John Carmack snackar hårdvara och grafik

Permalänk
Melding Plague

John Carmack snackar hårdvara och grafik

Om man rangordnar datorspelskapare efter viktighet är det inget kontroversiellt att påstå att John Carmack placerar sig högst upp. Han gav oss Doom och Quake och nu har han även gett oss en intervju om datorhårdvara. I intervjun delger Carmack sina åsikter om bland annat flerkärniga processorer, SLI/Crossfire och även Intels insteg på marknaden för högprestanda-grafik.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kör SLI/Crossfire i konsolerna också

Permalänk
Medlem

"<i>Ray tracing är dock ohyggligt krävande så dagens spel använder andra, långsammare, metoder.</i>"

Om a är mer krävande än b, så är väl inte b långsammare än a?

Permalänk
Medlem

Varför vill man göra om 3D till 2D ? :S

Permalänk
Medlem

Skärmarna vi använder idag är 2D du vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maximo
Skärmarna vi använder idag är 2D du vet.

w00t ya SAID?! Nää men jag får lite Super Mario 8bit känsla när jag hör att man vill göra om 3D till 2D. Jag kan inte förstå varför, om det nu är så krävande etc. Sedan 3D, är det inte vad alla vill ha? :-/

Berika mig med förståelse angående detta så att jag kan sova lugnt nu såhär efter jobbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
w00t ya SAID?! Nää men jag får lite Super Mario 8bit känsla när jag hör att man vill göra om 3D till 2D. Jag kan inte förstå varför, om det nu är så krävande etc. Sedan 3D, är det inte vad alla vill ha? :-/

Berika mig med förståelse angående detta så att jag kan sova lugnt nu såhär efter jobbet.

Raytracing @ Wikipedia

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

"Ray tracing är en metod som gör om 3D-grafik till 2D"

jag tror att ett bättre sätt att säga det är:

"Ray tracing är en metod som gör om 3-dimensionell geometri till en 2-dimensionell bild".

Vilket för övrigt är precis vad nuvarande grafikmotorer också gör

Permalänk
Medlem

Ja fattar inte heller de där (3D till 2D), låter lite skumt faktist. Men ja ska läsa på lite nu på wikipedia.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
"<i>Ray tracing är dock ohyggligt krävande så dagens spel använder andra, långsammare, metoder.</i>"

Om a är mer krävande än b, så är väl inte b långsammare än a?

Långsammare kan också hänsyfta på arbetsmetoden. Om jag förstår John rätt, så fungerar det dåligt att enkom använda sig av Ray tracing, eftersom ett flertal uppgifter utförs enklare och bättre med dagens metoder. Däremot talar han om en möjlighet att mixa tekniker, som att Ray tracing t ex skulle användas för världar och fasta objekt, medan animationer skulle kunna effektivare göras som idag.

Permalänk
Medlem

Det finns ju nån QuakeIII-klon som är helt raytracad, lite intressant!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Underbart att höra ett riktigt proffs uttala sig istället för en massa oförstående som gnäller om drivrutinsproblem utan att sätta sig in i processen.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robin_M
"Ray tracing är en metod som gör om 3D-grafik till 2D"

jag tror att ett bättre sätt att säga det är:

"Ray tracing är en metod som gör om 3-dimensionell geometri till en 2-dimensionell bild".

Vilket för övrigt är precis vad nuvarande grafikmotorer också gör

Är det inte rasterizern i grafikkorten som gör 3D-världen (det som finns i Z-buffern) till en 2D-bild som kan visas på skärmen? Ray-Tracing är väl mer ett sätt att få verkligare ljussättning.

Fast Carmack verkade prata om en annan metod än rasterizing också. Läste dock inte igenom det så noga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Varför vill man göra om 3D till 2D ? :S

Hmm... Hur ska annars skärmen visa bilden tror du? I spelet så genereras världen i 3D från början och görs om till 2D av grafikkortet. Det är det ett 3D-kort gör + lite effekter då.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Suverän artikel. Carmack är alltid en underbar källa till visdom. Håller med till 100%. Visa nåt annat än studsande spegelbollar och skit, eller gårdagens spelmotor raytraced med sämre prestanda.å, så kan man börja fundera på det hela. Intressan att veta varför tesselation inte är någon höjdare också.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Uch, fan vad jag saknar Doom! :'(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Suverän artikel. Carmack är alltid en underbar källa till visdom. Håller med till 100%. Visa nåt annat än studsande spegelbollar och skit, eller gårdagens spelmotor raytraced med sämre prestanda.å, så kan man börja fundera på det hela. Intressan att veta varför tesselation inte är någon höjdare också.

Hålle med.

Det där med tessalation låter väldigt likt TruForm som ATI hade tidigare. Och TruForm är väl kanske inte jättelyckat precis även om det är en bra idé om det används rätt. Jag testade det en gång i Morrowind (via ett mod) och visst, stenar såg finare ut, men saker som ska vara raka såg inte så bra ut. Men man kunde iofs välja att bara aktivera det för vissa saker i spelet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

En liten demonstation från Intel
http://youtube.com/watch?v=blfxI1cVOzU

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Re: John Carmack snackar hårdvara och grafik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Om man rangordnar datorspelskapare efter viktighet är det inget kontroversiellt att påstå att John Carmack placerar sig högst upp.

Vadå inte kontroversiellt??? Händerna räcker inte till för att räkna upp spelskapare som haft större inflytande på utvecklingen. Eller hur definierar ni "viktighet"?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Carmack har väl varit viktig rent tekniskt sett, dock inte ur spelmässigt sett IMHO då alla spel sedan Quake 2 sugit i spelupplevelse.

Doom 3 var skrattretande dåligt men snyggt. Quake 4 använde samma motor och var ett snyggt och kul spel, detta beror på att Raven kan göra roliga spel, id kan det inte. id ska hålla sig till motorkodning.

Ska någon spelutvecklare kallas legendarisk är det väl Blizzard, de gör hela tiden toppspel med ganska sunkig grafik. De har fattat vad spelkänsla är. Nu är jag ingen Blizzard fanboy, men jag ser duktigt hantverk när jag ser det. Det ser jag tekniskt hos id, inte spelmässigt.

Innan ni tänder fackeltäget och marcherar mot mitt hus, så får jag säga att det är min personliga åsikt. Jag prackar inte på någon den, men delar gärna med mig av den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Ge oss några exempel.

Utan nödvändigtvis inbördes ordning:

Shigeru Miyamoto
Hideo Kojima
Will Wright
Ken Kutaragi
Hironobu Sakaguchi
Jess Cliffe
Hiroshi Yamauchi
Bill Gates
Gumpei Yokoi
Nolan Bushnell
Sid Meier
Sean Clark
Trip Hawkins
Minoru Arakawa

Detta är bara de första som kommer upp. Sedan finns andra som borde vara med, även såna jag själv inte kan namnet på (nån som vet vad de ansvariga bakom Starcraft 1 och Goldeneye 007 heter?).

Därmed inte sagt att Carmack inte varit inflytelserik, och det går ju inte säga att samtliga ovan placerar sig långt över honom, även om flera gör just det. Många har dessutom gjort mycket, om och om igen. Carmack har ju "bara" Doom och Quake.

Att placera honom högst på "viktighetsskalan" är under alla omständigheter väldigt magstarkt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
[snip]

Detta är bara de första som kommer upp. Sedan finns andra som borde vara med, även såna jag själv inte kan namnet på (nån som vet vad de ansvariga bakom Starcraft 1 och Goldeneye 007 heter?).

Därmed inte sagt att Carmack inte varit inflytelserik, och det går ju inte säga att samtliga ovan placerar sig långt över honom, även om flera gör just det. Många har dessutom gjort mycket, om och om igen. Carmack har ju "bara" Doom och Quake.

Att placera honom högst på "viktighetsskalan" är under alla omständigheter väldigt magstarkt.

Du får nog motivera vissa av namnen på den där listan. Nolan Bushnell och Bill Gates har skapat företag som stått för många inflytelserika spel, men de har inte designat några vidare inflytelserika spel själva... Sen är jag inte säker på att man ska räkna med japanerna som till 90% är konsolspelsskapare, då jag fick uppfattningen att det handlade om datorspel.

(Om konsolspel räknas, så platsar åtminstone Shigeru Miyamoto och Hideo Kojima utan tvekan, men jag tror faktiskt det var datorspel det gällde.)

Will Wright är jag också litet tveksam till då han 'bara' gjort sims-spel. Visst, 'The Sims' har sålt bättre än typ allt annat och har fått många som inte annars spelar datorspel att göra det, och det är ju tecken på oerhört stort inflytande, men.... Det känns inte som det är någon bredd i det... Och Carmack har ju också 'ägt' en genre under många år, så man kan argumentera för att han isf. är lika inflytelserik.

Däremot håller jag med om åtminstone och Sid Meier. Han har dels större bredd än Carmack, och har dessutom gjort inflytelserika spel inom flera av de olika inriktningar han gjort spel för.

Nåväl... Det finns en handfull riktigt inflytelserika speldesigners. Carmack hör till dem. Räknar man bara datorspel är han förmodligen topp-5. Räknar man konsolspel också, så är han förmodligen topp-20.

Ps. Goldeneye? Vad i h-e menar du? Ds.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Utan nödvändigtvis inbördes ordning:

Shigeru Miyamoto
Hideo Kojima
Will Wright
Ken Kutaragi
Hironobu Sakaguchi
Jess Cliffe
Hiroshi Yamauchi
Bill Gates
Gumpei Yokoi
Nolan Bushnell
Sid Meier
Sean Clark
Trip Hawkins
Minoru Arakawa

Detta är bara de första som kommer upp. Sedan finns andra som borde vara med, även såna jag själv inte kan namnet på (nån som vet vad de ansvariga bakom Starcraft 1 och Goldeneye 007 heter?).

Därmed inte sagt att Carmack inte varit inflytelserik, och det går ju inte säga att samtliga ovan placerar sig långt över honom, även om flera gör just det. Många har dessutom gjort mycket, om och om igen. Carmack har ju "bara" Doom och Quake.

Att placera honom högst på "viktighetsskalan" är under alla omständigheter väldigt magstarkt.

Det var frågan om spelskapare...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch