Intel satsar på grafikkort

Permalänk

Ja det kan inte bli bättre än så här, problemet med Intel är att dom vet verkligen vad de sysslar med även om man inte tycker om deras affärsstrategi. Problemet kan ju vara att om de lyckas med detta grafikkort och lyckas mycket bra så kommer kanske Intel att slå ut både ATi och Nvidia. Det som är dåligt är att Nvidia är nog den ända som kommer få ta ordentligt med stryk eftersom Nvidia inte utvecklar processorer. AMD har ju ATi så om ATi skulle ryka gör ingenting då AMD som utvecklar procesorer kanske gör eller kommer med en liknande lösning som eventuellt är bättre än Intels tack vare både AMD och ATi?

Visst, vi har i så fall fortfarande två aktörer men tre aktörer hade vart superb.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ja det kan inte bli bättre än så här, problemet med Intel är att dom vet verkligen vad de sysslar med även om man inte tycker om deras affärsstrategi. Problemet kan ju vara att om de lyckas med detta grafikkort och lyckas mycket bra så kommer kanske Intel att slå ut både ATi och Nvidia. Det som är dåligt är att Nvidia är nog den ända som kommer få ta ordentligt med stryk eftersom Nvidia inte utvecklar processorer. AMD har ju ATi så om ATi skulle ryka gör ingenting då AMD som utvecklar procesorer kanske gör eller kommer med en liknande lösning som eventuellt är bättre än Intels tack vare både AMD och ATi?

Visst, vi har i så fall fortfarande två aktörer men tre aktörer hade vart superb.

Kanske konkurrensen får ATi och nVidia att börja samarbeta lite mer? Fast, allt beror ju på huruvida Intel floppar eller ej...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Okej, 24 kärnor låter kanske mäktigt.

Men att varje kärna har en egen cash på hela 32Kb (!) och alla 24 sedan ska dela på ett 6Mb L2 antyder ju att detta inte är något prestandamonster ändå.

Intel har försökt göra landvinningar på grafikprestanda förr utan att lyckas (MMX) så detta lär inte automatiskt bli en succé. Nä, jag har svårt att tro att Intels arkitektur för grafikkort blir något stort redan 2010 (inte för oss gamers i alla fall), men senare kanske. Men så är jag skeptisk till AMDs Fusion med för den delen (jag tror det bara blir ersättare för integrerad grafik+CPU).

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Vad är en parallell processor?
Varför finns det konkurrenslagar EMOT konkurrens?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

24 cores. Grafik i mjukvara. CPU-testen i 3Dmark 06 klarar 0,5-2 fps på en dual core.
Nu har man 12x mer prestanda. 6-24 FPS i lågupplösta spel är inget att bli upphetsad över, men det kan säkert konvertera semesterfilmerna i riktigt snabbt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag tror stenhårt på det här, och hoppas det slår stort.

Eftersom ray-traceade bilderna sedan enkelt kan visas på valfri 2D-yta, så rycker man dessutom effektivt undan fötterna på DX10, och öppnar för spel på _alla_ plattformar som har hög beräkningskraft. Porta spel till Linux blir inte längre en fråga om att hantera alla komplicerade DX10-anrop, utan kommer gå mycket enklare.

Jag kan tänka mig att Microsoft är litet fundersamma med tanke på att ganska många sitter med Windows bara för spelen.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Varför finns det konkurrenslagar EMOT konkurrens?

de tänker ett steg längre, dvs att intel har ekonomisk möjlighet att konkurera ut amd och nvidia. på så vis skulle intel få dominerande ställning på grafikkortsmarknaden och konkurrensen skulle bli lidande.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Vad är en parallell processor?
Varför finns det konkurrenslagar EMOT konkurrens?

Sen så är Intel som bekant den stösta grafikkretstillverkaren faktiskt.

Fö. håller jag tummarna för intel. Större plattformsoberoende vore inte helt fel heller. Rätt fett att sitta på ett kort med 24 cores.