Tänkt sätta upp en server hemma

Permalänk
Medlem

Tänkt sätta upp en server hemma

Hejsan, jag har bestämt mig för att pula lite med en server och har en fundering kring detta. Hur många nätverkskort och hur många nätverksportar behövs? Den skall kunna användas som router / ftp och kanske www

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Minst en port.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Minst en port.

Minst två väl?

En för internet och en för ut till nätverket.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Det krävs mycket riktigt 2st nätverkskort om du ska anänder linuxen som router,såvida inte du har ett adslmodem ansluten via usb, då räcker det med ett.

Permalänk
Medlem

2st med en port vardera är det rätt uppfattat?

Permalänk
Medlem

Yes sir. 1 port som tar in internet och 1 du slänger ut nätverket på.

Visa signatur

"When the rich wage war, it's the poor who die." //Jean-Paul Sartre

Permalänk
Medlem

Hmm, jag tittade lite här på specen och tror mig fått fram att det är en pentium 1 på 100 - 166MHz med 16MB ram minne. Vad tror ni den klarar av att driva på freeBSD eller Linux?

Permalänk
Medlem

Router /firewall borde gå bra. Min firewall/router har en 200 MHz Pentium 1 och processorbelastningen ligger vid c:a 2%. Styr den med SSH.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxxor
Det krävs mycket riktigt 2st nätverkskort om du ska anänder linuxen som router,såvida inte du har ett adslmodem ansluten via usb, då räcker det med ett.

räcker med ett och en switch, internet + datorer på switchen, sen sätter man upp eth0:1 med statisk ip och alla datorer på nätverket med statisk ip, sen eth0 dhcp mot ISP:n och NAT mellan eth0:1 och eth0

done.

Edit:
kan ju också kombineras med att skaffa en switch med vlan och lägga upp ett vlan för wan och ett för lan och sen tagga paketen för LAN-sidan rätt och sätta upp motsv. i Switchen.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Precis, det behövs inte två nätverkskort.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
räcker med ett och en switch, internet + datorer på switchen, sen sätter man upp eth0:1 med statisk ip och alla datorer på nätverket med statisk ip, sen eth0 dhcp mot ISP:n och NAT mellan eth0:1 och eth0

done.

Edit:
kan ju också kombineras med att skaffa en switch med vlan och lägga upp ett vlan för wan och ett för lan och sen tagga paketen för LAN-sidan rätt och sätta upp motsv. i Switchen.

Ingen bra ide

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
Ingen bra ide

Fantastiskt outförligt skrivet. Kan du motivera dina åsikter så det tillförs något till tråden?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
Ingen bra ide

Nej, visst är det inte det... men jag sa bara att det gick, ellerhur?

phz11n:

Två anledningar:

1. Första scenariot kan någon på samma switch som en själv (vi säger att vi kör fiber/ethernet-anslutning mot nätet) sätta en 192.168.1.x adress och komma åt mina datorer genom switchen (om nu ISP:n inte konfat allt riktigt riktigt).

2. Samma sak, om det är dåligt konfat kan en annan på samma nät tagga sina paket också och därigenom komma in på ens vlan.

Det är inga "reela" hot, men kan ändå hända.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Fantastiskt outförligt skrivet. Kan du motivera dina åsikter så det tillförs något till tråden?

det är väl ungefär som att låsa dörren och lämna nyckeln i

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Det går hur bra som helst med ett nätverkskort om man har en switch som klarar av VLAN. Är inte speciellt osäkert heller, nu snackar vi hemma nätverk med en tight budget. Går utan VLAN också men då blir det mer ett fulhack. Problemet är om man har 100Mbit fiber och bara ett 100Mbit nätverkskort.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
Det går hur bra som helst med ett nätverkskort om man har en switch som klarar av VLAN. Är inte speciellt osäkert heller, nu snackar vi hemma nätverk med en tight budget. Går utan VLAN också men då blir det mer ett fulhack. Problemet är om man har 100Mbit fiber och bara ett 100Mbit nätverkskort.

Japp

Blir ju en hel del problematik då

Det förstås, komplettering till ovan så kommer ju switchen tagga om alla paket som kommer in på WAN-porten med rätt VLAN ID, så m. VLAN är det ju inte direkt dålig säkerhet.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.