Dator i bambu från Asus

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Det är väl för F*N inte miljövänligt! Bambu är pandors huvudförda och inte nog med att en hög fanskap redan hugger ner deras mattillgångar nu ska de börja bygga datorchassi av det oxå! Hur *** kan ni tycka att detta är miljövänligt?!

Kanske för att de odlar egen och bambu växer otroligt snabbt, samt som artikeln tar upp:
"Det är därför ingen risk att bambu blir utrotningshotat på samma sätt som exempelvis regnskogen. Bambu har även egenskapen att det kan odlas utan gifter eller andra tillsatser så materialet är väldigt miljövänligt."

Som värst kan bambu växa med farten 1 meter per timme, korta perioder.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

coolaste prylen i år vill ha!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Medlem

Så länge de inte behöver impregnera bambun med något "gift" för att det skall tåla värme, fukt etc. så är det en bra ide.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Kanske för att de odlar egen och bambu växer otroligt snabbt, samt som artikeln tar upp:
"Det är därför ingen risk att bambu blir utrotningshotat på samma sätt som exempelvis regnskogen. Bambu har även egenskapen att det kan odlas utan gifter eller andra tillsatser så materialet är väldigt miljövänligt."

Som värst kan bambu växa med farten 1 meter per timme, korta perioder.

Då tycker jag de ska betala bambuskatt till pandorna! :rolleyes::D

Permalänk
Medlem

Tror det är svårt att hitta ett mer miljövänligt ämne än plast. Mer plastskal åt folket.

Ja jag är fullkomligt seriös. Om ni inte tror mig är det bara att göra en livscykelsanalys...

Permalänk
Medlem

Vad har detta med pandorna att göra?? De påverkas ju inte överhuvudtaget av att ASUS har en egen bambuodling någonstans, de stjäl ju inte bambu från pandor direkt. De odlar sin egen bambu, skövlar den och byggar datorchassin av den. Om det är miljövänligt eller inte vet jag inte, men idén verkar intressant.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

skulle hellre se ett litet timmer(timrat?) chassi ^^

Permalänk
Medlem

Behöver inte förklara mig ytterligare i mitt tidigare resonemang, tycker det framgått rätt bra av övriga inlägg.

Men det är väl bra sjukt om dom odlar bambu för att framställa produkter och samtidigt blir det färre pandor pga avverkningen ute i djungeln?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Det är väl för F*N inte miljövänligt! Bambu är pandors huvudförda och inte nog med att en hög fanskap redan hugger ner deras mattillgångar nu ska de börja bygga datorchassi av det oxå! Hur *** kan ni tycka att detta är miljövänligt?!

Med tanke på att det finns ca 1000 bambuarter och att bambu har världens snabbaste tillväxthastighet (samt, lustigt nog, en av de långsammaste fortplantningshastigheten) av alla växter samt att denna typ av gräs finns över hela klotet behöver man inte nödvändigtvis sno just pandornas bambu.

Dessutom är den bambu man använder för kommersiellt bruk delvis kultiverad och odlad, precis som träd till timmer. Detta innebär att det redan finns en färdig infrastruktur för att hantera bambu kommersiellt, och därmed är det knappast någon större nettoökning av miljöpåverkan vad beträffar omhändertagande och transport. Visseligen är det sant att kommersiellt nyttig bambu sammanfaller med den bambu som pandorna vill äta, och exploateringen av bambu har i historisk tid en viktig del i decimeringen av de båda pandapopulationerna, men idag, i och med jättepandans fridlysning, torde man inte sno bambu rakt framför ögonen på dessa givet den enorma bambuutbredningen.

Men, men, alltid är det någon som blir förbannad när man använder en naturresurs, fossil eller inte. Ibland måste man också sätta en resurs mot en annan. Vad man än må tycka så väger en enskild art lätt mot större habitat eller global miljö.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
.....dessutom går det ju åt bambu istället för annan råvara så jag är skeptiskt till att det verklgen är så "grönt" som de vill påstå.

Läste du ens artikeln?

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg (towern), nåt helt annat än många nya chassin idag som ska se ut som ett rymdskepp från nån sci-fi manga el. liknande, och ja, definitivt bättre än de gamla krämfärgade boxarna som fanns förr.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Näej! ush! fruktansvärt fult tycker jag, speciellt den bärbara. Fixar dom en annan design så skulle det bli mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Tycker det var snyggt!!!

Permalänk
Medlem

tycker den stationära är snygg. skulle sitta fint med ett sånt chassi om den får plats med allt man vill ha

Permalänk

Är väll inte mer miljövänligt bara för att det är trä? snarare mindre med tanke på att den fina naturliga bumbun gick åt?

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Känns som att ovanstående är något man kunde höra för 15 år sedan.

Uhm ok. Så det var modernt med att accessoarer som gjordes då skulle passa i utseeendet med miljön i en bambuhydda?

Förstår inte riktig var du vill komma.:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

bah, gran är snyggare, starkare och lättare.
Går att bygga med 3-4mm tjocka lister och epoxy glas och eventuellt kol fiber.
Laminat alltså.

Vikt: säkert under 1 kilo för ett normaltstort chassi.

Får väl ta och visa hur det ska gå till(bygg log), när jag får tid.

Blir så trött på alla amatörmässiga träbyggen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
bah, gran är snyggare, starkare och lättare.
Går att bygga med 3-4mm tjocka lister och epoxy glas och eventuellt kol fiber.
Laminat alltså.

Vikt: säkert under 1 kilo för ett normaltstort chassi.

Får väl ta och visa hur det ska gå till(bygg log), när jag får tid.

Blir så trött på alla amatörmässiga träbyggen

Det handlar inte om det, bambu är i princip gratis, och som de står, växer otroligt snabbt. Furu eller liknande tar 50-100år innan du har ett träd du kan ta ner.

Visa signatur

"When the rich wage war, it's the poor who die." //Jean-Paul Sartre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galka
Det handlar inte om det, bambu är i princip gratis, och som de står, växer otroligt snabbt. Furu eller liknande tar 50-100år innan du har ett träd du kan ta ner.

Jo ifs, men går bambu odla i sverige ? det är ju ingen höjdare om det måste fraktas runt halva jordklotet.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så att regnskog riskerar att ge vika för växande bambuodlingar, se bara exemplet med den miljövänliga Etanolen eller palmoljan.

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarkaren32
Är väll inte mer miljövänligt bara för att det är trä? snarare mindre med tanke på att den fina naturliga bumbun gick åt?

Nja, det är ju ett snabbväxande gräs som går att odla miljövänligt. Dessutom som ersättning till metall, så ger det mycket mindre miljöpåverkan. Om du hade haft metall istället så skulle du haft bränsle och energiåtgång för brytning av malmen, därefter energiåtgång för smältning av malmen till metall och energiåtgång för bearbetningen av metallen och bränsleåtgång för transporten osv. För bambu har du en viss bränsleåtgång vid avverkning och bearbetning, men enormt mycket mindre än med metall. Bambun växer dessutom lokalt.

Givetvis är det miljövänligaste att inte göra något chassi alls, men om man nu skall göra ett chassi är bambu ett miljövänligt alternativ. Dock finns det lite frågetecken angående brandsäkerhet och hur mycket av datorns magnetfält som hämmas.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Jo ifs, men går bambu odla i sverige ? det är ju ingen höjdare om det måste fraktas runt halva jordklotet.

Det växer vidlt upp till 50:e breddgraden, så det är fullt möjligt att odla i sverige, framförallt så går det i växthus.

Visa signatur

"When the rich wage war, it's the poor who die." //Jean-Paul Sartre

Permalänk

Nice, det ska testas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galka
Det växer vidlt upp till 50:e breddgraden, så det är fullt möjligt att odla i sverige, framförallt så går det i växthus.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Random-person, klart det inte gör nåt att pandorna dör, bara du får din bambudator så är ju världen lycklig.. -_-V

Tänker du?

Tror du miljömedvetenhet enbart handlar om "rätten till att få en bambudator"? Hur rättfärdigar du miljömedvetenhet genom att klaga på att några fåtal pandor, som inte på något sätt påverkar naturen märkbart, dör?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

synd att man bor på 62 breddgraden. vilket betyder att jag bor på samma som Anchorage, Alaska :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Det gör det va?

http://en.wikipedia.org/wiki/Giant_Panda

Citat: The panda has pushed its habitat to a higher altitude and limited available space.[citation needed] The timber profit gained from harvesting bamboo has destroyed a significant portion of the food supply for the wild panda. The population of wild pandas decreased by 50 percent from 1973 to 1984 in six areas of China.

Random-person, klart det inte gör nåt att pandorna dör, bara du får din bambudator så är ju världen lycklig.. -_-V

Nu är det ju så att man måste inte vara o ta bambu just där pandorna bor, eller överhuvudtaget ens i Kina. Jag har själv sett bambu växa otroligt bra i Texas, och även växa, men mindre utbrett och bra p.g.a. torrare klimat, i Kalifornien. Så det är väl bara att använda lite av ödemarkerna som finns i Texas så ska det nog gå att framställa nog med bambu till både hyddor, datorer och fiskespön.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

den dagen det kommer en dator i hampa, köper jag den

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
den dagen det kommer en dator i hampa, köper jag den

Man tycker att det inte borde dröja så länge, när det ju finns i varje nyare mercedes

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Jo ifs, men går bambu odla i sverige ? det är ju ingen höjdare om det måste fraktas runt halva jordklotet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galka
Det växer vidlt upp till 50:e breddgraden, så det är fullt möjligt att odla i sverige, framförallt så går det i växthus.

Bra tankegång där, lite baltazar och odla egen Bambu och för övrigt tyckte jag chassit var skitsnyggt! Men hela grejen med miljötänkande försvinner ju om man som sagt måste frakta det över hela världen men å andra sidan, vilka dator chassin görs i skandinavien?

Asså, hur fanken kan bambu växa upp till 120cm på 24 timmar?! Låter ju helt sci-fi! Hehe tänk att man odlar bambu hemma å åker bort över helgen, på söndag kväll så har det spritt sig över halva rummet och spräckt taket

EDIT: asså dom som växer så snabbt kan ju inte hålla bra? Iaf fungerar ju våra träd här så, ju snabbare dom växer desto vekare blir dom men ninja bambun kanske funkar annorlunda?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
den dagen det kommer en dator i hampa, köper jag den

eller stekfett

men den var väldans snygg asså..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...