Byta RAM på en PACKARD BELL EASYNOTE_MX67-P-004D

Permalänk

Byta RAM på en PACKARD BELL EASYNOTE_MX67-P-004D

Hejsan ny här, tänkte ställa lite frågor om det är okej?

Vad jag undrar över är mit RAM, det är liite lite med Vista (och be mig inte instalera till XP för det vill jag inte)

I alla fall jag funderar på att skaffa två stycken 1025 MB istället för att öka effekten lite. Mest anväänds min Laptop till wow och surfning. inget specielt över det.

Vad det är jag undrar över är. Vart sitter mina RAM minnen till just min dator? Vad ska jag tänka på m.m.

Ett av dom mest oroande sakerna är att min dator är väldigt varm. GPU kärnan blir up till 85c. Vilket är lite oroväckande. jag är rädd att ökning av ram kommer driva min dator till smällt punkten.

Snälla. ge råd snarast är nyfiken om jag skulle kunna skaffa nytt ram eller inte.

Här är all information jag lyckas hitta om jsut min dator:

Operating System
Microsoft® Windows® Vista Home Premium

---------------------------------------------

Video Component
nVidia GeForce Go 7400
Dedicated PCI Express video controller

--------------------------------------------

Sound
AD 1986A HD Audio SoundMAX Codec

--------------------------------------------

Core
EasyNote MX67 mainboard specifications

Centrino / Centrino Duo
--------------------------------------------

CPU
Intel Core 2 Duo Mobile T5200

--------------------------------------------

Display
LCD Screen for EasyNote MX Series 15.4" TFT WXGA 1280x800
Packard Bell Diamond View

--------------------------------------------

Storage Components
NEC / Optiarc AD-5540A
DVD±RW Dual Layer Drive
24-11-2006
Seagate Momentus 5400.3 160 GB Hard Disk Drive

-------------------------------------------

Power
AC Adapter 90 W

Li-Ion battery EasyNote MX6x series
Li-Ion battery specifications.

--------------------------------------------

Modem
Motorola 56k HDA Modem

--------------------------------------------

Network
Intel® PRO/Wireless 3945ABG Network Connection

Realtek RTL8100CL Network Controller
Realtek RTL 8100CL on-board network controller

---------------------------------------------

BIOS
EasyNote MX67 Series BIOS Release Notes

EasyNote MX67 Series BIOS Screens

--------|Slut--------------------------------

Sådär. om mera information krävs skriv gärna. Jag är jätte nyfiken och hoppas på att ni kan hjälpa mig (behöver verkligen en extra gig för att spela wow super bra)

PS: om jag lagt tråden på fel stälen vil ljag be om ursäkt på förhand.

Permalänk
Medlem

En uppgradering till 2Gb kommer ge en del i Wow och i Vista så det är helt klart en bra investering.

Cpu-temperaturen kommer inte påverkas negativt av mer ram så det är ingenting du behöver oroa dig över.

85 grader känns dock aningens högt oavsett mängden ram, det finns laptopkylare att köpa i de flesta välsorterade datorbutiker. (även clasohlson och Kjell brukar ha sånna för några hundralappar.

Minnestypen du letar efter heter "SODIMM DDR2 PC5300". Kollar du på prisjakt.nu så ser du att det finns paket med 2x1gb för runt 3-400:- från bland annat corsair som är en (enligt mig) bra minnestillverkare.

Vanligtvis så sitter minnesmodulerna innanför en lucka på undersidan av datorn. En eller två skruvar som behöver skruvas bort för att få upp luckan och sen monterar man ur de gamla och in med de nya.

I vissa lite knepigare laptops sitter minnesmodulerna under tangentbordet, då blir det aningens klurigare. Kika i manualen du fick med datorn för att få reda på mer exakt hur du byter ut ramet. Har du inte kvar manualen så får du ladda ner den i pdf format från tillverkarens hemsida.

Lycka till!

Permalänk

Det låter bra, ja datorn är en annin barm. HAr redan en kylare datorn ligger på. hjälper lite faktiskt, men fortfarande är den en anning varm. Dock har den varit det i ungefär ett år nu så ingenting har hänt.

Kom på en sakt till. har hört att man måste kolla så datorn har tillräkligt med vatt innan man installerar nyt RAM minne. vad är det att tänka på där?

PS:

är det här ett bra RAM kort föresten?:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347331

UPDATERING!!

Httade mina RAM, dom låg bakom datorn under en liten lucka jag nyfiket meja up! nu kommer ett nytt problem.

Som ni ser liger mian RAM på varandra. vad som 'r problemet är att dom ser ut att dras av uttåt. vilket gör att dom krockar med "mojängen" framför dom (syns på överbilderna) Kan man ta av det vita höljet som håller dom. eller hur ska man dra av dom? vi ses senare och tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du kan nog på något vis "vinkla" upp minnena, så att du sedan kan dra ur dem. RAM-minnena som du länkade till är bra minnen. Satsa på dem!

Lycka till

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk

Det är bara att dra kantbitarna lite utåt och böja lite uppåt och dra. Svårare är det inte.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk

Fan, jag får inte ut skiten. jag tycker att jag tar i lirkar men det släpper bara inte, Finns det någon video som liknar mitt fal där dom kanske visar? :x

Eller ska man värkligen bara ta i? jag tyckte jag drog så att korten näst intil böjde på sig. Vågar inte mer.. Jag hoppas det inte är omöjligt att byta dessa kort. behöver ramen XD

Är så dålig på datorer *kliar sig på huvudet*

Tack på förhand.

Permalänk

Oftast så ska du dra flikarna utåt och lyfta minnet.
Finns även den modellen som man trycker ner minnet lite innan man drar
(bläckpenna).

Jag hade rekomenderat att köpa ett 2gb minne direkt så om du vill uppgradera sen så har du en slot ledig obs kolla på hur mycket moderkortet klara MAX i RAM.

Permalänk
Medlem

RAM-bytar guide för dummies

1: dra ut metallbitarna på sidorna på det ÖVERSTa ramminnet för att frisätta
2: lyft minnet uppåt (håll i den långsida som INTE sitter fast i moderkortet)
3: cake!

Permalänk

Yess! hitta film på youtube so mvisade hur mang gjorde! Tackar Ska strax beställa RAM minnet ifrån den länken jag postade överst. Sista 2 frågor.

1: Någon sa att jag borde räkna på Watten (Volt) så inte datorn får för lite

2: Ska man updatera RAM minnet när man sätter i det nya?

Ta och hej!

PS:
OH! såg en ny post där. Hur ser jag hur mycket morderkortet klarar av i RAM? MAX så att säga?

Enligt mitt morderkort:
CPU typ Mobile DualCore Intel Core 2 Duo T5200, 1600 MHz (12 x 133)

Kan det klara RAM minnet på denna länken:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347331
Någon! Räkna ut OM denna ramen fungerar eller inte XD Är trigger happy och vill beställa snarast! *galen*

All! info vad mitt moderkort är:

Och så kalrt. passar den på en Laptop (fan va frågor det blev ämdå ^^ Sorry!

Permalänk
Medlem

Din dator klarar av att leverera tillräckligt med watt för dom ram-minnena. (du hade två minnesmoduler och ska sätta i två nya, drar -> ungefär <- lika mycket oavsett ifall det är en högre minnesmängd.)
Kan dock inte svara på ifall dom ligger på samma volt och om inte ifall modertkortet automatiskt justerar volten.

När du byter så drar du ut strömsladden, tar ut batteriet och byter ut ramet. Sen sätter du ihop att och provar att starta den. Klart! Glöm verkligen inte att ta ur strömkabel och batteri när du meckar innuti!
Oh... använd inte övervåld!

Ifall moderkortet stöjder totalt 4gb ram (dvs 2st 2gb) kan jag inte svara på, men är nästan helt säker på att den klarar 2gb totalt (2st 1gb) då de flesta laptopttillverkare ser till att det finns utrymme för uppgradering när det gäller den biten.

Tycker ->INTE<- att du ska köpa en 2gb:are istället för två lösa 1gb:are då du förlorar Dual-channel.

Sen finns det juh alltid kompabilitetsproblem, dvs vissa märken av minnen fungerar inte alltid bra till vissa moderkort. Enda 100%-iga sättet att ta reda på det är att se om någon annan lyckats med just dom minnena du väljer att köpa.

Om jag vore du så skulle jag köpa minnena (dom kostar trots allt inte världsmycket) och sedan prova helt enkelt.. Enligt vad vi vet hittils så ska dom passa!

Permalänk

Tack så hemskt mycket!

Jag sökte på mitt datorn namn på google och kom fram till att den ska utan problem klara av RAM. ska ta en ifrån Datorbutiken (brorsan har köpt HELA sin dator där och har inte kunnat klaga direkt)

Tack för tipset med sladden. ska tänka på det Köper dom idag, så jag skriver väll när jag fått in dom ^^ Ser verklgien positivt på det hela.

PS: jag rensade min fläkt idag. 1,5 mm tjock dam matta hadde lakt sig på utblåset. nu är min dator på 65 vid MAX användning typ ^^