Komplett försöker fly garantiförpliktelser på "demo varor"

Permalänk
Medlem

Komplett försöker fly garantiförpliktelser på "demo varor"

Jag köpte här för leden ett grafikkort av så kallad "demo vara". Det garranterades att varan var fullt fungerande och hade vanlig garanti enligt produkt beskrivningen, det stod också att varan hade 12månaders fabriksgaranti. Då det visade sig att varan inte var fullt fungerande så frågade jag till vad de menade med "vanlig garanti"... de sade då att de inte själv hade någon garanti på varorna utan att det bara var "fabriksgaranit" som gällde.

Nå men då läste jag manualen som jag lyckligtvis fått med mitt kort och däri stod det svart på vitt att jag enligt fabriksgarantin hade rätt till att få min vara reparerad eller utbytt mot en likadan vara eller bättre och att det först på varans 3'e år som fabrikanten förbehöll sig att kreditera kun Om varan ej längre tillverkades/fanns på lager.

När jag kontaktade Komplett i ärendet blev jag nonsharlant bemött och bara erbjuden pengarna tillbaka. Detta var jag självklart inte nöjd med då jag ville få kortet reparerat eller om komplett inte kunde lösa det antingen få ett nytt kort i enlighet med garantin eller krediteras för vad ett nytt kort kostar så jag kunde köpa av annan förhandlare.

Jag fick till slut ett nytt fungerande kort från komplett men turen dit var baåde lång och tung, utan att gå in i allt för noga detaljer så gjordes följaden:

1. Ringde Komplett supporten och fick avslag på min begöran.

2. Ringde fabrikantens support i Tyskland och fick verifierat att felet var täckt av garantin och skulle hanteras av förhandlaren

3. Ringde komplett supporten igen men fick igen avslag

4. Mailade komplett supporten 3-4ggr men kom ingen vart.

5. Ringde igen Kompett supporten och försökte få prata med en överordnad men fick inte det heller utan bara igen avslag.

6. Skickade ytterligare 4-5 mails till email supporten men kom ingen vart.

7. Kontaktade jag konsumentvägledare som letade fram tidigare ärende i ARN som gav mig rätt till det jag begärde även om jag INTE skulle haft en utställd garanti.

8. Skickade en skriftlig reklamation med begäran att få mitt garantiärende hört och inkluderade kopia av ARN utlägg samt kopia på vad fabriksgarantin sade för min vara.

9. Fick då svar tillbaka via mail från Chefen på Kompletts kundtjänst som igen försökte göra gällande att det var pengarna tillbaka som var det enda som gällde när det handlade om "demo varor".

10. Mail skickades till denna "chef" för att försöka få dem till att inse sitt misstag men icke.

11. 4'e mailet jag skickade till denna "chef" så lade jag korten på bordet och meddelade att det fick vara nog och antingen fick de uppfylla sina garantiförpliktelser eller så fick jag ta det vidare till Svensk handel, konsumentorienterade program på TV samt om det så behövdes ta det till rätten då jag var 100% säker på att jag hade rätten på min sida. Först då fick jag svar tillbaka att de hade hanterat mitt ärende felaktigt och att de skulle "se över rutinerna" så det inte hände igen.

Skrämmande att det ska vara så svårt att få sin garnati hos Komplett, förstår att många hade gett upp i ett sådant här fall och nöjt sig med pengarna men det var så tragi-komiskt att jag fick energi att gå hela vägen.

Vet att många har bra erfarnehet av Komplett men när det gäller Demo varor som har "12 månaders fabriksbaranti" så verkar de göra allt i sin makt för att bara betala pengar i retur istället för att uppfylla de garantiförpliktelser de har gentemot kund.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Komplett försöker fly garantiförpliktelser på "demo varor"

Jag köpte här för leden ett grafikkort av så kallad "demo vara". Det garranterades att varan var fullt fungerande och hade vanlig garanti enligt produkt beskrivningen, det stod också att varan hade 12månaders fabriksgaranti. Då det visade sig att varan inte var fullt fungerande så frågade jag till vad de menade med "vanlig garanti"... de sade då att de inte själv hade någon garanti på varorna utan att det bara var "fabriksgaranit" som gällde.

Nå men då läste jag manualen som jag lyckligtvis fått med mitt kort och däri stod det svart på vitt att jag enligt fabriksgarantin hade rätt till att få min vara reparerad eller utbytt mot en likadan vara eller bättre och att det först på varans 3'e år som fabrikanten förbehöll sig att kreditera kun Om varan ej längre tillverkades/fanns på lager.

När jag kontaktade Komplett i ärendet blev jag nonsharlant bemött och bara erbjuden pengarna tillbaka. Detta var jag självklart inte nöjd med då jag ville få kortet reparerat eller om komplett inte kunde lösa det antingen få ett nytt kort i enlighet med garantin eller krediteras för vad ett nytt kort kostar så jag kunde köpa av annan förhandlare.

Jag fick till slut ett nytt fungerande kort från komplett men turen dit var baåde lång och tung, utan att gå in i allt för noga detaljer så gjordes följaden:

1. Ringde Komplett supporten och fick avslag på min begöran.

2. Ringde fabrikantens support i Tyskland och fick verifierat att felet var täckt av garantin och skulle hanteras av förhandlaren

3. Ringde komplett supporten igen men fick igen avslag

4. Mailade komplett supporten 3-4ggr men kom ingen vart.

5. Ringde igen Kompett supporten och försökte få prata med en överordnad men fick inte det heller utan bara igen avslag.

6. Skickade ytterligare 4-5 mails till email supporten men kom ingen vart.

7. Kontaktade jag konsumentvägledare som letade fram tidigare ärende i ARN som gav mig rätt till det jag begärde även om jag INTE skulle haft en utställd garanti.

8. Skickade en skriftlig reklamation med begäran att få mitt garantiärende hört och inkluderade kopia av ARN utlägg samt kopia på vad fabriksgarantin sade för min vara.

9. Fick då svar tillbaka via mail från Chefen på Kompletts kundtjänst som igen försökte göra gällande att det var pengarna tillbaka som var det enda som gällde när det handlade om "demo varor".

10. Mail skickades till denna "chef" för att försöka få dem till att inse sitt misstag men icke.

11. 4'e mailet jag skickade till denna "chef" så lade jag korten på bordet och meddelade att det fick vara nog och antingen fick de uppfylla sina garantiförpliktelser eller så fick jag ta det vidare till Svensk handel, konsumentorienterade program på TV samt om det så behövdes ta det till rätten då jag var 100% säker på att jag hade rätten på min sida. Först då fick jag svar tillbaka att de hade hanterat mitt ärende felaktigt och att de skulle "se över rutinerna" så det inte hände igen.

Skrämmande att det ska vara så svårt att få sin garnati hos Komplett, förstår att många hade gett upp i ett sådant här fall och nöjt sig med pengarna men det var så tragi-komiskt att jag fick energi att gå hela vägen.

Vet att många har bra erfarnehet av Komplett men när det gäller Demo varor som har "12 månaders fabriksbaranti" så verkar de göra allt i sin makt för att bara betala pengar i retur istället för att uppfylla de garantiförpliktelser de har gentemot kund.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig men man börjar ju undra om Komplett är på dekis iom att man får läsa mer negativt om dom nuförtiden känns det som.

Har själv köpt demovaror hos dom men då det rört sig om billiga grafikkort mm varav ett gick sönder så nöjde jag mig med pengarna tillbaks då dom inte hade nått likvärdigt inne och köpte sen ett likvärdigt på Ebay istället för mindre penngar då det var begagnat.

Permalänk
Avstängd

Beställde en gång bland annat ett nytt minne av Komplett.

När jag fick det, var det inte originalförpackat, utan låg löst i antistatpåse.

Då jag försökte använda minnet, var det omöjligt att boota upp datorn, med minnet i.

Lämnade då in det till Komplett, som loopade minnet 3 ggr i memtest - utan fel.

Fick tillbaka minnet, och efter strul fick jag igång det på mitt moderkort.

Det var fel på SPD informationen, som var helt åt skogen, och för att boota datorn, fick man sätta in ett annat minne i datorn, ställa timings manuellt, stänga av -> byta minne.

Försökte då påtala felet till komplett + att det var gammalt skit som åkt runt ett bra tag - inget resultat.

Fick då kontakta fabriken i USA, och skicka det dit själv för utbyte - på egen bekostnad.

Vet även folk som fått begagnade TV - apparater, med pixelfel, eller andra småfel - dom har bara packats ned & sålts om.

Fast, i bland får man faktiskt nya obegagnade varor i originalförpackning även från Komplett!

/SWIN

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Re: Komplett försöker fly garantiförpliktelser på "demo varor"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Jag köpte här för leden ett grafikkort av så kallad "demo vara". Det garranterades att varan var fullt fungerande och hade vanlig garanti enligt produkt beskrivningen, det stod också att varan hade 12månaders fabriksgaranti. Då det visade sig att varan inte var fullt fungerande så frågade jag till vad de menade med "vanlig garanti"... de sade då att de inte själv hade någon garanti på varorna utan att det bara var "fabriksgaranit" som gällde.

Nå men då läste jag manualen som jag lyckligtvis fått med mitt kort och däri stod det svart på vitt att jag enligt fabriksgarantin hade rätt till att få min vara reparerad eller utbytt mot en likadan vara eller bättre och att det först på varans 3'e år som fabrikanten förbehöll sig att kreditera kun Om varan ej längre tillverkades/fanns på lager.

När jag kontaktade Komplett i ärendet blev jag nonsharlant bemött och bara erbjuden pengarna tillbaka. Detta var jag självklart inte nöjd med då jag ville få kortet reparerat eller om komplett inte kunde lösa det antingen få ett nytt kort i enlighet med garantin eller krediteras för vad ett nytt kort kostar så jag kunde köpa av annan förhandlare.

Jag fick till slut ett nytt fungerande kort från komplett men turen dit var baåde lång och tung, utan att gå in i allt för noga detaljer så gjordes följaden:

1. Ringde Komplett supporten och fick avslag på min begöran.

2. Ringde fabrikantens support i Tyskland och fick verifierat att felet var täckt av garantin och skulle hanteras av förhandlaren

3. Ringde komplett supporten igen men fick igen avslag

4. Mailade komplett supporten 3-4ggr men kom ingen vart.

5. Ringde igen Kompett supporten och försökte få prata med en överordnad men fick inte det heller utan bara igen avslag.

6. Skickade ytterligare 4-5 mails till email supporten men kom ingen vart.

7. Kontaktade jag konsumentvägledare som letade fram tidigare ärende i ARN som gav mig rätt till det jag begärde även om jag INTE skulle haft en utställd garanti.

8. Skickade en skriftlig reklamation med begäran att få mitt garantiärende hört och inkluderade kopia av ARN utlägg samt kopia på vad fabriksgarantin sade för min vara.

9. Fick då svar tillbaka via mail från Chefen på Kompletts kundtjänst som igen försökte göra gällande att det var pengarna tillbaka som var det enda som gällde när det handlade om "demo varor".

10. Mail skickades till denna "chef" för att försöka få dem till att inse sitt misstag men icke.

11. 6'e mailet jag skickade till denna "chef" så lade jag korten på bordet och meddelade att det fick vara nog och antingen fick de uppfylla sina garantiförpliktelser eller så fick jag ta det vidare till Svensk handel, konsumentorienterade program på TV samt om det så behövdes ta det till rätten då jag var 100% säker på att jag hade rätten på min sida. Först då fick jag svar tillbaka att de hade hanterat mitt ärende felaktigt och att de skulle "se över rutinerna" så det inte hände igen.

Skrämmande att det ska vara så svårt att få sin garnati hos Komplett, förstår att många hade gett upp i ett sådant här fall och nöjt sig med pengarna men det var så tragi-komiskt att jag fick energi att gå hela vägen.

Vet att många har bra erfarnehet av Komplett men när det gäller Demo varor som har "12 månaders fabriksbaranti" så verkar de göra allt i sin makt för att bara betala pengar i retur istället för att uppfylla de garantiförpliktelser de har gentemot kund.

Komplett har ingen skyldighet att ta hand om din vara. De gör samma som du kan göra, skickar till tillverkaren. Att de ger med sig pga utpressing ifrån din sida ger inte dig rätten. Det är väl snarare goodwill. Och "rätten" du hade läste du i papper tillhörande kortet?

Varför skulle tillverkarens garantier gälla komplett? Komplett är inte tillverkaren och tillhandahåller ingen fabriksgaranti

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

@ODDNAME

Om Komplett utställer en garanti till mig så har de bannemej att följa den också... om du inte tycker det då är du, ursäkta språket, mindrevetande.

Att det de beskriver som "vanlig garanti" i beskrivningen av en vara rent faktiskt betyder "fabriks garanti" framgick inte på hemsidan. Dessutom lever vi i Sverige var jag som konsument bara ska behöva vända mig till förhandlaren Även när det gäller fabriksgaranti ärenden... I detta fallet var det Gainward som inte har någon support gentemot slutkunder utan bara hänvisar till försäljningsstället även när det gäller fabriksgaranti ärenden... men jag tog faktiskt kontakt med dem, verifierade att det fel jag hade var av en karraktär som täktes av garantin och som de sa skulle hanteras av förhandlaren.

Jag gick som sagt inte in på detaljer men jag vill informera om att Komplett inte kunde erbjuda en reparation av min vara som jag efterfrågade utan bara ville erbjuda pengarna tillbaka... då garantin ger mig rätt till ny vara om den inte kan repareras tänker inte jag avspisas med pengar som är 700kr mindre än vad det kostar att köpa ett nytt kort... väldigt änkelt.

Om Komplett inte vill följa sina garantiförpliktelser och heller ej ARN utfall som gäller ett liknande ärende var där inte fanns en garanti inblandad men som ändå gav kunden rätt till ny vara eller pengar tillbaka för vad ny vara kostar även om varan var köpt till nedsatt pris och efter jag gett Komplett rikligt med möjligheter att göra rätt utan att det hänt kan jag inte se det som utpressning att säga vad som kommer hända framöver om de fortsätter slingra sig, hade de haft något som styrkte deras sakt så tror jag knappast de hade brytt sig om vad jag skrev... inte heller hade de valt att skriva tillbaka till mig och ursäkta för det fel De hade gjort i ärendet.

Suck... vakna... vi är konsumenter i Sverigen med en fin konsumentköplag som skyddar oss vanliga konsumenter när företag gör fel. Om du insisterar på att kalla det jag skev för hot efter dessa turerna ja då får du ursäkta men då är du inte värd min tid.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Japp garanti skall säljaren stå för om det står på hans sida att den varan har t.ex 2 års garanti som det nätagg jag köpt på Komplett som får stå för utbyte till en likvärdig isf.

Har även haft en krånglande Samsung HD med tre års garanti där jag kontaktade Samsung som sade att det är säljaren som får fixa det och det gjorde dom också efter en tid även om jag fick en annan men det var det samma.

Permalänk
Medlem

Måste bara kontrollera att jag har förstått detta rätt.

Du har köpt ett, antagligen billigt, demo-kort. Detta kort funkar inte, och du blir erbjuden pengarna tillbaka, men nöjer dig inte med det utan du vill ha ett kort som är 700 kronor dyrare än demo-kortet du köpte? Och detta ska komplett enligt lag ge dig säger du?

Är ingen expert på konsumentlagar, men det verkar ju otroligt. Rena rama lotteriet att köpa äldre utgångna demo-produkter då, har man lite flyt så går det sönder och man har rätt till en prestandamässigt likvärdig produkt?

Isåfall kan jag säga att komplett är inte det enda företaget som gör på detta viset, jag köpte ett 6600GT av datorbutiken.com (också fyndvara, som enligt datorbutiken omfattas av 3 månaders garanti om jag inte är helt fel ute) vilket gick sönder efter ungefär 1 månad och där var det pengarna tillbaka eller mellanskillnad mot ett nytt kort som gällde, vilket för mig lät rätt naturligt, men i detta fallet lurar alltså butiken kunden för att spara några hundralappar?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Måste bara kontrollera att jag har förstått detta rätt.

Du har köpt ett, antagligen billigt, demo-kort. Detta kort funkar inte, och du blir erbjuden pengarna tillbaka, men nöjer dig inte med det utan du vill ha ett kort som är 700 kronor dyrare än demo-kortet du köpte? Och detta ska komplett enligt lag ge dig säger du?

Är ingen expert på konsumentlagar, men det verkar ju otroligt. Rena rama lotteriet att köpa äldre utgångna demo-produkter då, har man lite flyt så går det sönder och man har rätt till en prestandamässigt likvärdig produkt?

Isåfall kan jag säga att komplett är inte det enda företaget som gör på detta viset, jag köpte ett 6600GT av datorbutiken.com (också fyndvara, som enligt datorbutiken omfattas av 3 månaders garanti om jag inte är helt fel ute) vilket gick sönder efter ungefär 1 månad och där var det pengarna tillbaka eller mellanskillnad mot ett nytt kort som gällde, vilket för mig lät rätt naturligt, men i detta fallet lurar alltså butiken kunden för att spara några hundralappar?

Nej.. Jag köpte ett Gainward8800 GoldenSample 1Gb för ca 2500kr istället för ca 3200kr som kortet kostade nytt. De ger en garanti till mig, denna garanti ger mig rätt till ett nytt kort om det inte går att reparera mitt gamla kort. Jag efterfrågar en reparation men de kan inte erbjuda mig en sådan och då, enligt garantin de utställt, har jag rätt till ett nytt kort... istället vill de betala tillbaka de 2500kr som jag betalat men då är jag ca 700kr kort för att kunna köpa ett nytt kort. Enligt konsumentköplagen hade jag rätt till ett nytt kort med smama prestanda eller bättre även om det inte funnits en garanti men detta hade varit ett lite annat ärende då, här hade jag garanti från Komplett som de försökte mygla sig ur.

Datorbutiken.se säger 3 månader på demovaror, står det att varan är fullt fungerande så har du enligt konsumentköplagen rätt till en vara med samma spec eller bättre eller pengar tillbaka för vad det vill kosta dig att köpa ett kort med sådan spec hos en annan förhandlare (billigast är självklart som gäller och förhandlaren får gärna komma med förslag till var produkten kan köpas billigt). Det dras dock av en del för nytjande men det är kanske 15% värdeminskning om året vi pratar om. Vet inte vad garantin från datorbutiken säger men i Kompletts fall hänvisade de till en fabriksgaranti som jag helt änkelt kunde läsa mig till i manualen.

Så även fyndvaror, demovaror reavaror som säljs som fullt fungerande täcks av ovan nämnda lag, om varan därimot är nedsatt pga specificerat fel på varan då kan man inte använda det som argument så klart. Låt oss ta ett par exempel: byxor säljs till nedsatt pris pga dålig söm, då kan du inte senare kräva ett par nya byxor eller pengar för vad en ny byxa kostar med hänvisning till att ena byxbenet öppnat sig i sömmen, men du kan ifall byxan krymt extremt mycket eller fått färgfel. Annat exempel närmare detta fallet om ett grafikkort har nedsatt pris pga att TVout inte fungerar så kan du inte byta kortet pga detta felet senare eftersom det har specificerats som anledningen till prisnedsättningen men du kan fortfarande kräva reparation/nytt/pengar för vad ny kostar om sedan DVI utgången också slutar fungera. Reklamationsrätt på 3 år gäller alltid men tänk på att det bara är under de första 6 månaderna som företaget har bevisbördan, de 2.5år ytterligare är det du som ska bevisa att felet funnits redan när kortet köptes vilket kan vara svårt. Vore kul om ARN kunde få ett fall var det rörde sig om en fabriksöverklockad produkt som felar och om denna överklockning kunde användas som argumentation för att felet framstressats pga klockningen eller om det räknas som ett "fel" som meddelats vid köp.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Du har fel dom har rätt , dessutom heter det inte förhandlare.

Permalänk
Hedersmedlem

Komplett har rätt att neka dig en motsvarande vara eller bättre ifall det handlar om en oskälig kostnad att byta ut varan för dem. Då kan de gott och väl erbjuda dig pengarna tillbaka.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

@zoloth

Ah.. jag ser att ni vet bättre än både Allmänna reklamationsnämnden och konsumentombudsmannen. Suck... konsumener som inte vet vad konsumentköplagen ger rätt till.

@Kr^PacMan

Vet du vad oskälig kostnad är? Enligt det ARN beslut som konsumentvägledaren tog fram (relevant då varan inte sålts som defekt, demo vara som säljs som fullt fungerande är inte anledning att anta att varan är defekt) och som jag använde i min skriftliga reklamation till Komplett visar att en 100% prisökning iaf INTE är oskälig kostnad.

Sen handlar detta ju om en garanti som Komplett ger till mig, när jag frågar till garantiinnehållet får jag reda på att det är fabriksgaranti, dennes garanti innehåll går att läsa i manualen och ger mig rätt till ett nytt kort om mitt kort inte kan repareras. Mitt kort är trasigt vid leverans och jag åberopar rätten till att få kortet reparerat, Komplett säger att de inte kan erbjuda mig en reparation utan om varan är trasig bara pengarna tillbaka. Jag åberopar då rätten i min garanti som säger att om kortet inte kan repareras har jag rätt till ett nytt kort och då de har ett sådant i lager bör det snabbt kunna redas ut men det tar ändå en vals på dryga 10 arbetsdagar innan de ger med sig och uppfyller sitt garantiansvar gentemot mig som kund. Er som nu tycker att det blandas ihop Kompletts garanti gentemot mig och fabrikens utställda garanti gentemot mig så såldes varan med "vanlig garanti" enligt produktbeskrivningen, det var först när jag efterfrågade dokumentation för vad denna vanliga garantin innehöll som Komplett själva kopplade ihop denna med fabriksgarantin.

Fabriksgarantin: "If the Product becomes defective within the warranty period under normal operating conditions, Gainward will at its discretion repar or replace the product free of charge. During the third year of warranty Gainward may refund the then-current market value of the Prduct if Gainward is unable to repair or replace the Product. In the event that you experience problem, please contact Gainward GmbH directly or obtain an RMA (Return Material Authorization) number and shipping instruktions to the following address:

*Gainward's adress och kontakt upplysningar i Tyskland*

The Product is guaranteed for 3 years from the date of original purchase from Gainward products. The Guarantee covers both material and workmanship, and the repair shall be free of charge. We reserve the right to replace the product with an identical product or with a product with identical or better specifications if the product is o longer available and/or can be repaired economically. The replacement product is warranted under this warranty terms and is subject to the same limitations and exclusions for the remainder of the original warranty period."

(Det är ganska intressant att observera att i fabriksgarantin skriver de att varan har 3 års fabriksgaranti och att denna garantin fortlöper även om varan skulle vara reparerad eller utbytt men att Komplett väljer att skriva att varan bara har 1års fabriksgaranti. Det låter omöjligt i mina öron då mitt 8800GT kort i så fall i Januari 2008 redan skulle ha funnits på marknaden i 2år, vilket är bra mycket tidigare än själva G92 GPU'n började tillverkas? Nå men jag ska inte bråka om det då jag verkligen hoppas att kortet håller längre än 3år och jag förhoppningsvis slipper använda mig av garantin i framtiden).

Om man nu är till konspirationer så kan det också vara kul att veta att kundtjänstchefen frågade om något annat kort kunde vara intressant istället (även fast mitt kort fanns i lager) och när jag tittade på deras hemsida så hade denna varan plötsligt kommit på lager, vilket inte fanns i lager dagen innan. När man sedan ser på produkt beskrivningen "BP8800GTS-640M-TV-DD" och inser att det börjar med BP som är mina initialer och att detta kort helt plötsligt kostar 3500kr var marknadspriset på ett Gainward 8800GTS 640M borde ligga under det kortet jag köpt Gainward 8800GT 1GB "GoldenSample" (och som bekräftas då de har ett sådant på lager som demo vara som kostar 350 mindre än det jag betalade för mitt kort som demo vara). Mer vatten kommer på kvarnen när jag tackar nej och ber dem lägga undan ett av de kort av den typ jag köpt och som de har på lager tills ärendet är löst, ja då försvinner ovan nämnda vara igen från Kompletts sida på mindre än 24H. Konspiration? Du bestämmer, för mig verkar det iaf suspekt och jag kan mycket väl läsa ut riktigt fula grejer i detta men väljer att låta bli.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

fabriksgarantin har ingenting med komplett att göra , den ges ut av tillverkaren.
komplett har erbjudit pengarna tillbaks , vill du utnyttja garantin så får du skicka kortet till tillverkaren , anledningen är väl den att eftersom det är ett demo kort så har inte komplett något nytt kort att ersätta dig med och erbjuder då pengarna tillbaks.

dina initialer i artikelnummret ? vad för relevans har detta? det är ett artikelnummer.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer att få mycket svårt att hävda din ståndpunkt på detta forumet. Här gäller mössan i handen när man kontaktar företag.

Gör företagen vad lagen säger så jublar alla som om ett under skett. Gör dem mindre än vad lagen säger, så ska man tex vara glad att de iaf svarar på telefon/mejl inom 2v. Det kunde ju varit mycket värre!

Önskar någon att företaget ska vara smidigt och bjuda till lite extra, ja då är man orimlig.

Du ska glatt avlöna de anställda på företagen du handlar av och sedan hålla mun om det blir problem. Tycker du inte om företagets problemlösning? Tough luck, du ska känna djup tacksamhet att du fått förmånen att handla öht. Hur det blev en sådan märklig inställning här måste man undra över.

En annan tråd fick mig till att gå i taket fullständigt, där folk här tycker det är ok att man nekas rma pga otrevlig ton i ansökan. Det finns många exempel där folk ifrågasätts och hoppas på, som en form av standard, när man kräver något extra av de man handlar av. Och nej, det handlar inte om rena gnälltrådar där man skriver här först och ringer först efteråt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
fabriksgarantin har ingenting med komplett att göra , den ges ut av tillverkaren.
komplett har erbjudit pengarna tillbaks , vill du utnyttja garantin så får du skicka kortet till tillverkaren , anledningen är väl den att eftersom det är ett demo kort så har inte komplett något nytt kort att ersätta dig med och erbjuder då pengarna tillbaks.

dina initialer i artikelnummret ? vad för relevans har detta? det är ett artikelnummer.

Ursäkta?

Komplett utställer "vanlig garanti" på varan. Då har de en garanti gentemot mig som kund. Denna "vanliga garanti" visar sig sedan vara "fabriksgaranti" och är ju en medveten felskrivning vill jag säga men fair enough, jag utnytjar den. Enligt svensk lag så behöver jag som kund bara hänvända mig till försäljningsstället ÄVEN när det gäller fabriksgaranti, men när det inte fungerade så kontaktade jag likväl Gainward i Tyskland som sade att de INTE tar hand om ärenden från slutkund utan det SKA gå genom försäljningsstället, vilket lagen ju också ger medhåll till så var om inte till Komplett tycker du då jag ska vända mig?

Verkar som många här inte känner till sin konsumenträtt och när man försöker informera om den och uppmärksamma om felhantering av garantiärende hos en av de största aktörerna på den svenska marknaden jag då får man en massa felaktiga påstående kastat omkring sig. Olustigt.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Men komplett har ju inte på något sätt vägrat dig att skicka tillbaks kortet , Dom erbjuder dig pengarna tillbaks vilket dom har rätt att göra. Om kortet inte längre finns tillgängligt för komplett så kan komplett omöjligt ge dig ett nytt.

Permalänk
Medlem

Jösses, det är just sånna som trådskaparen som ger min rysningar inför att starta eget.

I sverige är garantivillkoren mycket generösa och det ska vi som kunder vara mycket tacksamma för.

Jag hade sparkat ut dig med huvudet före och tagit konsekvenserna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Du kommer att få mycket svårt att hävda din ståndpunkt på detta forumet. Här gäller mössan i handen när man kontaktar företag.

Gör företagen vad lagen säger så jublar alla som om ett under skett. Gör dem mindre än vad lagen säger, så ska man tex vara glad att de iaf svarar på telefon/mejl inom 2v. Det kunde ju varit mycket värre!

Önskar någon att företaget ska vara smidigt och bjuda till lite extra, ja då är man orimlig.

Du ska glatt avlöna de anställda på företagen du handlar av och sedan hålla mun om det blir problem. Tycker du inte om företagets problemlösning? Tough luck, du ska känna djup tacksamhet att du fått förmånen att handla öht. Hur det blev en sådan märklig inställning här måste man undra över.

En annan tråd fick mig till att gå i taket fullständigt, där folk här tycker det är ok att man nekas rma pga otrevlig ton i ansökan. Det finns många exempel där folk ifrågasätts och hoppas på, som en form av standard, när man kräver något extra av de man handlar av. Och nej, det handlar inte om rena gnälltrådar där man skriver här först och ringer först efteråt.

Min lilla teori till hur det har blivit så här är att det är många säljare, egna företagare och andra okunniga människor här som inte vet om att du t o m har rätt till att göra ett täckningsköp om du inte får adekvat hjälp av säljaren som denne sen får stå för.

Sen ang otrevlig ton så som jag svarade i den tråden så har inte säljare juridisk rätt att neka avhjälpande men att jag förstod att så kunde ske för vi är inte mer än människor ändå så själv håller jag alltid en trevlig ton initialt men får jag ingen hjälp sö höjs tonläget för nått jag blir förbannad på så är det säljare som springer ifrån stt ansvar rent konsumenträttsligt.

Sen att man ändå kan godta att få pengarna tillbaks vid en reklamation det är ju helt upp till mig att välja iom att KKL ger dig rätt till att välja och inte säljaren om det inte blir oskäligt dyrt det val du gör och då mycket oskäligt dyrt.

Permalänk
Hedersmedlem

sOnicen: Tacksamhet, ett fint ord. Det märkliga är att betydelsen gällar alla människor, kunder och företag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Skakar på huvudet.

@zoloth: Varan fanns på lager hos Komplett.

@sOnicen: Jösses, du menar alltså att en försäljare kan utställa en Ganrati till en kund vari de har specificerat vissa åtagande försäljaren har gentemot kunden. Men om kunden sedan behöver använda sig av denna garantin så ska denne inte förvänta sig att försäljaren uppfyller dessa åtagande de själv har skrivit sig vilja göra utan kunden måste nöja sig med vad försäljaren godtyckligt vill ersätta med istället?

Känner du till lagen? Vet du vad kontraktsbrott är? Mysigt, berätta gärna vad företaget heter du vill starta så jag kan hålla mig borta så slipper vi stångas.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
@Kr^PacMan

Vet du vad oskälig kostnad är? Enligt det ARN beslut som konsumentvägledaren tog fram (relevant då varan inte sålts som defekt, demo vara som säljs som fullt fungerande är inte anledning att anta att varan är defekt) och som jag använde i min skriftliga reklamation till Komplett visar att en 100% prisökning iaf INTE är oskälig kostnad.

Sen handlar detta ju om en garanti som Komplett ger till mig, när jag frågar till garantiinnehållet får jag reda på att det är fabriksgaranti, dennes garanti innehåll går att läsa i manualen och ger mig rätt till ett nytt kort om mitt kort inte kan repareras. Mitt kort är trasigt vid leverans och jag åberopar rätten till att få kortet reparerat, Komplett säger att de inte kan erbjuda mig en reparation utan om varan är trasig bara pengarna tillbaka. Jag åberopar då rätten i min garanti som säger att om kortet inte kan repareras har jag rätt till ett nytt kort och då de har ett sådant i lager bör det snabbt kunna redas ut men det tar ändå en vals på dryga 10 arbetsdagar innan de ger med sig och uppfyller sitt garantiansvar gentemot mig som kund. Er som nu tycker att det blandas ihop Kompletts garanti gentemot mig och fabrikens utställda garanti gentemot mig så såldes varan med "vanlig garanti" enligt produktbeskrivningen, det var först när jag efterfrågade dokumentation för vad denna vanliga garantin innehöll som Komplett själva kopplade ihop denna med fabriksgarantin.

Jag tycker inte man kan jämföra detta fall med en tröja. Din produkt kostade mycket mer än en tröja och förhållanden (exempelvis marginal på produkten) måste nog beaktas skulle jag tippa.

Garanti är inget som står i lagen men det är något som tillverkaren förbinder sig till, att driva det så långt som du har gjort det är bara larvigt och enligt min åsikt slöseri på din tid. Men vissa verkar ju ha aldeless för mycket av den varan..

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ni som säger "Tycker du komplett ska betala mellanskillnaden?" är verkligen inte riktiga va?

Såhär går det till vid fabriksgaranti:

1. (I detta fallet) Kund tar kontakt med Tillverkaren,
2. Tillverkaren säger OK, det är fel, ta det till din försäljare.
3. Kund skickar kortet till sin försäljare
4. Försäljare skickar kortet till tillverkaren (antagligen tillsammans med X antal andra kort dom samlat på sig senaste veckan).
5. Tillverkarens serviceställe skickar ett ersättnings/reparerat kort till försäljaren/kunden (beroende på avtal)
6. Försäljaren skickar det nya kortet till kunden om han inte fick det i steg 5.

Vad har komplett betalat här? Jo, frakten för inskick, vilket dom ska stå för enligt konsumentköplagen (som inte kan förhandlas bort).

Dom har inte betalat ett öre mer för att ge kunden ett ersättningskort än vad som skulle skett vid utbyte av ett "vanligt" kort.

Ni verkar inte förstå att det är tillverkaren som får stå för mellanskillnaden mellan nya kortet och det inskickade, inte komplett. Enda gången komplett skulle behöva stå för den är om dom är dumma nog att ta ett ur eget lager istället för att vänta ett litet tag på ersättningskortet från tillverkaren, och då får dom faktiskt skylla sig själva.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Precis bogg.

Alltså många verkar inte fatta så mycket här.
Tycker BadArg har helt rätt. När man ger ut garantier så måste man följa dom.
När jag säljer en produkt via företaget så är det ju aldrig jag som betalar något mer än frakten om varan skulle gå sönder om jag har kvar garantin hos tillverkaren.
Men det är ju upp till mig att inte sälja saker med garanti som sträcker sig längre än tillverkarens eller?

Det vore ju helt sjukt om jag betalar felen på alla produkter som går sönder som jag sålt...

Det jag har varit med om hos Komplett skötte dom väldigt bra men kanske för att det är innanför garantierna.
Ett par nya minnen som gick sönder jag skickade in en felanmälan skickade tillbaka grejerna och fick nya några dagar senare.
Mycket smidigt och bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Garanti är inget som står i lagen men det är något som tillverkaren förbinder sig till, att driva det så långt som du har gjort det är bara larvigt och enligt min åsikt slöseri på din tid. Men vissa verkar ju ha aldeless för mycket av den varan..

Jag skulle inte behöve driva det såhär långt, det var ju ett änkelt garantiärende men det tykte tydligen inte Komplett och därför gick det såhär långt.

Önskar det hade varit som andra beskrivit, man skickade in kortet och <3veckor senare hade man ett reparerat kort/nytt kort i handen men nu blev det tyvärr inte så.

Slöseri med min tid... ja det håller jag verkligen med om... har inte all tid i världen men råkade ha VAB några ut av dessa dagarna så jag hade lite mer tid än vanligt. Jag är tyvärr inte så rik att jag kan kasta bort 700kr bara för att jag inte orkar "driva" något när jag har rätten på min sida.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

Garanti är inget som står i lagen men det är något som tillverkaren förbinder sig till, att driva det så långt som du har gjort det är bara larvigt och enligt min åsikt slöseri på din tid. Men vissa verkar ju ha aldeless för mycket av den varan..

Nu är ju garanti inget som de skänker bort av ren godhet, utan en av de saker som vi betalar för i priset vi ger för varan och en av de aspekter man väger in när man bedömmer ett köp.
Lågt argument om TS mängd av tid Kr*Pacman.

Själv undrar jag vad som hänt med Komplett, det kommer mer o mer sådana här trådar nuförtiden.
Blev själv konfunderad ang Komplett igår, när jag fick besked om att en demovara jag beställt och fått orderbekräftelse på inte fanns.
Är det inte kutym att företag skickar en likadan ny vara, även om den kostar mer när de lämnat orderbekräftelse ?
Mailade dom och frågade denna saken men blev nekad detta.
Säljer de varor de inte har ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Blev själv konfunderad ang Komplett igår, när jag fick besked om att en demovara jag beställt och fått orderbekräftelse på inte fanns.
Är det inte kutym att företag skickar en likadan ny vara, även om den kostar mer när de lämnat orderbekräftelse ?
Mailade dom och frågade denna saken men blev nekad detta.
Säljer de varor de inte har ?

Detta är lite OT men iaf...

Om det kanske enbart fanns 1st utav varan... så kan det ju varit som så att någon han före dig att lägga en order, vilket kanske tar en kort stund innan det uppdateras mot webben... tyvärr är det så ibland... Utopin är ju att allt uppdateras direkt den bokas av en annan kund...

Permalänk
Medlem

Läst tråden och måste hålla med TS, vattenspridarn, bogg och de andra som anser att TS har rätt i detta fall.

Att få skit för att man kan vilka lagar som gäller och svart på vitt ställer detta faktum inför, i detta fall, komplett som ändå nekar rätt hjälp (hjälp som TS är berättigad till) är bara löjligt.

Tycker inte att TS bett om något orimligt och uppenbarligen måste Komplett ha insett detta då de gjort rätt för sig. Har man rätt i en fråga så viker man sig inte för lite press, vilket Komplett gjorde i detta fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scream112
Detta är lite OT men iaf...

Om det kanske enbart fanns 1st utav varan... så kan det ju varit som så att någon han före dig att lägga en order, vilket kanske tar en kort stund innan det uppdateras mot webben... tyvärr är det så ibland... Utopin är ju att allt uppdateras direkt den bokas av en annan kund...

Sant, det ÄR något OT, men trådskaparens problematik är ju löst och detta handlar ju ändock om Kompletts "Demovaror".

Som jag ser det har jag genomfört ett köp som blivit bekräftat av Komplett av dom genom en orderbekräftelse.
Nu valde jag hämtbutik, men hade jag valt postleverans och kortbetalning, så hade pengar säkert redan varit dragna.
Samtidigt med denna order, lade jag en större till Inet, där jag pga demoexet på Komplett, inte köpte varan på den ordern. Resultat - Nu får jag göra ytterligare en beställning till Inet och åker på en fraktkostnad till.
Kompletts kommentar när jag mailade dom att det vore god ton och kutym av dom att de borde sälja en ny (som de har inne) likadan vara för samma pris som de hade på demoexet, var ..Vi beklagar..

Vänd på det och säg att jag beställt en annan vara per post, bara för att säga, tyvärr jag vill inte ha varan, när de skickat den.
Tror knappast att de skulle vara speciellt tillmötesgående då och krävt betalning för detta.

Visst har jag genomfört ett köp ? Eller har jag helt fel här ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Vet inte vad Komplett har för vilkor när det gäller detta, datorbutiken.com informerar iaf om att det kan komma ut en orderbekräftelse som sen kan revideras om varan iaf inte är på lager pga olika faktorer.

Osäker på vad lagen ger dig rätt till, om ordern kan ses som genomförd då har du nog goda möjligheter för att kunna få din sak styrkt av Konsumentköplagen var kunden ej får ställas sämre än vid köp och det kan man ju diskutera om du inte har blivigt här och du kanske kan få pengar för de extra portoutgifter man har. Sen är jag nog rädd det kan tvistas om en orderbekräftelse av denna typen som bara automatiskt skickas till kund för att informera om att försäljaren tagit imot din orders innehåll ska ses som ett fullfört sälj åtagande från försäljarens sida, det beror nog på utformnigen av denna orderbekräftelse och vad den förmedlar till kund.

Det trista är att i detta fall är att ARN inte lär hjälpa dig då det rör sig om mindre än 500kr (för ditt extra portoutlägg).

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Sant, det ÄR något OT, men trådskaparens problematik är ju löst och detta handlar ju ändock om Kompletts "Demovaror".

Som jag ser det har jag genomfört ett köp som blivit bekräftat av Komplett av dom genom en orderbekräftelse.
Nu valde jag hämtbutik, men hade jag valt postleverans och kortbetalning, så hade pengar säkert redan varit dragna.
Samtidigt med denna order, lade jag en större till Inet, där jag pga demoexet på Komplett, inte köpte varan på den ordern. Resultat - Nu får jag göra ytterligare en beställning till Inet och åker på en fraktkostnad till.
Kompletts kommentar när jag mailade dom att det vore god ton och kutym av dom att de borde sälja en ny (som de har inne) likadan vara för samma pris som de hade på demoexet, var ..Vi beklagar..

Vänd på det och säg att jag beställt en annan vara per post, bara för att säga, tyvärr jag vill inte ha varan, när de skickat den.
Tror knappast att de skulle vara speciellt tillmötesgående då och krävt betalning för detta.

Visst har jag genomfört ett köp ? Eller har jag helt fel här ?

Har du fått en orderbekräftelse där Komplett bekräftar att dom levererar en vara till det pris som specificeras i den eller tidigare bekräftelse så ska dom fan i ig leverera den till dig för det priset för annars är det ett avtalsbrott så vitt jag vet och då kan du göra ett sk täckningsköp och begära ersättning av komplett för dom merkostnader du drabbats av!

Kolla även deras köpvillkor där dom så tydligt skriver att du får stå för fraktkostnader mm om du inte hämtar ut beställda varor ifrån posten så varför ska inte det motsatta gälla när dom klantar sig? Ni som svarar så mot detta kan ju gärna svara nu med varför inte en säljare ska svara mot att han bryter ett avtal?

Permalänk
Medlem

Vem klipper detta OT och lägger i ny tråd för den springer iväg.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.