Permalänk
Medlem

Debian och nätverk

Har installerat Debian 4.0 på en maskin med dessa delar

Gigabyte g33m
Intel e2180 2,0ghz
Corsair 2gb ddr 6400
Seagate 250gb es.2

Problemet jag har är att jag inte kan överföra mer än 50mbit genom nätverket, så jag misstänker att allt inte står rätt till på debian burken.

hur vet jag vilken hastighet och om den är rätt installerad på debian maskinen?

är ganska ny på den här *nix fronten :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Hur överför du?. FTP, smb, http, scp,??

Vad är det andra burken för något då...

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Intressant att kolla på:
Gör servern något annat samtidigt?
Hur ser det nätverk ut? Dåliga kablar?
Hur mår klienterna?

Går det bättre med något annat protokoll än det du använder just nu?

Jag kommer själv upp i ~80 mbit på en tråd från samba på en burk som kör mjuk raid5 och kryptering, samt dras med lite sämre hårdvara, ett antal bakgrundstjänster och skickar trafiken genom tre switchar och några långa, gamla, cat5-kablar så att hårdvaran skulle vara för seg borde vi kunna utesluta.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Jag använder Glftpd med ssl/tls, På client sidan är det xp pro med flashfxp

När jag kör från min Win2k som har, ioftpd med ssl så får jag ut 10-12MB/S

Debian server gör inget annat sammtidigt, Kan tillägas att jag tankar från Os disken på debian maskinen om det har betydelse.

Kablarna är cat6 rätt igenom.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem

Först och främst, kör iperf och se vilken fart du får "på riktigt", när allt förutom just nätverket räknas bort.
Bara att installera och köra "iperf -s" på ena burken och "iperf -c <serverns IP>" på den andra. Får du bra resultat där så kan du åtminstone sluta fundera om det är ett problem med nätverket.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

jaha du krypterar. glftpd har inte bästa prestandan i världen. mot tex vsftpd

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Server listening on TCP port 5001 TCP window size: 85.3 KByte (default) ------------------------------------------------------------ [ 4] local 10.0.1.103 port 5001 connected with 10.0.1.100 port 4930 [ 4] 0.0-10.0 sec 112 MBytes 93.9 Mbits/sec

Altsså ser det bra ut?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

Server listening on TCP port 5001 TCP window size: 85.3 KByte (default) ------------------------------------------------------------ [ 4] local 10.0.1.103 port 5001 connected with 10.0.1.100 port 4930 [ 4] 0.0-10.0 sec 112 MBytes 93.9 Mbits/sec

Altsså ser det bra ut?

jau, men om du trycker in bra nätverkskort så kommer du få ut mer prestanda, även optimera lite.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
jau, men om du trycker in bra nätverkskort så kommer du få ut mer prestanda, även optimera lite.

Iperf säger 93mbit glftpd hälften av det nästan, altsså är nåt galet med glftpd?

varför trycka in nytt nätverkskort när det inbyggda spottar ut Gbit?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Iperf säger 93mbit glftpd hälften av det nästan, altsså är nåt galet med glftpd?

varför trycka in nytt nätverkskort när det inbyggda spottar ut Gbit?

testa utan krypteringen.

Du behöver väl inte kryptera när du tankar på ditt egna nät.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Nu har det återgått igenom... Tankade över filer i 50-60MB/s imorse sen vipps en timme senare är linan bara 5MB/s

Den här gången är Debian burken samt xp burken kopplade till en giga switch.

Hur ser man att allt står rätt till i debian att den verkligen kör 1000mbit eller åtminstone 100mbit?

i xp ser man ju att den är 1GPS under nätverk.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Hur ser man att allt står rätt till i debian att den verkligen kör 1000mbit eller åtminstone 100mbit?

T ex genom mii-tool (ingår i paketet mii-diag).

Jag:

$ sudo mii-tool eth0: negotiated 10baseT-FD, link ok

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

debian:~# mii-tool
eth0: negotiated 100baseTx-FD flow-control, link ok

altsså är den inställt på 100 helt plötsligt?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det ett Gb-kort som är kopplad till annan Gb-utrustning och auto negotiation fungerar så bör den ställa in sig på att köra 1000BASE-T. En vanlig bov kan dock vara att kablarna inte är av tillräcklig kvalité. Då kan man få lite konstiga effekter som att det kanske ibland går att ansluta i Gb-hastighet fast med packet loss och ibland kanske det bara ansluts med 100BASE-TX. Låter som det kan vara en faktor här kanske.

EDIT: Såg att du skriver att du har Cat6-kablar. Testa att byta mellan kablarna och se om det är någon som inte verkar fungera lika bra som de andra, eller att låna kablar som du vet fungerar och testa igen. Ett litet brott eller någon annan fysisk defekt på kablarna kan spela in en hel del när man ska köra Gigabit Ethernet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Är det ett Gb-kort som är kopplad till annan Gb-utrustning och auto negotiation fungerar så bör den ställa in sig på att köra 1000BASE-T. En vanlig bov kan dock vara att kablarna inte är av tillräcklig kvalité. Då kan man få lite konstiga effekter som att det kanske ibland går att ansluta i Gb-hastighet fast med packet loss och ibland kanske det bara ansluts med 100BASE-TX. Låter som det kan vara en faktor här kanske.

EDIT: Såg att du skriver att du har Cat6-kablar. Testa att byta mellan kablarna och se om det är någon som inte verkar fungera lika bra som de andra, eller att låna kablar som du vet fungerar och testa igen. Ett litet brott eller någon annan fysisk defekt på kablarna kan spela in en hel del när man ska köra Gigabit Ethernet.

Har nu provat med 2 par andra cat6 kablar samt en cat 5e utan resultat.

Det konstiga är att switchen blinkar att det är 1000mbit till båda datorerna men att debian burken säger 100 är ju konstigt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem

Och mii-diag säger att uppkopplingen är negotiated... Inte fel på kablarna... Och det funkar ibland. Tja, mina tips i blindo är nog slut.

Testa direktkoppling med kabel mellan datorerna så att det inte är switchen som felar kanske.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Och mii-diag säger att uppkopplingen är negotiated... Inte fel på kablarna... Och det funkar ibland. Tja, mina tips i blindo är nog slut.

Testa direktkoppling med kabel mellan datorerna så att det inte är switchen som felar kanske.

Jag tror jag hittat felet... Av en slump gick jag igenom loggorna för glftpd nu och upptäcker att när jag laddar ner/upp till debian maskinen så visar loggen att trafiken kommer ifrån 192.168.0.1, altsså via routern. Så även om jag har en switch innan för routern så verkar informationene helt plötsligt gå via routern istället för att gå direkt mellan portarna i switchen.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Är det så att du skriver ett DNS namn för att logga in på den? Som du kopplat till din routers externa ip isåfall går det via routern och tillbaka, iallafall så blir det så för mig. Så jag måste skriva det interna ip:et istället.

Visa signatur

uzumaki.se

Permalänk
Medlem

Ingen som funderat på att nämna att mii-tool skriver 100BaseTX även om man har 1000Base eller 10GBase?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Ingen som funderat på att nämna att mii-tool skriver 100BaseTX även om man har 1000Base eller 10GBase?

Hehe, inte funderat på det för jag visste det inte

Googling ger mycket riktigt att mii-tool inte utvecklas längre och att det inte visar om man har Gb-nät. Det allmänna tipset verkar vara att använda ethtool i stället.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.