaste man var och kollade på Komplett.se såg man det nylanserade 3850AGP, så det håller väll ett tag till...

xD

Permalänk
Medlem

man snackar om att låta utvecklingen gå framåt?

ha kommer inte stödja marknaden förräns korten blir energisnåla och små

ska inte behövas alstras värme för prestanda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rasmust
Och det där med att "gamla processorer "flaskar" medelklass kort stämmer inte över huvud taget. Sitter du på tex en P4@3.0 GHz och en midrange Agp kort klarar du de flesta nya spel utan problem med ett lagomt bra pådrag med grafik och 1 GB Ram eller mer.

Eeehh hehe, me den riggen gåre åt helvete kan ja bara säga. Ja kan fortfarande inte lira Crysis me 30 -40 fps på absolut högsta me mitt Ultra. Min Core 2 Duo E6600 2.4 GHz flaskhalsar rejält. Så fort ja överklockar processorn liiite så får ja rätt mycke mer poäng i 3D Mark 06.
Crysis e ju bara ett exempel, sedan har vi World In Conflict, TimeShift, Gears Of War, Assassin's Creed, Colin McRae Dirt, Lost Planet Extreme Condition osv. osv. osv. Inget av de skulle flyta på höga inställningar me en P4 å medelsegment AGP, aldrig i livet! Möjligtvis Gears Of War, för Unreal 3 motorn e svinit bra, så detta stämmer inte alls.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Eeehh hehe, me den riggen gåre åt helvete kan ja bara säga. Ja kan fortfarande inte lira Crysis me 30 -40 fps på absolut högsta me mitt Ultra. Min Core 2 Duo E6600 2.4 GHz flaskhalsar rejält. Så fort ja överklockar processorn liiite så får ja rätt mycke mer poäng i 3D Mark 06.
Crysis e ju bara ett exempel, sedan har vi World In Conflict, TimeShift, Gears Of War, Assassin's Creed, Colin McRae Dirt, Lost Planet Extreme Condition osv. osv. osv. Inget av de skulle flyta på höga inställningar me en P4 å medelsegment AGP, aldrig i livet! Möjligtvis Gears Of War, för Unreal 3 motorn e svinit bra, så detta stämmer inte alls.

överklockar du prollen för att få högre poäng i 3dmark eller mer frames i Crysis? När det gäller Crysis är nog grafikkortet den största flaskhalsen.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Porraz
Eeehh hehe, me den riggen gåre åt helvete kan ja bara säga. Ja kan fortfarande inte lira Crysis me 30 -40 fps på absolut högsta me mitt Ultra. Min Core 2 Duo E6600 2.4 GHz flaskhalsar rejält. Så fort ja överklockar processorn liiite så får ja rätt mycke mer poäng i 3D Mark 06.
Crysis e ju bara ett exempel, sedan har vi World In Conflict, TimeShift, Gears Of War, Assassin's Creed, Colin McRae Dirt, Lost Planet Extreme Condition osv. osv. osv. Inget av de skulle flyta på höga inställningar me en P4 å medelsegment AGP, aldrig i livet! Möjligtvis Gears Of War, för Unreal 3 motorn e svinit bra, så detta stämmer inte alls.
[/QUO

wic funkar skit bra på agp dator, x1950pro hd3850, 7950 klarar det bra,
vist kanske inte med 7triljoner kantutjämning men endå, helt klart spel dugligt, desutom kan man ha dom värsta prollarna till agp med,

och varför köra crysis?, ett tråkigt spel enligt mig, ifs mp är rätt hyfsat endå köra över gubs med bilar

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Discokungen

292st som använder AGP fortfarande? =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Bytte nyss mitt gamla 9600 agp kort mot ett 2600 agp kort, så det kortet får väl duga tills ja köper ny dator

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
ska inte behövas alstras värme för prestanda

det kanske inte är så enkelt som du tror?

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag skrev "de gamla processorerna i agp-baserade moderkorten." Jag syftade inte på de realtivt starka prollarna du syftade på utan menade ex XP 1700 och Celeron 1,8 Ghz. Jag själv anväbnder en agp-dator(reserv) med en 6800GT på P4 2,8Ghz(nortwood). Pajar grafikkortet där så kan jag vraka på beg.marknaden.

Okej, okej. Jag tog för givet att du syftade på "alla" processorer som används på Agp moderkort när du skrev så eftersom det ofta, men inte alltid är relativt gamla saker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Eeehh hehe, me den riggen gåre åt helvete kan ja bara säga. Ja kan fortfarande inte lira Crysis me 30 -40 fps på absolut högsta me mitt Ultra. Min Core 2 Duo E6600 2.4 GHz flaskhalsar rejält. Så fort ja överklockar processorn liiite så får ja rätt mycke mer poäng i 3D Mark 06.
Crysis e ju bara ett exempel, sedan har vi World In Conflict, TimeShift, Gears Of War, Assassin's Creed, Colin McRae Dirt, Lost Planet Extreme Condition osv. osv. osv. Inget av de skulle flyta på höga inställningar me en P4 å medelsegment AGP, aldrig i livet! Möjligtvis Gears Of War, för Unreal 3 motorn e svinit bra, så detta stämmer inte alls.

För det första, har jag ens nämn något om högsta grafiken?, o sedan så är det absolut inte din CPU som flaskar på crysis om du tror det bara för att du för mer poäng på 3D mark 06 utan det är för att det har individuella CPU tests. ja kan slå vad om att du inte får en 1 FPS högre på Crysis om du Clockar CPU'n eftersom det är grafikkortet som inte orkar. Min Amd x2 4400 ligger stadigt på 70% när ja spelar det spelet. skulle tro att din Cpu är Bättre dock.. nog sagt.

Visa signatur

Coolermaster Centurion 5, AMD Athlon 64 3000+ 2.0Ghz, 2 GB DDR400, Abit NF8 Moderkort, Radeon X700, Chieftek 430W, 2x160GB HDD 7200RPM, Asus Xonar D1 ljudkort, Windows XP. SOCKET 754.

Permalänk

Lär inte vara någon som köper ett nytt AGP idag. Dyrare och sämre än PCI-E. Och röstning borde bara gälla sin huvuddator/speldator. Inte gammla skitburkar som man har i garderoben.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk

Det är väl självklart att det håller på att dö ut..!! Varför har ingen svartvit TV längre? Typ.

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem

Jag lär köpa ett nytt AGP snart till min mediadator, funderar dock på vilket kort som passar mig bäst. Förmodligen ett HD2600PRO som har bra avkodning för HD-material Sen är det billigt

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Någon som vet om dom nya grafikkorten typ 3850 AGP ens utnyttjar hela AGP 8x bussens bandbredd?

Visa signatur
Permalänk

hmm ja ni e lyckliga som sitter på pci-e medans andra får brottas med agp och en dator som
knappt e duglig.

använder ett geforce 4 ti 4200 med agp 8x men så e det att man har ett förbannat jävla moderkort
bara stödjer agp pro 4x processorn flaskar också med sin athlon 1GH snacka om att det går knappt o spela nåt på den burken. lyckats spela unreal tournament 2003 och nfsu2 mer avancerade spel går ej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rasmust
För det första, har jag ens nämn något om högsta grafiken?, o sedan så är det absolut inte din CPU som flaskar på crysis om du tror det bara för att du för mer poäng på 3D mark 06 utan det är för att det har individuella CPU tests. ja kan slå vad om att du inte får en 1 FPS högre på Crysis om du Clockar CPU'n eftersom det är grafikkortet som inte orkar. Min Amd x2 4400 ligger stadigt på 70% när ja spelar det spelet. skulle tro att din Cpu är Bättre dock.. nog sagt.

Och för de andra, har JAG nämnt nåt om högsta grafiken? Läs noga så ser du att ja skrev "höga" inställningar. "ett lagomt bra pådrag med grafik " tolkar iaf. jag som höga inställningar.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
hmm ja ni e lyckliga som sitter på pci-e medans andra får brottas med agp och en dator som
knappt e duglig.

använder ett geforce 4 ti 4200 med agp 8x men så e det att man har ett förbannat jävla moderkort
bara stödjer agp pro 4x processorn flaskar också med sin athlon 1GH snacka om att det går knappt o spela nåt på den burken. lyckats spela unreal tournament 2003 och nfsu2 mer avancerade spel går ej.

Köp nytt då? har du inte råd, arbeta ihop pengarna?
Det är väl inte vi som är lyckliga utan snarare du som är snål.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Syrran har ett 9600XT i sin dator och farsan har ett X800GTO i sin mini ATX dator och så har jag ett X1950PRO liggandes hemma.

Jag vill ju faktiskt sälja mitt X1950Pro men jag vet inte hur mycket det är värd just nu.

Det är Sapphire versionen med ACX2 kylning på och av nån konstig anledning så vill jag egentligen inte bli av med det :).

Edit: och så hade jag ett 9800PRO som brann upp för nån år sen månader sen. Det var ju ett fint kort på sin tid :D.

Det här var ju verkligen matnyttig info! Tack för att du delade den med oss vetgiriga!

Permalänk
Medlem

Ni får väl tänka på att vi är en bunt med nördar på ett datorforum, man kan säkert räkna med att 50% här har ett par extra datorer som "Kan vara bra att ha" samt linuxburkar.

Permalänk
Medlem

Tycker synd om AGP användarna faktiskt. Dock så är det ju så att utvecklingen måste gå framåt och även om vissa tillverkar fortfarande tillverkar AGP så känns det lika bra att lägga ner och satsa desto mer resurser på utveckling.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Bara bra att låta utvecklingen gå framåt. Skulle gärna se att moderkortstillverkarna slopade PATA, PS/2 och alla andra antika gränssnitt också. Finns ju som sagt gott om begagnade delar ifall man behöver ersätta någon komponent i en gammal dator.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Har ofta undrat varför man sätter dit pata portar och diskettenhet på helt nya moderbord. Varför inte sätta dit ett par sata portar till istället för massa skräp som ingen borde behöva på en helt ny dator.

Permalänk
Medlem

Hurra! Utvecklingen går framåt! Detta skall firas med en fika!

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk

Har en polare som precis uppgraderade med ett HD3850 pga att det skulle bli alldeles för dyrt att införskaffa helt nya grejer. Den datorn klarar mer en väl av det grafikkortet, ingen flaskhals där inte.

Och själv har jag ett par datorer med agp, det vore fint med något nytt grafikkort till dom.

Offtopic: Den datorn levererades med ett 225w nätagg.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt 2 AGP-burkar, på sätt o vis. Flickvännens (Barton 2500 m. ett Ti4400), samt en jag "inrett" som allmän testdator, nån Tbird 1800 m. ATi 9800 Pro. Funkar fint till det den ska göra.

Men de e klart, inte så konstigt om AGP slopas, 11 år är hyfsat länge, och som sagt, det kommer säkert att finnas kvar från ett eller annat håll, bara inte nVidia.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedishbanshee
Köp nytt då? har du inte råd, arbeta ihop pengarna?
Det är väl inte vi som är lyckliga utan snarare du som är snål.

så du tror alla kan hosta upp 8k varje dag?

fy fan vad onödig kommentar, en varning på den

Permalänk
Medlem

RIP AGP. Själv sitter jag med en agp-rigg med ett ATI1950 Pro och en C2D 4300 oc till 2.4GHz så den duger gott till mig som mest surfar. sen att den har 2Gb minne gör ju sitt till att den är rapp och nej jag kör inte Vista på den för det blir tidigast när SP2 kommer ut till det.

Nästa bygge lär bli med PCI-E men ett budget då jag inte spelar längre och det kliar i fingrarna på att bygga en för minne är ju så billigt just nu men det får vänta.