Permalänk
Medlem

Fem råd vid eget datorbygge

Lista fem de fem första/viktigaste sakerna man bör tänka på när man bygger samman ett datorysstem!

(ska bygga en dator och vill göra allt 1 000% rätt..) (observera extra nollan)

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

Jag säger väl som alla andra sagt till mig; MÄT MÄT MÄT SÅGA MÄT MÄT MÄT SLIPA... ungefär... jag behövde dock uppleva ett smärre missöde för att faktiskt ta till mig det.

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

finns egentligen bara en sak att tänka på ..

ta det jäkligt lugnt och fint, absolut inget stressande
annars se till att du har kopplat allt rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
ta det jäkligt lugnt och fint, absolut inget stressande

Absolut viktigaste.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt, tänk först, gör sen. Tvinga inget utan att prova allt annat innan. (exempelvis om kontakter inte passar eller liknande).

Skulle det inte fungera första gången, gå igenom datorn metodiskt, inte sporadiskt gissa.

För övrigt så gäller sunt förnuft. Läsa manualen om man inte fattar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Absolut viktigaste.

självklart är det det..

ghosty's tips är bra dem med

Permalänk

1 Ta din tid, låt det ta 6 timmar om det behövs

2 Läs alla viktiga manualer så du har bra koll på var sladdar från chassi till moderkortet ska sitta (tex front usb).

3 Montera gärna med ett esd armband till det du pillar med (först kopplar du dig till moderkortet sen chassit när moderkortet är på plats)

4 Montera först in hårdiskar, fläktar i chassit och kontakt plåten som ska sitta vid moderkortets kontakter (jag glömde den och har wellpapp där nu) , sen nätagget (dra undan alla sladdar) montera cpu + kylpasta + kylare på moderkortet utanför chassit på ett träbord tex, kolla så distanserna sitter rätt, lyft ner moderkortet lämpligt är att hålla i kylaren, skruva fast moderkortet, sätt fast grafikkortet och minnena, koppla sedan in alla små sladdar som chassits usb sladd osv, koppla sedan sata sladdar och se till att det är en bra kabeldragning, koppla sedan in strömmen till moderkort grafikkort osv, se till att du får med 4 pins till cpu många glömmer den, kolla så att allt sitter rätt två gånger :P, koppla in strömmen till nätagget, sist in med skärmsladda osv och starta.

5 Ta en seger cola/öl och börja kolla temps och klocka den:)

mvh Fredrik

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
1 Ta din tid, låt det ta 6 timmar om det behövs

2 Läs alla viktiga manualer så du har bra koll på var sladdar från chassi till moderkortet ska sitta (tex front usb).

3 Montera gärna med ett esd armband till det du pillar med (först kopplar du dig till moderkortet sen chassit när moderkortet är på plats)

4 Montera först in hårdiskar, fläktar i chassit och kontakt plåten som ska sitta vid moderkortets kontakter (jag glömde den och har wellpapp där nu) , sen nätagget (dra undan alla sladdar) montera cpu + kylpasta + kylare på moderkortet utanför chassit på ett träbord tex, kolla så distanserna sitter rätt, lyft ner moderkortet lämpligt är att hålla i kylaren, skruva fast moderkortet, sätt fast grafikkortet och minnena, koppla sedan in alla små sladdar som chassits usb sladd osv, koppla sedan sata sladdar och se till att det är en bra kabeldragning, koppla sedan in strömmen till moderkort grafikkort osv, se till att du får med 4 pins till cpu många glömmer den, kolla så att allt sitter rätt två gånger :P, koppla in strömmen till nätagget, sist in med skärmsladda osv och starta.

5 Ta en seger cola/öl och börja kolla temps och klocka den:)

mvh Fredrik

Precis vad jag tänkte säga

Visa signatur

Teori är när man vet allt men inget funkar.Praktik är när allt funkar men ingen vet varför. Här blandas båda, inget funkar och ingen vet varför.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-k0rf
Jag säger väl som alla andra sagt till mig; MÄT MÄT MÄT SÅGA MÄT MÄT MÄT SLIPA... ungefär... jag behövde dock uppleva ett smärre missöde för att faktiskt ta till mig det.

Ta det lugnt och låt bli att mäta, såga och slipa så går det nog bra.

Permalänk
Medlem

om du bygger ett Chassi så du mäta mätaigen och igen och slipa och mäta

bygger du ihop komponenter är det manualerna som gäller och att vara lugn och använda ESD utrustning.

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
4 Montera först in hårdiskar...

Överlag bra tips men inte alla lådor som man ska montera in hårddiskarna och fläktar först. På en del trängre lådor går t.ex. inte moderkortet dit när hårddiskarna är monterade.

Så jag skulle snarare säga att man ska ta fram alla komponenter, titta på vart och hur de ska sitta och planera ordningen man sätter i dom efter hur de sticker ut, vad de har för fästanordningar och så vidare.

Det gamla projekttalesättet 1 timmes planering spar 10 timmar i utförandet i form av mindre strul passar väldigt bra in på datorbyggande.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG