Permalänk
Medlem

Backup mha dd över ssh

Har läst lite i trådarna om backup av linux men skulle behöva lite förtydliganden.

Om jag vill göra en total backup av hela disken för att sedan kunna återskapa denna på samma burk (eller liknande burk), är då dd att föredra?

Går det att köra dd över nätverk? såhär eller liknande?

på backupdatorn:
nc -l -p 12000 > image.img

på datorn jag vill göra backup på
dd if=/dev/sda1 | nc host 12000

Vad blir skillnaden om jag gör såhär?

cat /dev/sda1 | ssh uname@dator2 "cat > ~/image.img"

och för att återskapa:
ssh uname@dator2 "cat ~/image.img" | cat > /dev/sda1

Hur gör jag om jag vill göra dd över ssh? Går det?
dd if=/dev/hda | ssh -c blowfish user@machine "dd of=hda"

Tar dd med mbr? (partitionstabellen)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade valt tar eller dump eftersom det är flexiblare, ger mindre images och underlättar om man vill ha ut enstaka filer ur en gammal backup. men vill du verkligen ha med allt (inkl swap och skräp): http://www.cpqlinux.com/ddbackup.html

Ett trick annars för att få ner storleken på din dd-image är att använda gzip/b2zip (som beskrivet ovan) och dessutom fylla oanvända ytor på disken med nollor så den komprimerar bättre:
dd if=/dev/zero of=/zerofile.tmp ;sync ; rm -rf /zerofile.tmp; sync
Upprepa för ev andra partitioner du har.

Sitter du på ett lokalt nätverk och är säker på att ingen lyssnar kan du effektivisera ytterligare med -c none för att stänga av krypteringen helt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Rsync kan vara ett alternativ också. Funkar kanon över ssh. Och så kan du göra backup på bara det som ändras.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Blir det problem om man gör en dd backup på en burk som har aktiva processer, typ loggar som växer och tjänster som körs?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perund
Blir det problem om man gör en dd backup på en burk som har aktiva processer, typ loggar som växer och tjänster som körs?

Det kan det ev bli, helst ska man köra dd från en bootdisk/singleuser med filsystemen o-monterade/readonly, eller använda snapshots som en del filsystem har.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ta en titt på rdiff-backup för enkel och snabb backup. Den sparar bara ner ändringar sedan förra backupen.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?