Intel Atom vaknar till liv

Permalänk
Melding Plague

Intel Atom vaknar till liv

Intels plattform Atom gick tidigare under kodnamnen "Diamondville" och "Silverthorne" innan de officiellt lanserades. Nu har ett flertal tillverkare visat upp produkter byggda kring den nya plattformen på den stora mässan Cebit i Tyskland.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow.... Men jag har säkert inte råd endå:( Eee PC skulle vara billig, men kolla priset i sverige!

smidigt att ha en sånn laptop:D

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Lite ström snål den där....och de lär ju bli betydligt billigare i längden om man har datorn på helatiden....:P.....en 10:a till intel

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Kombinera Atom med Intels nya integrerade grafikkort och man har ett väldigt strömsnålt och trevligt system

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Kombinera Atom med Intels nya integrerade grafikkort och man har ett väldigt strömsnålt och trevligt system

Men är Intels integrerade båda ganska kraftfullt och strömsnålt eller e de bara en motståndare till AMD nya??...

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Avstängd

Vill se deras stationära modell då den kan vara riktigt intressant för kommande lagrings stationer.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Eller så tar man ett sånt där batteri drivet av ofarlig radioaktivitet som kan hålla igång en MonsterLaptop i ca 20-30 År .

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Eller så tar man ett sånt där batteri drivet av ofarlig radioaktivitet som kan hålla igång en MonsterLaptop i ca 20-30 År .

Hahaha, jo. Hade du funnits så hade jag velat ha de till alla mina datorer.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Jag har funderat på en bärbar - kanske det blir en Atom!

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Kombinera Atom med Intels nya integrerade grafikkort och man har ett väldigt strömsnålt och trevligt system

Håller absolut med där

Ge mig en liten strömsnål fläktlös dator med atom processor och senaste Intel-integrerade grafiken, 1280x720 skärm, och HDMI (ifall man vill få en större skärm genom att koppla in den till TVn ibland), 802.11g, USB port(ar) och Bluetooth, och jag köper den direkt.

Visst, det finns flera bärbara ute på marknanden nu som klarar av dem sakerna, men jag vill ha en liten strömsnål fläktlös dator, gärna utan en optiskt enhet.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant plattform. Väntar dock på VIAs Isaiah innan jag bestämmer mig för köp

Permalänk
Medlem

Kanske bra att surfa på och ordbehandla men priset får inte bli för högt nu bara

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Väldigt intressant plattform. Väntar dock på VIAs Isaiah innan jag bestämmer mig för köp

All cred åt intel för denna, javisst, systemet ser mumma ut. Dock är jag också nyfiken på Isaiah och lite förvånad över att man inte hört nått från mässgolvet ännu. Borde inte Via visa upp nån sorts fungerade system med Isaiah på Cebit? Tålamod är en dygt antar jag

Jag har inte hittat några bra siffror på Isaiah, bara ett TDP-värde på 20w. Är det nån som läst vad ett sånt system skulle kunna dra?

Hoppas priserna inte blir allt för höga på Atom, dvs att dom hamnar i nått som liknar eee pc.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Vilken intressant tid vi lever i.
Å ena sidan högprestandasystem som väger över 30 kg och drar upp till 600 W. Å andra sidan rena rama anteckningsblock på runt kg:et som drar under 20 W.
Utbudet är fantastiskt och jag väntar bara på datorer man kan ha som inplantat (hjärnan i tuttarna?) och monstersystem som tar upp en bokhylla och drar 2000 W.

Ah, det är smått underbart att leva idag.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

en tablet pc på denna platformen och jag e såld hehe...gärna billigt och med wacom pennable, då får man ett grymt anteckningsblock.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Håller absolut med där

Ge mig en liten strömsnål fläktlös dator med atom processor och senaste Intel-integrerade grafiken, 1280x720 skärm, och HDMI (ifall man vill få en större skärm genom att koppla in den till TVn ibland), 802.11g, USB port(ar) och Bluetooth, och jag köper den direkt.

Visst, det finns flera bärbara ute på marknanden nu som klarar av dem sakerna, men jag vill ha en liten strömsnål fläktlös dator, gärna utan en optiskt enhet.

Du glömde Wimax! men jag ställer mig i köp kön jag med.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Vilken intressant tid vi lever i.
Å ena sidan högprestandasystem som väger över 30 kg och drar upp till 600 W. Å andra sidan rena rama anteckningsblock på runt kg:et som drar under 20 W.
Utbudet är fantastiskt och jag väntar bara på datorer man kan ha som inplantat (hjärnan i tuttarna?) och monstersystem som tar upp en bokhylla och drar 2000 W.

Ah, det är smått underbart att leva idag.

Partytime! Öveklocka inplantaten 20%

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Nyheten
Prestandamässigt skall den motsvara den andra generationens Pentium M, Banias, trots att den kräver betydligt mindre ström.

Uhm, andra generationens Pentium M är väl ändå Dothan?

Ont: Nu snackar vi, en sådan liten plutt till laptop är ju stor besvikelse om de bara använder små mesbatterier....batteritid uppåt 10 timmar är grejer det!

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Borde inte Via visa upp nån sorts fungerade system med Isaiah på Cebit?

Nu brukar ju Via ha ganska långt mellan fungerande system i allmänhet Gott om system som vid en hastig blick ser fungerande ut har de i alla fall. Risken att jag skulle välja något från Via om Intel är ett alternativ är inte ens mikroskopisk.

Det man skulle vilja ha nu är ett kort i miniitx eller liknande som är helt passivt kylt och har minst 2 nätverksportar så man kan bygga potenta brandväggar och vpnroutrar.

Permalänk
Medlem

En dator av den modellen skulle sitta fint faktiskt. Fast som andra här vill jag se VIA Isaiah in action först.

Permalänk

Med tanke på att Intel piskar via-rumpa i kampen "VIA EPIA EX VS. Intel Shelton" och detta i båda grenarna: "prestanda rakt av" samt "prestanda per krona". Jag svårt att se Little Falls 2(och för den delen Little Falls 1) kommer ha några problem med Isaiah.

Men vänta det måste man hur som helst före innan man kan köpa någondera... så varför inte vänta lite till för att kunna jämföra.

EDIT:
Nu kanske AMD kommer och släpper den ultimata itx-plankan med en superduper Geode och 780g - det vore nice

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

När kommer datorer med denna plattform?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Det skall bli intressant när "Atom" når mini itx marknaden och man kan bygga en mycket strömsnål server förut tyckte man att 20-35W var strömsnålt men nu när man ser att denna lilla goding bara vill ha 2,5W underbart är bara förnamnet.

Ge mig följande på mini itx o jag köper direkt:

1 Atom SC eller DC
1-2 minnesplatser för ddr2-3 som klarar typ minst 4gb
6-8 Sata
En bunt usb och firewire anslutningar
en vettig intergerad grafik som klarar av lite enklare 2D
2st Gigabit anslutningar och ev wifi

Sen får den gärna ha en pcie-16x för att köra kontrollerkort på för om man
skulle vilja stoppa i mer disk.

Sen något jag skulle vilja se snarast är att någon tillverkare slopar atx standarden med alla olika spänningar bättre med en 12V och kanske en 5V
o inge mer tjafs för jag tror att det skulle bli mycket mer energi effektivt med en enda (eller 2 max) spänningsomvandlare i dc/dc modell

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
Det skall bli intressant när "Atom" når mini itx marknaden och man kan bygga en mycket strömsnål server förut tyckte man att 20-35W var strömsnålt men nu när man ser att denna lilla goding bara vill ha 2,5W underbart är bara förnamnet.

VIA ligger ju långt för intel på nuvarande kort vad gäller strömförbrukningen. 2.5W är väl dessutom bara för processorn?

Nu kan i och för sig inte VIA leverera ritkigt på dina följande punkter men strömförbrukningen leder de på rätt stort (om man bara ska jämföra intel och via).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
VIA ligger ju långt för intel på nuvarande kort vad gäller strömförbrukningen. 2.5W är väl dessutom bara för processorn?

Nu kan i och för sig inte VIA leverera ritkigt på dina följande punkter men strömförbrukningen leder de på rätt stort (om man bara ska jämföra intel och via).

5 - 8 w om man jämför VIA C7 1Ghz, CN400 Chipset och Intel Shelton: http://resources.mini-box.com/online/MBD-I-D201GLY/intel-d201...

Edit: liten ändring

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Ajdå, måste ha blandat ihop siffrorna, även om 5-8 W inte är försumbart i sammanhanget. Sen har intelkortet förstås extremt bra prestanda/krona (jämfört med VIA).

Permalänk
Medlem

För dem som är intresserade av VIAs kommande erbjudande så är följande artiklar bra att läsa:

http://www.engadget.com/2008/01/24/via-launches-isaiah-64-bit...

http://techreport.com/articles.x/13996

Man kanske borde starta en bättre infotråd på forumet