Nytt verktyg överklockar från Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Varför är så många negativa till att klocka i windows? Funkar det så funkar det, och kan man dessutom överföra inställningarna till BIOS så blir det ju fantastiskt mycket mindre reboots!

Att inte använda stabila överklocknings program som finns till windows är ju bara korkat!

Vet inte hur du känner, men jag föredrar att inte montera mina filsystem innan jag är säker på att jag inte dragit på mig minnesfel och whatnot.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Det har alltid vart skit rent ut sagt att klocka i windows, dessa mjukvarubaserade överklocknings programmen är bara waste of time och kan man inte klocka skall man inte klocka överhuvudtaget för chansen att något ryker är så mycket större via mjukvaru klockning som exempelvis i Windows. BIOS är för avancerat för många att de inte vågar och då låter de bli och då fungerar datorn också.

Man borde bojkotta AMD Overdrive sk*ten tillsammans med Nvidia nTune. :/

BIOS är alltid bäst och kommer alltid vara bäst att klocka från.

Håller inte med där.

AMD Overdrive använde jag väldigt mycket och med hjälp av den fick jag fram en klock på 2,8ghz. Ända negativa är väl att man inte kan höja spänning över 1,35 på min prolle i Overdrive måste vara nåt lås så ingen svensson får för sig att leka eller nåt...

AMD Overdrive sög nåt enormt och datorn krashade bara man satte igång det med BETA releasen. Nu är programmet skit bra och fungerar fint att klocka med, tyvärr måste man ha igång Overdrive för att klocken ska gälla så det gäller att hitta en bra stabil klockning sen skriva in alla info i BIOS.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Självklart ska man klocka i BIOS, kan bero dels på att min mobo inte stödjer "windows klockning" också:P

Visa signatur

ASUS ROG,E6550-3.22ghz,Corsair Twinx 6gb,Gainward 8800GT /756 / 960 / 1836 , Kylning: Freezer Extreme och Accelero S1
Creative Soundblaster X-Fi Extreme Music

Permalänk

Men det är bra för de som är lata, dvs. de som inte orkar starta om datorn varje gång .

Men BIOS är alltid bäst .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Det har alltid vart skit rent ut sagt att klocka i windows, dessa mjukvarubaserade överklocknings programmen är bara waste of time och kan man inte klocka skall man inte klocka överhuvudtaget för chansen att något ryker är så mycket större via mjukvaru klockning som exempelvis i Windows. BIOS är för avancerat för många att de inte vågar och då låter de bli och då fungerar datorn också.

Man borde bojkotta AMD Overdrive sk*ten tillsammans med Nvidia nTune. :/

BIOS är alltid bäst och kommer alltid vara bäst att klocka från.

Jag vet inte vad du baserar detta på, men jag är tveksam till att du faktiskt givit dessa program, framförallt AMD Overdrive, en chans. Jag har aldrig haft något problem med Overdrive - snabbt, förhållandevis pålitligt och har alla timinginställningar plus andra som inte finns i BIOS samt stabilitetstestning och dylikt.

AMD Overdrive och Nvidia nTune är helt olika programvaror.

Vad skulle kunna "ryka" när man kör överklockning över program? Knappast något. Blir något ostabilt så märker du det på samma sätt som under BIOS - saker fryser sig/startar om.

Permalänk
Medlem

Exakt.. så ställer man bara allt på auto vid restart..

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Beror på hur programmet fungerar iofs tycker jag. Visade sig att Asus AI Suites "optimala setup" för min OC var 0,09vcore högre än min stabila vid Bios-överklockning så som sagt,beror ju på hur programmet fungerar

Höjer AI Suite vcore efterhand som det behövs? Klockade min e8200 genom AI Suite, fungerade klockrent. Den överförde inställningarna till BIOS oxå som jag förstod det för när jag reboota och kollade bios fanns inställningarna där med.

Permalänk
Medlem

Kommer det här att fungera för OEM-datorer med Intel X48 och framåt så är ju det toppen för de som inte haft några bra inställningar i BIOS sen tidigare. Jag är skeptisk till att det kommer fungera till 100%, men för vanliga användare som inte letar maxclock kan det ju kanske vara användbart.
Ju mer möjligheter till folket desto bättre är väl en bra tumregel?

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

Nu när folk nämner det; MSI Core center, Asus AI blabla och liknande program gillar inte jag heller. Däremot tyckte jag att A64 Tweaker fungerade helt perfekt och du skrev in de inställningarna till BIOS, alltså inget temporärt. Abits OC Guru var också rätt okay. Men de förstnämnda var så "flashiga" så de bara var störande samtidigt som det kunde vara vissa knasigheter (tex auto vcore som blev mkt som fan).

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Håller inte med där.

AMD Overdrive använde jag väldigt mycket och med hjälp av den fick jag fram en klock på 2,8ghz. Ända negativa är väl att man inte kan höja spänning över 1,35 på min prolle i Overdrive måste vara nåt lås så ingen svensson får för sig att leka eller nåt...

AMD Overdrive sög nåt enormt och datorn krashade bara man satte igång det med BETA releasen. Nu är programmet skit bra och fungerar fint att klocka med, tyvärr måste man ha igång Overdrive för att klocken ska gälla så det gäller att hitta en bra stabil klockning sen skriva in alla info i BIOS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag vet inte vad du baserar detta på, men jag är tveksam till att du faktiskt givit dessa program, framförallt AMD Overdrive, en chans. Jag har aldrig haft något problem med Overdrive - snabbt, förhållandevis pålitligt och har alla timinginställningar plus andra som inte finns i BIOS samt stabilitetstestning och dylikt.

AMD Overdrive och Nvidia nTune är helt olika programvaror.

Vad skulle kunna "ryka" när man kör överklockning över program? Knappast något. Blir något ostabilt så märker du det på samma sätt som under BIOS - saker fryser sig/startar om.

Så länge tredje parts program aldrig är lika pålitliga eller lika bra som BIOS så suger programmen, i alla fall enligt mig och nej, de är inte pålitliga.

De fungerar bra för folk som inte kan och vågar klocka i BIOS men det är förmodligen inget en seriös klockare skulle använda sig av just av den anledningen att det inte är pålitligt, framförallt inte på grund av Windows.

Man kan säga vad man vill men som de flesta redan skrivit är BIOS alltid bättre. Sedan spelar det ingen roll om man använder overdrive från AMD eller ntune från nvidia eller Asus AI eller vad de nu kan vara.

Aphex ovan skrev det bra:

Citat:

Vet inte hur du känner, men jag föredrar att inte montera mina filsystem innan jag är säker på att jag inte dragit på mig minnesfel och whatnot.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Så länge tredje parts program aldrig är lika pålitliga eller lika bra som BIOS så suger programmen, i alla fall enligt mig och nej, de är inte pålitliga.

De fungerar bra för folk som inte kan och vågar klocka i BIOS men det är förmodligen inget en seriös klockare skulle använda sig av just av den anledningen att det inte är pålitligt, framförallt inte på grund av Windows.

Man kan säga vad man vill men som de flesta redan skrivit är BIOS alltid bättre. Sedan spelar det ingen roll om man använder overdrive från AMD eller ntune från nvidia eller Asus AI eller vad de nu kan vara.

Aphex ovan skrev det bra:

Det Alphex skrev gällde inte programmet i sig utan gällandes Applikationsinställningar till BIOS.

Jag har inga problem med AMD Overdrive - fick upp min AMD Athlon X2 6000+ till 3280mhz som max med 1.4V. Och klockade minnen till riktiga CL4-15 som är tänkt för minnerna, vilket jag aldrig fått till i BIOS av olika anledningar - framförallt missar BIOS ibland minnestimings utan behovet av "hemliga" indelningar bestående av olika tangentkombinationer.

De flesta skriver att BIOS alltid är bättre eftersom dessa sitter på Intel-maskiner eller mindre officialla program än andra. AMD Overdrive är tänkt för 700-kretsserien, alltså är det inte allt för många i detta forumet som faktiskt kunnat testa ett direkt officiellt program från utvecklarna eftersom detta inte funnits tidigare.