Stort framsteg för OLED

Permalänk
Medlem

Kommentar om färgen svart:

Det finns subtraherande färger, som de vi ser i tidningar, på tapeten på väggen osv. Dessa färger reflekterar infallande ljus och "släcker ut" vissa våglängder mer eller mindre. Svart reflekterar alla våglängder väldigt lite.

Den typen av svart vi pratar om i skärmar är additativ. Svart motsvaras av att det inte sänds ut något ljus alls, på någon våglängd (som kan uppfattas av ögat iaf ;).

OT: Jävligt coolt med OLED, ser fram emot när jag kan tapetsera hel väggen med det ;D

Visa signatur

~ Macbook <> Debian-server

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Tänkte köpa en lcd tv men blir nog till att vänta tills oled kommer istället.

Då får du nog vänta ett tag.. en grov uppskattning är att det är först om 5 år som en OLED i 32" klassen kommer ligga i vettiga prisklasser.. men vad vet jag, du kanske hade tänkt köpa en 80" LCD så du kanske har pengar att köpa stora OLED direkt när dem kommer ut

Permalänk

Det fina med OLED är att de teoretiskt går att tillverka med samma teknik som för att trycka färg till papper. När praktiken väl börjar hinna ifatt teorin så kommer livslängden och det höga priset vara minne blott.

Ha tre skärmar på skrivbordet. Köp en ny skär varje år. Släng ut den äldsta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Bara för att panelen är 4.3 mm tjock betyder inte det att hela skärmen kommer att vara det, dagens paneler hålls ju också dom uppe och ihop av ett ramverk runt om dessutom ska det finnas plats för interface och nätaggregat etc.

All elektronik som tar upp plats sitter i en separat box, så är det kablar som går upp till displayen. Sen kan dom ju integrera en bluray-spelare eller nått i boxen så ser det ut som att hela boxen bara är en blurayspelare. Finns många möjligheter med så här tunna skärmar.

Är det inte oled som man kan göra helt genomskinliga skärmar med också? Iom att man inte behöver nån bakgrundsbelysning så kan man ju hitta på vad som helst!
Man kan ju t.ex ha oled-panelen direkt framför en tavla (man bygger in den i tavlan dvs) så när man har den avstängd så ser man bara den ritade bilden precis som vanligt.

Permalänk
Medlem

det finns en hel del intressanta skärmtekniker på gång som man kan tillverka väldigt billigt när man väl kommit förbi de initiala problemen. Exempelvis e-ink, böjbart och papperstunnt men ingen färg eller film ännu dock är det på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
Det fina med OLED är att de teoretiskt går att tillverka med samma teknik som för att trycka färg till papper. När praktiken väl börjar hinna ifatt teorin så kommer livslängden och det höga priset vara minne blott.

Ha tre skärmar på skrivbordet. Köp en ny skär varje år. Släng ut den äldsta

Bra för det är precis så vi är miljömedvetna...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Något som kan vara värt att tänka på när det gäller livslängd och dessa 15 000 timmar som anges, så handlar det om en gradvis försämring av panelen. Inte att den fungerar perfekt i 14 999 timmar och en timme senare ger upp. Visserligen lär det gå så långsamt att man inte kommer att märka av det, men vid ca 15 000 timmars användning räknar tillverkarna förmodligen med att vissa färger helt enkelt inte visas längre.

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk

15000 timmar duger fint för mig.
Snittar nog max 4 timmar om dagen och det blir en livslängd på cirka 10 år.
Man har ändå köpt en ny TV innan den tiden är kommen

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Hedersmedlem

Tror jag räknade det till 1.7 år av kontinuerligt körande. Det känns ju ändå rätt bra tycker jag. Själv kollar jag inte så jättemycket på TV:n. Det skulle väl vara vid en bra film eller något speciellt program. Så den skulle nog hålla ett bra tag. När det gäller datorskärm så stänger jag av den över natten och när jag inte är hemma. Sen finns det ju standby om det nu gör någon nytta.

Permalänk
Medlem

Häärlig nyhet! Den här tvn får man dock inte tappa i golvet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Can't wait Hmm, tänk er en tv i en tavelram...

Du kan visserligen spänna upp en filmduk i en ram och sedan köpa projektor. Inte samma sak men tanken är ju god?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
15 000 timmar känns väldigt lite för en skärm om den kostar en bra slant
Vi kan säga att min skärm är på 14-15 timmar om dagen. Vi kan räkna på 15
15*365 = 5475

Och för en normal person som inte sitter dag ut och dag in framför en och samma skärm så kan man väl säga i genomsnitt 3-4h/dag.
4*365 = 1460h/år.
Plötsligt håller skärmen i 10 år...
Men jag förstår din poäng, och håller helt klart med dig om att det är väldigt få levnadstimmar för en skärm som kan komma att användas av mer än privatpersoner.

Permalänk

nej jag säger bara tjockt v apparater fy fan vad länge dom håller inkluderar även crt. våran tv har ibland problem med bildröret men det är bara o stänga av och sätta igång igen. den tjocktv vi har nu ahr vi säkert haft minst 5-6 år så länge jag kan minnas iaf. crt skärmar är bra dom med vi har en hemma den har säkert en 4-5 år på nacken 19" så det är ju inte så illa om man har gott om plats.

morfar slängde sin gammla tv hade säkert 30-40 år på sig funkade utmärkt nackdelen var bara att den saknade fjärrkontroll. den fungera till och med när han gjorde sig av med den eller så såtr den på vinden kommer inte riktigt ihåg. glasskivan på den tv var tjock måste ha vägt en del den tv. när man blir gammal så vill ma nju ha fjärkontroll så man slipper resa sig hela tiden kan va jobbigt när man e gammal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Bra för det är precis så vi är miljömedvetna...

självklart ska dom tillverkas i ett återvinningsbart material som dom gör nya skärmar av.

Lite häftig idé, att panta sin gamla elektronik...

Först till patentverket vinner!

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Ajja 15.000 timmar hit o dit, det är fortf. "early days" som sagt, det verkar definitivt som om OLED har potential. Med lite tur blir min nästa datorskärm en sådan.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Min nya mobil använder samma skärm som dom där skruttiga miniräknarna hade förr i tiden. 9 mm tunn mobil men skärmen är verkligen inte att leka med, hardcore. Visar 6 bokstäver åt gången när man skickar eller läser sms, så jävla cool jag älskar den. Plattaste nallen för 200 spänn

Batteritid = två evigheter.

Hur många tusen timmar brukar det ta innan man spiller kaffe eller öl i skärmen? 2-3 tusen tror jag.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Bra för det är precis så vi är miljömedvetna...

Oj, jag glömde ju nämna att de är strömsnåla också. Att de är "organic" behöver man väl inte säga. Till råga på allt så har de ingen belysning som genererar den där varma känslan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
15 000 timmar känns väldigt lite för en skärm om den kostar en bra slant
Vi kan säga att min skärm är på 14-15 timmar om dagen. Vi kan räkna på 15
15*365 = 5475

En oled skärm skulle alltså hålla i 3 år.

Och om vi då säger att det är en 22"+. Och priset är antagligen ganska högt (bra bit ovanför lcd) så känns det inte som en vidare bra investering.

En skärm i bra kvalitet borde man kunna ha längre än så.

Helt rätt, sorry. Jag läste tok fel och tänkte lite tokigt. Jag tänkte på att det var en 50" OLED med 15000 timmar. Jag jagar Plasma nämligen så det blev snurrigt. Hehe, först när jag läste ditt tänkte jag hm, 50" som skärm?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

EDIT: Svart är ingen färg...

Visa signatur

EP-8k7a 1,2 T-bird GEFORCE 3 64MB 100 GB, 512DDr, Xcard,32xBrännare, DVD,2 enermax 120mm, 2 enermax 80mm

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får intrycket att detta sk. genombrott endast gäller för OLED som upplysningsmetod? T.ex lysande tapeter. I källartikeln nämns flera gånger "lighting technology" och "OLED lightning". Dessutom känns det väldigt tveksamt att pixelfelen skulle kunna hållas till en rimlig nivå om man tillverkade skärmpanelerna i tryckpressar.

Hursom helst klagar jag inte. För min egen del så tycker jag det verkar mer spännande att kunna lysa upp ett helt rum genom att klä väggarna i OLED-tapet än att se på TV, spela, surfa på en marginellt bättre skärm.

Godkväll!

EDIT: Bilden till källartikeln mer eller mindre bevisar att jag har rätt. Pixlarna är stora som tumnaglar och 20-30% verkar vara defekta. http://www.businesswire.com/multimedia/google/20080311005806/...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
självklart ska dom tillverkas i ett återvinningsbart material som dom gör nya skärmar av.

Lite häftig idé, att panta sin gamla elektronik...

Först till patentverket vinner!

Vadå panta ? Det är ju gjort av kolföreningar, alltså är det bara att kompostera skärmen när den gjort sitt;)

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd

visa färgen svart bättre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRock
EDIT: Svart är ingen färg...

haha, riktigt bra noterat där. Det stämmer bra.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Först å främst passwordet så ja kan skriva i den här tråden:
"svart är ingen färg"
--------------------------

Den hade bara varit några 100 nanometer tjock utan glaset o baksidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
Jobbar på mediamarkt i norrköping och jag kan bara säga wow.

Släckte ner ett rum totalt, såg absolut ingenting, så drog vi på en film, svart bakrund och vit text, man såg BARA texten, vi levde i extas ett bra tag efter det

Det kan man kalla svärta! Ja, OLED vill jag se mer av, så man slipper LCD-skiten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Vadå panta ? Det är ju gjort av kolföreningar, alltså är det bara att kompostera skärmen när den gjort sitt;)

Fast å andra sidan är halveringstiden ganska så lång om jag inte missminner mig. Så du lär få dras med skärmen hela livet om inte längre för att den skall brytas ned. hehe

Permalänk
Medlem

Skulle vara skoj att se en rond mellan LCD, Plasma, SED och OLED i 50"+-segmentet någon dag. Undrar hur placeringarna skulle bli...

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk

Vad härligt och får dom inte till det med en näst-intill felfri tryckmetod så hittar de säkert på någon annan fin metod som kan spara pengar... det verkar som om vi här i hemmet kanske helt och hållet skippar LCD-TV:n med tanke på ekonomin, och sen köper en OLED lagom till när vi har råd ^^

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caylon
Fast å andra sidan är halveringstiden ganska så lång om jag inte missminner mig. Så du lär få dras med skärmen hela livet om inte längre för att den skall brytas ned. hehe

Kan ju inte vara mycket värre än en plastpåse t.ex. vilket jag själv sett halvt ruttnade. (ca15 år gammal påse i skogen. såg väldigt mysko ut iallafall.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Kan ju inte vara mycket värre än en plastpåse t.ex. vilket jag själv sett halvt ruttnade. (ca15 år gammal påse i skogen. såg väldigt mysko ut iallafall.)

Blandade såklart ihop detta med kol-14 isotopen, vilken är en radioaktiv sådan. My bad!
Men troligtvis kommer de använda sig utav annat än Polyeten, etenplast, vilket en plastpåse är gjord av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caylon
Blandade såklart ihop detta med kol-14 isotopen, vilken är en radioaktiv sådan. My bad!
Men troligtvis kommer de använda sig utav annat än Polyeten, etenplast, vilket en plastpåse är gjord av.

Citat:

OLED står för organic light-emitting diode och som namnet antyder använder skärmarna organiska material, kemiska föreningar som innehåller kol. Problemet är att dessa organiska material har relativt kort livslängd

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Svart är ju egentligen avsaknaden av färg dvs den reflekterar ingenting. Men ganska onödigt att kommentera då det benämns som en färg i vardagligt tal. Tänkte köpa en lcd tv men blir nog till att vänta tills oled kommer istället.

Då lär du få vänta ;)..

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Jag är stolt ägare av en OLED. Nämligen i min fina Clix 2
Otroligt bra bild med tanke på storleken och den relativt låga upplösningen. Färg och kontrast är grymt bra!

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2