Webhallen, reparation

Permalänk
Medlem

Webhallen, reparation

Hejsan!

Runt jul köpte jag en ps3, 60gb med tillbehör för runt 6.000 Kr från webhallen.

I början av februari gick den sönder genom att laser linsen slutade funka och den inte läste några skivor. Mao inte ett fel jag orsakat.

Jag lämnade in den genast till webhallen och de skickade den till service med löftet om "max 4 veckor"..

Ringde dem igår och fick reda på att det nu kunde ta upp till 8 veckor.

Jag undrar om någon av er vet vad lagen gäller här, jag är inte så sugen på att vänta två månader på någonting jag inte ens ägt i två månader och desutom betalat dryga sex tusen för att införskaffa.

Är det bara att se glad ut och vänta på den, eller har jag rätt att kräva någon kompensation eller kan jag tom häva köpet?

Tack på förhand!

Permalänk

Den skall repareras eller bytas ut inom "rimlig" tid brukar det väl heta? Frågan är då vad en rimlig tid är? Själv anser jag detta röra sig om ca 4 veckor/1 månad... bäst är väl att kontakta konsumentombudsman?

Permalänk
Medlem

Eller kontakta webhallen, som alltid ska man fråga butiken först.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

ODDNAME: Det är ju det han har gjort. Han pratade med dom igår och dom sa att han skulle få vänta upp till 8 veckor. Nu vill han ha råd av oss om han har rätt att kräva kompensation eller häva köpet.

8 veckor käns på gränsen. Jag har för mig det inte står en exakt tidsgräns avseende vad som är "rimlig tid" men 3-4 veckor har jag för mig är det man normalt säger är rimlig tid.

Det som kan bli lite problematiskt är att du har en 60 GB maskin, d v s den ursprungliga Europeiska modellen medan alla som idag säljs bara har 40 GB utrymme samt sämre specifikationer (färre USB-portar, ingen bakåtkompabilitet alls) vilket innebär att Webhallen inte kan ge dig en ersättningsmaskin rakt av. Så även om jag förstår det inte är speciellt kul att vänta så kan det löna sig att vänta så du får tillbaka din 60 GB'are. Inte för jag tror de går med på det men du kan ju se om de har en lånemaskin du kan låna under tiden ...

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Anledningen att Ps3 reparationer (oavsett ÅF) tar tid är att nordisk film inte får in tillräckligt många ersättningsenheter, det är därför service på ps3 drar ut på tiden är det klassiska dilemat med den underprioriterade skandinaviska konsolmarknaden.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Re: Webhallen, reparation

Citat:

Ursprungligen inskrivet av debris81
Hejsan!

Runt jul köpte jag en ps3, 60gb med tillbehör för runt 6.000 Kr från webhallen.

I början av februari gick den sönder genom att laser linsen slutade funka och den inte läste några skivor. Mao inte ett fel jag orsakat.

Jag lämnade in den genast till webhallen och de skickade den till service med löftet om "max 4 veckor"..

Ringde dem igår och fick reda på att det nu kunde ta upp till 8 veckor.

Jag undrar om någon av er vet vad lagen gäller här, jag är inte så sugen på att vänta två månader på någonting jag inte ens ägt i två månader och desutom betalat dryga sex tusen för att införskaffa.

Är det bara att se glad ut och vänta på den, eller har jag rätt att kräva någon kompensation eller kan jag tom häva köpet?

Tack på förhand!

Vad du kan göra är att begära hävning av köpet eller omleverans men om det nu är brist på konsoller och du vill ha kvar din som ju är bättre än den som säljs nu så har du inget annat val än att vänta.

Kan ju iofs försöka få nån sorts kompensation av Webhallen för det är ju av dom du köpt konsollen men tror inte dom är så pigga på det :(.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen "rimlig" tid enligt Arn.
Och rimlig tid lär vara mer än 4 veckor för ett tv-spel.
Han kan inte jämföra arbetsdator med ps3 t ex.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Det finns ingen "rimlig" tid enligt Arn.
Och rimlig tid lär vara mer än 4 veckor för ett tv-spel.
Han kan inte jämföra arbetsdator med ps3 t ex.

Källa på ditt påstående att rimlig tid är mer än 4 v för rep på ett tv-spel?

ARN jämför vad jag vet inte dator med konsoll eller produktkategori A med B utan ser bara på vad som är "rimligt" och så vitt jag vet var lagstiftarens intentioner gällandes rep att 1 v var rimligt men rent praktiskt har det visat sig att 3 - 4 v är rimligt.

Permalänk
Medlem

På PS3 fronten är det svårt att i dagsläget prata om rimliga reparationstider då det hela beror på brist på ersättningsenheter och liknande, svårt att göra ett skvatt utan reservdelar/enheter.

Dock är det lite saker i görningen från NFIs sida för at gottgöra eventuella förseningar. så håll i trosorna så löser det sig nog utan att folk behöver gråta sig till sömns med en handkontroll i famnen.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Källa på ditt påstående att rimlig tid är mer än 4 v för rep på ett tv-spel?

.... och så vitt jag vet var lagstiftarens intentioner gällandes rep att 1 v var rimligt men rent praktiskt har det visat sig att 3 - 4 v är rimligt.

Vart är din källa då? Finns ingenstans skrivet vad som är rimlig tid vad jag vet? Dock kan jag utav erfarenhet säga att 4 veckor iaf är rimligt idag på det mesta tekniska... tar det längre tid kan man alltid snacka med ARN men det betyder inte per automatik att något löser sig snabbare eller att man får det så som man vill...

Just PS3 är ju ett jobbigt fall idag om den pajjar helt klart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scream112
Dock kan jag utav erfarenhet säga att 4 veckor iaf är rimligt idag på det mesta tekniska...

Källan är praxis som är 3 - 4 veckor i normalfallet. Lagstiftarens intention var en vecka men det är inte praktiskt möjligt.