Ny plattform från Intel är billig och strömsnål

Permalänk
Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk

Nice, en sån måste jag ha, eller nej minst 2 st
perfekt som surfdator, eller liten server och så slipper man boota upp speldatorn som drar betydligt mer...

Nu är det bara ett hemmabyggt vindkraftverk i miniformat som fattas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Bara jag som tänker på: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s15799496#resultat eller?

Nej?
T.o.m. första inlägget nämner den och den diskuteras en del på första sidan.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som tänker att man måste ha en hårdisk som också kommer att dra ganska mycket ström

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

En 2.5" disk drar väl 1-2W.
Sen om det är en server man är ute efter går det att köra på ett flashminne/usb-sticka.

Permalänk
Medlem

Känns som att Atom kommer blir riktigt intressant! Det som har pushat Intel att utveckla denna plattform är ju utan tvekan VIA som dominerat i denna genre ett tag.

Min laptop (Pentium M 1,73GHz) med lite spelprestanda (ATI X700 256MB) drar 21W med skärm i sparläge. Alltså det den hade dragit idle som server.

Byggde nyss en NAS-server med D201GLY2 (man kanske kan kalla denna plattformen för närmaste föregångaren till ATOM) och den ligger på 29W idle. Helt ok det med men ni vet vi att det kan bli ännu bättre.

Med Atom kommer man kunna bygga ännu strömsnålare lösningar vilket välkomnas. Det känns som att denna trend kommer bli en ny era.

Jag ser framför mig paketlösningar i framtiden på datorer som kan agera enkla surf och hemmaservrar och drar under 10W och som inkluderar solceller och accumulator till driften

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO