Foldinglaget mot nya höjder

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lutop
Testade det nu och tyvärr krashade programmet när den första WU var klar, känns ju halvkul att behöva starta om programmet varje gång den ska hämta nya WUs.. Vet inte ens om den jag gjorde räknas..

Ger det en chans till iaf..

Måste man köra två instanser för att utnyttja dualcore förresten? Man tycker ju att dem borde ha stöd för dualcore då så gott som alla datorer som säljs använder detta..

För multi core-stöd ska du använda SMP-klienten.
Folla gärna FAQ:n för mer info: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Inaktiv

Hur lång tid tar det att folda en WU på en (bra) dator? tänkte på att det tar en ps3 runt 9 timmar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Hur lång tid tar det att folda en WU på en (bra) dator? tänkte på att det tar en ps3 runt 9 timmar?

Det beror helt på. Vissa WU kan ta ett par timmar medans andra tar 100 timmar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Vi klättrar!! Bra jobbat
Är själv nybörjare men det funkar fint och stör mig inte alls trots att jag har foldingen igång nästan alltid.

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Till Nejsägarna - Varför är det dåligt att använda överbliven datorkraft åt F@H?

Jag röstade "vet inte" för att jag inte vet, men jag vill gärna veta så om någon nejsägare har någon bra anledning att inte folda så får han gärna dela med sig. Är det bara tramsforskning?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Hur många här inne låter sina ps3or gå varma i detta nyttiga syfte? Jag lämnar min på emellanåt iaf

Permalänk
Medlem

Min PS3 står på dygnet runt och foldar, förutom när jag använder den till annat.
Skall tilläggas att jag inte betalar för elen den ingår i hyran.

Permalänk
Medlem

Kan man inte använda GeForce-baserade grafikkort för att beräkna sånt här?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blame_me
Hur många här inne låter sina ps3or gå varma i detta nyttiga syfte? Jag lämnar min på emellanåt iaf

haft min på nästan konstant sen jag köpte den i dec!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

kommer snart att sätta igång min folding igen.. har inte kunnat folda något på någon månad nu tyvärr. inget internet hemma ännu

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Borde ju vara utmärkt att använda som "stresstest" för processorn, typ som ORTHOS
Går det köra detta på en P2:a, eller är den helt enkelt för slö?

Om din dator inte är folding-stabil så är den inte stabil!

En Pentium 2? Haha, testa vettja ^^ En del WU:s har ju typ 80 dagars deadline:s så helt omöjligt är det nog inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Kan man inte använda GeForce-baserade grafikkort för att beräkna sånt här?

Nej och det verkar inte vara på gång inom den närmaste framtiden heller. Dock dröjer det inte länge innan de flesta av ATI:s senaste kort får stöd av klienten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fantomen
Min PS3 står på dygnet runt och foldar, förutom när jag använder den till annat.
Skall tilläggas att jag inte betalar för elen den ingår i hyran.

Folda är bra, men att inte tänka på miljön är som att nollställa tanken. Oavsett vem som betalar elen så ska man inte slösa på resurserna bara för man kan. Även fast elkostnaden inte står specifierat på din räkning så betalar du ändå för den. Inget är gratis.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Men elkostnaden blir ju inte markant högre, vi snackar en 50lapp per månad typ.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Folda är bra, men att inte tänka på miljön är som att nollställa tanken. Oavsett vem som betalar elen så ska man inte slösa på resurserna bara för man kan. Även fast elkostnaden inte står specifierat på din räkning så betalar du ändå för den. Inget är gratis.

Vissa köper sig en fadder unge och andra lägger pengar på folda...

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Jag har ingen lust att hjälpa USA i deras forskningsarbete. Här hjälper man ju dom bara att konkurrera bort t.ex KI.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Jag har ingen lust att hjälpa USA i deras forskningsarbete. Här hjälper man ju dom bara att konkurrera bort t.ex KI.

Alla resultat blir publicerade och inga patent eller liknande tas på något, all information som fås ur detta projekt är fri att använda för alla i hela världen.
Så kolla upp vad som gäller innan du skriver dumheter.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Alla resultat blir publicerade och inga patent eller liknande tas på något, all information som fås ur detta projekt är fri att använda för alla i hela världen.
Så kolla upp vad som gäller innan du skriver dumheter.

Resultatet - som forskarna på Stanford i ensam majestät kommit fram till. Du tror inte att vägen från data -> resultat är en ganska relevant del och avgörande för ett lands kunnande inom området? Vi kanske ska lägga ner all forskning i Sverige och vänta på att andra levererar resultaten.

Du kanske ska se lite kritiskt på vad Folding@Home är och varför det finns. Det ligger annat bakom än bara deras otroliga godhet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Resultatet - som forskarna på Stanford i ensam majestät kommit fram till. Du tror inte att vägen från data -> resultat är en ganska relevant del och avgörande för ett lands kunnande inom området? Vi kanske ska lägga ner all forskning i Sverige och vänta på att andra levererar resultaten.

är det någon som håller kunnandet inom ett lands gränser?
är det något som gör att F@H-projektets forskare på Stanford kan dölja hur dom fick sina data (mer än någon annan)?

Forskningen håller inte sig till ett lands gränser och faktumet att forskning inom ett område pågår i landet A betyder absolut inte att samma område inte behöver utforskats i länderna B, C, D, E och F (och resten av alfabetet ett par gånger om).

Citat:

Du kanske ska se lite kritiskt på vad Folding@Home är och varför det finns. Det ligger annat bakom än bara deras otroliga godhet.

vill du utveckla din kritik till något konstruktivt förslag?
Har du förslag ett KI-projekt (men då kan jag faktiskt efterfråga ett GU-projekt...) som lovar vettiga resultat som vi kan stödja på ett liknande sätt? och då menar jag inte genom att sätta in pengar på ett konto!

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Forskningen håller inte sig till ett lands gränser och faktumet att forskning inom ett område pågår i landet A betyder absolut inte att samma område inte behöver utforskats i länderna B, C, D, E och F (och resten av alfabetet ett par gånger om).

Det håller jag helt med om. Men jag vill påminna dig om att vårat utbyte med USA knappast får ses som varken kontinuerligt eller jämbördigt. Framtiden (och vi är redan där) för svensk forskning handlar om ett ingående samarbete mellan europeiska forskningsinstitut för att kunna konkurrera mot USA:s väldiga resurser.

Citat:

vill du utveckla din kritik till något konstruktivt förslag?
Har du förslag ett KI-projekt (men då kan jag faktiskt efterfråga ett GU-projekt...) som lovar vettiga resultat som vi kan stödja på ett liknande sätt? och då menar jag inte genom att sätta in pengar på ett konto!

Mitt förslag är att göra som jag - hjälp inte Stanford att ytterligare stärka sin position som bland dom främsta i världen, då detta inte gör något annat än att försvåra för svensk (och europeisk) forskning att hävda sig. Jag önskar att det fanns någon europeisk motsvarighet till F@H, men tills den dagen så kan man låta bli att ge sin datorkraft gratis till jänkarna, och i slutändan amerikanska läkemedelsföretag som säljer sina upptäckter dyrt tillbaka till oss. Om man vill kan man sätta in pengar på ett konto också ;).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Det håller jag helt med om. Men jag vill påminna dig om att vårat utbyte med USA knappast får ses som varken kontinuerligt eller jämbördigt. Framtiden (och vi är redan där) för svensk forskning handlar om ett ingående samarbete mellan europeiska forskningsinstitut för att kunna konkurrera mot USA:s väldiga resurser.

det är 100% jämbördigt, vi får all deras kunskap och dom får allt vår.
att dom har resurser har minst lika mycket att göra med VAR dom får pengarna ifrån och REGLER för hur mycket horeri som anses acceptabelt.

Citat:

Mitt förslag är att göra som jag - hjälp inte Stanford att ytterligare stärka sin position som bland dom främsta i världen, då detta inte gör något annat än att försvåra för svensk (och europeisk) forskning att hävda sig. Jag önskar att det fanns någon europeisk motsvarighet till F@H, men tills den dagen så kan man låta bli att ge sin datorkraft gratis till jänkarna, och i slutändan amerikanska läkemedelsföretag som säljer sina upptäckter dyrt tillbaka till oss. Om man vill kan man sätta in pengar på ett konto också ;).

grattis, du har missat både att resultaten inte tillfaller någon specifikt (dessutom är de idag extremt generella) och att forskning oavsett var på planeten den genomförs gagnar oss mer än lokalmuppande.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Mitt förslag är att göra som jag - hjälp inte Stanford att ytterligare stärka sin position som bland dom främsta i världen, då detta inte gör något annat än att försvåra för svensk (och europeisk) forskning att hävda sig. Jag önskar att det fanns någon europeisk motsvarighet till F@H, men tills den dagen så kan man låta bli att ge sin datorkraft gratis till jänkarna, och i slutändan amerikanska läkemedelsföretag som säljer sina upptäckter dyrt tillbaka till oss. Om man vill kan man sätta in pengar på ett konto också ;).

Men SNÄLLA!!!
Kan du sluta vara så paranoid att man blir trött?

Detta projekt hade ALLDRIG blivit så här stort om de skulle sälja resultaten.
Sen är det dessutom så att det INTE kommer komma några fantastiska nya läkemedel som helt plötsligt hoppar ut ur garderoben pga. F@H, utan dess resultat blir information hur kroppen fungerar för att sen kunna utveckla läkemedel med hjälp av informationen.

Detta har varit uppe på folding forumet också och det finns INGA som helst bevis för att stanford gruppen skulle hålla tillbaka resultat och istället ge dem till läkemedelsbranchen i USA, när du hittar bevis för det så kan du komma tillbaka men innan dess var snäll sluta med dina fantasier.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Detta projekt hade ALLDRIG blivit så här stort om de skulle sälja resultaten.
Sen är det dessutom så att det INTE kommer komma några fantastiska nya läkemedel som helt plötsligt hoppar ut ur garderoben pga. F@H, utan dess resultat blir information hur kroppen fungerar för att sen kunna utveckla läkemedel med hjälp av informationen.

Detta har varit uppe på folding forumet också och det finns INGA som helst bevis för att stanford gruppen skulle hålla tillbaka resultat och istället ge dem till läkemedelsbranchen i USA, när du hittar bevis för det så kan du komma tillbaka men innan dess var snäll sluta med dina fantasier.

För att plugga på universitet verkar du vara dåligt insatt i hur forskning fungerar. När ett svenskt forskarlag, vanligen tillhörande något av våra universitet, gör en upptäckt som bedöms kunna ha en kommersiell potential så sker ofta en avknoppning till näringslivet, ej sällan med hjälp av t.ex Vinnova. Sedan tjänas alltså, förhoppningsvis, pengar på upptäckten.

Det går till på liknande sätt i USA. Stanford får alltså hjälp av dig att bearbeta data. Detta leder till ett resultat, som dom visserligen publicerar på nätet, men som självklart dom har störst förståelse för - det är ju trots allt deras data. Om det leder till något stor upptäckt kommer man självklart vilja göra pengar på det, på samma sätt som i kommunist-Sverige. Uppgiften för universitet i Sverige beskrivs i högskoleförordningen. Den är inte densamma som i USA, då Stanford t.ex inte är statligt finansierad utan är ett privat "företag" som ska gå med vinst.

Det är underhållande hur upprörd du blir över att jag inte delar din våta Open Source/Fred på jorden/F@H/We shall overcome-dröm. Lyckligtvis för dig är det många som gör det, och därför har F@H blivit så stort. Men man kanske kan tänka en smula kritiskt, och inte svälja allt med hull och hår, och bemöta oliktänkande med att "du är paranoid, det står ju på forumet".

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
För att plugga på universitet verkar du vara dåligt insatt i hur forskning fungerar. När ett svenskt forskarlag, vanligen tillhörande något av våra universitet, gör en upptäckt som bedöms kunna ha en kommersiell potential så sker ofta en avknoppning till näringslivet, ej sällan med hjälp av t.ex Vinnova. Sedan tjänas alltså, förhoppningsvis, pengar på upptäckten.

Det går till på liknande sätt i USA. Stanford får alltså hjälp av dig att bearbeta data. Detta leder till ett resultat, som dom visserligen publicerar på nätet, men som självklart dom har störst förståelse för - det är ju trots allt deras data. Om det leder till något stor upptäckt kommer man självklart vilja göra pengar på det, på samma sätt som i kommunist-Sverige. Uppgiften för universitet i Sverige beskrivs i högskoleförordningen. Den är inte densamma som i USA, då Stanford t.ex inte är statligt finansierad utan är ett privat "företag" som ska gå med vinst.

Det är underhållande hur upprörd du blir över att jag inte delar din våta Open Source/Fred på jorden/F@H/We shall overcome-dröm. Lyckligtvis för dig är det många som gör det, och därför har F@H blivit så stort. Men man kanske kan tänka en smula kritiskt, och inte svälja allt med hull och hår, och bemöta oliktänkande med att "du är paranoid, det står ju på forumet".

Du som kan så mycket kan väl visa att det är som du säger?
Jag vet mycket väl att forskare vill tjäna pengar på sina upptäckter, det är en annan sak att tjäna pengar på resultat som kommit ur ett projekt som är fullt öppet. Stanford skulle mycket väl kunna bli stämda på mycket pengar om det kom ut att de tog patent och liknande på resultat som fåtts ur F@H projektet.
De får spetskunskap inom detta område som de kan sälja ja, det är på inget sätt oförenligt med F@H som ett icke vinstdrivande projekt.

Dessutom, tror du verkligen att Sony, ATI med flera bara skulle lägga ner pengar på ett projekt som stanford tjänar pengar på?
Eller kanske att de själva vill det?

Det går att tänka kritiskt och det går att tänka som någon som är paranoid, du är nära det senare.
Visa bevis du som vet bättre än hundratusentals personer, företag med flera i världen som kör detta.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!