Intel slåss om prestandatronen för integrerad grafik

Permalänk
Melding Plague

Intel slåss om prestandatronen för integrerad grafik

Igår lanserade AMD den nya styrkretsen 780G som med sitt kraftfulla integrerade grafikkort sopade mattan med Intels styrkretsar i prestandatester. AMD:s nyvunna dominans kommer dock att vara kortvarig. Det integrerade grafikkortet i Intels styrkrets G45 som lanseras inom kort ska vara tillräckligt kraftfull för att utmana AMD:s nya styrkrets.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många procent av omsättningen hos AMD och Intel som den här marknaden omsätter? Skulle inte förvåna mig om det är en väldigt stor del.

Men integrerade grafikkretsar är för vanliga dödliga, inte för sweclockare!

Permalänk
Medlem

Det jag inte fattar G33/G35 som nuvarande Intelkretsen heter för mATX brädor är det ett bantat P35 eller är det andra grejor, om inte så bör dom lansera lite prestadabrädor i mATX format då jag helst vill ha ett kompakt system.

Permalänk
Medlem

Prestandatronen = den som drar minst ström...

HD-avkodning är väl en trevlig feature i och för sig men bortsett från det så spelar prestandan noll roll. De bör väl klarar av Vistas Aero och liknande samt ha bra stöd för många OS men spelprestandan känns hystersiskt ointressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Prestandatronen = den som drar minst ström...

HD-avkodning är väl en trevlig feature i och för sig men bortsett från det så spelar prestandan noll roll. De bör väl klarar av Vistas Aero och liknande samt ha bra stöd för många OS men spelprestandan känns hystersiskt ointressant.

I ett bärbart system är det väl högintressant att slippa en diskret grafikkort även om man vill ha 3d-prestanda för spel och andra 3d-grejer?

Permalänk
Hedersmedlem

HD-avkodning avlastar strömsnåla med svagare processorer. Spelprestandan är kanske inte särkilt intressant, men eftersom AMDs t o m går att överklocka nästan till det dubbla, så blir ju ändå det integrerade klart intressant för en lite allt-i-allo nöjesmaskin.

Intressant att nyheten inte direkt nämner något om energiförbrukningen. Intel ligger ju inte särskilt bra till på den fronten vad gäller sina chipset. Ifall Intel når upp till AMDs prestanda är det för helt ointressant ifall AMD fortfarande är det totalt sett strömsnålaste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazeMan
Undrar hur många procent av omsättningen hos AMD och Intel som den här marknaden omsätter? Skulle inte förvåna mig om det är en väldigt stor del.

Men integrerade grafikkretsar är för vanliga dödliga, inte för sweclockare!

Intel är ju världens största producent av grafikkort har jag för mig. Det är en jättestor marknad som kan ge stadiga bra inkomster till företaget. OEM marknaden är ju en kaka alla slåss om.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Dags för amd att vässa klorna

Så sant dessa moderkort med intergerad grafik är för vanliga svensson o inte swecklockare

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

hm , undra hur bra CF prestanda man får med ett sådant inbyggt kort och ett extrnt budgetkort som t.e 3850 ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Tror att 3-D Mark poängen är ointressant när skolor, kommuner och landsting byter datorer.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
hm , undra hur bra CF prestanda man får med ett sådant inbyggt kort och ett extrnt budgetkort som t.e 3850 ?

Hybrid CF (internt + diskret) fungerar bara med AMD 780G (HD3200) och HD3450/HD3470 hittils.

Permalänk
Medlem

Intel har fortfarande inte riktigt stöd för Dx10 då deras integrerade grafik som ligger 2 generationer bakåt också skulla ha Dx10 stöd. Och det utliovades i form av drivrutiner senare. Jag vet fortfarande inte om intel fått ut de där drivrutinerna, och detta var runt 1 år sedan.

Och även om deras grafikdel blir lika snabb som AMD's är det nog ett sämre val då deras GPU's aldrig haft stöd för alla de delar som de flesta spel idag kräver. Samt att deras bildkvalitet varit ett par steg efter Ati och nVidia. Med en integrerad GPU från AMD eller nVidia vet man iaf att alla spel åtminstone startar och att bildkvaliten är bra.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen att SweClockers redaktörerna länkar tillbaka till gamla artiklar så att minnet fräschas upp:)

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

AMD's inbyggda verkar ändå bättre, i och med att man kan utöka med fler grafikkort som hjälper till.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
AMD's inbyggda verkar ändå bättre, i och med att man kan utöka med fler grafikkort som hjälper till.

Håller med. I dagsläget så ökade prestandan med en Hybrid Crossfire 30 - 90% och det med ett grafikkort som bara går på ett fåtal hundralappar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Intel har fortfarande inte riktigt stöd för Dx10 då deras integrerade grafik som ligger 2 generationer bakåt också skulla ha Dx10 stöd. Och det utliovades i form av drivrutiner senare. Jag vet fortfarande inte om intel fått ut de där drivrutinerna, och detta var runt 1 år sedan.

Och även om deras grafikdel blir lika snabb som AMD's är det nog ett sämre val då deras GPU's aldrig haft stöd för alla de delar som de flesta spel idag kräver. Samt att deras bildkvalitet varit ett par steg efter Ati och nVidia. Med en integrerad GPU från AMD eller nVidia vet man iaf att alla spel åtminstone startar och att bildkvaliten är bra.

Ja, frågan är man i praktiken kan spela ens hyffsat moderna spel, speciellt nu när LCD är så poppis. Och DX10-stöd, det kanske inte är mycket värt om det resulterar i nåt som de där "Vista Ready"-laptoparna.

Är det nån som testat gaming på inbyggd (Intel)grafik?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Nån som vet när hybrid power saving featuren kommer, dvs att kunna stänga av det diskreta grafikkortet vid ex surfning och spara watt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Intressant att nyheten inte direkt nämner något om energiförbrukningen. Intel ligger ju inte särskilt bra till på den fronten vad gäller sina chipset. Ifall Intel når upp till AMDs prestanda är det för helt ointressant ifall AMD fortfarande är det totalt sett strömsnålaste.

Vad jag läst mig till skall kommande styrkretsgeneration byggas på 65nm istället för dagens 90nm. Åtminstone P/G/Q-serien, X48 vet jag inte med. Redan där borde dom få ner energiförbrukningen ganska duktigt.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hedersmedlem

Ja 65nm borde ju ge utslag enär tidigare generation byggdes på 90nm. Trots det ligger Intel efter på just den här fronten eftersom AMD använder sig av 55nm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Ja, frågan är man i praktiken kan spela ens hyffsat moderna spel, speciellt nu när LCD är så poppis. Och DX10-stöd, det kanske inte är mycket värt om det resulterar i nåt som de där "Vista Ready"-laptoparna.

Är det nån som testat gaming på inbyggd (Intel)grafik?

jepp det har jag .. har en bärbar med intel GMA950 och den suger i spel.. den pallar knapt cnc generals zh..

Permalänk

vet inte om det är på riktigt men vissa av dom här klippen ger ett ganska spelbart intryck (det är dock X3100 för bärbara... o inte x4500hd):

http://www.youtube.com/results?search_query=bf2+x3100&search_... (BF2)
http://www.youtube.com/results?search_query=cod+x3100&search_... (CoD4)
(det går att hitta mer om man söker på x3100) ...tänk på att fraps drar ner prestandan på några klipp (även youtube)... antagligen äre lägsta inställningar oxå

x3100 är betydligt mer avancerad än dom chipen utan "X":
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_GMA#Table_of_GMA_graphics_...

som man ser i tabellen så finns även "samma" chip i olika hastighets modelle, så ett x3100 behöver inte vara exakt lika snabbt som ett annat x3100...

med tanke på hur x3100-klippen på youtube ser ut så väntar ja med iver över att se hur x4500 presterar... om ja kan spela BF2 i minimum 30fps i 1024x768 på låga inställningar kommer chippet duga utmärkt i nästa bärbara dator ja köper

Permalänk
Medlem

Intel håvar sannolikt in en mycket större del av sina 1100 poäng från CPU-testen än vad 780G gör. AMD har även 790GX på gång med HD3300 grafik.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
I ett bärbart system är det väl högintressant att slippa en diskret grafikkort även om man vill ha 3d-prestanda för spel och andra 3d-grejer?

Mjo visst. Men hur mycket kommer man tjäna på att ha ett integrerat kort med samma prestanda som ett diskret?

Dessutom tror jag att det är betydligt fler som är ute efter en bra batteritid än ett halvdant spelgrafikkort. Vill man spela på sin bärbara finns det alternativ, inte utan kompromisser förstås men det är givet som det ser ut idag.

Permalänk
Medlem

Vilket low-profile kort skulle kunna klara "riktig" 1920x1200 alltså 60 eller 50 hz.?

Det finns vissa tillverkare (undrar tex. om asus som finns i bannern ovan) som säger att det klara 1080P (fast endast i INTERLACE moe!!! vad fan är det ? då blir det ju 720P MÖJLIGTVIS 1080i men fan INTE 1080P..
Nåja se upp men vad ni behöver iaf. det är en liten jungel.
oftast är det även svårt att läsa sig till egenskaperna, men kolla alltid HZ inte bara upplösning är mitt råd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugggge
Nån som vet när hybrid power saving featuren kommer, dvs att kunna stänga av det diskreta grafikkortet vid ex surfning och spara watt?

780G stödjer det och även kommande PUMA plattformen för bärbare stödjer det från AMD.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

om några år så köper man ett enda moderkort så har man allt på det.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ja skulle vilja se vad dom hade för CPU när dom fick sånna poäng

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner