Vattenkylda moderkort på Cebit

Permalänk
Melding Plague

Vattenkylda moderkort på Cebit

Flera moderkortstillverkare har visat upp modeller som har inbyggda vattenblock på den stora datormässan Cebit i Tyskland. Bland annat har Foxconn ett P45-baserat moderkort där spänningsreglering, nordbrygga och sydbrygga är sammankopplade i ett vattenkylt system. Även Asus har visat upp ett moderkort med liknande lösningar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

Såg intressant ut, får bli något åt de hållet nästa gång man updaterar grejerna... Ett tag tills dess dock ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men funderar på om det inte blir för mycket grejer runt datorn om man ska vattenkyla hela riggen.

Permalänk
Medlem

Blir det inte lite konstigt när nipplarna sticker ut ur lådan på vissa moderkort? bättre de har kontakterna inuti där man drar alla andra slangar eller?
För övrigt nice nyhet

Permalänk

fint den översta hade peltier på NB oxå eller?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Ah, mitt nästa moderkort. (sytar på ASUS:s)

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk

Men är det verkligen nödvändigt? Iofs, Nvidias chipsets blir ju grymt varma, intels vet jag inget om, men AMDs lär vi väl knappast se någon kylning till, jag tror ingen överklockare behöver så mycket kylning på de svala kretsarna.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

det brukar gå så här:
ingen kylning
passiv kylning
aktiv kylning
towerkylning, o andra stora alternativ
vatten
kompressor

?

förstår inte varför man kör vatten på chipsets som klarar sig passivt, eller jag vet inte hur det är med p45, men alla nuvarande chips klarar sig fint passivt(vissa blir varma, men de klarar sig)

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan

förstår inte varför man kör vatten på chipsets som klarar sig passivt, eller jag vet inte hur det är med p45, men alla nuvarande chips klarar sig fint passivt(vissa blir varma, men de klarar sig)

Om man kyler allting annat med vatten så vill man helst minimera behovet av chassifläktar också. Med en stängd låda (för att inte få oljud) och med litet luftflöde genom lådan (återigen pga. av ljudnivån) så blir det rätt varmt bara av moderkortet och de komponenter som inte kyls med vatten.

En passiv kylare förutsätter bra luftflöde, en stängd låda dödar passivt kylda komponenter... därför kyler jag mitt chipset med vatten!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
fint den översta hade peltier på NB oxå eller?

Tycker också att det ser ut som det.

Permalänk
Medlem

Asus R.O.G Pinot Noir Lär bli grunden för mitt nästa bygge. Snacka om hårdvaru porr...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caylon
Blir det inte lite konstigt när nipplarna sticker ut ur lådan på vissa moderkort? bättre de har kontakterna inuti där man drar alla andra slangar eller?
För övrigt nice nyhet

Det är ju bra att man välja, det finns ju moderkort med nipplar inuti också som sagt. Vissa kanske vill ha nipplarna utåtvänt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv

tyckte blackops verkade schysstast. Varför ha externa nipplar till vattenkylningen? Verkar ju jobbigt att ha två enheter när man ska flytta datorn!

Permalänk

bara jag som noterat att det översta moderkortet har 10 kortplatser istället för 7?

EDIT: det har även 2st ATX 24 pin kontakter?

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

På tal om noterat, "Foxconn F1" kortet har några intressanta sladdar från Nordbrygga. Kan det vara ett peltier element ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jespiir
Om man kyler allting annat med vatten så vill man helst minimera behovet av chassifläktar också. Med en stängd låda (för att inte få oljud) och med litet luftflöde genom lådan (återigen pga. av ljudnivån) så blir det rätt varmt bara av moderkortet och de komponenter som inte kyls med vatten.

En passiv kylare förutsätter bra luftflöde, en stängd låda dödar passivt kylda komponenter... därför kyler jag mitt chipset med vatten!!

just därför kan man köra det aktivt, 80-120mm och det är knäpptyst...

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
fint den översta hade peltier på NB oxå eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Tycker också att det ser ut som det.

Yes it is.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

http://www.hardwaresecrets.com/article/513 lite mer info om Foxconn F1

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem

"Det mest intressanta vattenkylda moderkortet kommer från Foxconn och är faktiskt inte värstingmodellen"

Jag undrar hur deras värstingvariant ser ut då. Är det de anda korten där under då eller?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det är ju bra att man välja, det finns ju moderkort med nipplar inuti också som sagt. Vissa kanske vill ha nipplarna utåtvänt.

Fasst varför skulle vissa villja det?
Jag bara undrar för man lär väl ha tänkt på det när man designade kortet.

Få lär väl köra med en extern vattenkylning enbart för moderkortet. Man vill ju åtminstone kyla cpu/gpu också och då måste man ju dra slangar ut och in i lådan en gång i onödan bara för det där.
Lite smidigt hade det ju kunna vara ed att ha nipplar både inne och ute i lådan så kan man koppla vidare genom de på insidan. Men det är en speciallösning som främst är tänkt för extern vattenkylning så känns inte så lyckat det heller.

Visst kan man köra fler slingor men det känns väldigt långsökt.

Jag ser inte en enda fördel som det är nu med nipplar på utsidan, är jag blind?

Permalänk
Medlem

Vatten ftw, dom borde köra 1/2" rätt igenom dock och sen ha olika anslutningar man kan välja mellan. Jobbigt att behöva koppla externt dock, förstör det fina. =/

Permalänk
Medlem

Jag funderade på att vattenkyla min q6600 samt mitt 8800gt men med tanke på att jag har en stabil konfiguration med CPU på 3.6 och grafikkortet 750core så känns det inte som den prestandaboosten jag skulle kunna få genom att vattenkyla och klocka högre är värt utgiften för vattenkylning.

Jag är beredd att betala en slant extra för en tystare dator men i nuläget hörs burken nästan ingenting ändå så jag är galet nöjd

Lösningen för chipsetkylning med anslutningsmöjligheter i lådan är ju klart att föredra framför de lösningarna där man ansluter externt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Bara jag som skulle vilja se lite versioner av moderkort UTAN kylning. Känns som om de flesta av oss ändå byter ut kylningen på moderkorten, ser hellre ett moderkort som är några kronor billigare.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Är det bara jag som reagerar på att processorn inte får vattenkylning ???

Varför skall moderkortets vätskeanslutningar vara på utsidan av lådan ?
Jo för att slippa spill och kopplingar internt !

Nu blir man ändå tvungen att fästa nipplar i chassiet för processorns
vattenblock, och så får man ändå skarvar med mera internt i lådan.
Därtill skall men nu via externa kopplingar få ihop ett fungerande flöde !?

Ogenomtänkt på gränsen till idioti. Bara en gimmik för att få uppmärksamhet
till sitt eget märke (och det får dom, negativ uppmärksamhet).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det är inte så att dom tänkt att vattenkylningen enbart ska användas till moderkortet och cpu:n är tänkt att kylas med kompressor lr med flytande kväve? Alternativt en egen vattenkylning för just cpu:n...

Som sagt för dom lite extremare, block finns juh redan för oss "dödliga" att köpa till moderkort.