Permalänk

NES/Snes floppy boot

Jag har funderat på att göra en Arkard konsole som bootar Nes och snes spel automatiskt efter att jag stoppat in disketen. Är detta möjligt?

Permalänk

Hmmm... ja du, det är möjligt, men kommer nog kräva mycket tid. Man kanske kan göra det med något Linux-system och emulatorer, eller kanske med MS-DOS och emulatorer.

Jag är ingen programmerare, men det låter väldigt möjligt.

Lycka till!

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

mm funderade på om man kunnde ställa in i t.ex. xp att a:\ autobotar eller slänger in ett autostart script på floppyn och att nes filen öppnas automatiskt med en emulator.

Permalänk
Avstängd

Måste den autostarta då? Dra en genväg till skrivbordet som alltid är markerad och ha en enkel Enterknapp nånstans

Visa signatur

| GA-P35-DS3 | Intel E4500@3,2Ghz | 2x1024mb Corsair XMS2 6400 | GeCube HD3850 512mb | 320Gb SATA2 16mb |

Har vart här sen -04 men hette tidigare "the_7_eleven".

Permalänk
Medlem

kanske är en gammal tråd men jag ville bara säga att det går. Och jag har gjort liknande saker. Ms-Dos 6.xx funkar till detta. HAde på min gamla 386a med massa dos spel. Det går att programera in i autoexec.bat filen. Där man kan göra ne meny, tex tryck 1 för att starta dehär, tryck 2 för detta osv. Det är inte alls svårt.

Här finns det matnyttiga grejer. http://www.mindspring.com/~dmerriman/Bootup.htm

Leta upp nån gammal ms-dos bok på bibblan eller nått..hade en själv någonstans men kan inte hitta den. Där brukar dom gå igenom hur man gör uppstartmenyer i DOS.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jopp det går, på gamla DOS tiden gjorde jag massa menyer som startade spel och program via menyn när man startade datorn

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk

Tack för tipsen, har lånat en bok på biblan och tankat dos hoppas det funkar.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madonion735
Tack för tipsen, har lånat en bok på biblan och tankat dos hoppas det funkar.

Riktigt skön energi!

Inte ofta man verkligen ser någon ta tag i problemet omedelbart och söka efter en smart lösning!

Permalänk
Medlem

du får berätta hur det går sedan madonion ! Ha så Kul med min dator ..... :@

Permalänk

Haha, nu när jag kommer att tänka på det så gick jag själv i samma tankar för några år sen.
Dock blev det aldrig av, men jag har en P3@450MHz som väntar på mig.

Berätta hur du får det att funka ifall du lyckas, vore kul

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Blir ett skolprojet som görs till sommaren men ska börja med programmeringen snart jag har tid och har lärt mig grunderna i DOS.