Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska lägga till 150kr och köpa dej en Penryn CPU, E8400.

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IE8400R

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

den är slut på lagret. så vilken rekomenderar ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fangorn
den är slut på lagret. så vilken rekomenderar ni?

Har du bråttom med att köpa ny prolle eller?

Om det är så, så tycker jag du ska köpa en Q6600 som kosta under 2kkr nu och det är riktigt prisvärt.

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IQ6600R

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

jag ska spela och dom har sakt att man inte ska köpa den då. eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fangorn
jag ska spela och dom har sakt att man inte ska köpa den då. eller?

Jag tror inte det ska vara några problem att spela när man har en quad.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viggen
Jag tror inte det ska vara några problem att spela när man har en quad.

Nej. Däremot är det inte så många spel Idag som kan utnyttja alla 4 kärnorna.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

och jag har bara 6000 tusen som jag ska köpa en dator för

men vilken av dom 2 som jag skrev ska jag ta?

Permalänk
Medlem

AMD såklart

så intel får sälja 1st prolle mindre

fans det en svensk prolle så skulle ja köpa den

patriot som man är med ericsson tele och sånt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

asså AMD har lite svaga procceser Jämfört med intel som kör 100% hela tiden asså inte använder max fart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosen70
asså AMD har lite svaga procceser Jämfört med intel som kör 100% hela tiden asså inte använder max fart

eh.. va?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv

6000 att köpa dator för?
Vad har du tänkt mer för delar?

Permalänk

Re: ska jag ta intel eller AMD??

Vad ska du göra med datorn?? Du måste utgå ifrån det och köpa den cpu´n som passar dina behov bäst! I dagsläget tycker inte jag att det är lönt att köpa en quad,eftorsom det inte finns speciellt mycket som kan utnyttja den och när det väl finns som kommer det att finnas bättre "quadar". Om du mest spelar hade jag satsat på en x2(Intel eller Amd),men har du många tunga applikationer samtidigt så är det en quad som gäller!

Permalänk
Medlem

ok.. jag ska mest spela spel men det blir ju lite surfande med ju..

AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6400+ 3.2GHz 2x1MB

Asus M2N-E nForce 570 Ultra MCP 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket AM2 ATX

Sharkoon Rebel9 Value Edition Black

asus 9600 512 mb

Xilence 480W 12cm

OCZ Gold XTC 2x1024MB (tot. 2048MB) Gold XTC DDR2 PC2-6400 800MHz 5-5-5-12

Hitachi Deskstar T7K500 250GB 7200rpm 8MB SATA2

Samsung SH-D163B/BEBP 16X DVD-ROM/48X CD-ROM BLACK/SVART bulk SATA

ESD-armband, kabel och klämma för användning vid egen montering

allt från datorbutiken.com

6075.00 totalt

Permalänk

Den setupen ser ok ut och duger långt om du inte ska klocka! Jag hade i och för säg satsat på 4GB minne och en större hdd. Det finns bättre saker av allt men frågan är hur mycket man vill betala och hur kräsen man är!!

Permalänk
Medlem

jag kommer nog att sköpa 2 gb till sen. hårddisken räcker för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosen70
asså AMD har lite svaga procceser Jämfört med intel som kör 100% hela tiden asså inte använder max fart

Eller så är det användaren som bestämmer hur mycket processorn belastas beroende på tillämpning.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Det kanske blir lite Off-topic men går i liknande funderingar, Intel eller AMD?
Det jag funderar på är egentligen framtissäkringen för hela paketet. Är lite less på att så fort processorn ska bytas så har dom nya modellerna en ny socket, iaf hos Intel. Är det någon som vet om intels kommande 45nm kommer gå på 775 lr byter dom igen? Som jag förstått det så kommer AMD´s 45nm vara kompatibla med AM2+ socketen, eller?? Är dom det så känns en Phenom lockande i dagsläget och sen om något år enkelt bara byta processor. Men är det verkligen bestämt?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

AMD/Intel 65nm Dual-Core är inget att jämföra egentligen minimal prestanda skillnad...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosen70
asså AMD har lite svaga procceser Jämfört med intel som kör 100% hela tiden asså inte använder max fart

Nej! Du motsäger dig själv och har fel. Nästa gång du har tänkt komma med ett liknande inlägg här på forumet får du ta och läsa på innan. Du lurar dig själv och andra människor. Jag börjar bli riktigt trött på grovt felaktiga och missvisande inlägg. Vad är det du försöka säga egentligen? Obegriplig text!

Ja! AMD har inte de snabbaste processorerna på marknaden just nu. Men i ett prestanda/pris ratio ser det ljusare ut för AMD. Idag kan man t.ex köpa en AMD Athlon64 X2 Dual-Core 5400+ 2.8GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2 på Datorbutiken.com för under 1000-lappen.

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem

ahh dfdfdvdvv

Permalänk
Medlem

ett tips.. köp ett moderkort med amd's 700-serie på chipsetet (amd 770, 780g, 790x, 790fx).
Iochmed att du har en begränsad budget och inte ska överklocka allt som går så räcker 770 eller 780g bra, bägge är socket am2+ och har därigenom stöd för phenom och amds kommande processor, de siktar på att ha kvar socketen ett tag till för att man inte ska behöva byta moderkort hela tiden!

t.ex https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...
bara ett tips

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosen70
asså AMD har lite svaga procceser Jämfört med intel som kör 100% hela tiden asså inte använder max fart

Vad snackar du om? Specifiera dig.
100% konstant innebär inga fördeler, utan bara nackdelar eftersom det betyder att kretsen är defekt och lär konsumera mycket onödig effekt. Sedan - jobbar inte processorn fullt i spel har detta med optimeringen av CPU i spelet att göra eller att GPU:n är för svag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bacil
Det kanske blir lite Off-topic men går i liknande funderingar, Intel eller AMD?
Det jag funderar på är egentligen framtissäkringen för hela paketet. Är lite less på att så fort processorn ska bytas så har dom nya modellerna en ny socket, iaf hos Intel. Är det någon som vet om intels kommande 45nm kommer gå på 775 lr byter dom igen? Som jag förstått det så kommer AMD´s 45nm vara kompatibla med AM2+ socketen, eller?? Är dom det så känns en Phenom lockande i dagsläget och sen om något år enkelt bara byta processor. Men är det verkligen bestämt?

45nm går på socket 775 beroende på moderkort

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |